X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אנדרטה המחאה ברוזנשטראסה
עקבות השואה בברלין (י"ב)
הברלינאים שהתנהגו אחרת
לצד הגזירות והגירושים, הרדיפות והרציחות, עקבות השואה בברלין מובילות גם למי שסייעו ליהודים וביקשו להפיל את המשטר הנאצי החייתי כדי להציל את מי ששרדו

27,362 - זהו מספר חסידי אומות העולם של יד ושם, נכון ל-1 בינואר 2019. מתוכם, 627 הם גרמנים. מספר קטן מאוד בהתחשב בגודלה של המדינה ובכך שהיא לא הייתה נתונה תחת שלטון זר. אבל על כל נושא חסידי אומות העולם צריך להסתכל אחרת.
ראשית, התנאים למתן התואר הם מגבילים: רק מי שהציל יהודי תוך סיכון חייו שלו וללא תמורה. שנית, צריך שיהיו מספיק עדים אמינים. שלישית, תחשבו במה מדובר: לסייע לבני אדם תחת סכנת מוות ולגייס לשם כך משאבים כאשר צריך להסתיר עובדה זו מכל הסביבה, ולעיתים אף להתמיד בפעולה זו במשך חודשים ארוכים אל מול כובשים חסרי רחמים ומשתפי פעולה מקומיים. כמה מאיתנו היו מסוגלים לעשות זאת?
בהתחשב בכל אלו, מספר חסידי אומות העולם אינו נמוך, אלא גבוה להפליא. קרוב לוודאי שהיו עוד מאות אלפים שהצילו יהודים, אך לא זכו להכרה הרשמית אם משום שלא עמדו בכל התנאים, ואם משום שלמרות כל מאמציהם - לא שרד מי שיספר על גבורתם. ולצד זאת, כל סיפור כזה מלמד שאפשר היה לנהוג גם אחרת - כולל בלב-ליבו של לוע הארי: ברלין.

העיוורים והחירשים של אוטו ויידט
30 יהודים מצאו כאן מחסה

כאשר החלו הנאצים בשנת 1943 במעצרים לקראת חיסול הקהילה היהודית בברלין, השיג ויידט מסמכים מזויפים לעובדיו, והסתיר חלק מהם בחדרים שמאחורי בית המלאכה. כמה מהם שרדו, וביניהם העיתונאית והסופרת אינגה דויטשקורן, שמילאה תפקיד מרכזי בהנצחתו

אוטו ויידט היה הבעלים של בית מלאכה קטן, לא הרחק מאלכסנדרפלאץ שבמזרח ברלין. זה לא היה בית מלאכה שגרתי: וייט היה עיוור, והוא העסיק עיוורים אחרים וגם חירשים בייצור מברשות ומטאטאים. רוב עובדיו היו יהודיים, מתושבי הרובע היהודי הסמוך. למרבה האירוניה, אחד מלקוחותיו היה הוורמכט – צבא היבשה של גרמניה – וכך הובטח המשך פעילותו גם כאשר הייצור הגרמני הופנה ברובו למאמץ המלחמתי.
בשנים 1943-1941 העסיק ויידט כ-30 יהודים עיוורים וחירשים, אשר אלמלא מקום עבודה זה – היו מוצאים את עצמם באחד המשלוחים הראשונים לגטאות במזרח או למחנות הריכוז וההשמדה. כאשר החלו הנאצים בשנת 1943 במעצרים לקראת חיסול הקהילה היהודית בברלין, השיג ויידט מסמכים מזויפים לעובדיו, והסתיר חלק מהם בחדרים שמאחורי בית המלאכה. כמה מהם שרדו, וביניהם העיתונאית והסופרת אינגה דויטשקורן, שמילאה תפקיד מרכזי בהנצחתו. ויידט עצמו הלך לעולמו בשנת 1947, ובשנת 1971 קיבל את תואר חסיד אומות העולם.
היה זה מבצע הצלה שהצריך סיוע של כמה וכמה אנשים נוספים, המונצחים אף הם במוזאון הקטן שהוקם בבית המלאכה. הדוויג פורשוץ, ידידה של ויידט, השיגה בשוק השחור מזון עבור המסתתרים. בשנת 1943 היא החביאה בדירתה את האחיות מריאן ואנליס ברנשטיין ואת גרטה זיליג ואחייניתה לוסי בלהורן. פורשוץ נעצרה ב-1944 ונדונה ל-18 חודשי מאסר על פעילותה בשוק השחור. האנס רוזנטל, שהיה המופקד על האספקה לקהילה היהודית, השתמש במידע שהגיע אליו והזהיר את ויידט מראש לפני האקציה ללכידת פועלי בתי החרושת בפברואר 1943. מיד נגיע לעוד אתר הקשור לאירוע זה.
ד"ר גוסטב הלד, רופא יהודי, היה מוגן מפני גירוש משום שאשתו הייתה לא-יהודייה. הוא עצמו טיפל בגיאורג ליכט, שאת משפחתו הסתיר ויידט, כאשר היה חולה אנוש; אשתו השיגה תרופות עבור המסתתרים. תיאודור גורנר, הבעלים של בית דפוס סמוך, הדפיס תעודות זהות מזויפות והעסיק כמה מן המסתתרים ובהם דויטשקורן. קרל דייבל, סוכן פרסום, הסתיר במרתף ביתו כמה מנרדפי הנאצים, ובהם גרטה זיליג ואחיה, ליאו זיליג.
ועוד אתר ברובע היהודי, הרבה פחות ידוע: בית החולים על שם סנטה הדוויג. הוא הוקם בשנת 1846 והפך לאחד מבתי החולים הגדולים בברלין. בעת הגירושים של יהודי העיר, הסתירו הנזירות (ששימשו כאחיות) ועובדים אחרים לפחות שני יהודים והצילו את חייהם.

מאות נשים נגד הנאצים
למרבה התדהמה המחאה הצליחה והעצורים שוחררו

רוזנשטראסה, במרכז העיר וממזרח לנהר שְפְּרֶה, הוא אחד הרחובות העתיקים ביותר בברלין. בשנת 1714 הוקם כאן בית הכנסת הראשון בעיר, והוא ניצב על מכונו עד שנחרב במלחמת העולם השנייה. בשנת 1905 הקימה הקהילה מרכז מינהלי ליד בית הכנסת. בתקופה הנאצית התרחש כאן אחד האירועים יוצאי הדופן ביותר של מחאה נגד השלטונות על-רקע רדיפת היהודים.
ב-27 בפברואר 1943 ביצעו הנאצים מצוד ללכידת היהודים האחרונים בברלין, בעיקר בבתי החרושת בהם הועסקו, וכעבור שבוע גירשו את רובם לברלין. בין העצורים היו 2,500-1,500 יהודים-למחצה, שרק אחד מהוריהם היה יהודי, או שהיו נשואים לבן/בת זוג "ארי/ת". קבוצה זו הובאה לבניין הקהילה ברוזנשטראסה 4-2 והוחזקה בו.
מאות מנשותיהם ואמותיהם ה"אריות" של העצורים התקהלו במשך מספר ימים מול הבניין ודרשו לשחרר את בעליהן – ועד כמה שהדבר יישמע מדהים, המחאה הצליחה והעצורים שוחררו החל ב-6 במארס. המפגינות נטלו על עצמן סיכון בלתי מבוטל, שכן מאז 1941 הוחל עונש של שלושה חודשי מאסר על "גילויי ידידות פומביים כלפי יהודים" – וכידוע, החוק לא היה מה שיגביל את הנאצים. הצלחת המחאה לימדה, כי המשטר נרתע – אפילו בשלב מאוחר זה – מעימות חזיתי עם גרמנים "טהורים". המקום בו התקיימה ההפגנה מצוין כיום באנדרטה מרשימה, בת מספר חלקים, של האמנית אינגבורג הנציגר, בת לאם יהודייה.

מזיוף תעודות ועד מתן מסתור
על פי התצוגה, רבבות גרמנים התגייסו לעזרה

בשנת 2008 הוקם, ליד בית המלאכה של אוטו ויידט, האתר "גיבורים שקטים". בשנת 2017 הוא הועבר למקומו הנוכחי – במוזאון ההתנגדות הגרמנית, מדרום לגני טירגארטן ומערבית לכיכר פוטסדאם. מוזאון זה שוכן בבניין בו פעלה מפקדת הצבא בברלין ב-20 ביולי 1944, היום בו ניסה הקולונל קלאוס פון-שטאופנברג לחסל את אדולף היטלר. חלק מרכזי מן הקשר היה השתלטות על מטה זה לצורך כיבוש ברלין, אך כאשר ההתקוממות נכשלה – פון-שטאופנברג וכמה מעמיתיו נרצחו בחצר הבניין. כיום הרחוב נושא את שמו של פון-שטאופנברג.
"גיבורים שקטים" מנציח את הגרמנים שסייעו ליהודים הנרדפים בעת הגירושים ההמוניים למחנות. 12,000-10,000 יהודים ניסו להסתתר והיו זקוקים למי שיסתירו אותם, יספקו להם מזון ובגדים, יזהירו אותם מפני מצודים – וכל זאת תוך סיכון חייהם-שלהם. על-פי דברי ההסבר בתצוגה, רבבות גרמנים אכן התגייסו לעזרה (אם כי, כפי שראינו, מספר חסידי אומות העולם הוא 627 בלבד) והצליחו להציל 5,000 יהודים, 1,700 מתוכם בברלין.
התצוגה המתמדת מביאה את סיפוריהם של כמה מן המסייעים, על-פי סוגי העזרה שהגישו – החל מזיוף תעודות וכלה במתן מסתור – באמצעות תמונות, מסמכים וגם כמה חפצים ששרדו. המוצג הראשון במסלול הוא גם הידוע ביותר: חלק מאחת הרשימות המוקדמות של אוסקר שינדלר – שאמנם פעל בקרקוב, אך היה גרמני והוא אחד מחסידי אומות העולם הידועים ביותר. מאגרי המידע הממוחשבים מאפשרים להגיע למאות סיפורים נוספים.

"רדיפת היהודים תופסק מיד"
המקום בו נרצחו הקושרים נגד היטלר

ולבסוף: מוזאון ההתנגדות עצמו, המציג את הדרכים בהם התנגדו הגרמנים לנאצים. למרבה הצער, החלק המוקדש להתנגדות היהודית – העמידה הרוחנית ערב השואה – הוא קטן ואינו מייצג די הצורך את היקף הפעילות ובעיקר את הקשיים העצומים בהם התנהלה. לעומת זאת, אני עצמי למדתי כאן פרט חשוב שלא הכרתי. בתצוגה המרכזית, המוקדשת לאירועי ה-20 ביולי, נכללת תוכנית הפעולה שהתכוונו הקושרים להציג לעם הגרמני לאחר חיסולו של היטלר והפלת משטרו.
כבר בתחילת הדברים הדגישו הקושרים את הצורך לשוב ולהפוך את גרמניה למדינת חוק, בה יכובדו כל זכויות האדם והאזרח. "שום קהילה אנושית אינה יכולה להתקיים ללא חוק וצדק", הכריזו והבטיחו לסגור את מחנות הריכוז. ואז באה ההתייחסות המפורשת ליהודים: "הבטחת הצדק וההגינות כוללת את היחס ההוגן לכל אדם. רדיפת היהודים, אשר בוצעה בצורה הכי בלתי אנושית וחסרת מעצורים, בצורה מבישה במיוחד ובדרכים שבשום פנים ואופן אין להשלים איתן, תופסק מיד. כל מי שחושב שביכולתו להתעשר מנכסים יהודיים, ילמד שזוהי בושה לכל גרמני לשגשג על בסיס רכוש בלתי הגון. למען האמת, האומה הגרמנית לא רוצה שום קשר עם רוצחים כאלה בקרב יצירי האל".
הכרזה זו מלמדת, שהקושרים פעלו לא רק משום שהבינו שהיטלר מוביל את גרמניה לתבוסה וחורבן, אלא גם מטעמים מוסריים וכדי להפיל את המשטר והשליטים המרושעים ביותר שראה העולם. למרבה הטרגדיה, הם נכשלו – ואבדו חייהם של עוד מאות אלפים, כולל יהודים, עד לניצחון.

אחת מרשימות שינדלר במוזיאון "גיבורים שקטים"
אוטו ויידט. השיג מסמכים מזויפים והסתיר בבית המלאכה
תאריך:  31/01/2020   |   עודכן:  31/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הברלינאים שהתנהגו אחרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הרוב שיתף פעולה מרצון חופשי!
מפוכח  |  31/01/20 16:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
הנאצים שרפו ספרים, רדפו אנשי תיאטרון ולא חסו על תינוקות. שלושה מקומות בברלין מנציחים זוועות אלו, אך דומה שמחמיצים את ההזדמנות להזכיר שלמרות הכל - היהודים המשיכו לעשות את מה שהנאצים ניסו למנוע מהם
איתמר לוין
50,000 יהודים גורשו מברלין ב-180 משלוחים לגטאות ולמחנות המוות, מהם שרדו אלפים בודדים. מספר אנדרטאות בעיר מנציחות את מקומות האיסוף ואת נקודות השילוח
איתמר לוין
גרמניה תעמוד השנה בראש שלושה גופים בינלאומיים חשובים, ובכוונתה לנצל זאת כדי לפעול בכל הזירות נגד האנטישמיות ולהבטחת זכרון השואה
איתמר לוין
כיצד הפך בית אירוח תמים בפרבר ברלינאי לאחד הצמתים החשובים ביותר בתולדות השואה, ומדוע נדרשו עשרות שנים כדי להנציח את מה שהתחולל בו
איתמר לוין
שני מיזמי הנצחה ייחודיים ברובע הבווארי שבדרום ברלין, מאפשרים להתחבר לסיפורים האנושיים של השואה ולהתחיל להבין את המשמעות של תריסר שנות גזירות בלתי פוסקות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il