X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
יצרנית המטוסים האירופית שילמה שוחד בסכומי עתק במשך 15 שנה, כדי לקדם את מכירותיה בעולם שורה של מדינות וחברות תעופה פותחות כעת בחקירות משלהן
▪  ▪  ▪
המבצע נוהל מן המרתף [צילום: פרנסואה מורי, AP]

פרשת השוחד הענקית בה מעורבת יצרנית המטוסים האירופית איירבוס הולכת ומסתעפת – דווקא לאחר שהחברה הגיעה להסדר טיעון ולפיו תשלם קנס חסר תקדים בסך 3.6 מיליארד אירו ולא תועמד לדין. ההודעה על ההסדר עם שלטונות ארה"ב, בריטניה וצרפת נמסרה בסוף השבוע (31.1.20). השוחד שולם בעיקר בעסקות לרכישת מטוסים אזרחיים, אך גם לשם קידום מכירתם של כלי טיס צבאיים.
גאנה הודיעה (יום ב', 3.2.20) על פתיחת חקירה משלה בחשד לתשלומי שוחד לפקידי ממשלה. חברת הלואו-קוסט המלזית אייר אסיה הודיעה שהיו"ר והמנכ"ל, קמרודין מראנון וטוני פרננדז, יוצאים לחופשה של לפחות חודשיים במקביל לבדיקת הטענות לפיהן היו בין מקבלי השוחד.
חברת התעופה הקולומביאנית אוויאנקה הודיעה ששכרה משרד עורכי דין לבדיקת קשריה עם איירבוס, לאחר שהתובעים הצרפתים טענו שהיצרנית שילמה מיליוני דולרים לסוכן שתיווך בינה לבין חברת התעופה ב-2014. נשיא סרי-לנקה, גוטבאיה רג'פאסקה, הורה לפתוח בחקירה, בעקבות הממצאים הבריטיים ולפיהם איירבוס שכרה את אשתו של מנהל מקומי בענף התעופה לשמש כמתווכת מטעמה, ושילמה לה 2 מיליון דולר במסגרת שתי עסקות למכירת עשרה מטוסים.
ההסדר הפנה את תשומת הלב גם לפעילותה של איירבוס בסין, שם על-פי הנטען היא שיחדה פקידי ממשלה במזומן ובתפנוקים כמו אירוח יוקרתי בהוואי. בשל מגיפת הקורונה, המשתקת חלקים משמעותיים מן הפעילות העסקית והממשלתית בסין, לא ניתן היה לקבל בימים האחרונים את תגובתה של סין להאשמות הקשורות אליה. קורייאן אייר וצ'יינה איירליינס מטייוואן לא הגיבו על החשדות הקשורים אליהן במסמכי הפרקליטויות.
איירבוס שיחדה לקוחות ברחבי העולם במשך 15 שנה כדי שירכשו את מטוסיה, בתחרות העזה והממושכת שהיא מנהלת נגד בואינג האמריקנית – השקועה בצרות משלה בשל פרשת הבואינג 737-מקס. סכום הקנס גבוה ב-500 מיליון דולר מרווחיה של איירבוס בשנה שעברה. מסמכי התביעה בשלוש המדינות מתארים רשת גלובלית של סוכנים ומתווכים בעסקות של איירבוס, רשת אשר נוהלה מקומות מרתף בהנהלות החברה בגרמניה ובצרפת.
החברה הקציבה 300-250 מיליון אירו בשנה לפעולות השוחד. חלק מן הכסף הועבר מהתקציב שהיה מיועד במקור להכשרת טייסים – מה שמעלה את האפשרות, שהשוחד אף גרם בעקיפין לפגיעה בבטיחות הטיסה במטוסי החברה. איירבוס הודתה בתשלומי שוחד בשורה של מדינות, ובהן רוסיה, סין, טייוואן, אינדונזיה, מלזיה, נפאל וקולומביה. בין היתר הועברו 14.3 מיליון דולר למנהלים בחברת טרנס אסיה מטייוואן, אשר קרסה ב-2016 לאחר שתי התרסקויות.
חלק משמעותי מכספי השוחד שולמו דרך חברות קש, שהוקמו בידי מנהלים בחטיבת האסטרטגיה והשיווק של איירבוס – אותה כינה המנכ"ל לשעבר, טום אנדרס, "טירת הבולשיט". החטיבה הסתירה את השוחד באמצעות יצירת חוזים כוזבים, קבלת הזמנות מזויפות תמורת שירותים שמעולם לא קיבלה ויצירת דוחות פעילות כוזבים – הודתה איירבוס. התביעה בצרפת אומרת כי רווחיה של איירבוס בשנות השוחד גדלו במיליארד אירו תודות לעסקות אלו.
כאמור, איירבוס הודתה ששילמה שוחד גם לקידום עסקות ביטחון וחלל. בין היתר, היא שילמה 55 מיליון דולר כ"תרומות פוליטיות" וכ"עמלות" לקידום מכירת מטוס הקרב יורופייטר טייפון לאוסטריה.
איירבוס תשלם 2.1 מיליארד אירו לממשלת צרפת, 983 מיליון אירו בבריטניה ו-530 מיליון אירו בארה"ב. הודאתה של החברה היא הישג משמעותי לרפורמת המאבק בשחיתות בצרפת, שיצאה לדרך ב-2016, וליחידה הבריטית לחקירות הונאה שספגה ביקורת קשה בחודשים האחרונים על אופן טיפולה (וליתר דיוק: חוסר טיפולה) ברבבות תלונות של אזרחים מקומיים.
החקירה נפתחה בבריטניה בשנת 2016, לאחר שאיירבוס הודיעה על אי-דיוקים בדיווחים שמסרה לסוכנות הבריטית למימון הייצוא בנוגע לתשלומיה למתווכים. אנדרס הפסיק שנתיים קודם לכן את התשלומים הללו, לאחר שעלו ממצאים מחשידים בבדיקה פנימית שביצעה איירבוס בנוגע לעמידתה בכללי הממשל התאגידי. צרפת הצטרפה לחקירה ב-2017, וארה"ב – שנה לאחר מכן. איירבוס שיתפה פעולה עם החוקרים והעבירה להם 30 מיליון מסמכים.

תאריך:  04/02/20   |   עודכן:  04/02/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת השוחד באיירבוס מסתעפת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לאל, אין ביבי. ואל תספרו
מדמוני אסף  |  4/02/20 22:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
ג'ון בולטון אינו הבכיר-לשעבר היחיד בממשל טראמפ הנופל קורבן לזעמו של הנשיא אחרי שיצא נגדו. וושינגטון פוסט מזכיר את המקרים הקודמים ומסביר את התופעה
איתמר לוין
זיכויו הצפוי של טראמפ ימשיך להדהד במערכת הבחירות לנשיאות, ההופכת כעת להיות בעלת חשיבות עקרונית רבה לעתידה של ארה"ב - טוען דן בלץ בוושינגטון פוסט
איתמר לוין
טיימס: קיצוץ במספר ימי הדיונים, מכירת בתי משפט ומדיניות שחרור של נאשמים - כל אלו גורמים להתמשכות העלולה לגרום לקריסת תיקים נגד פדופילים
איתמר לוין
דיילי טלגרף: ראש ממשלת בריטניה הורה להתכונן לאפשרות של מגבלות משמעותיות על הייבוא מאירופה - כאמצעי לחץ במו"מ ליישום המעשי של הברקזיט
איתמר לוין
גם סנאטורים שהביעו ספק בדבר כשירותו למלא את תפקיד הנשיא וגם מי שהתעמתו איתו בתחילת כהונתו, יישרו קו ומנעו את זימון העדים כפי שדרשו הדמוקרטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il