X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן החלה להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ומתכננת גל של תגובות צבאיות ופיגועי טרור על מותו. אירן חוששת מהיחלשות כוחה בעירק והיא מחזקת את המליציות הפרו שיעיות במדינה כדי להבטיח את שליטתה ואת המאבק נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית בה
▪  ▪  ▪
[צילום: איברהים נורוז, AP]

התגובה האירנית על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בחודש שעבר, שבאה לידי ביטוי במתקפת טילים במהלכה נורו 16 טילים לעבר בסיס הצבא האמריקני ב"עין אלאסד" בעירק, שבה נפגעו יותר מ-100 חיילים אמריקנים, לא הייתה סוף פסוק, מדובר בתגובה ראשונית והאירנים מתכננים באמצעות שלוחותיהם שורה של פיגועי נקמה.
ב-16 בפברואר נערך בכפר מארון א-ראס בדרום לבנון טקס הסרת הלוט מעל פסלו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" האירניים שחוסל ע"י ארה"ב סמוך לשדה התעופה בבגדד בחודש שעבר.
בטקס השתתפו מפקדים של חיזבאללה בדרום לבנון והפסל אמור להוות מקום עליה לרגל של תומכי אירן בלבנון, ליד הפסל הענק של קאסם סולימאני, שמצביע לעבר הגליל, הוצב דגל פלשתין כדי לציין את המטרה חשובה ביותר במאבקו של סולימאני:חיסולה של מדינת ישראל והקמת "פלשתין" במקומה.
במקביל לעריכת הטקס, שיגרו המליציות הפרו אירניות בעירק 3 רקטות לעבר בסיס הקואליציה הבילאומית הסמוך לשגרירות ארה"ב בבגדד ועוד כמה רקטות לעבר הבסיס האמריקני בכרכוכ, באותו בסיס נהרג לפני חודשיים קבלן אמריקני מירי רקטות שכוון לעבר הבסיס והאירוע הזה היה הקטליזטור להחלטתו של הנשיא טראמפ לחסל את קאסם סולימאני.
לאירן יש סבלנות רבה, יותר מ-40 ימים חלפו מאז חיסולו של קאסם סולימאני והנקמה בארה"ב ובישראל בוא תבוא, מדובר רק בשאלה של זמן, האירנים מתכננים שורה של הפתעות שיבואו בדמות פיגועי נקם על מותו של סולימאני. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הבהיר היטב את הדברים, בנאום שנשא ב-16 בפברואר לזכרם של מפקדי "ציר ההתנגדות" הוא אמר:
"אנחנו עדיין בשלב התגובות האיטי וגם המאוחר בתגובה על חיסול המפקדים".
שיגור הרקטות בתחילת השבוע לעבר הבסיסים האמריקנים בעירק מעיד על כך שאירן לא שינתה את ההחלטה שקיבלה אחרי חיסולו של קאסם סולימאני להביא לסוף הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון, השלב הראשון יהיה בעירק שבה יש לאירן מליציות שיעיות רבות הנאמנות לה, לאמריקנים יש יותר מ-5000 חילים הפרוסים ב-18 בסיסים בעירק, הפרלמנט העירקי קיבל כבר את ההחלטה לגרש את החיילים האלה מהמדינה.
הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" האירניים, אמר בראיון לערוץ "אלמיאדין" ב-17 בפברואר כי התקפת הטילים האירנית על הבסיס האמריקני ב"עין אלאסד" בעירק הייתה רק תחילת התגובה האסטרטגית על חיסולו של קאסם סולימאני. הוא הדגיש כי "מטרותיה של אירן ממוקדות במיטוט הישות הציונית וחיסולה ובנוכחות האמריקנית באזור".
הכבוד האירני ספג מהלומה כבדה בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני ואירן לא תעבור על כך בשתיקה, היא איבדה את את אדריכל ההתפשטות שלה במזה"ת ונחלה גם מפלה מבצעית גדולה שהחלישה את גיס "קודס". סולימאני נחשב גם כדמות פוליטית בכירה וביקורו בעירק נעשה על-פי הזמנה רשמית של ראשי מליציות "אלחשד א-שעבי" ואירן צפויה להגיב צבאית כדי להגביר את כוח ההרתעה שלה וכדי שחיסולים של בכיריה במדינות האזור ע"י ארה"ב וישראל לא יהפכו לדבר שבשגרה.
ההתקפות של המליציות הפרו אירניות על הבסיסים האמריקנים בעירק והמגמה להרחיב את ההתקפות האלה על מטרות אמריקניות נוספות באזור נועדו לנקום את מותו של קאסם סולימאני אך גם גם להביא לסילוק הכוחות האמריקנים מהאזור כדי לבודד את ישראל ולהשאירה ללא שום תומך בעת שאירן תחליט לתקוף אותה.
העמקת מעורבות חיזבאללה בעירק
סוכנות הידיעות "רוייטרס" דיווחה ב-11 בפברואר כי מוחמד אלקוות'רני, נציג חיזבאללה בעירק נכנס זמנית לנעליהם של הגנרל קאסם סולימאני ושל אבו עלי אלמהנדס בעירק בכל הקשור להדרכת המליציות השיעיות. אירן איננה רוצה להשאיר חלל ריק שיביא לקריסת כל המבנה של המליציות הנאמנות לה שהקימה בעירק, אלו הן היחידות הצבאיות המשמרות את כוחה במדינה והן אמורות כעת להוות את חוד החנית נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית בעירק.
ארגון חיזבאללה עוזר לאירן למלא את הוואקום שנוצר בעירק עד שמפקד כוח "קודס" החדש הגנרל אסמעיל קאני יכנס לנעליו של קאסם סולימאני בעירק.
האירנים רוצים להמשיך ולמשוך בחוטים בעירק ולשמור על השפעתם בה לאחר האינתיפאדה שפרצה בה לפני כמה חודשים והביאה להתפטרותו של ראש ממשלת עירק עאדל עבד אלמהדי.
לסיכום: אירן מתחילה להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ומשקמת את מאחזיה שנפגעו כתוצאה מהחיסול, ההצהרות של ראשי "משמרות המהפכה" ומנהיג חיזבאללה מעידות כי מבחינתם הנקמה על חיסול סולימאני רק החלה,ההתקפות על הבסיסים האמריקנים בעירק ימשכו ועל-פי גורמי מודיעין במערב, אירן מתכננת גם פיגועים נגד מטרות אמריקניות וישראליות בעולם, ביצוע פיגועים כאלה הינו תהליך לא קצר אך ניתנה כבר ההוראה להוציאם אל הפועל.

תאריך:  19/02/2020   |   עודכן:  19/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חסן נסראללה
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חיסול סולימאני
איתמר לוין
אישר חוק דו-מפלגתי המחייב את טראמפ לקבל את אישור הקונגרס לפני פעולה צבאית נוספת - אך טראמפ יטיל עליו וטו, ולתומכי החוק אין הרוב הדרוש כדי לבטל את הווטו
ד"ר רפאל בוחניק-חן
הניתוח האמריקני של תוצאות החיסול והאירועים בעקבותיו הוא אופטימי מדי. לאירנים יש כוח רב, הם ימשיכו במדיניות ההתפשטות וישראל צריכה להמשיך ולפעול
יוני בן-מנחם
בכיר חמאס ח'אלד משעל מותח ביקורת חריפה על השתתפותו של מנהיג התנועה אסמעיל הניה בהלווית קאסם סולימאני ומגדיר אותה כ"טעות אסטרטגית". הביקור בטהרן סיבך את יחסי חמאס עם מצרים ומדינות ערביות נוספות ויגביר את המאבק בצמרת התנועה
רפאל בוכניק-חן
מבט מפוכח על האסטרטגיה האירנית במזרח התיכון מחדד את התובנה המרכזית לפיה הריגת סולימאני לא תשפיע על כוונת טהרן להמשיך ביישום מדיניותה האזורית האגרסיבית, במישרין או באמצעות ארגוני חסות
יוני בן-מנחם
חיסולו של קאסם סולימאני הוא מכה קשה למשטר האירני וליוקרתו אך אין בו כדי להביא להפלתו. משטר ההיאתולות עבר טלטלה קשה גם בעקבות הפלת המטוס האוקראיני אך הוא צפוי להתאושש, מדובר במשטר דיקקטורי ואכזר שמדכא ביד ברזל כל גילוי מחאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il