X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביום חמישי האחרון (13.2.20) הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי לקציני המטה, לגופי התקשורת, לשר הביטחון בנט, ולראש הממשלה נתניהו על הקמת התוכנית הרב-שנתית לפיה הצבא אמור לעבוד בשנה הקרובה
▪  ▪  ▪
מיצוי הכוח [צילום: פלאש 90]

ביום חמישי האחרון (13.2.20) הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי לקציני המטה, לגופי התקשורת, לשר הביטחון בנט, ולראש הממשלה נתניהו על הקמת התוכנית הרב-שנתית לפיה הצבא אמור לעבוד בשנה הקרובה.
מטרת התוכנית
מטרת התוכנית השאפתנית, המכונה "תנופה", היא להשיג הכרעה אסטרטגית מול ארגון "חיזבאללה" בצפון, וארגון "חמאס" בדרום. די ברור לראשי הצבא שהכרעה זו תושג אם ייפגעו להם מטרות קשות וכואבות.
כדי להשיג מטרות שאפתניות אלו חשוב לקחת בחשבון שלושה סיכונים מרכזיים:
1. הסיכון הראשון מתייחס לאיזון הקיים בין הצד ההתקפי, לצד ההגנתי. כלומר, צריך לגרום לאויב להשקיע בחלק האחורי יותר מאשר בחלק הקדמי. כמו שקבוצת כדורגל טובה מורכבת מהגנה חזקה והתקפה דורסנית, כך הצבא צריך להיות מסוגל לצמצם את נקודות התורפה שלו על-ידי תקיפות עומק בשטח היריב.
2. הסיכון השני נוגע לפער הקיים בין שתי עקרונות שונים: העיקרון הראשון המכונה עקרון "מיצוי הכוח" עוסק ביכולת ההתקפית המקסימלית של הצבא. העיקרון השני המכונה "עיקרון הפשטות" עוסק בתפקוד של כל יחידה בנפרד במנותק מהמפקדות הממוקמות מעליה או לחלופין בקבלת סיוע מועט מהן.
3. הסיכון השלישי מדבר על הפער הנוצר בין מוכנות מקסימלית של הצבא לבצע משימה מסוימת לבין השקעה רבה ביצירת יכולות עתידיות. נכון לעכשיו ההערכה מפי גורמי הצבא שהסיכוי לפרוץ מלחמה בצפון הארץ היא נמוכה, ולכן יש להפנות תקציבים להגדלת יכולת הסייבר למשל.
אך יש סעיף אחד שהתוכנית לא מתייחסת אליו והיא מיגון העורף.
בעיית מיגון העורף
בהנחה ואזור צפון-הארץ יופגז במטר טילים על-ידי ארגון הטרור "חיזבאללה" יש רק שני בתי-חולים באזור זה שאליו יופנו הפצועים: "זיו" בצפת, ורמב"ם בחיפה. לא ברור נכון לעכשיו איך אפשר יהיה לטפל בכמות גדולה של פצועים, ולספק מצרכי מזון בסיסיים לכלל תושבי צפון-הארץ.
בעיות נוספות שהתוכנית יוצרת
עלות התוכנית נאמדת ב-40 מיליארד שקל, ולא ברור נכון לעכשיו מאין יבוא הכסף. כמוכן, לא ברור מה יהיה אופיה של המלחמה הבאה: מלחמת טילים, או מלחמת סייבר ולכך צריך להיערך באופן מופתי כדי שלא יהיו סדקים ובקיעים שיהיה קשה לסגור אותם.
נכון לעכשיו הרמטכ"ל כוכבי לא נותן מענה הולם לבעיות אלו. ניתן לראות כי תוכנית זו לא אושרה על-ידי הקבינט, ולא ברור אם ראש-הממשלה נתניהו קרא אותה, מה שכן השרים יצטרכו להתעמק בה בצורה יסודית, כדי שמחדלי מלחמת לבנון השנייה לא יחזרו על עצמם פעם נוספת.

הכותב הוא בלוגר המתעניין בתפיסות צבאיות.
תאריך:  19/02/2020   |   עודכן:  19/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביב כוכבי
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: רון חולדאי - מבצע יחסי ציבור להנחת תפילין    הצבעת הרשימה המשותפת -הצבעת יזבק    ולקינוח בקטנה
עו"ד גילעד ושתי
ככל ולא תמצא תרופה בקרוב ימשך הקיפאון בשוק העולמי ובייבוא מסין    ענף הבנייה כמו ענפים אחרים ייאלץ למצוא חלופות ייבוא יקרות יותר על-מנת לסיים לבצע רכש לבניית הבניין
אריה גל
אולי גם המדינה, שדווקא הפקקים האיומים הם לה פרה חולבת ומכרה זהב, אבל הנה התערב השם יתברך, והביא קורונה, וקבע כי מעכשיו הרחובות יהיו ריקים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מריחה, איזונים, צביעות, חשש מהצפות והשפלה
עמנואל בן-סבו
הם קופאים למוות, תינוקות, קשישות, ילדים, אימהות, צועדים בצעדות מוות מלאי פחד ואימה, בורחים מביתם הלא נודע, 900 אלף בני אדם בורחים מבשורות המוות, מנשקו הנורא של הרודן, הדיקטטור, בן משפחת העמים, אסד, רופא העיניים ד"ר באשיר שפשעיו מסמאים את עיני העולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il