X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפעמים גם בשריר החזק והדחוס, יש נקודה חלשה, ממש כמו חור קטן בקיר אבן חזק כשמצב זה מתרחש, איבר או רקמה פנימית כלשהם עלולים להידחף לאותה נקודה ולגרום להרניה
▪  ▪  ▪
קיימים מגוון סוגי הרניה [צילום אילוסטרציה: סרג' אטל, פלאש 90]

ממצמוץ העין ועד ריצת מרתון, השרירים שלכם הופכים כל תנועה בגוף לאפשרית, אך כאן לא מסתיים תפקידם. בתוך הגוף נמצאים שלל איברים האחראיים על תפקודכם, כגון הקיבה, הלבלב, הריאות, הלב וכו'. כדי להגן עליהם ולשמור על תפקוד אופטימלי, לכל איבר יש מקום אחר בגוף, ממנו הוא מבצע את תפקידו ומפני שהשרירים כל-כך דחוסים וחזקים, הם מסייעים בהחזקת האיברים הפנימיים שלכם במקומם.
אולם, לפעמים גם בשריר החזק והדחוס, יש נקודה חלשה, ממש כמו חור קטן בקיר אבן חזק. כאשר מצב זה מתרחש, איבר או רקמה פנימית כלשהם עלולים להידחף לתוך אותה נקודה ולגרום להרניה (בעברית: בקע).
בישראל מבוצעים למעלה מ-20,000 ניתוחי בקע בכל שנה, כשכ-75% מהם הם ניתוחים בקע מפשעתי.
קיימים מגוון סוגי הרניה, אשר לרוב נבדלים אחד מהשני לפי המקום בו מתרחשת הבעיה. הם עשויים לכאוב, אך לרוב אתם פשוט תראו בליטה או גוש הבולטים מהבטן או מהמפשעה שלכם - והם בדרך-כלל לא נעלמים בלי סוג של טיפול, אשר לרוב כולל ניתוח.
הרניה במפשעה
בערך שלושה מתוך ארבעה מקרי הרניה מתרחשים במפשעה. ישנם שני סוגים: מפשעתי ופמורלי.
בקע מפשעתי
רוב סוגי ההרניה הם מפשעתיים. הרניה זה נגרם כאשר חלק מהמעי שלכם נדחף אל תוך נקודה חלשה בבטן התחתונה ומשפיע על חלק במפשעה הנקרא "התעלה המפשעתית". קיימים שני סוגי בקע מפשעתי:
  • לא ישיר - הסוג הנפוץ יותר; חודר אל התעלה.
  • ישיר - אינו חודר לתעלה.
משני הסוגים סובלים מהם לרוב אנשים אשר הרימו חפצים כבדים. במצב של הרניה מפשעתית, סביר להניח שתראו גוש היכן שהירך והמפשעה שלכם נפגשים. הגוש עשוי להיעלם כאשר אתם שוכבים, אך אתם תראו אותו בבירור כאשר אתם משתעלים, עומדים או מתאמצים. אם אתם חשים כאב, המצב עלול להחמיר כאשר מתכופפים, משתעלים או מרימים חפץ כבד.
באופן כללי, סוגי ההרניה הללו אינם מסוכנים, אך אם הם יישארו לא מטופלים לאורך זמן - הם עלולים לגרום לבעיות חמורות יותר. לדוגמה, החלק של המעי שנדחף ויוצר את הבליטה שאתם רואים, עלול לאבד את זרימת הדם שלו - מצב מסכן חיים. צרו קשר עם הרופא שלכם אם מופיעים אצלכם הסימפטומים הבאים:
  • חום
  • גוש ההרניה משנה את צבעו לאדום, סגול או שחור
  • הכאב מחמיר תוך זמן קצר
  • הקאות או בחילות
  • אתם לא מסוגלים לשחרר גזים או צואה.
בקע פמורלי
רק מספר מועט של בקעים מתוך 100 הם פמורליים - והם נפוצים יותר אצל נשים מבוגרות. לעיתים קרובות מבלבלים אותם עם בקעים מפשעתיים. בקע פמורלי חודר אל אזור בגוף הנקרא "התעלה הפמורלית". אתם עשויים לראות בליטה בנקודת המפגש בין הירך למפשעה או בחלקה העליון של הירך. בקע זה עשוי להיות מסכן חיים בדיוק כמו הבקע המפשעתי. אולם, הסכנה בבקעים פמורליים היא שאינכם רואים או מרגישים את הבקע, עד שאתם זקוקים לטיפול רפואי דחוף.
בקע טבורי
מבוגרים יכולים לסבול מהרניה טבורית, אך הוא נפוץ יותר אצל ילודים - במיוחד אצל ילודים שנולדו מוקדם מדי או תינוקות מתחת לגיל חצי שנה. מדובר בבקע השני הנפוץ ביותר, אשר מתרחש כאשר שומן או חלק מהמעי נדחפים דרך נקודה חלשה בשריר באזור הטבור.
לרוב, בקעים טבוריים אינם כואבים, הם פשוט מופיעים כבליטה קרוב או אפילו בתוך הטבור. אצל תינוקות, הם לרוב חוזרים בחזרה למקום עד גיל שנה, כך שלא נדרש טיפול מיוחד. ניתן לנתח בקע טבורי, אך לרוב מדובר בניתוח קוסמטי והוא אינו מוביל לבעיות רפואיות אחרות.
בקע צלקתי
לאחר ניתוח בו הרופא ביצע חתך באזור הבטן שלכם, עלול להופיע באזור בקע צלקתי - רקמה הנדחפת דרך פצע ניתוחי (כתוצאה מהניתוח) שאינו החלים לחלוטין. כמו הבקע המפשעתי, הוא עלול להוביל לבעיות רפואיות חמורות יותר, ללא טיפול ראוי.
הרניה זה נפוץ במיוחד אצל אנשים שעברו ניתוח, בדרך-כלל באזור הבטן, והדרך היחידה לתקן את המצב היא באמצעות ניתוח נוסף. מדובר בבקע קשה לטיפול, באפן יחסי לשאר סוגי הבקעים.
בקע סרעפתי
בקעים מסוג זה הם מעט שונים מהאחרים, היות שהם כוללים את הסרעפת שלכם - שכבת השריר שמפרידה את החזה שלכם מהבטן. הושט שלכם מתחילה מהגרון שלכם ומגיעה עד הבטן, אך כדי לחדור את החוצץ אשר מפריד בין שני החלקים, היא עוברת בפתח ייעודי בסרעפת.
במקרה של הרניה סרעפתי, חלק מהקיבה חודר דרך אותו פתח ומגיע לאזור החזה. כאן אתם לא תראו בליטה או גוש, אך אתם עשויים להרגיש צרבות וכאבים בחזה ולשים לב לטעם רע ומר בפה שלכם. הרניה סרעפתי הוא ההרניה הנפוץ ביותר אצל נשים בהריון, אך הוא לרוב מופיע אצל אנשים מעל גיל 50. קו הטיפול הראשון הוא לרוב שינוי בסגנון החיים ותרופות כדי להקל על הסימפטומים הלא נעימים. אולם, פעמים רבות אתם כלל לא תרגישו כי אתם סובלים מבקע סרעפתי ובמקרה כזה, לא תזדקקו לטיפול.
בקעים נוספים
סוגים פחות נפוצים של הרניה כוללים:
  • בקע ברום הבטן - מצב זה קורה כאשר רקמת שומן נדחפת דרך הבטן אל אזור בין הטבור שלכם ובין חלקה התחתון של עצם החזה (הסטרנום). נפוץ יותר בקרב גברים מאשר אצל נשים.
  • בקע ענקי בדופן הבטן - אתם עלולים לקבל את אחד מאלה, אם אתם סובלים מבקע צלקתי או מסוג הרניה קשה לטיפול אחר שחוזר כל פעם ולא עובר לחלוטין. לרוב דרוש ניתוח נוסף כדי לתקן ולהחזיר אותו למקום.
  • בקע על שם ספיגל (Spigel) או בקע שפיגליאני - בקע זה מתרחש כאשר רקמת שומן נדחפת דרך נקודה חלשה בשריר שמתחת לטבור שלכם ומגיעה לקצה שרירי הבטן, המכונים גם "קוביות" או six-pack.
MIOK היא פלטפורמה חדשה שמהווה בית לרפואה פרטית ושמה לעצמה למטרה להפוך את המידע על ביטוחים רפואיים לנגיש יותר ונוח יותר לשימוש לקהל המטופלים בישראל.

תאריך:  22/02/2020   |   עודכן:  22/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סקירת סוגי הרניה (בקע) - המדריך מלא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר מואב
מה שחוויתי היה נאום פוליטי של עמר בר-לב על חשיבות החקלאות, על הצורך להמשיך לחסום יבוא ועל הצורך לסבסד בכבדות
עו"ד יורם שפטל
לוין מאמץ את הכזב האחרון מבית היוצר הטבטוני (הגרמני) לפיו שתי תמונות שפורסמו לאחרונה מתוך אוסף תמונות של אחד מסגל הפיקוד הנאצי-גרמני של מחנה ההשמדה סוביבור, הן תמונותיו של דמיאניוק    דא-עקא, אין כל הוכחה כי תמונת טרווניקי הינה תמונתו של דמיאניוק
אברהם בנמלך
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי ובשישי שלא דופק חשבון    בימי הביניים היו מוציאים להורג את השליח. אבל לו נתן אשל היה חי באותה תקופה זה לא היה קורה לו    העיתונאי בני ציפר מתפייט שוב. לקרוא ולא להאמין    פייסבוק נלחמת ב"פייק ניוז" ומצליחה חלקית    ואיך משכנעים את מאיר דיזנגוף לקבל הלוואה של עשר לירות
ציפורה בראבי
לעשיר יש חובות    גם העושר, גם העוני הינם מבחן בחיים    צריך שהמצווה תיעשה מתוך רצון ולא מתוך הכרח. ויקל עלינו לקיים מצווה זאת אם נדע שהכל שייך להשם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il