X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הסגנון הקיסרי של ראש ממשלת בריטניה

ג'ונסון: ראשון בין שפנים

בוריס ג'ונסון צובר עוד כוח ושואף לעוד ריכוזיות. זה לא בהכרח פסול, סבור אקונומיסט; הבעיה היא שממשלתו מנהלת קרבות מיותרים במקום להגשים את הבטחותיה
▪  ▪  ▪
"קיסרי מירבי" [צילום: מאט דונהם, AP]

יש משהו קיסרי באופן בו ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מתייחס לתפקידו. הוא מעיף מתנגדים בלי למצמץ, משתחצן בהופעותיו בפרלמנט ופתח את אחד מישיבות הקבינט האחרונות בשאלות מתוזמנות כמו "כמה בתי חולים נבנה" עליהן השיבו השרים במקהלה.
ראשי ממשלת בריטניה חלשים בהרבה מנשיאי ארה"ב, מציין אקונומיסט. יש להם צוות מצומצם יחסית ומפלגתם יכולה להעיף אותם. שלושה גורמים קובעים האם הם יהיו קיסרים או סמרטוטים: האישיות, איכות השרים וגודל הרוב בפרלמנט. במקרה של ג'ונסון, כל השלושה מכוונים לעבר "קיסרי מירבי".
בעוד שלצידה של מרגרט תאצ'ר פעלו ג'פרי האו ונייג'ל לאוסון, ולטוני בלייר היה את גורדון בראון, אין איש המסוגל להתנגד לג'ונסון. הוא איננו ראשון בין שווים אלא ראשון בין שפנים. האדם החזק היחיד בסביבתו הוא יועצו, דומיניק קאמינגז – אותו ג'ונסון יכול לפטר בכל רגע. יש לו רוב של 80 מושבים הנותן לו צ'ק פתוח, משום שבמידה רבה הניצחון של השמרנים היה נצחונו-שלו.
ג'ונסון נמצא בתפקידו תודות לקולותיהם של מי שאיבדו אמון בפוליטיקה. הוא יודע שישמר את אמונם רק אם יוכל להגשים את ציפיותיהם, ולכן המילה "הגשמה" נמצאת כיום על פיו של כל שר. וזה אומר לא רק לבצע את הברקזיט, אלא הרבה יותר: לשפר משמעות את המצב בצפון אנגליה, להוסיף שוטרים ובתי חולים.
ג'ונסון הגיע למסקנה, שכדי לעשות זאת הוא חייב לבסס את עליונותה של לשכתו ולהתייחס למשרדים ככלים לביצוע מדיניותו ולא כמרכזי כוח עצמאיים. קמיאנגז נמצא בליבו של פרויקט ריכוז הכוח. הוא רוצה שיועצי השרים יהיו נאמנים קודם כל למספר 10; שר האוצר, סג'יד ג'ייוויד, כבר התפטר בשל כך. קאמינגז גם זורע פחד ברחבי ווייטהול בשל כוונותיו לשנות דרמטית את שירות המדינה.
מבקריו של ג'ונסון טוענים, כי בריטניה ממילא ממורכזת מדי, והדבר האחרון שהיא צריכה זה מרכוז נוסף. נסיונות דומים בעבר גבו מחיר כבד: מרגרט תאצ'ר פגעה קשות בשלטון המקומי. הם גם חוששים מהרס האיזונים והבלמים, שמטרתם למנוע מלשכת ראש הממשלה לשגות בגדול או לבזבז כסף שאינו קיים. אולם אומר אקונומיסט, מול החששות הללו יש להציב שני שיקולים.
האחד: אין כל פסול ברצונו של ג'ונסון להביא ליתר תיאום בין משרדי האוצר וראש הממשלה. להפך: הרגלו של האוצר למנוע מידע ממשרד ראש הממשלה, גרם בעבר לתוצאות מביכות. משרד ראש הממשלה אינו יכול להשתלט על משרד האוצר, בו יש למעלה מ-1,000 פקידים. כוחו של המשרד תלוי בעיקר בשר האוצר בראשו, והשר החדש רישי סונאק מוכשר יותר מאשר קודמו.
השני: הרעיון להוסיף כוח למשרד ראש הממשלה, לפחות בטווח הקצר, איננו גרוע. בריטניה מתמודדת עם שניים מהאתגרים הגדולים ביותר שניצבו בפניה מאז מלחמת העולם השנייה: היציאה מהאיחוד האירופי וטיפול בחוסר שביעות הרצון הפוליטי שהוביל לברקזיט. היא צריכה מדיניות ברורה שתפתח מודל כלכלי חילופי לזה ששרר מאז שנות ה-80, או שלפחות תתאים אותו למציאות החדשה. היא צריכה גורם שיעקוב אחרי ביצוע מדיניותה ויעריך את מידת הצלחתה.
הבעיה האמיתית עם הקיסר בוריס איננה שהוא צובר כוח. קרוב לוודאי שהוא צריך לעשות את זה בצורה רחבה יותר. הבעיה היא שממשלתו מאבדת את סמכותה בניהול קרבות עם שופטים ועיתונאים, במקום להתמקד במילוי הבטחותיה המרכזיות.

תאריך:  27/02/20   |   עודכן:  27/02/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
הפגיעה בשרשרת האספקה שמרכזה בסין עלולה ליצור מחסור שיגרום לעליית מחירים - לצד האפשרות של היפוך מגמת האינטגרציה בין סין לבין יתר שוקי העולם, שהשפעותיה יהיו דומות    למקבלי ההחלטות יש בעיה: הריבית אפסית ממילא, ויהיה קשה להוריד אותה כדי לעודד את הפעילות הכלכלית
איתמר לוין
אפשר לדעת מי מבצע מתקפות סייבר, לגבולות ולחוקים יש משמעות גם במרחב הסייבר, אין להגזים בחששות וגם לא להקל ראש בסכנות - כותב ביוקנאן בוושינגטון פוסט
איתמר לוין
דורש מסוניה סוטומאיור ורות בדר-גינזבורג לפסול את עצמן מכל עניין הקשור אליו    זעמו התעורר לאחר ביקורת של סוטומאיור על ההתנהלות הפרוצדורלית של הממשל
איתמר לוין
המשטר באירן כל כך בלתי פופולרי, עד ששיעור ההצבעה בבחירות לפרלמנט היה 42% בלבד. טיפול כושל בנגיף הקורונה יפגע עוד יותר במעמדו, צופה אקונומיסט
איתמר לוין
מייגן טווהיי וג'ודי קנטור מניו-יורק טיימס סבורות, שהרשעתו של וינשטיין - גם אם רק בשני סעיפים שוליים-יחסית - מהווה ניצחון לתנועת MeToo#
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il