X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תופעת המתה מכוונת של עצים כדי לקבל ולקצר אישור כריתה של אותם עצים-קיימת ככל הנראה בארץ כמעט ולא מדברים עליה ולא ברור מה היקפה
▪  ▪  ▪
עץ שיבש ומת. אילוסטרציה [צילום: אלי אלון]

לא רבים יודעים, כי החל מנובמבר 2008, כל עץ בוגר בישראל הוא אילן מוגן על-פי חוק. במילים פשוטות, חל איסור גם במרחב הציבורי וגם במרחב הפרטי על כריתת עץ (בוגר) ללא אישור פקיד היערות. כריתה ללא אישורו היא עברה פלילית. בישראל פועלים כיום על-פי הודעת דוברות משרד החקלאות ופיתוח הכפר 32 פקידי יערות - חלקם מקק"ל וחלקם מטעם הרשויות המקומיות.
לגופים ציבורים כמו רשויות מקומיות ואחרות, כך אני מתרשם, אין לרוב בעיה לקבל אישורי כריתה מפקידי היערות. במקרים רבים נטען כנגד פקידי היערות כי הם מהווים "חותמות גומי" של רשויות מקומיות ואחרות ומאשרים להם באופן גורף כריתת עצים, אולם לגבי יזמי נדל"ן ופיתוח פרטיים כמו, קבלנים ובעלי בתים פרטיים, כאן המצב קצת שונה.
יזמי נדל"ן וקבלנים פרטיים לא פעם נתקלים בעיכובים וצורך באישורים מיוחדים או אף התנגדות לכריתה של עץ או עצים, והם חוששים לא פעם לפני ביצוע פרויקט נדל"ן או פיתוח ותשתית כי לא יקבלו או יתקשו לקבל מפקידי היערות אישור כריתת עצים ויאלצו בשל כך לבטל או לשנות תוכניות בניה ופיתוח דבר שעלול לגרום להם הפסדים כספים.

המתת עץ כדרך לאישר כריתה מהיר ודאי
לא אפרט במדויק איך ממיתים עצים כדי לא לתת רעיונות לאנשים, אבל באופן כללי אומר שניתן להמית עץ תוך תקופה קצרה יחסית על-ידי פגיעה מסיבית בשורשיו
▪  ▪  ▪

לא מן הנמנע כי יש קבלנים ויזמי נדלן ופיתוח הפועלים בדרך יצירתית לקבל אישור כריתה או קיצור תהליך אישור כריתה, על-ידי המתה מכוונת מבעוד מועד של העץ או העצים המיועדים לכריתה. הדרכים להמתת עץ הן יצירתיות. חלקן פשוטות ולא מסובכות.
לא אפרט במדויק איך ממיתים עצים כדי לא לתת רעיונות לאנשים, אבל באופן כללי אומר שניתן להמית עץ תוך תקופה קצרה יחסית על-ידי פגיעה מסיבית בשורשיו, על-ידי החדרת מזיקים למיניהם לגזעו או באמצעות פגיעה, ניקוב וחירור (מלשון חורים) גזע העץ, דבר שמקל על-כניסת מזיקים לעץ (פטריות וכיוצא באלה).
במקרה והעץ מת, או חולה במצב קשה, פקידי יערות לרוב יאשרו כריתת העץ גם מחשש לקריסה ופגיעה בבטיחות. הסיכוי שמישהו ייתפס ויואשם בהמתת עצים מכוונת קלוש, כי אלה דברים שקשה להוכיח ולא בטוח שיש למשטרה כוח אדם מקצועי לחקור את העניין.
על כן, הפיתוי של קבלנים יזמי נדלן או בעלי בתים פרטיים להיפטר מעצים "מיותרים ומפריעים" על-ידי המתתם מבעוד מאוד גבוה על פניו. סביר להניח כי לצד המתה מכוונת של עצים קיימת תופעת המתת עצים של גורמים אינטרסנטיים לסוגיהם באמצעות אי-טיפול מונע בעצים חולים גם תופעה זו סוג של המתה מכוונת.

העץ שיבש פתע
למי שראה את העץ היה ברור כי עבר טראומה קיצונית ולא שגרתית ויתכן מאד כי יבש בשל פגיעה מסיבית על-ידי דחפור בשורשיו
▪  ▪  ▪

לפני זמן מה בעיר מסוימת אי-שם בארץ התבצעה הקמת מבנה גדול. במתחם המבנה עמד במשך עשרות שנים עץ גדול. שנים רבות פרח וצמח. מספר חודשים לפני בניית המבנה בוצעו במקום עבודות פיתוח ותשתית - חפירות וכביש גישה למקום, ולפתע תוך זמן קצר העץ יבש.
למי שראה את העץ היה ברור כי עבר טראומה קיצונית ולא שגרתית ויתכן מאוד כי יבש בשל פגיעה מסיבית על-ידי דחפור בשורשיו. אני מודה כשראיתי את העץ עלה בי מיד החשש שנפגע במכוון להמיתו. אבל מצד שני אין לך שום הוכחה שמישהו התכוון להמיתו. אולי באמת נפגע בתום לב או חלה מסיבות אחרות, לך תדע.
לא מכבר פורסם בעיתונות כי קיים חשד כי עצי פיקוס עתיקים במגרש שמיועד לבניה במרכז תל אביב הורעלו והעניין הועבר לחקירת משרד החקלאות. אגב מעניין אם בארץ הוגשו אי-פעם כתבי אישום על המתה או פגיעה מכוונת של עצים ואם כן מה היו פסקי הדין במשפטים אלה. לא הצלחתי להשיג נתונים על העניין.
אני יוצא מנקודת הנחה כי תופעת המתה מכוונת של עצים בארץ אינה רחבה אבל באמת קשה לדעת. מכל מקום ראוי לעלות נושא לסדר היום הציבורי לליבון ובירור הנושא.

תאריך:  01/03/2020   |   עודכן:  01/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המתת עצים לקיצור אישור כריתה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לאלון: שאלתך תמוהה - חפש ומצא!
נצר גבריאל  |  1/03/20 16:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתניהו רצה להכניס את עוצמה יהודית לתוך הכנסת    כיום יעשה הכל על-מנת שזה לא יקרה    והכל אך ורק כדי לקבל ממשלת חסינות    בעבור זה, הכל כשר
אליהו קאופמן
ש"ס מצליחה, יותר מכול מפלגה לוליאנית ותועמלנית, לתעתע בשקריה בציבור הישראלי    בעוד שבכרכים ובשכונות החרדיות היא מדברת בלשון חרדית ותוקפת את הציונות הרי שדרך מסך הטלוויזיה החילוני היא בעצם הופכת למפלגה ציונית שבן גוריון ומנחם בגין מככבים בשורותיה, ואילו הצבא שהיא לא ממליצה לשרתו, הופך בטלוויזיה לקדוש ומוערץ    קרקס פוליטי מספר אחד בישראל!
מחלקה ראשונה
התפתחות דרמטית בפרשת המימד החמישי    מייל פנימי ששלח המנכ"ל והגיע לידי ישראל היום מצביע: למרות הטענות כי גנץ לא היה מעורב בתהליך העסקי - הוא נפגש עם אלשיך ב-2018 וסיכם עימו, לכאורה, על פטור ממכרז    כחול לבן: "בהתנהלות גנץ לא נפל רבב"
עליס בליטנטל
עיבודה ובימויה של איה קפלן לספרו של עמוס עוז "סיפור על אהבה וחושך" יצר בהפקת החאן הירושלמי פרישת יריעה של נתח חי ומדמם של החיים בארץ ישראל בשנות העשרים, השלושים, הארבעים והחמישים    כל אחד חש עצמו כחלק מסיפור ההצגה, הלוכד אותו וסוחף אותו בכל החושים
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנסה להשפיע על דעת הקהל בישראל לקבל את התנגדותו ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. האופוזיציה הפלשתינית תוקפת את הפגישות של גורמים ברש"פ עם נציגי התקשורת ו"מחנה השלום" הישראלים, המהלך הפלשתיני מעיד על חוסר אונים מדיני וחוסר הבנה של המציאות הפוליטית בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il