יש עדויות לכך שנשיא טורקיה
ארדואן לא רק הפך לאיש דת שמחסל את הרפורמות הליברליות שהנהיג כמאל אתאתורכּ לפני כמאה שנים, אלא הוא מתחרה עם חלק ממנהיגי ערב על הנהגת העולם הערבי. תעיד על כך מעורבותו הצבאית בלוב והעימותים המתמשכים עם מנהיגי מצרים, סעודיה וסוריה. לאחרונה נחשף נסיון טורקי לרצוח את נשיא סוריה
בשאר אסד.
מקורבים לארדואן טוענים כי ארדואן מרחיק לכת וטוען שהוא המהדי שנועד להציל בשלב ראשון את טורקיה מעוניה. העיתונאי המקורב לארדואן, ארגון באבאקן עורך האתר הטורקי "המצב בטורקיה" כותב: "האמונה האיסלאמית ששולטת בעידנו של ארדואן, מניחה כי קיים פער עמוק ברמת החיים של טורקיה לזו של מדינות המערב.
תקוותו של ארדואן ותומכיו שהופעת המהדי תצמצם את הפער הקיים וכי אפשר שארדואן הוא המהדי המצופה ואולי הוא תלמידו של המהדי". ידוע כי האמונה בהופעתו של המהדי היא אחת האמונות היסודיות של השיעים בעולם. מקור האמונה הוא שאחד האימאם השיעים נעלם במאה השמינית. זהו האימאם השניים-עשר שנעלם בעיר העירקית סמירא, וכי הוא צפוי להופיע כ"משיח" שיציל את העולם מן החורבן וישלים את מה שהחסיר הנביא מוחמד. הסונים דוחים את האמונה השיעית מכל וכל וטוענים כי מוחמד הוא אחרון הנביאים (אאחר אלנביין) שהשלים את המלאכה וכי לא יקום נביא אחריו... אולי ריפורמר, אבל לא מישהו שישלים את העשיה של הנביא מוחמד.
יש יסוד להניח כי תפיסת המהדי של ארדואן תיצור מחלוקת עמוקה לא רק בינו לבין הסונים, אלא גם עם משטר המולות באירן שרואים את המהדי כמונופול שלהם. עידנן תנרימרדי, יועצו הצבאי של ארדואן שעומד בראשה של חברה כלכלית ששייכת לצבא הצהיר: "החברה שלנו מכשירה את הקרקע לבואו של המהדי שמצפים לו זה מאות שנים, הוא אשר יביא את האיסלאם הנכון" (אלאיסלאם אלצחיח).
גם יריבו של ארדואן פתחואללה גולן הגולה בארה"ב, שנטל חלק בנסיון ההפיכה הכושל בשנת 2016, גם הוא רואה את עצמו כמהדי שיציל את טורקיה ויפיץ את האיסלאם הנכון.
יש לציין שלא רק העולם המוסלמי הסוני ואירן השיעית מתנגדים לנסיונותיו של ארדואן להקצין באיסלמיזציה ולהחזיר לטורקיה עטרה ליושנה, קרי: עידן האימפריה העות'מנית ששלטה במזרח התיכון וצפון אפריקה ובחלקים מדרום מזרח אירופה, אלא גם העם הטורקי מפגין סימנים של התנגדות. עובדה היא שארדואן ומפלגתו הפסידו בבחירות העירוניות האחרונות בשתי הערים הכי גדולות: אנקרה ואיסטנבול, ערים אלה נחשבות כמדד לבחירות הכלליות.