X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המחנה האנטי דמוקרטי, זה שתאוותו לא סופקה על-ידי ציבור הבוחרים, מבקש להענישם ולבצע סיכול ממוקד של בחירתם של כמחצית מן הבוחרים דווקא היוזמה לשלול מנתניהו את הזכות להרכיב ממשלה, יוזמה שהמועמד שהפסיד, בנימין גנץ, לא מנע אותה ולא התנער ממנה, היא המזכירה משטרים אנטי דמוקרטיים, כמו למשל זה של ארדואן
▪  ▪  ▪
קלחת פוליטית [צילום: פלאש 90]
הנימוק הנכון
נכון עשה בג"ץ כאשר דחה עד כה את העתירות, אבל הנימוק לכך לא היה הנימוק הנכון. העתירות לא היו מוקדמות מדי, אלא פסולות. מעורבות של בג"ץ בתהליך הדמוקרטי, ספק אם תעמוד במבחן בג"ץ עצמו.

המחנה האנטי דמוקרטי
הבחירות לכנסת ה- 23 התקיימו. ציבור הבוחרים ידע מי הם המועמדים לראשות הממשלה ומה הם הרקע והנתונים שלהם, ואמר את דברו. טוהר הבחירות נשמר על-ידי ועדת הבחירות המרכזית בראשות שופט מבית המשפט העליון. אבל, אף-על-פי-כן ולמרות הכל, יש מי שאינם מקבלים את הכרעת הבוחרים, אינם מקבלים את תוצאות המשחק הדמוקרטי, ודורשים לשנות בדיעבד את כללי המשחק.
עוד בטרם הסתיימה ספירת הקולות וכבר אצה הדרך למחנה האנטי דמוקרטי - זה שהמכנה המשותף היחיד שלו הוא השנאה לראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא יוזם תיקון החוק, באופן שיפסול בדיעבד את יכולתו של נתניהו להרכיב את הממשלה החדשה. המחנה האנטי דמוקרטי, זה שתאוותו לא סופקה על-ידי ציבור הבוחרים, מבקש להענישם ולבצע סיכול ממוקד של בחירתם של כמחצית מן הבוחרים. דווקא יוזמה זו, שהמועמד שהפסיד, בנימין גנץ, לא מנע אותה ולא התנער ממנה, היא המזכירה משטרים אנטי דמוקרטיים, כמו למשל זה של ארדואן. נכון יעשה גנץ אם יקבל את דין הבוחר ולא ייגרר אחרי אנשים מסוגם של ניצן הורוביץ (שמקומו ברשימה המשותפת), אחמד טיבי (בעל הברית של כחול-לבן לצורך התרגיל המסריח 2020) ואביגדור-איווט ליברמן (ששנאתו לנתניהו גוררת מדינה שלמה מבחירות לבחירות).
עוד בטרם הסתיימה ספירת הקולות וכבר אצה הדרך לעותרים שונים לערב את בית המשפט העליון בתאוותם לפסול למעשה את תוצאות הבחירות על-ידי שלילה בדיעבד של אופן ההצבעה של כשני מיליון בוחרים. נכון עשה בג"ץ כאשר דחה עד כה את העתירות, אבל הנימוק לכך לא היה הנימוק הנכון: העתירה לא הייתה מוקדמת מדי, אלא פסולה, מכיוון שמשמעותה צפצוף על רצון הבוחרים וזריקתם לפח של כשני מיליון פתקי הצבעה, של בוחרים שהצביעו לא נכון כביכול.
חבל רק שהן לפני בחירות 2020, והן אחריהן, בית המשפט העליון לא קבע שהוא פסול מלהשפיע על תוצאות הבחירות, ושדינן של עתירות מסוג זה להידחות על הסף. היום כבר אין אפשרות לבדוק האם החלטתו של בג"ץ מלפני כחודשיים, לפיה העתירות אז היו מוקדמות מדי (ובכך השאיר פתח לעתירות בהמשך ובדיעבד) לא גרמה למצביעים רבים להימנע מלתמוך בנתניהו, שמא בחירתו תיפסל בדיעבד על-פי הוראה של בג"ץ. קיים חשש שהשארת הנושא לדיון של בג"ץ אחרי הבחירות עיוותה את תוצאות הבחירות, ופגעה פגיעה נוספת באמון הציבור במערכת המשפט.
פגיעה אנושה בדמוקרטיה
עיוות כזה של רצון הבוחר ושל תוצאות הבחירות, אפילו בג"ץ אסור היה שיאפשר. השאלה לא היתה, ואיננה, תיאורטית, ובג"ץ היה חייב, וחייב גם היום, להסתלק מעיסוק בנושא, שהוא פוליטי. כידוע חכם אינו קולע את עצמו לנסיבות שפיקח מתאמץ להשתחרר מהן.
למעשה, אם תוצאות הבחירות תאפשרנה לנתניהו לגבש קואליציה בת 61 חברי כנסת, אפילו בג"ץ ייאלץ להגיע למסקנה שלא הכל שפיט, ושיש לכבד הן את החוק והן את רצון הבוחר. במצב כזה גם לא תוכל להיות מוקמת ממשלת מיעוט על-ידי מועמד אחר לראשות הממשלה, מכיוון שיהיה רוב נגדו. האם לקלחת פוליטית זו שואף בג"ץ להכניס את עצמו?
לחלופין, אם תוצאות הבחירות לא תאפשרנה לנתניהו לגבש קואליציה בת 61 חברי כנסת, ממילא הדיון מיותר. אבל אז, תמיד יהיו ספק וחשד לגבי מעורבותו השלילית של בג"ץ בתהליך הפוליטי, שמא החלטתו לפני הבחירות פגעה בשיקוליהם של מצביעים פוטנציאליים וגרמה להם להצביע שלא על-פי דעתם. מצב כזה הוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה. מעורבות כזו של בג"ץ בתהליך הדמוקרטי, ספק אם תעמוד במבחן בג"ץ עצמו.
ההחלטה המתבקשת, אז והיום, היא לדחות על הסף את העתירה בנושא, ולקבוע שאין זה עניינו של בית המשפט העליון' בכל הרכב שהוא, בכיר ורחב ככל שיהיה' לפעול בניגוד לחוק ו/או להשפיע על שיקול הדעת של בוחרים כלשהם.
כמו-כן, אין לגלגל את הנושא לפתחו של הנשיא או לפתחה של הכנסת, כי גם מוסדות אלה אמורים לכבד את החוק ואת רצונו של הריבון, ציבור הבוחרים.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  05/03/2020   |   עודכן:  05/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחנה האנטי דמוקרטי
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
צודק! צריך להשלים את העבודה
נתן המציצן  |  5/03/20 11:54
2
תבהירו לבג"ץ שלא נצית
פרופ' אלישע האס  |  5/03/20 12:15
 
- כמה שאתה צודק
עמעד  |  5/03/20 19:18
3
גנץ, הבחירה בידיך:
תל-אביבי  |  6/03/20 10:20
4
חשבון נפש
אילן ילין  |  6/03/20 10:47
 
- אילן, תגובה מחכימה. ל"ת
יהודי מפוכח  |  6/03/20 19:07
5
לגנץ "יש" 62 שירכיב ממשלה!!!
אקטואלי  |  6/03/20 18:15
6
למחנה האנטי דמוקרטי
יהודי מפוכח  |  6/03/20 19:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
יוסף קנדלקר
הכיפות הסרוגות נמצאות בעיקר בישיבות התיכוניות ובאולפנות    הכיפות הסרוגות נמצאות בערים מסוימות או בהתנחלויות    הכיפות הסרוגות נמצאים בעיתונים מסוימים ובכנסים מסוימים    מאוד מסוימים
עידן יוסף
בכחול לבן חוששים כי אם יסייעו לקידום החוק להדחת נתניהו, יפעל אביגדור ליברמן מאחורי גבם וינצל את החוק כדי להצטרף לממשלת ימין-חרדים    גורם בכחול לבן: החוק נגד ראש הממשלה – רק בקדנציה הבאה
איתן קלינסקי
חבל שבני גנץ החליט להודיע בפרהסיה, שאין כל מקום של חבירת הרשימה המשותפת לפני שקרא את קריאתו של המשורר נתן אלתרמן - "לא אין הפרלמנט צריך ביד מונפת לזרוק לתופיק טובי מדי פעם את הגט"
עמוס גלבוע
למרות שאנו לא "ביביסטים", לא מאמינים ב"מלך ישראל", ובוודאי לא "משיחיסטים" ובהמות עדר    מול יריביו הפוליטיים נתניהו הוא לדעתי משקל כבד והם משקל זבוב
איציק וולף
מפלגת כחול לבן מאיימת לחוקק את החוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה באופן שבו החוק יחול רק מהכנסת ה-24    המטרה: הפעלת לחץ על הליכוד להסכמה למתווה רוטציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il