X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מיליארד דולר בשמונה שנים [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]
אנשי חמאס ברצועת עזה [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]
אודי לוי מומחה ללוחמה פיננסית מרכז ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JCSS)
בלוג/אתר רשימות מעקב
מבט נוסף על מדיניות ההסדרה מול חמאס

ישראל משלמת אתנן למדינת טרור

ישראל, מן המובילות בעולם במלחמה בטרור בכלל ובאמצעים פיננסיים בפרט, מעניקה לגיטימציה שבשתיקה לקטר - הנסיכות שעושה יותר מכל מדינה אחרת כדי לתמוך בטרור מה יקרה אם חיזבאללה יחליט שגם הוא רוצה מאות מיליוני דולרים תמורת שמירת השקט?
▪  ▪  ▪

סוגיית המימון הקטרי לרצועת עזה ולשלטון החמאס חזרה לתודעה הציבורית בעקבות ביקורם של ראש המוסד ואלוף פיקוד הדרום בנסיכות, על-אף העובדה שכבר מזה שמונה שנים (מ-2012) קטר מעבירה סכומי כסף גדולים מאוד לרצועת עזה. על-פי הערכות שונות, הסכום הכולל שהועבר לרצועה בשנים אלה מגיע למיליארד דולר.
אין חולק על כך שללא הסיוע הפיננסי הקטרי, המהווה מנוף השפעה על הנהגת החמאס ברצועה, ייתכן מאוד שהיינו מגיעים לאסון הומניטרי או לעימות צבאי רחב היקף עם החמאס, שמבחינתו מדובר במלחמת אין-ברירה. שכן, מאז סירובה של הרשות הפלשתינית להמשיך בתשלומים למנגנוני החיים ברצועה במארס 2019, ומדיניות הסגר של מדינת ישראל על הרצועה, אין למעשה להנהגת החמאס ולאוכלוסייה הפלשתינית בעזה שום דרך לקיים אורח חיים בסיסי.
זכותם של מקבלי ההחלטות בישראל לנקוט מדיניות שבבסיסה ניסיון למציאת הסדרה בינה לבין שלטון הטרור בעזה, מתוך הבנה שאין שום אפשרות לפתרון מדיני אחר. בכל זאת, יש בעיה כאשר מדיניות זו מבוססת על נדיבותה של קטר, המשמשת בעשור האחרון גורם המימון המרכזי של ארגוני הטרור האיסלאמיים הרדיקליים, ובראשם אל-קאעידה, דאעש והחמאס. באמצעות המימון שלה, קטר הביאה להרג של יותר אזרחים מכל מדינה תומכת טרור אחרת, כולל אירן. ראוי שעובדה זאת תעמוד אל מול עיניהם של מקבלי ההחלטות בישראל, הן מבחינת ההשלכות האסטרטגיות והן מבחינה מוסרית.
ישראל היא מהמדינות הראשונות בעולם שהשכילו להבין, כי ייבוש מקורות המימון של ארגוני הטרור הוא אחד הכלים המרכזיים במלחמה בטרור. הבנה זו הפכה נדבך מרכזי במדיניותם של ראשי הממשלה אריאל שרון, אהוד אולמרט ובנימין נתניהו. מדיניות זו שימשה למערכה הכלכלית חסרת התקדים מול אירן ומאמציה הגרעיניים. ישראל ניהלה במשך שני עשורים מלחמה חסרת פשרות לייבוש מקורות המימון של החמאס, הג'יהאד האיסלאמי וחיזבאללה. המערכה הביאה לסגירתם של עשרות אגודות צדקה ברחבי העולם, מעצר של עשרות בלדרים ופעילי כספים, סגירת ערוצי מימון ושורה רחבה של פעולות חשאיות, תוך שיתוף פעולה חובק עולם עם גורמים במערכת הבינלאומית.
הלקח הקשה שלמדה סעודיה
מדיניות ההסדרה מול עזה מערערת את כל מאמצי המערכה הכלכלית מול החמאס, ואולי גם בכלל מול ארגוני הטרור האיסלאמיים האחרים - ממדיניות של פגיעה אסטרטגית ביכולותיו הפיננסיות של הארגון למדיניות של תשלומים, כחלק מהמאמץ שימנע פיגועים נגד ישראל וישמור על שקט ברצועה.
אם אכן הנושא נידון והתקבלה החלטה על שינוי דרמטי של המדיניות - מן הראוי שיישקלו עובדות היסטוריות אחדות. ישראל אינה הראשונה בעולם שמאמצת מדיניות של תשלום אתנן בתמורה לשקט מצד ארגון טרור. סעודיה הייתה זו שבמשך למעלה מארבעה עשורים מימנה את תשתיות האחים המוסלמים וארגוני הטרור הסוניים ברחבי העולם. המדיניות הייתה ברורה: הפצת האיסלאם והצבתה של סעודיה בראש המחנה האיסלאמי, וקבלת תעודת ביטוח לאי פגיעה בממלכה, בתמורה למיליארדי דולרים שיוזרמו לתשתיות טרור והפצת איסלאם בעולם.
התוצאה הייתה קטלנית והרסנית, שכן היא הפכה את האיסלאם הרדיקלי לאיום המהותי ביותר על העולם החופשי והביאה למגה-פיגועים, ויצרה חרב מתהפכת בדמותו של אוסמה בן-לאדן שסימן את הממלכה הסעודית כיעד מרכזי. אותו בן-לאדן, יציר כפיה של הממלכה הסעודית, הביא כמעט למהפכה בסעודיה בשנת 2003.
גם ארה"ב מימנה במשך שנים את הטליבאן וגם את גורמי האיסלאם הרדיקלי באפגניסטן כחלק מהמערכה מול בריה"מ. התוצאה גם כאן ברורה להחריד: אלפי חיילים ואזרחים אמריקנים נהרגו בעשורים האחרונים. פיגועי 9/11 גרמו להרוגים רבים, וטריליוני דולרים הושלכו למערכה על-מנת לחסל את אותה מפלצת בדמות הטליבאן, אל-קאעידה ובהמשך דאעש, מפלצת שכאמור מומנה בתחילה על-ידי ארה"ב וסעודיה.
מימון מתוחכם של טרור
גם ישראל אינה חפה מטעויות בהקשרים אלה. בשנות ה-80 של המאה שעברה תמכה ישראל בחשאי באחים המוסלמים ובמערכה שניהל נגד אש"ף, מתוך מחשבה מקיאבלית ש"אויביהם של אויבי הם ידידי". התוצאה גם כאן הייתה קבלת החמאס. תוצאה דומה קיבלנו בלבנון בהעדפה שקטה של השיעים, בדמות אמל, כנגד הסונים, שיוצגו על-ידי אש"ף, והתוצאה גם היא הרת אסון - חיזבאללה.
חמור לא פחות הוא התפקיד שישראל מייעדת לקטר בהשגת הסדרה בעזה. מקומה של קטר נפקד מהרשימות השחורות האמריקניות והבינלאומיות, למרות מעורבותה הנרחבת במימון טרור. קטר מעורבת עד צוואר במימון הרוב המוחלט של ארגוני הטרור האיסלאמיים ברחבי העולם, כולל בפיגועים הקשים ביותר שבוצעו בעשורים האחרונים. מעורבותה בפיגועי 9/11 התגלתה, כמו גם מעורבות ישירה בפיגועים נגד הצרפתים במאלי, וגם מעורבות ישירה במימון דאעש בסוריה, בלוב, בפיגועים במצרים נגד הכנסייה הקופטית, ולבסוף בפיגועי טרור נגד אזרחים ישראלים.
פיגועים מבוצעים במימון שמועבר בדרכים עקלקלות מבית המלוכה הקטרי, דרך אגודת הצדקה הקטרית (גוף המוכרז על-ידי מדינת ישראל וארה"ב כארגון טרור), דרך מוסדות בנקאיים קטריים. קטר מימנה בשנים האחרונות ארגוני טרור, כאשר שימשה כביכול כמי ששילמה כופר לארגוני טרור על שחרור בני ערובה מהמערב. למעשה, סכומים אלו היו דרך מתוחכמת לממן טרור, אבל הציגו את קטר כביכול כ"חסידת אומות עולם".
אבל קטר, בניגוד לאירן, זוכה משום מה לחסינות בינלאומית. קולות נדירים שעולים ממדינות המפרץ ומהעולם הערבי, המאשימים בפה מלא את הקטרים במעורבות במימון טרור, אינם זוכים לתשומת לב. חסינות זו מקורה בעוצמה הכלכלית האדירה שלה ומדיניות ההשקעות הנבונה שלה לאורך שנים, שבמסגרתה השתלטה על מוסדות אסטרטגיים בכלכלה העולמית, תוך יצירת תלות של המערב בנסיכות הקטנה עשירת האנרגיה. הרצון הקטרי להיות מעורבים במימון הרצועה והחמאס משרת את שני צידי החרב: מצד אחד - המשך מימון גורמי טרור איסלאמיים; ומצד שני - קבלת לגיטימציה בינלאומית והמשך העמקת החסינות הבינלאומית על מעשיה.
איומי השתקה בבריטניה
הקטרים רואים חשיבות רבה בקבלת לגיטימציה מצד ישראל, ולא פחות - מהלובי היהודי בעולם, כחלק ממדיניותם הדו-משמעית. מאז עלייתו של הנשיא דונלד טראמפ לשלטון, השקיעו הקטרים מאמצים כבירים מול ארגונים יהודיים בארה"ב, במטרה שיהפכו לשתדלנים שלה במסדרונות הקפיטול.
בימים אלה מתנהלת מערכה משפטית באנגליה של נפגעי טרור סורים, המאשימים גורמים קטריים רשמיים במימון דאעש במלחמה בסוריה. מערכה זו אינה זוכה לכיסוי תקשורתי, משום שקטר מאיימת על כל גורם אפשרי בבריטניה לבל יפרסם את הדברים. גם על כוונתן של לוב וסוריה ליזום תביעה בינלאומית נגד קטר על החורבן וההרס שהביאה על המדינות בעקבות תמיכתה בדאעש, איש אינו מדבר.
מן הראוי שישראל תברר לעצמה את החוכמה שבמדיניות ההסדרה. ישראל, אחת הנפגעות המרכזיות של הטרור האיסלאמי הרדיקלי, מי שמכריזה בכל בימה אפשרית על מחויבותה למלחמה בטרור, האם היא זו שבסופו של דבר תיתן את הלגיטימציה לאחד מממני הטרור הגדולים ביותר? על ישראל לשקול בכובד ראש האם במסגרת מדיניות של הסדרה היא מוכנה לשלם אתנן לארגון טרור.
השאלה החשובה מכל היא: האם ישראל שקלה איך התשלומים לחמאס ישליכו על המערכה מול חיזבאללה? דווקא בימים אלו נראה, כי הלחץ הכלכלי על חיזבאללה בלבנון הולך ומתחזק, על-רקע מדיניות חסרת פשרות של הממשל האמריקני. מה יקרה אם החיזבאללה יבקש להגיע להסדר דומה של שקט תמורת כסף?

הכותב הוא מומחה ללוחמה פיננסית במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS). אתר המכון: www.jiss.org.il.
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  07/03/2020   |   עודכן:  07/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל משלמת אתנן למדינת טרור
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
כתבת הרבה מלל. מה אתה מציע?
יעקב זימין  |  7/03/20 09:36
 
- }}}נתניהו ובנט נכנעים לטרור??? ל"ת
רק שנבין.  |  7/03/20 11:30
2
אז מה אתה מציע במקום ?
ארי כספי  |  7/03/20 09:46
3
שקר טוטאלי !!!!
יאיר ל  |  7/03/20 09:54
4
שוב הגאונות רואה את העצים ולא
בן נאמן  |  8/03/20 23:25
 
- האיש הרי צריך להפגין את ייחודו
מכיר את הבעיה  |  9/03/20 02:15
 
- אם ביבי לא יודע למשול, מה הטעם
באמת מעניין  |  9/03/20 03:04
 
- כמה טמטום צריך אדם כדי להיות
בן נאמן  |  9/03/20 09:08
5
האשכנזים החילונים ששולטים עלינ
בבר  |  10/03/20 02:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
ממשל טראמפ מקיים מגעים חשאיים עם הרש"פ ועם תנועת חמאס בניסיון לקדם את עסקת המאה. מאמציו נכשלו לפי שעה. יו"ר הרש"פ מעודד מההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בישראל ומעריך כי מהפך פוליטי יקבור את תוכניות הסיפוח של ממשלת הליכוד
טל בן-יעקב
ישראל רוצה להגיע להסדרה ארוכת טווח עם החמאס, אך היא צריכה להיזהר מהתחזקות הג'יאהד, הארגון העיקרי אשר נלחם נגדנו בשני הסבבים האחרונים, בהם החמאס בעיקר צופה ונהנה    מישהו צריך לאותת לארגון השולט ברצועה להפסיק לשבת על הגדר
יוני בן-מנחם
בתנועת חמאס מתחילים להיערך לבחירות הפנימיות לראשות התנועה שיתקיימו בעוד כמה חודשים, מנהיג חמאס אסמעיל הניה יצא לסיור ארוך בכמה מדינות לצורך גיוס תמיכה וכסף לקראת הבחירות. מול אסמעיל הניה הנתמך ע"י אירן, יתמודד ח'אלד משעל הנתמך ע"י קטר וטורקיה, להניה יש את תמיכתה של הזרוע הצבאית
רבקה שפק ליסק
המנהיגות של ערביי ישראל איננה מכירה בישראל כמדינה יהודית והם פועלים להפיכתה ל"מדינת כל אזרחיה"    המשמעות של הדרישה להפיכת ישראל ל"מדינת כל אזרחיה" היא ביטול כל הסממנים להיותה מדינה יהודית
עידן יוסף
לוחמי צה"ל נכנסו לרמאללה ולביר זית והרסו את בתיהם של וליד חנאתשה וויזן מגאמס, שהיו מעורבים בפיגוע במעיין שבו נרצחה רנה שנרב    התפתחו עימותים אלימים בין עשרות פלשתינים לחיילים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il