X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בסעודיה החל משפט פומבי של עשרות פעילי חמאס שמואשמים באיסוף והלבנת כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. מדובר במהלך חשוב של סעודיה המעיד על התיצבותה המוחלטת לצדן של ארה"ב וישראל בתחום המלחמה בטרור
▪  ▪  ▪
שליטי סעודיה. במשבר עם חמאס [צילום: אמיר נביל/AP]

בסעודיה נפתח ב-8 במרס משפטם של 68 פעילים של חמאס שנעצרו בחודש אפריל שעבר בתחומי סעודיה, רובם פלשתינים מהשטחים שהיגרו לסעודיה וחלקם אזרחים ירדנים. גורמם בחמאס טוענים כי הנאשמים עברו עינויים בשני בתי הכלא שבהם הם הוחזקו בריאד ובג'דה.
מדובר במשפט ארוך שימשך כמה חודשים, המשפט מתנהל בדלתיים פתוחות ושלטונות סעודיה התירו לבני משפחות הנאשמים להיות נוכחים בישיבה הראשונה. בין הנאשמים, סטודנטים, אקדמאים ואנשי עסקים והם הוחזקו בבידוד בחודשים האחרונים ללא אפשרות להיפגש עם עורכי דין או בני משפחותיהם, הכספים שהחזיקו בחשבונות הבנק שלהם בסעודיה הוחרמו על-ידי השלטונות.
בין העומדים לדין מוחמד אלחודארי, רופא בן 81 ובנו האני,מוחמד אלחודארי היה הנציג הרשמי של חמאס בסעודיה מאז 1988, לפני כן הוא היה מנהל בית חולים צבאי בכווית והייתה לו דרגה של קולונל בצבא כווית. המשפט הפומבי של פעילי חמאס בסעודיה מעורר זעם רב בקרב פעילי התנועה בגדה, ברצועת עזה ובקרב תומכיה בעולם הערבי.
במהלך ישיבת המשפט הראשונה נחשפו ההאשמות נגדם,פעילי חמאס העומדים לדין בסעודיה מואשמים בהשתייכות ל"ישות טרור" וב "תמיכה בארגון טרור ומימונו". חאזם קאסם, דובר תנועת חמאס, גינה בשם התנועה את התנהלות סעודיה כלפי הנאשמים וקרא לשחררם לאלתר.
"לא יעלה על הדעת להעמיד לדין במדינה ערבית הנהגות פלשתיניות באשמות הנוגעות לבעיה הפלשתינית ובתמיכה במאבק הלגיטימי, החובה הלאומית והערבית מחייבת תמיכה בהתנגדות הפלשתינית וחיזוקה מול "עסקת המאה" שמטרתה לחסל את הבעיה הפלשתינית" אמר קאסם.
המשפט הפומבי של פעילי חמאס בסעודיה מהווה שיא של השבר שנוצר ביחסים בין סעודיה לתנועת חמאס. מאחורי הפעילות הסעודית נגד חמאס עומדות ארה"ב וישראל, על-פי גורמים בחמאס, המעצרים של פעילי התנועה בסעודיה נעשו בהסתמך על בקשה אמריקנית-ישראלית, לסעודיה הועבר מידע מודיעיני על כך שעשרות פעילי חמאס עוסקים בתחום הממלכה באיסוף והלבנת כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה שמשמשים לפעילות טרור נגד ישראל, הכסף שנאסף הועבר לטורקיה ומשם לרצועת עזה.
בחודש ספטמבר האחרון הטילה ארה"ב סנקציות על שני בעלי חברות לחלפנות כספים בטורקיה שסייעו לחמאס להעביר את הכסף מסעודיה לרצועת עזה. גורמים בחמאס אומרים כי המשפט מעיד על התקרבות ביחסי סעודיה עם ישראל לקראת נורמליזציה ונועד גם לרצות את ארה"ב.
תקופת "תור הזהב" בין תנועת חמאס לסעודיה החלה ב-1988 במהלך האינתיפאדה הראשונה וזמן קצר לאחר הקמת התנועה על-ידי השיח' אחמד יאסין. חמאס פתחה משרד רשמי בריאד ומי שעמד בראשו היה מוחמד אלחודארי העומד כעת לדין. המלך פהד אירח ב-1998 את השיח' אחמד יאסין והתיר לו לאסוף כספים בממלכה עבור התנועה. השבר בין סעודיה לחמאס התחיל ב-2007 לאחר שהתנועה השתלטה בכוח על רצועת עזה וגירשה ממנה את הרש"פ.
העיר מכה הקדושה לאיסלאם שימשה נקודת מפגש ראשונה של הפיוס בין חמאס לרש"פ, מנהיג חמאס ח'אלד משעל ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נפגשו כמה חודשים לאחר סילוק הרש"פ מרצועת עזה ליד הכעבה במכה וחתמו על הסכם פיוס שלא יצא אל הפועל וגרם בושות לסעודיה, הסעודים מאשימים את חמאס בהפרת הסכם הפיוס. כניסתו של הנשיא טראמפ לבית הלבן ועלייתו לשלטון של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שהפך ל"איש החזק" בסעודיה, רק הרעו עוד יותר את מצבה של תנועת חמאס בעיני הסעודים שמגדירים אותה כ "ארגון טרור".
הסעודיה מאמצים את עמדתו של הנשיא טראמפ שהכריז ב-2017 על חמאס כ"ארגון טרור". שלטונות סעודיה דחו על הסף את כל ניסיונותיה של תנועת חמאס להביא לשחרור העצורים, חמאס פנתה לגורמים בינלאומיים ולאישים בכירים בעולם האיסלאמי כדי שיתערבו למען העצורים אולם ללא הועיל. הפעילות הסעודית נגד תנועת חמאס הינה חשובה ביותר והיא נועדה לייבש את מקורות המימון של התנועה, ההתעלמות המוחלטת של סעודיה מבקשותיה של תנועת חמאס לשחרר את העצורים והעובדה שהיא פנתה לעריכת משפט פומבי מעידה על התייצבות מלאה לצד ארה"ב וישראל בנושא המלחמה בטרור.
סעודיה מנסה באמצעות המשפט הפומבי של פעילי חמאס לשגר מסר לחמאס על התנגדותה לטרור בעוד חמאס רואה בכך השפלה לאומית וכניעה ללחצי ארה"ב וישראל. גורמים בחמאס אומרים כי בית המלוכה הסעודי יעשה הכל כדי לשמור על שלטונו וכי הרצון הסעודי להיעזר בארה"ב ובישראל מפני הסכנה האירנית דוחף את סעודיה להפנות עורף לתנועת "ההתנגדות" המובילה של העם הפלשתיני.

תאריך:  09/03/2020   |   עודכן:  09/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
ממשלת לבנון לא תשלם ריבית בסך 1.2 מיליארד דולר לנושיה, ושערי איגרות החוב שלה מלמדים על סבירות גבוהה לחדלות פרעון בטווח הארוך - מדווח פייננשל טיימס
טל בן-יעקב
ישראל רוצה להגיע להסדרה ארוכת טווח עם החמאס, אך היא צריכה להיזהר מהתחזקות הג'יאהד, הארגון העיקרי אשר נלחם נגדנו בשני הסבבים האחרונים, בהם החמאס בעיקר צופה ונהנה    מישהו צריך לאותת לארגון השולט ברצועה להפסיק לשבת על הגדר
עמנואל בן-סבו
הם קופאים למוות, תינוקות, קשישות, ילדים, אימהות, צועדים בצעדות מוות מלאי פחד ואימה, בורחים מביתם הלא נודע, 900 אלף בני אדם בורחים מבשורות המוות, מנשקו הנורא של הרודן, הדיקטטור, בן משפחת העמים, אסד, רופא העיניים ד"ר באשיר שפשעיו מסמאים את עיני העולם
שאול מנשה
"גדול הרוצחים הזה אינו חלל כפי שתומכיו טוענים, ואלה שמקימים סוכות אבל על מותו, הם רמאים ובוגדים בארצותיהם, ההיסטוריה תגנה ותדון אותם"
עידן יוסף
דיווחים על מותו של קאסם אל-ראימי במבצע אמריקני בתימן פורסמו לפני שבוע - חודש אחרי חיסול קאסם סולימאני, וטרמאפ אישר היום את הפרטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il