X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שוק המט"ח בקוריאה הדרומית [צילום: אן יונג-ג'ון, AP]
אפל. מלאי לשישה ימים בלבד [צילום: סטיבן סנה, AP]
אקונומיסט מנתח, מסביר וצופה למחרת הקריסות:

יחלפו שבועות עד שהשווקים יתייצבו

יידרשו לפחות מספר שבועות עד שיתרחשו שני האירועים שיכולים לייצב את השווקים: הוכחה ברורה להשתלטות על הקורונה וירידת המניות לשערים ההופכים אותן להזדמנויות קנייה ההשלכות ארוכות הטווח של המגיפה יהיו בתחום העבודה מרחוק ובמחשבה מחודשת על שרשרת האספקה והמלאים
▪  ▪  ▪

הירידות החדות בבורסות אתמול (יום ב', 9.3.20) נבעו מצניחת מחיר הנפט, בשל מלחמת המחירים נגד רוסיה עליה הכריזה סעודיה. אבל לכאורה, הוזלת הנפט היא בשורה טובה, משום שהיא מבשרת הורדה במחירי החשמל והאנרגיה – אז מדוע הפאניקה? משתי סיבות, מסביר (יום ג', 10.3.20) אקונומיסט. האחת: ארה"ב היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם והצניחה פוגעת בה. השנייה: הצניחה תביא לירידה משמעותית בביקושים במדינות המפיקות ובכך ייפגע המשק העולמי כולו.
רוסיה היא סיפור שונה. מאז 2014 – מועד העיצומים בשל הפלישה לאוקראינה – היא מנהלת מדיניות מוניטרית ופיסקלית עקבית. רוסיה מעניקה אשראי לעולם, ובשורה התחתונה היא מלווה יותר מאשר לווה. היא גם שמרה ליום סגריר חלק ניכר מהכנסות הנפט, משום שביססה את תקציבה על 40 דולר לחבית גם כאשר המחיר היה גבוה יותר. סעודיה, לעומת זאת, זקוקה ל-80 דולר כדי לאזן את תקציבה.
חברות הנפט האירופיות והאמריקניות יספגו מכה קשה בשורת הרווח שלהן, וחלק ניכר מן המפולת אתמול נבע מהן. אבל מה שמדאיג את רוב המשקיעים הוא ההשפעות העקיפות של התנודות החדות בשווקים. חברות נפט תופסות חלק ניכר משוק אג"ח הזבל האמריקני, ומלחמת המחירים תקשה עליהן עוד יותר לשלם למחזיקי האג"ח. ההשפעות עלולות להתפשט לרוחב שוק האג"ח הקונצרני ולפגוע בענפים אחרים הנשענים עליו, כגון יצרני רכב, מלונאים וחברות תעופה. ככל שהשוק יירד, כך הן יתקשו לגייס אשראי.
מקור נוסף לדאגה – מעבר לסכנה של מפולת מתמשכת, כאשר עוד ועוד משקיעים יוצאים מהשוק – הוא הקושי של לווים מחו"ל לגייס אשראי בארה"ב ובאירופה. למשל: בנקים וחברות ביטוח מיפן קונים כמות ניכרת מאיגרות החוב בשווקים אלו. אם הם ייסוגו, יגבר הלחץ של שוקי האשראי. הרבה תלוי בצעדים שיינקטו להבטחת המשך זרימת האשראי: הפדרל ריזרב כבר הודיע אתמול על הגדלת קו האשראי ליממה מ-100 ל-150 מיליארד דולר.
לדברי אקונומיסט, שני דברים צריכים להתרחש כדי שהשוק יתייצב. האחד הוא סימן לכך שהגרוע מכל כבר עבר – הוכחה ברורה לירידה בקצב התפשטות הקורונה במדינות העשירות. השני הוא הגעה לנקודה בה מחירי המניות והאג"ח הקונצרניות יהיו נמוכים עד כדי הפיכתן להזדמנות השקעה. גם במבט האופטימי ביותר, מדובר באירועים שיתרחשו בעוד כמה וכמה שבועות – ובינתיים הפאניקה גוברת.
במקביל, אומר אקונומיסט, הקורונה עשויה לשמש כהזדמנות לחברות גדולות לבחון היבטים שונים של ניהול עסקיהן – במיוחד אלו שלמשבר יהיו השפעות ארוכות טווח עליהן. החודשים הקרובים יהיו ניסוי ענקי ליכולתה של הטכנולוגיה לאפשר עבודה מרחוק ולהמציא מחדש את המשרדים. ואילו חברות שממילא היו מוטרדות משרשרת האספקה שלהן – בעיקר בשל התלות בסין – קיבלו כעת תמריץ מוגבר לבחון שינויים.
חברות רבות אוסרות כעת על עובדיהן לנסוע, להשתתף בכנסים ואפילו להגיע למשרד. על-פי אחת ההערכות, ההוצאות על נסיעות עסקיות – המסתכמות בטריליון דולר לשנה – עלולות להיחתך בשליש לאורך המגיפה. חלק ניכר מן הפעילות הועתקה לבתיהם של העובדים או לפגישות וירטואליות – ומכאן עליית חשיבותה של הטכנולוגיה. ברמה העקרונית, במקרים רבים השימוש במשרדים איננו יעיל. חברות בריטיות ואמריקניות גדולות משלמות בממוצע 5,000 דולר לשנה כדמי שכירות לכל עובד. אבל רק 50%-40% מן השטח משמשים בפועל בשעות העבודה, ולעיתים בצורה הפוגעת ביעילות ובתפוקה. עבודה מהבית היא יעילה וזולה בהרבה.
כאמור, ההיבט השני הוא שרשרת האספקה. מאז שנות ה-80 הפכה האספקה למורכבת יותר וגלובלית יותר, כאשר חברות גדולות תלויות באלפי ספקים. זה אומר שהייצור יעיל יותר – אך גם פגיע יותר לאירועים בלתי צפויים, כמו הקורונה. החברות מחזיקות מלאים קטנים במיוחד, כי הן סומכות על קבלה שוטפת ומהירה של חומרי גלם מקבלני המשנה. החציון של חברות סטנדרד אנד פור 500 מחזיקות במלאי ל-66 יום בלבד; המלאי של אפל הוא לתשעה ימים בלבד.
כאשר אסון טבע פוגע באחד ממרכיבי שרשרת האספקה, החברות מחפשות תחליף זמני. אבל זה פועל כאשר מדובר למשל בשיטפון, רעידת אדמה או אפילו במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, ולא במגיפה כלל-עולמית הפוגעת בבת אחת בכמה וכמה מבין הספקים. במצב כזה, העברת חלק מן הייצור בחזרה הביתה ואחזקת מלאים גדולים יותר שוב אינם נראים כבזבוז. הקורונה לא תגרום להיעלמות הנסיעות העסקיות או שרשרת האספקה הגלובלית, אבל היא בהחלט תציף שאלות – וגם שינויים משמעותיים, צופה אקונומיסט.

תאריך:  10/03/20   |   עודכן:  10/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יחלפו שבועות עד שהשווקים יתייצבו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
הבנק המרכזי הוריד את הריבית ואותת שבכך עשה את חלקו; טראמפ רוצה הורדות נוספות; יועצו הכלכלי הבכיר מדבר על סיוע נקודתי; משרד האוצר סובל מאיוש-חסר בצמרת; השר מנוחין עוסק בעיקר בתיווך בין אנשי משרדו    וושינגטון פוסט מתאר תמונת מצב מדאיגה, בעוד השווקים ממשיכים לצלול
איתמר לוין
20 איש התנדבו לפטרל בבתי הקברות היהודיים - מעשה סמלי מרשים, גם אם ברור לכל שהוא לא ימנע את הפעולות האנטישמיות הבאות, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
רוב הסיכויים הם שבעוד חודש יהיה ג'ו ביידן המועמד-בפועל של הדמוקרטים לנשיאות. סנדרס יצטרך להחליט האם הוא מתייצב מיד מאחוריו, צופה וושינגטון פוסט
איתמר לוין
אין דבר שמשקיעים שונאים יותר מאשר חוסר ודאות - וזה כל מה שהם מקבלים במשבר הקורונה    הבשורות הרעות: מדובר באירוע חסר תקדים ונראה שלממשל האמריקני אין תוכנית להתמודד איתו    הבשורות הטובות: כל פאניקה מסתיימת והיא עשויה להפוך להזדמנות קנייה
איתמר לוין
ממשלת לבנון לא תשלם ריבית בסך 1.2 מיליארד דולר לנושיה, ושערי איגרות החוב שלה מלמדים על סבירות גבוהה לחדלות פרעון בטווח הארוך - מדווח פייננשל טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il