X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ. שאל על סיגריות אלקטרוניות [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
אזאר. לא הצליח לשוחח עם הנשיא [צילום: אלכס ברנדון, AP]
הן סוכנויות המודיעין והן גורמי הבריאות קבעו שהקורונה מציבה סכנה משמעותית לארה"ב, אך טראמפ המשיך לטעון שאין בעיה - חושף וושינגטון פוסט טראמפ גם העדיף להאמין לנתונים שמסר לו הנשיא שי, למרות שהמודיעין הזהיר שסין מוסרת מידע בלתי אמין על התפשטות המגיפה
▪  ▪  ▪

סוכנויות המודיעין האמריקניות הזהירו בחודשים ינואר ופברואר השנה מפני הסכנות הנשקפות מנגיף הקורונה, בעוד הנשיא דונלד טראמפ וחברי קונגרס זלזלו בסיכון ולא נקטו צעדים הדרושים להתמודד איתו – חושף (שבת, 21.3.20) וושינגטון פוסט.
דוחות המודיעין לא צפו שהמגיפה תגיע בקרוב לארה"ב ולא המליצו על צעדים בריאותיים נקודתיים, אך מסרו נתנו על היקף ההתפרצות בסין ובמדינות אחרות וקבעו שהנתונים הסיניים ממעיטים בחומרת המגיפה. תמונת המודיעין הכוללת הצביעה על מגיפה כלל-עולמית המחייבת צעדים נמרצים מצד הממשל – אך הן הבית הלבן והן הקונגרס התעלמו ממנה ופעלו בצורה הפוכה.
בסוף השבוע (20.3.20) אמר שר הבריאות, אלכס אזאר, כי אנשי משרדו ידעו כבר בתחילת ינואר על החששות שהדיווחים הסיניים אינם אמינים. לדברי הפוסט, אזהרות המודיעין גברו לקראת סוף ינואר, ורוב עידכוני המודיעין היומיים של סוכנות הביון המרכזית (ה-CIA) ושל מנהל המודיעין הלאומי כללו דיווח על הקורונה. גם אנשי משרד החוץ עקבו בעצבנות אחרי הדיווחים על הנגיף, במיוחד בשבוע השלישי של החודש.
יועציו של טראמפ ניסו בסוף ינואר להביא אותו להתייחס ברצינות לסכנת הקורונה, אך ללא הצלחה. אזאר לא הצליח לשוחח איתו על הנושא עד 18 בינואר – וכאשר השניים שוחחו בטלפון באותו יום, טראמפ התעניין בעיקר בשאלה מתי ניתן יהיה להחזיר לשוק את הסיגריות האלקטרוניות שמשרד הבריאות הגביל אשתקד את מכירתן.
ב-27 בינואר שוחחו פקידים בבית הלבן עם ראש הסגל דאז, מיק מולבאני, בניסיון נוסף להביא להתייחסות רצינית לקורונה. ג'ו מורגן, הממונה על מדיניות הפנים, הזהיר שאם הממשל לא יעשה זאת – טראמפ עלול להפסיד בבחירות. מולבאני החל לכנס ישיבות סדירות יותר בנושא הקורונה, אך טראמפ המשיך לומר שאינו מאמין שהנגיף יתפשט בצורה נרחבת בארה"ב.
בתחילת פברואר הזהיר מורגן, כי אין מספיק ערכות בדיקה כדי לקבוע את היקף התפשטות המגיפה. מתיו פוטינגר, סגן היועץ לביטחון לאומי, קרא להעצים את התגובה לקורונה. טראמפ התנגד והמשיך להבטיח לציבור שהקורונה בארה"ב לעולם לא תגיע לממדיה שבמדינות אחרות ושהמגיפה תחלוף עד חודש אפריל.
בתחילת חודש מארס העביר עוזר שר הבריאות, רוברט קאדלץ, לוועדת המודיעין של הסנאט מסר ברור בנוגע לסכנות הקורונה. כאשר לצידו אנשי מודיעין אמר קאדלץ לחברים בוועדה, כי הנגיף מציב סיכון רציני וכי יהיה צורך בשיבוש שגרת החיים כדי להתמודד איתה.
לדברי הפוסט, בטחונו של טראמפ בכך שההפך הוא הנכון, התבסס על יחסיו עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, ויצא מתוך הנחה שעמיתו מוסר לו מידע מדויק. למרות ששירותי המודיעין הדגישו בפניו שאין לסמוך על הנתונים הסיניים, טראמפ שיבח בפומבי את טיפולה של בייג'ינג במשבר. רק בשלב מאוחר יותר אסר טראמפ על-כניסתם לארה"ב של מי שהיו בסין בשבועיים הקודמים ומתח ביקורת פומבית על כך שסין לא הייתה גלוית לב בנוגע להשפעות הקורונה.
כאשר פרצה המגיפה בסין, איתרו שירותי המודיעין האמריקניים התפרצויות שלה גם באיטליה, אירן, טייוואן, קוריאה הדרומית וכמה ממדינות אירופה. רוב המודיעין הגיע ממקורות גלויים, כולל הודעות רשמיות ודיווחים עיתונאיים, אך חלק משמעותי בא ממקורות מודיעיניים. אבל גם כאשר התגלו המקרים הראשונים בארה"ב, טראמפ המשיך להתעקש שהסיכון לאמריקנים הוא נמוך.
ב-25 בפברואר השמיעה ננסי מסונייר, פקידה בכירה במרכז לבקרת מחלות, את האזהרה הפומבית החריפה ביותר, כאשר אמרה לתקשורת, כי הקורונה תתפשט ברחבי ארה"ב ותשבש בצורה חמורה את חיי היום-יום. טראמפ, שהיה בדרכו חזרה מהודו, התקשר לאזאר והתלונן על דבריה של מסונייר באומרו שהיא מפילה את שוק המניות.
טראמפ שינה את עמדתו רק לאחר שראה מודלים סטטיסטיים על התפשטות הנגיף בארצות אחרות ולאחר שקיבל תדרוך מדבורה בירקס, מתאמת הטיפול בקורונה בבית הלבן, ושוחח עם מנכ"לים של חברות גדולות לאחר הקריסות בוול סטריט. אבל זה היה כאשר הסימנים להתפשטות הקורונה בארה"ב כבר היו גלויים לעין כל.

תאריך:  22/03/20   |   עודכן:  22/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המודיעין הזהיר, טראמפ התעלם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה איתמר לא מספר
נו באמת איתמר  |  22/03/20 16:20
 
- }}}בפברואר צייץ טראמפ שהקורונה
תעלם בתחילת הקיץ  |  22/03/20 19:21
2
צריך להפסיק את העוצרים
לא מתרשם מהתעמולה  |  23/03/20 21:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתן קלינסקי
שר העבודה בישראל התיר למעסיקים להעסיק את פועלי הבניין הזרים במשך 14 שעות ביום    מצער, שבישראל במאה ה-21 פועלי בניין מיהודה ומשומרון ישנים על הרצפה בחדר מאולתר עם 20 פועלי בניין נוספים באתר הבנייה בו הם עובדים
איילת פישביין
פרופ' חגי לוין מומחה לבריאות הציבור מזהיר שההתמקדות בקורונה עלולה להביא להזנחתם ולמותם של חולים רבים הסובלים ממחלות מסוכנות אחרות ומציע לשתף את קופות החולים בעומס הטיפול במגפת הקורונה
איתמר לוין
אומר שהתקנות לעניין ההתנהלות בקורונה מחריגות במפורש את הכנסת - וגם אדלשטיין עצמו שהיא מסוגלת לתפקד    הקמת הוועדה המסדרת תידון מחר
איתמר לוין
ארגוני עצמאים מבקשים לחייב את המדינה להשתמש במיליארדי השקלים המצויים לטענתם בקרן הפיצויים של מס רכוש, כדי לסייע לעסקים שנפגעו מן הקורונה
מירב ארד
הסיבה: הצורך להירשם בשירות התעסוקה כדי לקבל מהביטוח הלאומי תשלום על חופשה ללא תשלום
רשימות נוספות
מאבק על מניות כלל ביטוח  /  איתמר לוין, יצחק דנון
מספר החולים בקורונה עלה ל-945  /  מירב ארד
כל הפאבים נסגרו למשך חודש  /  איציק וולף
ביבי הזמן את טיבי  /  אליהו קאופמן
ביום האם הזה - תישארו בבית  /  איתמר לוין
זהירות המיתון לפניך  /  יובל לובנשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il