X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אקונומיסט על חבילת הסיוע בארה"ב:

העסקים הקטנים יצטרכו פי שלושה

החבילה בסך 2.2 טריליון דולר נועדה לחלץ את המשק האמריקני מן המיתון מהר ככל האפשר - וזה לא יקרה אם טראמפ יגרום להסרה מוקדמת מדי של הסגר הכלכלי
▪  ▪  ▪
מיאמי ביץ', פלורידה [צילום: וילפרדו לי, AP]

ענפים שלמים בכלכלה האמריקנית תלויים בריכוז של שני אדם – וכך גם נגיף הקורונה. מי שצפויים להיפגע בצורה קשה במיוחד הם עובדי המסעדות (9.6 מיליון), בעלי חנויות (8.8 מיליון) ועובדי מלונאות (2 מיליון). אם הם יאבדו את עבודתם, התוצאה למשק כולו תהיה הרסנית.
התשובה לכך מצויה בדמי האבטלה, אבל הללו אינם נרחבים בארה"ב כמו במדינות עשירות אחרות. הסכום המשולם כאחוז מן ההכנסה נמוך מאשר הממוצע במדינות OECD והתקופה קצרה יותר. הסכומים גם שונים בין המדינות, המנהלות את התוכנית יחד עם הממשל הפדרלי.
אקונומיסט מסביר, כי זו הסיבה לכך שכחלק מתוכנית הסיוע הענקית – דמי האבטלה האמריקניים ייעשו יותר "אירופיים", לפחות באופן זמני. הממשל ישלים אותם ל-600 דולר לשבוע – לעומת ממוצע של 385 דולר בלבד כיום. רשימת הזכאים לקבל אותם תורחב ותכלול גם חלק מן העצמאים. מן שנשלחו לחופשה ללא תשלום יוכלו לקבל פיצוי על השעות שאיבדו. ותקופת הזכאות תוארך מ-26 ל-39 שבועות. המחיר: 260 מיליארד דולר.
עוד 250 מיליארד דולר יוקצבו למשלוח סיוע במזומן לעשרות מיליוני אמריקנים. הסכום יהיה 1,200 דולר לכל נישום שהכנסתו מתחת ל-75,000 דולר בשנה (וכפליים לזוג נשוי) ו-500 דולר לכל ילד. לדברי אקונומיסט, זוהי השיטה הטובה ביותר שהוצעה. קודם לכן הציע ממשל טראמפ פטור ממס השכר; גרסה קודמת התעלמה ממה שאינם חייבים בהגשת דוח למס הכנסה. שתי ההצעות היו שוללות את הסיוע מהשכבות החלשות ביותר. בכל מקרה, גם הסכום הנוכחי יהיה נמוך מדי מבחינתו של מי שצריך אותו וגבוה מדי בשביל מי שאינו זקוק לו.
500 מיליארד דולר יוזרמו לייצוב חברות ומדינות, והם יוכלו לשמש כסיוע לקבלת ערבויות גדולות פי כמה. רק חלק קטן יחסית מסכום זה – 75 מיליארד דולר – יוקצבו לחברות גדולות כמו חברות התעופה ואלו שמוגדרות כחיוניות לביטחון הלאומי. 350 מיליארד דולר מיועדים לעסקים קטנים ובינוניים (עד 500 עובדים), באמצעות הלוואות ללא ריבית של עד 10 מיליון דולר למימון שכר עובדים, שכירות ותקורה. הממשל יפרע את ההלוואות במקום העסקים, באופן יחסי למספר העובדים שימשיכו להעסיק. מדובר במהלך מסובך יותר מזה שביצעו כמה מדינות אירופה. בריטניה, למשל, התחייבה לממן עד 80% מעלות ההעסקה, ודנמרק – עד 90%. ההערכה היא, שיהיה צורך ב-1.2 טריליון דולר לעסקים הקטנים והבינוניים.
אקונומיסט מדגיש, כי מטרתה של חבילת הסיוע איננה למנוע את המיתון שכבר החל, אלא להוביל להתאוששות מהירה ככל האפשר. לשם כך, יש לטפל תחילה ביעילות בגורם למיתון – הקורונה. אבל אחרי תקופה קצרה בה לקח הנשיא דונלד טראמפ ברצינות את המגיפה, הוא להוט כעת להסיר את המגבלות מהר ככל האפשר ואף מדבר על חזרה לפעילות בחג הפסחא – 12 באפריל. הרופאים אומרים שצעד זה יהיה בלתי נבון ואף מסוכן. נראה שנפילת שוק המניות, שהייתה מבחינת טראמפ הברומטור להצלחתו, מטרידה אותו במיוחד. השווקים אכן זינקו בציפייה לתוכנית, אך הקלה מוקדמת מדי של המגבלות עלולה להוביל לנזק כבד הן לבריאות והן למשק.
מאחר שהסמכות בנושאי בריאות מסורה למדינות, נראה שטראמפ לא יוכל לבטל את הכרזותיהן על מצב חרום, אך ייתכן שכמה מושלים ילכו בעקבותיו. סגן מושל טקסס כבר הציע לסכן את חייהם של אזרחים קשישים לטובת הכלכלה. אוניברסיטת ליברטי הנוצרית-שמרנית קוראת בגלוי לאלפי הסטודנטים לחזור לקמפוס, תוך הפרה של הנחיות גורמי הבריאות.
דומה שטראמפ חוזר לדרכו הישנה: לירות לכל עבר בתקווה להשיג ויתורים. אבל מה שיכול לעבוד מול הדמוקרטים בקונגרס או מול קוריאה הצפונית, לא יעבוד מול נגיף. ואם הדברים יחמירו, כפי שנראה כעת שיקרה, אזי התנהגותו תיראה כרשלנות חמורה מטעמים פוליטיים. כך למשל, נראה שניו-יורק עומדת לספוג את המגיפה בכל עוצמתה. התרופה – סגירה לאומית מבוקרת של הכלכלה – היא אכן מרה; אבל גמילה מהירה מדי ממנה עלולה להיות מרה בהרבה.

תאריך:  26/03/20   |   עודכן:  26/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
ד"ר רבקה שפק-ליסק
שלוש מערכות בחירות עלו למשלם המיסים הישראלי כ-5 מיליארד שקל אם אינני טועה    בשל מגיפת הקורונה גדל הגרעון ולהערכת מומחים הוא יגיע ל-10%
קובי אפללו
ערוותם של כחול לבן נחשפה    ישראל בדרך למשבר כלכלי חמור שישנה את כללי המשחק בעתיד    סוף עידן ישראל הראשונה בפתח
אורנה רב-הון
דברים שהבנתי לאחרונה    עלינו להיות ישרים וכנים בעניין, ישרים וכנים אולי עד כדי כאב, לבדוק היטב איפה טעינו, איפה האחריות שלנו למצב, מה אנו יכולים לעשות כדי לשפר
דן מרגלית
אם הליכוד יפר החלטת בג"ץ עלינו לשים טלאי צהוב על החולצה ולצפצף על העוצר הבלתי חוקי ולהלך ברחובות עד שקלגסי הפשיזם יעצרו אותנו
ד"ר איתן לסרי
"ח"כ היבא יזבק - יו"ר הוועדה העוסקת בזכויות נפגעי טרור, משפחות שכולות ובין היתר תיקוני חקיקה בעניין משפחות מחבלים ערבים ישראלים, דחתה דיון שביקשו לקיים בדחיפות נציגי משפחות ארגון נפגעי הטרור אלמגור למועד לא ידוע"    כך כנראה תתנוסס לה כותרת באחד מעיתוני הבוקר בעוד מספר חודשים    האם כששלושה גנרלים "יכו על חטא" ויודו בטעותם הקשה יהיה זה מאוחר מדי?
רשימות נוספות
קצבת ביטוח לאומי - בטעינה מרחוק  /  מירב ארד
תע"א עברה מהפסד לרווח: 90 מיליון דולר  /  איציק וולף
2,864 מכונות הנשמה בישראל  /  מירב ארד
פוליטיקה בצל הקורונה  /  אליהו קאופמן
הארץ המובטחת  /  אביתר בן-צדף
תסמינים של מחלת הרודנות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il