X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מנהיגים פוליטיים מתקשים לשלם מחיר בטווח הקצר כדי להגיע להישגים בטווח הארוך, כותב וושינגטון פוסט. יש להקיש מן המאבק באינפלציה למאבק בקורונה
▪  ▪  ▪
וולקר ורייגן. ניצחו את האינפלציה [צילום: סקוט אלפווייט, AP]

האבטלה גבוהה וממשיכה לעלות. האמריקנים חוששים לעתידם. פוליטיקאים משתי המפלגות לא יודעים מה לעשות וממהרים למתוח ביקורת זה על זה. האפשרויות נראות רעות. זה לא תסריט הקורונה, אלא היכן שארה"ב הייתה בשלהי שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת.
בליבת הדמוקרטיות המודרניות מונחת התלבטות, מסביר רוברט סמואלסון בוושינגטון פוסט. המנהיגים סבורים שעליהם למלא את רצונו וצרכיו של "העם" ובכך למלא את חובתם הדמוקרטית. אבל לעיתים מה שהעם רוצה אינו מה שהמדינה צריכה. הבוחרים והפוליטיקאים רוצים סיפוקים מיידיים על חשבון יתרונות ארוכי טווח.
סמואלסון חוזר 40 שנה אחורה. במשך עשרות שנים ניסו הפוליטיקאים ללא הצלחה להדביר את האינפלציה, אשר עלתה לאיטה מ-1% ב-1960 ל-6% ב-1969 ול-14% ב-1980. כל מה שעשו לינדון ג'ונסון, ריצ'רד ניקסון, ג'רלד פורד וג'ימי קרטר לא הצליח. הסיבה הייתה פשוטה: הנשיאים משתי המפלגות לא היו מוכנים לשלם לאורך זמן את המחיר האמיתי – אבטלה וריבית גבוהות שיעלימו את הלחצים האינפלציוניים.
זה היה המצב עד שרונלד רייגן נכנס לבית הלבן ופול וולקר נכנס לפדרל ריזרב. וולקר העלה את הריבית ל-20% והאבטלה הגיעה ל-10.8% בשנת 1982. שנה לאחר מכן צנחה האינפלציה ל-4%. המחיר החברתי של הדברת האינפלציה היה עצום ומאוד לא פופולרי. הקונגרס התמלא זעם. אבל החלופה הייתה גרועה בהרבה – סטגפלציה (אינפלציה ואבטלה גבוהות).
לטענת סמואלסון, ארה"ב נמצאת כיום באותו מקום. כל החלופות גרועות. הסגר בערים רבות הוא קשה ומכביד, ולא בטוח שבסופו של דבר יצליח לחסל את הקורונה. הנשיא דונלד טראמפ הציע חלופה: להקל את ההגבלות ואת הריחוק החברתי, כדי שארה"ב תהיה פתוחה לעסקים במהירות האפשרית. אין ספק שרבים מן האמריקנים שותפים לחוסר הסבלנות של טראמפ, ומסופקים האם המדיניות הננקטת תחסל את הנגיף ותאושש את הכלכלה. אבל אם אפשר היה לעשות זאת בקלות, זה כבר היה נעשה מזמן. חיפזון יתר עלול להוביל לרע מכל העולמות: הנגיף יפרח והכלכלה תהרס.
בטווח הארוך אין סתירה בין דיכוי הנגיף לעידוד הכלכלה: זו אינה יכולה לפעול אם מיליונים נאבקים במחלה ואחרים חוששים שמא יידבקו גם הם. אבל בטווח הקצר, החיאת הכלכלה מנוגדת למאבק במחלה. הדעה המקובלת היא, כי ברגע בו יוקלו המגבלות – המגיפה תתרחב. אומנם יותר בדיקות מאפשרות לאתר יותר חולים, אך לשם כך יש צורך במספיק צוותים רפואיים כדי שיבצעו אותן – והן הבדיקות והן הצוותים מצויים במחסור.
העתיד נראה מטריד. על-פי אחת ההערכות, הקורונה תימשך עוד שנה ואולי אפילו שנה וחצי – עד שיופעל חיסון או עד שהגוף יחסן את עצמו. הסכנה מהסרה מוקדמת מדי של המגבלות היא שההדבקה תזנק; הרווח מצעד כזה יהיה קטן בהרבה, טוען סמואלסון. הצלחה במאבק במגיפה מחייבת שהציבור יבין מהן הברירות הקשות שבפני מנהיגיו. טראמפ צריך להיות המסביר הראשי, אבל הוא רחוק מלהיות דוגמה לבהירות אמיצה.
השבוע האריך טראמפ את המגבלות עד סוף אפריל, מה שמלמד שלפחות בינתיים הוא מיישר קו עם יועציו המדעיים. הבעיה הרחבה יותר היא, שפוליטיקה במדינה דמוקרטית מובילה לעיתים לפתרונות קצרי טווח במקום להישגים ארוכי טווח. כל האמריקנים חייבים להיות ערים לכך, מסיים סמואלסון.

תאריך:  31/03/20   |   עודכן:  31/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
בר סימן טוב הזהיר מפני הפרת ההנחיות: "אנחנו משלמים עכשיו את המחיר על חג פורים, וחוששים מפני פסח"    פרופ' סדצקי: "הגברנו את כמות הסקרים כדי לגלות את שיעור הנדבקים"
מירב ארד
ראש עיריית דימונה: "אנחנו מגיעים למצב ש-25% מהתושבים צריכים לקבל מזון"    ראש עיריית אשדוד: "אנחנו צפויים לפגיעה של 200 מיליון ש"ח ב-2020 בעקבות ירידה בהכנסות מארנונה. זאת תהיה קריסה טוטאלית"
יוסף אליעז
הפעם היחידה שאדלשטיין הרים ראש מול נתניהו הייתה גם היא על-רקע רדיפת הכבוד והדאגה לכסאו, וזו פרשת ייחודו של הנאום ביום הזיכרון    אומנם לדעתנו אדלשטיין צדק אז מול הגברת רגב ושולחה, אך גם פרשה שולית זו מעידה על אופיו וקטנוניותו של מר אדלשטיין
פרופ' אלון הרשקו
אנו נחשפים למאות פניות אם ישירות לצוותים הרפואיים, לעמותות החולים וברשת החברתית, של הורים לילדים וחולים החוששים מהמשך הטיפול החיוני - מציל חיים, טיפול למושתלי איברים, טיפולים ביולוגיים, טיפול בילדים ובוגרים אלרגיים ואסטמתיים
גלית יצחק-אוגנוב
מד"א ומשרד הבריאות החלו להפעיל שני מתחמי היבדק וסע ניידים נוספים שיגיעו ליישובים ושכונות ברחבי הארץ ויאפשרו לדגום עשרות אנשים בשעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il