X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אמזון. מגייסת 100,000 עובדים [צילום: קאתי וילנס, AP]
סופטבנק. זקוקה ל-41 מיליארד דולר [צילום: אויגן הושיקו, AP]
אקונומיסט בדק 800 חברות אמריקניות ואירופיות

החברות שייצאו מחוזקות ממשבר הקורונה

באופן בלתי מפתיע, בראש הרשימה נמצאות חברות טכנולוגיה ותרופות, שהביקוש למוצריהן רושם עלייה משמעותית בתחתית הרשימה - שוב אין הפתעות: תחבורה, מסחר ונופש המשמעויות מרחיקות הלכת של המשבר עשויות להיות בשני כיוונים מנוגדים - התחזקות של החברות הגדולות או קריאה להחליש אותן
▪  ▪  ▪

איש אינו יודע האם הכלכלה העולמית והמקומית תצטמק בעשירית או בשליש, והאם משבר הקורונה יימשך חודשיים או חצי שנה. אבל דבר אחד ברור, סבור אקונומיסט: מתוך התוהו ובוהו הנוכחי ייצאו כמה חברות חזקות כאשר הן חזקות עוד יותר. כמה מהן כבר מהוות עוגן של יציבות פיננסית בשוק סוער: ג'ונסון אנד ג'ונסון, אפל, יוניליבר.
שעת משבר היא מנגנון הברירה של הקפיטליזם, בו נחשפים מודלים עסקיים חלשים ובסיסים כספיים רעועים. בשלושת המשברים הגדולים האחרונים, עלה ב-6% מחיר המניות של הרבעון העליון של החברות בעשרה מגזרים מרכזיים, בעוד אלו שברבעון הרביעי צנחו ב-44%. המשבר הנוכחי יהיה הרבה יותר חד, אך יש לקוות שגם הרבה יותר קצר.
מי יהיו המרוויחות? אקונומיסט בדק את ביצועיהן של 800 החברות הגדולות ביותר בארה"ב ובאירופה בארבעה חתכים: עלות הביטוח של חובותיהן למקרה של חדלות פרעון, הרווח התפעולי, מזומן ומינוף. כמה חברות בגודל בינוני נמצאות במצב טוב, אך אלו שבמצב הטוב ביותר נמנות על הגדולות ביותר. השווי החציוני של 100 החזקות ביותר הוא כמעט כפול מזה של 100 החלשות ביותר, והרווח התפעולי החציוני שלהן גדול ב-17%. מחירי מניותיהן סבלו פחות בחודש האחרון, עם ירידה חציונית של 17% לעומת 36% בחברות החלשות.
ברשימת החברות החזקות שולטות חברות טכנולוגיה מעמק הסיליקון (48 מתוך ה-100) וחברות תרופות. חברות כמו מיקרוסופט (מקום עשירי), אפל (13), פייסבוק (14) ואלפאבית (18) נהנות מיתרות מזומנים ענקיות והביקוש למוצריהן מזנק. 24 נוספות הן חברות בתחום הבריאות, שלרבות מהן יש עודפי מזומנים והצורך בהן ברור. לעומת זאת, רבות מן החברות החלשות ביותר הן בתחומי התחבורה, המסחר והנופש.
גם בתוך המגזרים יש מנצחים ומפסידים ברורים. אמזון שוכרת 100,000 עובדים בארה"ב כדי לעמוד בביקוש לסחר און-ליין. סופטבנק – התאגיד היפני המשקיע בחברות הזנק – נאלץ לגייס 41 מיליארד דולר וייתכן שיאלץ למכור את אחזקותיו בחברת עליבאבא. בתחום האנרגיה בולטות לטובה אקסון-מוביל, רויאל דאץ' של ובריטיש פטרוליום; אוקסידנטל שקועה בחוב של 40 מיליארד דולר. איירבס פתחה פער משמעותי מול בואינג, בזכות עודפים נזילים בסך 32 מיליארד דולר, בעוד המתחרה האמריקנית זקוקה לסיוע ממשלתי.
לדעת אקונומיסט, היתרון של החברות המובילות יהיה מתמשך ולא יסתיים יחד עם הקורונה. הן יזכו בנתחי שוק גדולים יותר, מחיר ההון שלהן יהיה נמוך יותר, הספקים יעדיפו אותן, הן יוכלו להשקיע יותר ואולי אף יבלעו חברות מתחרות בעידודן של הממשלות המקומיות כדי להציל מקומות עבודה. כאשר הערכות השווי נופלות וההון מתייקר, יכולתן של חברות הזנק לשרוד תיפגע לפחות לזמן מה.
לא כולם יהיו מרוצים מהגברת כוחן של חברות אלו. לאחר הקורונה ייתכן שיתגברו הקולות הקוראים לחוזה חברתי חדש, תוך לחץ על החברות להוריד מחירים ולהעניק לעובדיהן יותר ביטחון תעסוקתי. ייתכן שהקפיטליזם יהיה פחות נשכני, עם חברות קטנות שייהנו מסיוע ממשלתי ומהלוואות מסובסדות. ארה"ב, בריטניה, גרמניה, איטליה וצרפת כבר הבטיחו 4 טריליון דולר כסיוע לעסקים. ייתכן שכמה מן הענפים ינוהלו זמנית כקרטלים מפוקחים, במטרה לייצב את המחירים והייצור. כל אלו יקשו על החברות החזקות לממש את יתרונן. הקורונה תשפיע על מבנה העולם העסקי – זה ברור.

תאריך:  01/04/20   |   עודכן:  01/04/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החברות שייצאו מחוזקות ממשבר הקורונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דומה לאבולוצייה וברירה טיבעית ל"ת
יאקי  |  1/04/20 18:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
המשמעות: בחינות הבגרות יתכנסו ל-5 שבועות, החל ב-22.6 ועד סוף חודש יולי, והתלמידים ייבחנו השנה עד 5 בחינות בלבד, במקום עד 7 בחינות בימי שגרה. בנוסף, יורחב חופש הבחירה בשאלונים השונים
שמואל אלגרנטי
מוצעת תוכנית תגמול מוגבלת בזמן אשר מתווה המיסוי שלה יאושר על-ידי רשות המיסים לשם מתן וודאות לעסקים המתאוששים
יפעת גדות
הצ'טבוט מציג סדרה של שאלות לנבדק, ולפי התשובות הוא מבצע הערכת סיכון מיידית של הנבדק על-ידי בדיקה בזמן אמת מול הגורמים מובילים כמו ארגון הבריאות העולמי והמרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן
אהוד ברק
נסיגה מסוימת לאחור. אולם בניכוי ההתפרצות במגזר החרדי אנו בפירוש על נתיב חיובי    דרושה הפעלת סיירת מטכ"ל והיחידה הטכנולוגית המיתולוגית של אמ"ן לצורך השתלטות על נושא הבדיקות    רשומה רביעית בסדרה
יוסף קנדלקר
אם מישהו מהרווחה יתקין אצלי האזנות בבית הוא יגלה אמירה מאוד קשה שנשמעת אצלי בבית בלי סוף "אבא אני רעבה"    וזה לא משנה אם רק לפני חמש דקות סיימנו סבב פינוי-פיצוי (באוכל)
רשימות נוספות
בקרוב: פטור מארנונה לעסקים  /  עידן יוסף
הסכמה על צעדי הקורונה בשירותי הכבאות  /  איתמר לוין
איסתא צופה: 9 מלש"ח ירידה בגלל הקורונה  /  איציק וולף
כשמר גיהינום פגש את גברת קורונה  /  עמנואל בן-סבו
התערבות גסה  /  אביתר בן-צדף
תזכורת   /  יצחק מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il