X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרמב"ם בהלכות מלכים קבע, שהעדר פתיחות סיוע ורוחב לב כלפי הזולת, הנתון במצב סוציאלי קשה, היא תעודת עניות לנו כחברה. לדבריו, סדר ללא פתיחת לבבות לנזקקים שירדו לשוליים החברתיים הוא בבחינת - "שִׁמְחַת כְּרֵסוֹ", ואין לו דבר עם חג הפסח ועם שולחן הסדר
▪  ▪  ▪
כבוד גם לנשים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בטקס הסדר מעוגנת התפיסה, כי בהעדר השתתת צדק מדיני, לא ניתן להשתית צדק חברתי. ההגדה של פסח פונה למסובים בסדר להזין בזיכרון ההיסטורי כמיהה לחברה, המבוססת על אדני שוויון חברתי. תמיד נזכור, שהיינו זרים בארץ אחרת, ואת כמיהתנו לצדק שלנו עלינו לעגן תוך עשיית צדק גם לאחר החי בתוכנו.
סדר פסח נפתח בהצהרה חברתית, המחייבת אותנו להיות כרויים לצרכי הזולת. ההצהרה נאמרת בלשון עממית המדוברת בפי העם, בשפה הארמית: "הַא לָחְמָא עַנְיָא דִּי אָכְלוּ אָבָהתָנָא בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם, כָּל דִּיכְפִין יֵיתֵי וְיֵכֻל (וְיֹאכַל), כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח. הַשָּׁתָא הַכָא - לְשָנָה הַבָּאָה דִּיִשְׁרָאֵל. הָשַתָּא עַבְדֵי - לַשָּׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין".
ההצהרה החברתית מלווה בקריאה מוקדמת של כל המסובים - "אֶתְמוֹל הָיִינוּ עֲבָדִים וְהַיּוֹם בְּנֵי חוֹרִין", כשהעורך מוסיף את הקריאה "בִּבְהִילוּ (בִּבְהִילוּת) יָצָאנוּ מִמִּצְרַיִם". כמיהה להיחלצות מעבדות ומימוש חיי חרות משתלבת בהצהרה בדבר כינון חברה, המושתתת על בסיס של צדק חברתי. זו הצהרה מכוננת של חברה, בה לא ישרור עוני, בה לא יהיה "לַחְמָא עַנְיָא". עלינו כחברה מוטלת חובה להתגייס - "שֶׁכָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵכֻל (וְיֹאכַל)" - זו קריאת קרב חברתית!
הרמב"ם בהלכות מלכים קבע, שהעדר פתיחות סיוע ורוחב לב כלפי הזולת, הנתון במצב סוציאלי קשה, היא תעודת עניות לנו כחברה. לדבריו, סדר ללא פתיחת לבבות לנזקקים שירדו לשוליים החברתיים הוא בבחינת - "שִׁמְחַת כְּרֵסוֹ", ואין לו דבר עם חג הפסח ועם שולחן הסדר. חובה עלינו להרים את דבריו של הרמב"ם למציאות היומיומית, בה לא יהיו גילויי "שמחת כרסו", בה לא יהיו גילויים של קוטביות מעמדית.
הפתיחות החברתית אינה נתחמת ב-ד' אמות שלנו, החברה הישראלית, אלא היא מחייבת אותנו להתייחס גם אל האחר החי בקרבנו, גם אם הוא לא מבני עמנו. עם ישראל מזכיר בחג ימים בהם היינו גֵּרִים במצרים. כשם שֶׁכְּגֵרִים תבענו לשמור על זהותנו הלאומית, כך עלינו להיות פתוחים כלפי הַגֵּר והזר, החי בתוכנו התובע לשמור את זהותו הלאומית.
האזכור של עובדת היותנו גֵּר בארץ זרה, בארץ מצרים, מחייב אותנו כעם, שזכה לבנות את חייו במדינתו ליחס של אהבה לַגֵּר הַגָּר בתוכנו. מוטלת עלינו החובה ליישם בחיי היום יום את תמצית ההוויה של פרשת "קדושים" בספר ויקרא פרק י"ט, 34 - "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם, הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם ....".
גם השנה נאמץ את הקריאה, שתודעת הַגֵּר - כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם - תנחה אותנו במעשה היום יומי החברתי שלנו.
חג הפסח מחייב אותנו להדגיש את המופת של אברהם אבינו בדרך התנהלותו והתנהגותו עם בני הארץ החיים כאן בארץ, אליה הוא בא לבנות את חייו - "גֵּר וְתוֹשָב אֲנִי עִמָּכֶם" (בראשית כ"ג, 4). אברהם בחייו סימל דרך - דרך ויחס של מתן כבוד והערכה לכל אדם שחי בארץ הזו, אליה הוא בא לחיות עם בני משפחתו.
בתנאי קורונה של השנה, כשסדר פסח עלול להתנהל בבתים נפרדים ובקשרים אלקטרוניים כאלה ואחרים אני מציע שהשנה נעשה תיקון ונעלה את הקול הנשי לצד הקול הגברי. אל מול "כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָּנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה" נדגיש במהלך החג הזה את הקריאה "כְּנֶגֶד אַרְבַּע בָּנוֹת דִּבְּרָה תּוֹרָה".
ניתן מקום של כבוד לדמויות נשיות שסיכנו את חייהן, כמו: המיילדות, שפרה ופועה, כמו הנסיכה המצרית, שגילתה אמות מידה מוסריות והומאניות בהיחלצותה להצלת ילד יהודי, הנתון לאימת כמישה וכיליון, לאימה שמזמנים מי היאור.
בחג הזה ניתן כבוד למהפכה הפמיניסטית הראשונה. ניתן כבוד לנשים, שנתנו לנו חיים - המיילדות, הנסיכה המצרית ואחות משה - ארבע נשים שחברו לפעולה להצלת חיים נגד צו מונארכי אכזרי.

תאריך:  31/03/2020   |   עודכן:  31/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרות וצדק סוציאלי בסדר פסח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לאזרח ולגר הגר בתוככם(שמות י"ב
תורה אחת יהיה  |  31/03/20 14:35
2
שנצא מהר לחרות . ל"ת
נאחל לעצמנו  |  31/03/20 17:27
3
מאחלת לך רק בריאות טובה.
מאחלת לך בריאות  |  1/04/20 23:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יוסף קנדלקר
אני לא חושב שמישהו כאן רצה לראות בתי כנסת שסגורים בשבת    בתי מדרש נעולים    אני נאלץ להתפלל בשבת לבד בבית, דבר שלא זכור לי שקרה לי בעשרים שנה האחרונות, מלבד היותי חולה, אני חושב
איתן קלינסקי
קריאה אחרת בהגדה של פסח    האם אין מקום לבחון הוספת קולות של ארבע בנות - ארבע נשים? החובה לתת ביטוי לכל הקולות מאתגרת אותנו להעמיד לצד מדרש ארבעת הבנים גם את מדרש ארבע הבנות
עידן יוסף
רבנים שחתימתם צורפה למכתב רבנים שהתיר שימוש בישומון "זום" לצורך עריכת ליל הסדר לזקנים בודדים מושכים את חתימתם ומבהירים כי היה מדובר בדיון הלכתי ולא בפסיקה    מכון צומת: אין היתר לעניין - זה מדרון חלקלק ומסוכן
עידן יוסף
לנוכח הריחוק הנדרש מזקנים, מוציאים רבנים ספרדיים פסק הלכה לפיו מותר לקיים ליל סדר מרחוק באמצעות הישומון "זום"    הסיבות העיקריות: ההיתר ימנע מהם דיכאון ומחשבות אובדניות, יסייע לקירוב בנים הרחוקים מהמסורת ומאחר שמדובר במצב חרום אין חשש שהיתר ינוצל לזמנים אחרים
עידן יוסף
למרות בידוד השוחטים השבים מחו"ל, הבשר כבר נשחט ולכן מבהירים ברבנות כי אין סיבה להעלאת מחירים משום שיש מספיק בשר לפסח    משרד החקלאות קורא לצרכנים לרכוש מוצרי מזון, לרבות בשר, רק לפי הצורך ולא לאגור    רציפות כשרותית למפעלים חיוניים
רשימות נוספות
ברלנד לא יוכל להדליק מדורה במירון  /  עידן יוסף
פירות יבשים? בריא זה לא  /  איילת פישביין
משרד החקלאות: הישראלים התאהבו בשקדים  /  יפעת גדות
זה הזמן לחשוב מחוץ לקופסה   /  נסים ישעיהו
שי לחג - האם חובה על המעסיק   /  ורד כהן
נשף המסכות  /  עמנואל בן-סבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il