X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בית חולים שדה, סיאטל [צילום: AP]
יוניון סקוויר, סן פרנסיסקו [צילום: ג'ף צ'יו, AP]
שמירה על מגבלות הקורונה לפחות עד שלב ההכלה של המגיפה, היא הדרך היחידה להבטיח את ההתאוששות הכלכלית אחריה - מצטט וושינגטון פוסט את דעת הכלכלנים הללו דוחים את עמדתו של טראמפ, המזהיר שהתרופה לקורונה - הסגר על השלכותיו הכלכליות הקשות - עלולה להיות יותר חמורה מן המחלה
▪  ▪  ▪

מי שהאזין בשבועות האחרונים לנשיא דונלד טראמפ וליועציו, היה עשוי לקבל את הרושם שעל האמריקנים לבחור בין בריאות מיטבית לבין כלכלה מיטבית: או שנציל חיים או שנציל את המשק. זה לא כך, אומרת קתרין ראמפל, בעלת טור בוושינגטון פוסט. כמעט כל הכלכלנים תמימי דעים: הדרך להציל את הכלכלה היא קודם כל להציל חיים – להמשיך את ההגבלות עד שהמגיפה לכל הפחות תהיה ניתנת להכלה.
בשבוע שעבר טענו טראמפ ויועצו הכלכלי הראשי, לארי קודלוב, כי התרופה לקורונה עלולה להיות גרועה עוד יותר מן המחלה. טראמפ גם דיבר על התנעה מחדש של הכלכלה בתוך שבועיים, אך בתחילת השבוע (29.3.20) קיבל את עצת הרופאים והודיע על הארכת המגבלות עד סוף אפריל. הוא גם ביקש לקבל תשבחות על כך שהניח בצד את הכלכלה לטובת הבריאות. כך כאמור, השניים ממש אינם סותרים.
אם לא תהיה הכלה של הנגיף, הציבור יחשוש לצאת לקניות, למסעדות ולנסיעות. אובדן המשרות והצמיחה אינו תוצאה של המגבלות אלא של הנגיף. במילים אחרות: המכה לצד הביקוש תימשך גם אם צד ההיצע יתחיל להתאושש. ובעצם, גם צד ההיצע יסבול; האמריקנים לא יוכלו לעבוד אם יהיו חולים.
ראמפל מציינת, כי זו אינה דעתה האישית. סקר שערכה אוניברסיטת שיקגו בין כלכלנים העלה, כי 80% מסכימים שנטישה בטרם עת של המגבלות, תגרום לכלכלה יותר נזק מאשר המשך שלהם עד להכלת הקורונה. 20% נוספים אמרו שאינם בטוחים; לא היה אפילו כלכלן אחד שהתנגד לאמירה זו. קבוצה דו-מפלגתית של כלכלנים בכירים ומי שהיו מקבלי החלטות בתחום הכלכלי, חתמה על מכתב בו נאמר: "הצלת חיים והצלת הכלכלה אינם מצויים כעת בעימות. החזרה לכלכלה פעילה תואץ על-ידי צעדים למניעת התפשטות הנגיף ולהצלת חיים".
אמירות אלו נתמכות גם בניסיון ההיסטורי ובמודלים תיאורטיים. שלושה כלכלנים מצאו, כי בטווח הקצר אכן יש יחס הפוך בין הפעילות הכלכלית לבין הצרכים הבריאותיים – דהיינו, המגבלות מובילות לצניחה למיתון. אך בטווח הארוך, אסטרטגיית הכלה אופטימלית תפחית את העלויות הכלכליות, בעיקר משום שהיא מצילה את חייהם של העובדים המפעילים את גלגלי המשק. ואילו בחינה של השלכות השפעת הספרדית ב-1.19 העלתה, כי ערים שפעלו מהר יותר ובצורה נחושה יותר – סגרו בתי ספר, מנעו התקהלויות ובודדו את החולים – התאוששו מבחינה כלכלית בצורה טובה מאשר ערים שנהגו אחרת.
כלכלנים גם מצאו דרך להעריך את השווי הכלכלי של הצלת חיי אדם, מעבר למונחים של הכנסות ותפוקה. שניים מהם טוענים, כי המגבלות הנוכחיות יצילו 1.7 מיליון בני אדם בארה"ב בששת החודשים הקרובים – מספר ענק, במיוחד לנוכח המחסור במיטות בבתי חולים. לאורך חייהם של בני אדם אלו, הם יתרמו לכלכלה 8 טריליון דולר – למעלה משליש מן התוצר השנתי ויותר מכל התקציב הפדרלי.
ראמפל מסכמת: ככלל, כלכלנים הם רגישים במיוחד לחישובי עלות-תועלת העומדים בבסיס הענף בו הם עוסקים. כאשר למעשה כל הכלכלנים אומרים שאין עלות-תועלת ביחסי בריאות-כלכלה במשבר הקורונה וששניהם עולים בקנה אחד – מן הראוי להקשיב להם.

תאריך:  01/04/20   |   עודכן:  01/04/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכלכלה והבריאות אינן נמצאות בסתירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
חברת התעופה אל-על הודיעה על הארכת השעיית טיסותיה הסדירות עד 2 במאי    תמשיך להוציא טיסות חילוץ לישראלים    טיסת חילוץ יצאה היום למלבורן, אוסטרליה
עידן יוסף
ראש המטה לביטחון לאומי יבחן את סוגיית המסתננים בעת הזו    צוות שרים יגיש המלצות בנושא הטיפול בקשישים    תיבחן האפשרות לשכן במלוניות חרדים וערבים החיים בצפיפות
רועי ויינברגר
צבי סטפק, ממייסדי ובעלי בית ההשקעות מיטב דש, וגילעד אלטשולר, בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם התארחו אתמול במפגש וירטואלי ששודר ל-100 אנשי מקצוע בענפי הפיננסים והביטוח.
איתמר לוין
באופן בלתי מפתיע, בראש הרשימה נמצאות חברות טכנולוגיה ותרופות, שהביקוש למוצריהן רושם עלייה משמעותית    בתחתית הרשימה - שוב אין הפתעות: תחבורה, מסחר ונופש    המשמעויות מרחיקות הלכת של המשבר עשויות להיות בשני כיוונים מנוגדים - התחזקות של החברות הגדולות או קריאה להחליש אותן
מירב ארד
המשמעות: בחינות הבגרות יתכנסו ל-5 שבועות, החל ב-22.6 ועד סוף חודש יולי, והתלמידים ייבחנו השנה עד 5 בחינות בלבד, במקום עד 7 בחינות בימי שגרה. בנוסף, יורחב חופש הבחירה בשאלונים השונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il