X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הקורונה בישראל [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
איך ננצח (ביחד) את מגפת הקורונה
כיון שהמגיפה תישאר איתנו כנראה למשך חודשים רבים, וכיון שלא ניתן להסתגר בבית לנצח, יש הכרח להסיר בהדרגה את הסגר. העיתוי הרצוי להפעלת המשק היא כשהמגפה בשלב דעיכה . השאלה היא כמובן לפי איזה מדד. מספר המקרים החדשים היומי הוא מדד בעייתי כי הוא מושפע מתמהיל הנבדקים וממספר הבדיקות שמבוצע. לכן אין להתייחס למספר האבסולוטי של מאובחנים בלבד. רצוי לקבוע כבר עתה מדגם קבוע ארצי ומייצג שיתבצע אחת לכמה ימים וישמש לאורך כל תקופת הניטור
דוד ארגז רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

ברמה המעשית, התמודדות המדינה בכלל ומערכת הבריאות בפרט עם משבר הקורונה עד כה מעוררת התפעלות. משרד הבריאות הגיע למשבר עם תוכנית סדורה וזיהה מוקדם את גודל הסכנה ואת פוטנציאל הנזק . בהמלצתו, ננקטו צעדי מנע מוקדמים ואמיצים שכללו סגירת גבולות הארץ, הכנסת אוכלוסיות רחבות לבידוד, שינוי דרמטי בהיערכות של בתי החולים ומרפאות הקהילה למתכונת חירום וצעדים רבים אחרים. הסבת בתי מלון ריקים לאתרי הבראה ובידוד לחולים ולנשאים וזיהוי של חשיפה באמצעות איכון של טלפונים חכמים הם צעדים חשובים נוספים שננקטו ובזמן.
במשבר הקורונה, מערכת הבריאות העמוסה לעייפה שלנו נדרשת להתמודד גם עם צווארי בקבוק של חסר עולמי בציוד (מסכות, מטושים, ריאגנטים, מנשמים, ערכות בדיקה) ועם חוסר וודאות שמאפיין מחלה חדשה, מצב שמחייב שולי ביטחון רחבים שלעיתים מתבררים בדיעבד כרחבים מדי ולעיתים לא מרחיקי לכת מספיק. המדינה הראתה תושייה רבה גם בהתמודדות עם בעיות אלו. מטבע הדברים לא על הכל ניתן לחשוב ולא הכל ניתן לחזות מראש. נעשו ועוד יעשו הרבה טעויות, התגלעו ויכוחים מרים והופקו ומופקים לקחים תוך כדי תנועה. עם זאת במבט-על ניהול המשבר הוא נבון אחראי וזהיר, התצפיות של המומחים קרובות למדי לתחזיות, המצב של מדינת ישראל בהשוואה לרוב מדינות אירופה הוא טוב ומספר המתים והחולים הקשים יחסית נמוך יחסית עד כה.
עם זאת נראה לי שהמדינה כשלה עד כה במלחמתה בתבהלה ובאווירת הנכאים שפשטה בציבור ללא הצדקה כמו גם בהתוויית דרך יציאה מהמשבר הכלכלי שנגזר מהמשבר הבריאותי ולעיתים מאפיל עליו.
להלן תרומתי הצנועה בנושא זה.
החשש הציבורי כולל שלושה רכיבים עיקריים:
  • פחד ממוות המוני וקריסת מערכת הבריאות
  • פחד ממשבר כלכלי, אבטלה ומיתון מתמשכים
  • פחד מאיבוד אורח החיים הקודם: החופש לנסוע, להיפגש, להתחבק, לשמור על הפרטיות.
התבהלה אינה מוצדקת שמשום שגם בתרחישים הקיצוניים ביותר מגפת הקורונה לא מאיימת בריאותית על רוב האוכלוסייה בישראל כמו גם על אוכלוסיית העולם. רוב הנדבקים (למעלה מ-95%) עוברים את המחלה בצורה קלה. המחלה מסוכנת בעיקר בקשישים עם מחלות רקע וגם באוכלוסייה זו רוב החולים מבריאים. אירוע רב מונשמים שמוביל לאובדן שליטה ניתן למניעה כפי שאפרט, אבל גם אם חלילה יקרה, למרות המאמצים, ימשך פרק זמן קצר בלבד והצוות הרפואי שמופקד על הנושא מיומן בהחלטות מסוג זה. רוב המתים באירוע עצוב כזה, יהיו קשישים בעלי תוחלת חיים קצרה ורק מיעוט קטן יהיו אנשים צעירים ובריאים.
גם החשש מקריסת המשק אינו מוצדק. מבלי לנקוב בתאריכים, שיא המגפה יחלוף בקרוב בוודאות גמורה. השיתוק של המשק הוא מלאכותי וכפוי. תוך זמן קצר מהסרת ההגבלות אנשים יחזרו לאכול, לבלות, לנסוע ולטייל ורובנו נמצא תעסוקה. כמובן שחלק מהעסקים יקרסו וחלק אחר יעבור שינוי כדי לשרוד, אולם אין לצפות לקריסה מתמשכת ורחבה אלא להפך לפריחה גדולה. יש להניח שבשנה הקרובה נאלץ להמשיך לנקוט באמצעי זהירות כגון רחיצת ידיים, שמירת מרחק, לבישת מסכות, חיטוי משטחים והגנה על אוכלוסיות פגיעות. אולם, שינוי כזה יהיה זמני ובעוד שנה או שנתיים כאשר רובנו נהיה מחוסנים המגפה תהפוך לזיכרון רחוק.
כיון שהמגיפה תישאר איתנו כנראה למשך חודשים רבים, וכיון שלא ניתן להסתגר בבית לנצח, יש הכרח להסיר בהדרגה את הסגר. העיתוי הרצוי להפעלת המשק היא כשהמגפה בשלב דעיכה. השאלה היא כמובן לפי איזה מדד. מספר המקרים החדשים היומי הוא מדד בעייתי כי הוא מושפע מתמהיל הנבדקים וממספר הבדיקות שמבוצע.
לכן אין להתייחס למספר האבסולוטי של מאובחנים בלבד. רצוי לקבוע כבר עתה מדגם קבוע ארצי ומייצג שיתבצע אחת לכמה ימים וישמש לאורך כל תקופת הניטור . לצד מספר החולים החדשים כדאי להתייחס גם לאחוז הבדיקות החיוביות מסך הבדיקות, למספר החולים החדשים שזקוקים לאשפוז ולמספר החולים הקשים והמונשמים. קצב ההחזרה של המשק צריך להיקבע בהתאם לתוצאות ניטור מתמשך. צפוי וכמעט בלתי נמנע שבמהלך החזרת המשק לפעילות יופיעו התפרצויות במוקדים שונים. במוקדים אלו קיימת אוכלוסייה שאינה משתפת פעולה, אינה יכולה או אינה מצליחה למנוע הדבקה. יש לטפל בהתפרצויות משנה כאלו באמצעים מקומיים ( סגר מקומי או אזורי) ולא בסגר כללי חוזר. כאשר לא ניתן למנוע הדבקה במקום מסוים הדרך הנכונה,היא להוציא מאותה אוכלוסייה את האוכלוסיות החלשות ( קשישים וחולים ) ולאפשר לשאר האוכלוסייה לחלות ולהתחסן באופן טבעי עד שההתפרצות תדעך מעצמה.
סדר החזרת המשק לתפקוד ייגזר מחשיבות השירות למשק מחד-גיסא והסכנה שבהפעלתו מאידך-גיסא. למשל מפעלים ובתי ספר קודמים לבתי קולנוע ומסעדות. האתגר העיקרי כמובן, הוא בהחזרת המשק לפעילות מבלי שהמגפה תתפרץ שוב. כדי להבין כיצד יש לעשות זאת אתמקד בשני נושאים: אופן ההדבקה ומדיניות בדיקות.
קורונה עוברת מאדם שנגוע בנגיף לאדם שאינו מחוסן. עיקר ההדבקה של קורונה היא דרך דרכי הנשימה. סכנת ההדבקה גבוהה במיוחד כשאנשים נמצאים בקרבה פיסית בחלל סגור במשך זמן שעולה על 15 דקות ואינם מוגנים. נתונים אפידמיולוגים מצביעים שדרושים תנאי סף לשם הדבקה ולא כל מגע מקרי או רגעי עם חולה ועם הנגיף יגרום למחלה. ככל שידוע רוב ההדבקה מתרחשת כשהמדביק משתעל כלומר הדבקה טיפתית. עם זאת תועדו בבירור לא מעט מקרים של הדבקה מנשאים ללא תסמינים. שכיחות התופעה הזו מסך ההדבקות אינה ברורה. במקרים אלו הנגיף נפלט כנראה מהבל פיו של הנשא אל הנדבק או לחפצים בסביבה. בחלק מהמקרים הללו המדביק נמצא בשלב אחרון של תקופת הדגירה, בשלב זה כמות הנגיפים גדולה והתסמינים מועטים או לא מורגשים.
מעריכים ש- 6-12% מכלל ההדבקות קורות בשלב הטרום קליני. תופעה שמוכרת גם מנגיפים נשימתיים אחרים. זו ההצדקה לבודד אנשים שבאו במגע קרוב עם חולה קורונה לפני שהתפתחו אצלו תסמינים. חלק אחר ממקרי ההדבקה מיוחס לנשאים שלא חוו תסמינים כלל. ניתן לשער שמידת ההדבקה במקרים אלו פחותה, אולם כאמור היא תוארה ולא ניתן להתעלם ממנה. הניסיון וההיגיון מלמדים ששימוש באמצעי מיגון, היגיינה ונקיטת ריחוק פיסי מקטינים בצורה משמעותית את סכנת ההדבקה. מיגון כזה הוא חיוני במיוחד בכל מגע עם אוכלוסיות בסיכון כגון דיירי בתי אבות ודיור מוגן. הדבקה של קשישים על-ידי עובדים (חלקם ללא תסמינים) שהתבררו בהמשך כסובלים מקורונה תוארה במספר מוסדות והביאה לתחלואה ותמותה ניכרת שהייתה נמנעת כנראה על-ידי חבישת מסכה, רחיצת ידים במים וסבון והחלפת כפפות, מחיר בטל בששים לעומת עלות של אשפוז והנשמה.
צורת הדבקה אחרת ששכיחתה אינה ידועה היא מעבר ממשטחים נגועים לידיים ומשם לפנים (עיניים, אף, פה). מגע ידים בפנים הוא בהרבה מקרים בלתי מודע ואצל חלק מאיתנו בלתי נשלט. חבישת מסכה ומשקפים לא רק מקטינה את פיזור הנגיף אלא בעיקר מונעת מאיתנו לגעת בפנים והופכת כל מגע כזה לתהליך מודע. מגע של הידיים במשטחים משותפים לעיתים לאורך זמן, נפוץ במרחב הציבורי, דוגמה בולטת היא הובלת עגלות סופרמרקט. בעיה זו קיימת גם במקומות עבודה. משטחים משותפים כאלו כוללים ידיות של דלתות, כפתורי מעליות, מטבחים ופינות שתיה, ציוד מחשוב משותף ועוד. הקפדה על רחצת ידיים תכופה עם מים וסבון, שימוש בכפפות חד-פעמיות, הימנעות ממגע בפנים ללא רחצת ידיים קודמת, חבישת מסכת פנים, שמירת מרחק וחיטוי יומי של משטחים צפויים להוריד את סכנת ההידבקות למינימום. בשלב הפעלת המשק השאיפה צריכה להיות שכול עסק שיכול להתחייב ל "כשרות היגיינית" יוכל לקבל אישור פרטני להפעלת העסק ולחזור לפעילות וכול עסק שלא יוכל או לא יפעל לפי הכללים ייסגר או ייענש.
למרות שניתן לבודד את הנגיף בצואה (לעיתים גם אחרי החלמה) נראה שהדבקה בשירותים אינה שכיחה. בכל מקרה ניתן למנוע הדבקה כזו על-ידי רחצת ידים וחיטוי אסלות. מומלץ שעון שיתלה ליד כל כיור ויעודד אותנו לשטוף מים ל-20 שניות לפחות.
פתיחת בתי ספר מחדש היא אתגר חשוב בחזרה לשגרה אולם מהווה סכנה ממשית להתפרצות. לכן ראוי לבצע אותה בהדרגה ותוך ניטור מתאים. רצוי לבצע פיילוט במספר כיתות קטן תוך ניטור של המשתתפים כדי להוכיח את בטיחות התהליך. בשלב הניסיון יש להעדיף מורים צעירים ובריאים. מומלץ לרווח את התלמידים בכיתה ככל שניתן, אם זה בלתי אפשרי ניתן להתחיל בשבוע לימודים חלקי כשכול פעם משתתפת חצי מהכיתה. מומלץ לפתוח חלונות לאוורור במהלך השיעור ובין השיעורים, לרחוץ ידיים ולחטא משטחים לפני כל שיעור ובמידת האפשר לחבוש מסכת פנים לפחות חלק מהשיעור. כדי להימנע מחשיפה ארוכה מומלץ לקצר את משך השיעורים או לקיים הפסקה קצרה באמצע השיעור. כמו-כן יש לפזר את מועדי ההפסקות לאורך שעות הפעילות כדי להימנע מצפיפות בחצר. בתנאים אלו סכנת ההידבקות צפויה להיות קטנה. בשלב ראשון עבודה בקבוצות קטנות תוכל להתבצע רק בבית הספר ובפיקוח מבוגר ולא בבית התלמיד ובשיעורי ספורט ימנעו מפעילויות שכרוכות במגע פיסי קרוב. ככל שהמגפה תחלוף עוד ועוד הגבלות יוכלו להיות מוסרות.
אתגר נוסף הוא הפעלת מערכת התחבורה הציבורית ובהמשך מערכת התעופה האזרחית. יש להפעיל את התחבורה הציבורית באופן מדורג כך שהצפיפות תהיה פחותה, לרווח את שעות תחילת וסיום העבודה ולחייב מיגון בזמן הנסיעה (מסכה וכפפות). בתחילת המגפה תוארו הדבקות המוניות במהלך טיסה אולם בטיסות אלו הנוסעים והצוות לא היו ממוגנים. לשם החזרת מערכת התעופה דרושים מחקרים על סכנת ההידבקות בתנאים של מיגון מלא כולל מסכת N95 של הנוסעים והצוות וחיטוי יסודי של המטוס. אנשים שהחלימו מקורונה יכולים כבר עתה לטוס ללא שום הגבלה אחרים יידרשו להציג בדיקה שלילית לקורונה לפני הטיסה כדי לאשר שאינם חולים או נשאים. אם יתברר שסכנת ההידבקות בתנאים של מיגון מלא קטנה ייפתח חלון לחידוש התעופה האזרחית.
להליכה במרחבים פתוחים וטיולים בחיק הטבע חשיבות בריאותית גדולה ותרומה למצב הרוח ואין בהם שום סכנת הידבקות ובלבד שנמנעים מהתקהלות. גם נסיעה ברכבים אל אתרים אלו ובחזרה אינה מסוכנת וצריכה להיות מותרת. צעד מתבקש הוא לפתוח את כל הגנים והשמורות לטובת הציבור ללא תשלום ולעודד את הציבור לצאת כבר בחופשת הפסח הקרובה אל הטבע להינות ולהתאוורר. פעילויות תרבות רבות יכולות להתקיים גם הן ללא סכנת הדבקה ויש לחדשן.

מדיניות בדיקות

הדעות בין מומחים חלוקות לגבי חשיבות הבדיקות לקורונה והיקף הבדיקות הדרוש לניהול המשבר להלן ניתוח של הנושא.
  • כל בדיקה רפואית היא שאלה וכול תוצאת בדיקה היא תשובה. בדיקה רפואית דרושה רק כאשר יש לה גם סיבה וגם מטרה (תכלית).
  • כמות הבדיקות שניתן לבצע היא מוגבלת, גם בתנאים אידאלים לא ניתן לבדוק את כל האוכלוסייה בכל יום. לכן בהכרח יש להתרכז באוכלוסיית יעד מוגדרת
  • הקורונה כמו כל מחלה אחרת יכולה להיות בעלת מופע טיפוסי, מופע לא טיפוסי וללא תסמינים. ניתן לאתר את רוב החולים עם מחלה טיפוסית אך לא את החולים עם מופע לא טיפוסי ונשאים ללא תסמינים.
  • לכל בדיקה ישנן מגבלות – למשל תועדו חולים רבים בקורונה עם בדיקת PCR שלילית מדרכי הנשימה (וחיובית בדם או בצואה). בין אם מדובר בטעות בלקיחת הדגימה, בפגם בציוד, בליקוי בהליך הבדיקה, בעיבוד המידע או בתופעה ביולוגית אמיתית, תמיד ימצאו מקרים כאלו וככל שהבדיקות יתרחבו מספר המקרים יגדל.
  • בקביעת מדיניות בדיקות יש לקחת בחשבון גם את עלות הבדיקות, הנזק שבתשובה שגויה, זמינות הבדיקות ומידת התועלת הצפויה מהתוצאה
  • התועלת של בדיקה תלויה במדיניות. בתנאי סגר אין כמעט חשיבות לזיהוי חולים קלים כאשר חוזרים לעבודה יש ויש.
  • ישנן שתי שיטות בדיקה לנגיף הקורונה: בדיקה גנטית להימצאות הנגיף – בעיקר בשיטת PCR מדרכי הנשימה ( הבדיקה שבשימוש אצלנו) ובדיקת נוגדנים לנגיף (בדיקה סרולוגית) שמזהה נוגדנים מסוג IGM, IGG. הימצאות נוגדנים ללא הימצאות נגיף מצביעה על זיהום קודם כלומר החלמה מהנגיף. הימצאות נוגדנים יחד עם נגיף מעידה על מחלה פעילה. חלק מהחברות מציעות בדיקות סרולוגיות לביצוע עצמי בבית בדומה לבדיקת הריון. בדיקות סרולוגיות שונות נמצאות בבדיקה בארץ אך עדין לא אושרו לשימוש בישראל.
ישנן שתי גישות עקרוניות לעריכת בדיקות: בדיקה של אוכלוסיות מדגם: אלו נועדו לברר מהי שכיחות החולים, הבריאים והמחוסנים באוכלוסיות ספציפיות בנקודת זמן מסוימת ולאורך זמן. בדיקות כאלו משמשות את אנשי המקצוע לקביעת מדיניות ולמטרות מחקר
דוגמאות לכך:
  • שכיחות החולים מתוך עובדי בית חולים
  • בדיקת שכיחות המחלה באזור גאוגרפי מסוים לעומת אחר
  • שכיחות החולים בקבוצות גיל שונות
  • מידת ההידבקות באוכלוסיית אנשים שנחשפו לנגיף (בספינה, בית אבות)
  • שינוי בשכיחות החולים לאורך הזמן.
בדיקות פרטניות - לבדיקות אלו יש הצדקה רק כאשר יש להן השלכה מעשית על המטופלים.
מתי בדיקות פרטניות יעזרו? להלן כמה דוגמאות:
  • חולה בקהילה עם תסמינים חשודים כאשר תשובה חיובית תגרום לו לעבור למלון במקום להישאר בבית, בני משפחה של חולה חשוד לקורונה שנמצא בבידוד בית אם אם יימצאו חיוביים יאסר עליהם לצאת מהבית.
  • עובדים חיוניים שנמצאים בבידוד בית אם הבדיקות יאפשרו שחרור מוקדם יותר מבידוד, עובדי בית חולים עם תלונות לא טיפוסיות אם תשובה שלילית תמנע צורך בבידוד בית. אנשים שעבודתם חיונית ומחייבת מגע גופני אם תוצאה חיובית תשפיע על המשך עבודתם
  • בעלי תפקיד מיוחדים ואנשים שסובבים בעלי תפקידים אלו (שרים, חברי כנסת, מנכלים) אם תוצאה חיובית תשפיע על פעילותם
  • מטופל חשוד קלינית בבית חולים אם תשובה תשפיע לאיזה מחלקה יאושפז ואיזה טיפול יקבל ואילו אמצעי מיגון יש להפעיל במגע אתו.
  • זיהוי אנשים שהחלימו מהמחלה.
ראוי להתייחס בכמה מילים לקבוצה זו שתלך ותתרחב. אנשים שהבריאו מקורונה פטורים מחלק מאותם אמצעי זהירות שכולנו הבריאים נאלצים לנקוט. הם יכולים לעבוד עם חולי קורונה ועם אוכלוסיות בסיכון, ללא חשש להידבק או להדביק. בנוסף הם יכולים לתרום דם למטרות מחקר וכנראה גם להפקת נסיוב שישמש לטיפול בחולים. קיימת חשיבות לזיהוי וגיוס של אנשים אלו לטובת הציבור על-ידי סקרי אוכלוסייה בעיקר באזורים שבהם שכיחות המחלה גבוהה יותר ובהם האוכלוסייה מוכנה להתגייס לטובת כלל הציבור (למשל שכונות חרדיות).
לא קל לקבוע כמה בדיקות דרושות אולם להלן הערכה גסה ושמרנית שמבוסס על בדיקות בשיטת PCR בלבד:
  • בדיקות לאבחנה ובדיקות להחלמה- לפי הנחיות משרד הבריאות, לכל חולה נדרשת בדיקה אחת לפחות לאבחנה ושתי בדיקות בפער של 24 שעות להוכיח החלמה. כרגע ישנם כ-8ף000 חולים ידועים וקצב ההכפלה הוא אחת לשבוע לערך ובהנחה שמרנית שזה לא ישתנה דרמטית בחודש הקרוב יהיו בעוד חודש 64000 חולים לכן מספר הבדיקות הדרושות רק למטרה זו בחודש הקרוב היא כמה מאות אלפים ובחודש שאחריו הרבה יותר (הרבה למעלה מ-10.000 בדיקות דרושות ביום).
  • בדיקות שמבוצעות בבתי חולים לצוות ולחולים (בדיקת צוותים אחרי חשיפה לחולים ולקראת שחרור מבידוד, בדיקת חולים לפני ניתוח, בדיקת חולים עם תסמינים חשודים) לשם כך דרושות כמה אלפי בדיקות ליום לכלל בתי החולים
  • בדיקות אפידמיולוגיות על-ידי משרד הבריאות לפחות 1,000 בדיקות ליום
  • בדיקת אנשים חשודים (בהתאם למדיניות בדיקה שתיקבע)
הצפי הוא שמספר הבדיקות הדרוש ילך ויעלה ככל שמספר החולים יגדל וספק אם המערכת תוכל לעמוד בקצב הגדילה הזה. לכן אין מנוס מהכנסת בדיקות סרולוגיות לצד בדיקות PCR בחלק מהמקרים.

סוגיית ההנשמה

נכון להיום ובהיעדר טיפול תרופתי מוכח. חלק גדול מהקשישים שיגיעו לאי ספיקת נשימתית ימותו בין אם יונשמו ובין אם לאו. גם לפני עידן הקורונה סיכויי ההחלמה של קשיש סיעודי שמגיע להנשמה במהלך מחלה זיהומית הם קטנים. הניסיון המצטבר עד כה מיחידות לטיפול נמרץ מראה שחולי קורונה שמגיעים להנשמה הם חולים קשים ביותר, הטיפול בהם דורש מיומנות מקצועית גבוהה ששמורה בדרך כלל ליחידות לטיפול נמרץ והתמותה בחולים אלו אפילו ביחידות טיפול נמרץ מעולות (מבלי לנקוב במספרים) גבוהה ביותר. הטענה שמי שיחובר למנשם יחיה ומי שלא יימצא עבורו מנשם ימות היא בבחינת הטעיית הציבור. לכן, הרדיפה אחרי עוד ועוד מנשמים ברחבי העולם היא מקח טעות. גם הסבת רופאים מתחומים אחרים לרופאי טיפול נמרץ מאולתרים היא בבחינת לעג לרש.
ישנן מספיק מכונות הנשמה בישראל לטפל בחולים עם סיכויי החלמה סבירים ואין הכרח שכול חולה קורונה ימות עם צינור הנשמה בגרונו. ההפך הוא הנכון, התעקשות להנשים כל חולה קורונה תציף את המערכת בחולים אבודים ותפגע בסיכויי אותם לא רבים בעלי סיכוי להבריא. לעומת זאת, מגפת הקורונה היא הזדמנות ראויה לממש (סוף-סוף) את חוק החולה הנוטה למות (חלק גדול מהקשישים עם קורונה שמגיעים להנשמה עומדים בהגדרת החוק) ולקדם את נושא ההוראות המקדימות, להציע הימנעות מהנשמה מיותרת, לאפשר מוות מכובד ונטול סבל (allowing natural death) ולקדם טיפולים מקלים כפי שרוב הקשישים שאני מכיר מעדיפים.
כמו בכל מחלה חדשה ישנן שמועות על טיפולים תרופתיים שלכאורה מרפאים או מונעים התדרדרות ומנגד הזהרות על תרופות שלכאורה מסוכנות (איבופרופן). תרופות שהוצעו כוללות ויטמין C במינון גבוה, תרופות נגד מלריה, אזיטרומיצין, אבץ, תרופות אנטיויראליות שונות ועוד. למרות שאין הוכחה מדעית לפעילותן חשוב לא לאסור או להגביל את השימוש בהן אלא להפך, חשוב להנגיש את התרופות ולאפשר לרופאים ולחולים גישה לטיפולים אלו ככל שהן זמינות. ומי יודע אולי יתברר שהן עוזרות.
ועוד הערה לסיום: רגע לפני שניקבר כולנו בים של כפפות, מסכות, מגבוני ניקוי ומטושים זה הזמן למחזר.

תאריך:  04/04/2020   |   עודכן:  04/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתן קלינסקי
160 מיליון שקל הצטברו בקרן כספי הפיקדון. כספים שנוכו משכר פליטים למורת רוחם. בימים אלו של סכנת רעב ממאן האוצר בשרירות לב לשחרר אפילו סכום זעיר מהפיקדון הכפוי כדי למנוע מהפליטים וילדיהם, החיים בתנאי צפיפות קשה, לעלות על שרטון של רעב
נעם יצחקי
אל תטעו, המצוקה קיימת. חלקה כבר גולש החוצה, חלקה עוד מוחזק בקושי בין קירות הבתים. הרצח הבא בתוך המשפחה או ההתאבדות הטרגית כבר מעבר לסיבוב. גם להזנחת הנפש יש מחיר בחיי אדם
מורן שילר-גולן
טיפול נפשי אינו מותרות    אם אתם חשים כי רגשות כואבים מתחילים להכביד עליכם, ממלאים את עולמכם הפנימי וסוחבים אותם לתוך ספירלה שלילית שווה לשקול לפנות לעזרה נפשית
מיקי אהרונסון, ד"ר איימן מנצור
רוסיה ממשיכה להעמיק את חדירתה    סין עשויה לצאת מן המגיפה בעלת מעמד איתן יותר מאי פעם    סעודיה נכנסה למלחמת מחירים בנפט וממשיכה להיות שקועה בתימן    אירן אינה מפסיקה לרגע את פעולותיה ההרפתקניות    המחאה נגד ארה"ב בעירק נמשכת אף היא    המסקנה: ישראל חייבת להישאר ערנית
אפרים הלפרין
הסכנות האורבות לנו אחרי משבר בריאותי כזה גדול, הן שלא נסיק מסקנות, אך סכנות גדולות יותר הן אם נסיק וניישם מסקנות שגויות, כלומר אם הכסף שנקציב ילך למטרות שלא יועילו לנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il