X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מדוע החל משרד הבריאות לנטר (בשפת העם - להיות עם היד על הדופק) את ריכוזי הקורונה בישראל, באיחור של שבועיים לפי דברי המומחים מדוע החליט נתניהו לנטרל את פיקוד העורף ומל"ח שזהו תפקידם בזמנים של אירועים קיצוניים, דבר שהיה מרגיע את הבהלה בציבור?
▪  ▪  ▪
ממשיך להתפשט [צילום: רוברט מישל DPA דרך AP]

כמנוי של עיתון הארץ אני עוקב אחר מדור ביקורת הטלוויזיה. קראתי בעניין רב את "נתניהו, האם אתה מטעה את אזרחי ישראל"? - נאומי נתניהו לאומה מדי ערב, ערוצי השידור, שפורסם ב-19.3.20. החלטתי שהפעם יש לי ממש מה להגיד ואני מגיב בכתבה באתר מאמרים.
הבנתי שהמגיפה מתפשטת ב"התפלגות מעריכית" (או "התפלגות אקספוננציאלית", ואתן דוגמה, זה כמו לפתוח ברז מים חמים באמבטיה - הכל קורה בשלבים: שלב ראשון: יש זרם ממושך של מים קרים, זהו שלב הדגירה. שלב שני: מתחילים לצאת מים חמים, ולאט-לאט הם מתחממים, זהו שלב התחלת ההדבקה, כל 7 ימים מוכפל מספר החולים. שלב שלישי: המים מתחממים במהירות, זהו שלב הגידול המירבי, כל 4-3 ימים מוכפל מספר החולים. שלב אחרון: המים רותחים ושומרים על טמפרטורה קבועה - זהו שלב ההתייצבות, אין נדבקים חדשים.
לו יכולתי הייתי שואל את נתניהו ואת אנשי משרד הבריאות את השאלות:
- התייחסות לדעותיו של פרופסור יורם לס, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, שהציג עמדה שונה מאנשי משרד הבריאות ושאמר: "לא צריך לסגור מדינה שלמה בגלל נגיף שבסופו של דבר הורג פחות משפעת".
- התייחסות לדעותיו של מומחה ידוע, חתן פרס נובל מייקל לויט, פרופסור לביולוגיה חישובית באוניברסיטת סטנפורד. התחזיות שלו התבררו כצודקות בסין והוא ניבא שבארץ לא יהיו יותר מעשרה מתים. הוא השווה את זה לריבית בנקאית. אם ביום הראשון נותנים לך 30% ריבית על הכסף שלך, ביום השני אתה מקבל רק 29% וכן הלאה, אתה מבין שבסופו של דבר לא תרוויח כל כך הרבה".
- מדוע החל משרד הבריאות לנטר (בשפת העם - להיות עם היד על הדופק) את ריכוזי הקורונה בישראל, באיחור של שבועיים לפי דברי המומחים.
- מדוע החליט נתניהו לנטרל את פיקוד העורף ומל"ח שזהו תפקידם בזמנים של אירועים קיצוניים, דבר שהיה מרגיע את הבהלה בציבור?
- בינתיים פורסמו המספרים של כל ימי מגיפת הקורונה בישראל, כולל מספר הבדיקות בכל יום.
- ביום ה' 19.3.20 בישראל הוכרז על 529 מאובחנים במדינה נכון לשעה 10:00 בבוקר. מתוכם 498 מוגדרים במצב קל, 13 במצב בינוני, 6 במצב קשה ו 12 כבר החלימו, במקביל מספר הבדיקות עלה ל-2000 והוכפל תוך יממה, כך שהגידול במספר החולים נובע בחלקו מגידול במספר הבדיקות.
- ביום א' 22.3.20 בישראל הוכרז על 945 מאובחנים במדינה. מתוכם 20 במצב קשה, מספר הבדיקות ליממה עלה ל-3,000, כך שגם כאן הגידול במספר החולים נובע בחלקו מגידול במספר הבדיקות.
- ביום ג' 24.3.20 בישראל נספרו כבר 1,656 אנשים שאובחנו עם קורונה. רובם במצב קל, אך כשלושים מהם במצב קשה. מספר הבדיקות ליממה עלה ל-3,500.
- מדוע לא ראינו התייחסות או מאמר של משרד הבריאות שמנתח האם הגידול במספר החולים נובע משיעור הדבקה גבוה או ברובו נובע מגידול במספר הבדיקות?
מה אנחנו יודעים על נגיפי הקורונה?
נגיפי קורונה הם נגיפים מסוג RNA. נגיפי קורונה גורמים לתחלואה זיהומית בחיות. באדם, הנגיפים מחוללים זיהום קל בדרכי הנשימה העליונות או במערכת העיכול. לעיתים נדירות עלולה להופיע תחלואה נשימתית קשה, בעיקר בקרב חולים מדוכאי חיסון. השם "קורונה", ניתן להם בשל המראה האופייני של הנגיפים היוצר תמונה שמזכירה כתר מלכותי. מדעני רשות הבריאות הסינית וגם מדעני המרכז לבקרת מחלות באטלנטה (CDC) בודדו את הנגיף ופרסמו את רצף הגנום שלו. התוצאות היו כמעט זהות, אין עדיין תרופה או חיסון מאושרים ובדוקים לשימוש כנגד הנגיפים הללו, אך מתבצעים ניסיונות לפיתוח חיסון או תרופה.
3 זנים הפוגעים בבני אדם
עד 2002 היו מוכרים רק 2 נגיפי קורונה שגרמו למחלות קלות. מאז התגלו שלושה נוספים, בעלי פוטנציאל מגפתי מסוכן.
SARS-CoV (המכונה סארס) - התגלה בשנת 2002 בסין וממנה עבר לאירופה ולצפון אמריקה. דווח על יותר מ-8,000 חולים, 774 מהם מתו. MERS-CoV - התגלה בשנת 2012 בערב הסעודית, מספר המקרים הכולל של הנגיף הגיע לכ-894 עם כ-355 מקרי מוות. SARS-CoV-2 - התגלה בשנת 2019 בסין, גורם למחלת נגיף הקורונה 2019 (COVID-19), נודע כמגפת הקורונה הגדולה. בעולם נדבקו בו מאות אלפים ומתו ממנו מעל עשרת אלפים.
הנגיף גורם למחלה הנשימתית מחלת נגיף הקורונה (COVID-19), והתגלה לראשונה בעיר ווהאן במחוז חוביי שבסין, הוכח שהמחלה מועברת מאדם לאדם באמצעות מגע ישיר עם הפרשות חולים, לאחר שהוכח שאנשים נדבקו מקרובי משפחה. ב-30 בינואר הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בינלאומי בעקבות התפרצות הנגיף. על-פי הערכות ארגון הבריאות העולמית אחוזי התמותה מהמחלה עומדים על כ-3.4%, ועד 20% מהמאובחנים במחלה מפתחים סיבוכים. שיעור התמותה משתנה בהתאם לגיל החולה, רקע רפואי והיכולת של החולה לקבל טיפול רפואי מתאים. בינתיים אין טיפול ספציפי או חיסון לנגיף זה.
מניעה וטיפול
מעריכים שזמן הדגירה מהדבקה בנגיף ועד לפיתוח תסמיני המחלה הוא 14-2 ימים. למניעה מהדבקה בנגיף, ארגון הבריאות העולמי ממליץ על רחצת ידיים עם מים וסבון, היגיינה בשיעול והתעטשות, והישמרות מתחלואה נשימתית כגון הצטננות ושיעול על-ידי הימנעות ממגע וחשיפה לאנשים בעלי תחלואה נשימתית. ארגון הבריאות העולמי פרסם שאין חשש להידבקות בנגיף באמצעות קבלת חבילה, שאין עדויות להידבקות של חיות מחמד בנגיף (אך מומלץ לרחוץ ידיים לאחר מגע איתם).
התפרצות נגיף הקורונה בישראל
תחילה פורסמו מטעם משרד הבריאות הנחיות כמו הימנעות מלחיצות ידיים, ושמירה על מרחק של לפחות 2 מטרים מאדם לאדם. ב-4 במרץ הכריז משרד הבריאות על ביטול אירועים של מעל ל-5,000 אנשים. ב-10 במרץ הכריז משרד הבריאות על ביטול אירועים מעל 2,000 איש. ב-11 במרץ הכריז משרד הבריאות על ביטול אירועים של מעל מאה איש. ב-14 במרס 2020 הוכרז בהוראת משרד הבריאות כי לא יפעלו מרכזי פנאי, ויושבתו הלימודים בגנים, בבתי הספר, בחטיבות הביניים ובתיכונים. כמו-כן נאסרה התקבצות של למעלה מ-10 אנשים.
לסיכום - מחלת הקורונה החלה בסין בסוף חודש נובמבר. כעבור כשלושה חודשים ב-6 במרץ, מספר המאובחנים בעולם עבר את קו ה-100,000, רובם מסין. חלפו עוד שבועיים, וב-18 במרץ מניין המאובחנים הגיע ליותר מ-200,000, כשפחות מחצי מהם בסין. כעבור שלושה ימים נוספים בלבד, מספר המאובחנים בעולם הגיע ל-300,000, רק כרבע מהם בסין.
זו המשמעות של מחלה כל כך מדבקת. היא מתחילה מבעירה קטנה, שמתפשטת לאט להרבה בערות קטנות אחרות, וכל אחת מהן מתפשטת כמו הראשונה. אלא שעכשיו יש הרבה מהן ולכן קצב ההתפשטות הולך וגובר. היא לא מפסיקה עד שכל היער עולה באש, ואין יותר מה שיישרף. מספר הנדבקים בעולם, נכון לרגע כתיבת המאמר, עומד ב-24.3.20 על 384,429. מספר המתים הוא 16,591, ויותר מ-102 אלף איש החלימו. בעולם עובדים במלוא המרץ על חיפוש חיסון נגד נגיף הקורונה. בין היתר בודקים יעילות חיסונים נגד מחלות אחרות. התחזיות מדברות על זמן בין שנה לשנה וחצי עד שימצא חיסון, יאושר לשימוש וייוצר בכמויות. לפי הסטטיסטיקות מהתפשטות מגפת הקורונה בסין ובקוריאה המגפה תדעך הרבה קודם.

תאריך:  05/04/2020   |   עודכן:  05/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאלות ועובדות שלא ידעתם בקשר למגפת הקורונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בערבית קוראים לזה עייצס גיבר
עוד סתם אחד   |  5/04/20 22:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
שלומי אדר
המעסיקים חייבים לדאוג לכל השירותים הנלווים מתוקף היותם חשופים להדבקה - פגיעה במצבם הרפואי ומצבם הכלכלי - אלו ועוד עשויים לבוא לידי ביטוי על-ידי המעסיקים במתן ביטוח רפואי מורחב, והגדלת גובה הפיצוי עבור כל יום עבודה שהעובד משרת את המעסיק
איילת פישביין
היא הורגת, היא מנפצת כלכלות, מכניסה עמים שלמים לסגר, ועם זאת יש למגיפת הקורונה גם יתרון גדול: היא חושפת אמיתות באכזריות שאין כמוה
איתן קלינסקי
אני מאמץ את הצו שבקע בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צדק סוציאלי ולא של חברת צדקה עם פערים חברתיים    לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל
איציק וולף
המשטרה פנתה לקבלת חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה בעקבות פניות שנעשו אליה לאחר שיישובים קהילתיים וחקלאיים מנעו באופן עצמאי כניסה של אנשים שאינם מתגוררים במקום מחשש להתפשטות קורונה    "לא נמצא מקור חוקי עליו ניתן לבסס את הסמכות הנתונה ליישוב - בין אם הוועד המקומי, כישות של השלטון המקומי, או האגודה השיתופית - למנוע כניסה אל היישוב בנסיבות אלו"
ניסן בניטה
על חברות ובתי עסק לנקוט בכמה מהלכים ראשוניים הכרחיים בכדי למזער את הנזק העסקי הכלכלי עד כמה שניתן. ראשית, יש לבצע הערכת מצב ולקחת בחשבון את המקרה הקשה יותר, ובתוך כך להתייחס לכלל ההוצאות של העסק ולהעריך את הדחיפות והקדימות של כל הוצאה והוצאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il