X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
התל-אביביים ישלמו הכי הרבה
דיזנגוף סנטר. הוצאות בהעדר הכנסות
ההוצאה הממוצעת לעסק (שקלים לחודש)
העיר
שכירות - משרד
שכירות - חנות
ארנונה - משרד
ארנונה – חנות
% מהסיוע (משרד / חנות)
הרצליה
4,300
3,000
1,290
520
72% / 59%
חיפה
3,250
1,800
500
200
63% / 33%
ירושלים
3,350
1,900
1,290
520
77% / 40%
נתניה
2,300
1,860
710
280
50% / 36%
פתח תקווה
2,850
2,040
1,080
430
66% / 41%
רחובות
2,700
1,880
580
230
55% / 35%
רמת גן
4,150
2,760
1,290
520
91% / 55%
תל אביב
5,150
3,900
1,080
430
104% / 72%
ניתוח News1: הסיוע הממשלתי מול השכירות והארנונה

הסיוע לעסקים הקטנים הוא בלוף

ניתוח של דמי השכירות הממוצעים למשרדים ולחנויות בשמונה ערים, לצד הארנונה שערים אלו גובות מן המגזר העסקי, מוביל לתוצאה ברורה: במקרה הטוב ביותר – הוצאות קבועות אלו יבלעו מחצית מן הסיוע החד-פעמי המירבי מ-6,000 שקל לחודש לא יישאר כמעט כלום להוצאות מימון והוצאות אחרות של העסק, ולא יישאר דבר לפרנסתם השוטפת של בעלי העסקים ומשפחותיהם
▪  ▪  ▪

6,000 שקל לחודש - זהו הסיוע המירבי החד-פעמי שיקבלו עצמאים על נגיף הקורונה. 6,000 שקל, אשר יתווספו להכנסתם החייבת בדוחות 2019, כך שלמעשה מדובר בסכום ברוטו. והסכום הזה כל כך קטן ומגוחך, שהוא נשמע כמו מתיחה של 1 באפריל. בדיקת News1 מסייעת להבין מדוע זה אפילו לא לעג לרש.
נתחיל מנושא המס. נכון שכרגע מדובר בסכום נטו שייכנס לחשבון הבנק. אבל בפועל, הסכום המירבי הוא 4,000 שקל בלבד - בהנחה ששיעור המס הוא 35%. אם לאותו עצמאי יהיו בסיכום 2019 רווחים חייבים במס, הרי שה"סיוע" הזה יתווסף אליהם והוא ישלם מס בגינו בשנה הבאה - אחרי שכבר יוציא את כל הכסף. ואם יהיו לו הפסדים, הסכום הזה יקטין את ההפסדים הצבורים שביכולתו להעביר לשנה הבאה. כלומר: בכל מקרה - הסכום הזה הוא אחיזת עיניים והוא לכל היותר יעזור בתזרים המזומנים הנוכחי. ונא לזכור, שנכון לעכשיו - זהו הסכום המירבי, הוא יינתן רק פעם אחת ועסקים רבים אינם זכאים לקבל אפילו אותו.
עד כמה הוא באמת יעזור? לעצמאים יש שתי הוצאות קבועות עיקריות: דמי שכירות וארנונה. את זה צריך לשלם אפילו אם העסק סגור ולא נכנסת ממנו אגורה אחת. הבדיקה שלנו מעלה, כי הוצאות אלו יבלעו חלק ניכר מן הסיוע כאשר מדובר במשרדים וחלק משמעותי ממנו כאשר מדובר בחנויות. וממה הבעלים אמורים להתקיים? זה כנראה לא ממש מעניין את הממשלה.
חשוב להקדים ולהדגיש, כי הבדיקה היא של ממוצעים בלבד, אך היא נותנת תמונה כללית טובה. עוד נקודה מקדימה: יצאנו מתוך הנחה שהארנונה למשרדים ולחנויות היא זהה, למרות שמשרדים אמורים לשלם יותר, וזאת משום שבנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הרשויות המקומיות - משרדים ומסחר מופיעים יחדיו.
הנתונים על דמי השכירות לקוחים מתוך ניתוח של חברת CBRE לשנת 2019, אשר פורסם בחודש שעבר. את החישוב עשינו על-פי משרד בשטח של 50 מ"ר וחנות בשטח של 20 מ"ר. הנתונים על הארנונה לקוחים כאמור מן הלמ"ס והם נכונים ל-2018. למרות שמדובר בשנתיים שונות, ההבדל אינו משמעותי: האינפלציה נמוכה מאוד והארנונה קבועה למעט במקרים יוצאי דופן. חישוב הארנונה הוא סך הכנסות אותה עירייה ממשרדים ומסחר, מחולקות במספר המ"ר של משרדים ומסחר; התוצאה היא שקלים למ"ר לשנה. הכפלנו אותה בשטח של 50 מ"ר למשרד ו-20 מ"ר לחנות, חילקנו ב-12 והתוצאה היא הארנונה החודשית.
קיימים כמובן הבדלים ניכרים בין הערים השונות. דמי השכירות הגבוהים ביותר הם בתל אביב, והנמוכים ביותר - ברחובות. הארנונה הגבוהה ביותר היא בירושלים, רמת גן והרצליה, והנמוכה ביותר - בחיפה. אך דווקא הבדלים אלו הם המאפשרים ללמוד על משמעותו של הסיוע הממשלתי בפריסה ארצית.
את חלקם של דמי השכירות והארנונה מכלל הסיוע חישבנו לפי 6,000 שקל לחודש, וכאמור זהו הסכום המירבי. החישוב נעשה לפי ההזרמה כעת לבנק, משום שדמי שכירות וארנונה הם הוצאות מוכרות, כך שהן מתקזזות מן ההכנסה החייבת במס - ולכן נכון להשוות את התזרים השלילי שלהן לתזרים החיובי של הסיוע.
התוצאות מובאות בטבלה שלפניכם, והן מאירות עיניים. כאשר מדובר במי שעובדים במשרדים (בעלי מקצועות חופשיים: רופאים, עורכי דין, רואי חשבון, אדריכלים, מהנדסים, סוכני ביטוח ועוד) - המצב הכי פחות גרוע הוא בנתניה, שם דמי השכירות והארנונה יבלעו מחצית מן הסיוע. התל אביבים יצטרכו בכל מקרה להביא מהבית עוד 230 שקל, כי הסיוע אינו מספיק אפילו לשני סעיפים אלו. ואילו כאשר מדובר בבעלי חנויות, החיפאים שביניהם יוציאו שליש מן הסיוע על שכירות וארנונה, והתל אביביים - 72%.
השורה התחתונה ברורה: אפילו בחודש האחד בו יינתן הסיוע ואפילו אם הוא יהיה בסכום המירבי ואפילו אם מדובר במשרד ובחנות קטנים למדי - לפחות שליש ממנו, וברוב המקרים למעלה ממחצית ממנו, ייבלעו מיד בהוצאות הקבועות העיקריות. ולא אמרנו כלום על הוצאות מימון, ועד בית ועוד. ונא לזכור, כי העסק אמור להניב גם את ההכנסות שיאפשרו לבעליו להתקיים - מזון, דיור, ביגוד, חינוך.
ה"סיוע" הזה הוא בלוף. הוא מאפשר לפקידי האוצר לומר: עזרנו. הוא מאפשר לשר משה כחלון, שמעולם לא הבין יותר מדי ושכבר שנה רק רוצה ללכת לעשות לביתו, לספר כמה שהוא חברתי. הוא מאפשר לבנימין נתניהו לומר שהממשלה ערה למצוקה הכלכלית. אבל ברגע בו רק מגרדים את פני השטח, מתברר שזוהי שכבה דקה של חול אותו זורים בעינינו.
זה לא שאין מה לעשות. כבר הראינו כאן, כי הערים הגדולות יכולות לספוג ויתור של הארנונה למשך חודשיים ואפילו למשך חצי שנה. מדובר בצורך לקצץ לכל היותר כ-10% מן התקציב אם הוויתור יהיה לחצי שנה, וברובן - בכ-5% בלבד. לבנק ישראל יש יתרות מט"ח של 131 מיליארד דולר, המיועדות לשעת חרום; 10% מהן יקלו מאוד על המצוקה. בקרן הפיצויים של מס רכוש יש מיליארדי שקלים, שניתן בשינוי חקיקה קליל להעביר מצורכי מלחמה לצורכי הקורונה. בבנקים שוכבים מיליארדי שקלים שהממשלה יכולה ללוות לטווח ארוך ולחלק כמענקים.
הבעיה איננה כסף. הבעיה היא מודעות. הבעיה היא שפקידי האוצר, שמקבלים משכורת מלאה ונאה ושהבכירים שבהם צונחים למשרות משתלמות במגזר הפרטי, מנותקים מן המציאות. הבעיה היא שהדרג הפוליטי מסתמך רק עליהם, אינו שומע את אנשי השטח ואינו נעזר במומחים עולמיים המצויים בקרבנו. הבעיה היא שכולם חושבים רק על המגיפה המיידית ואיש אינו חושב על ההרס הכלכלי ארוך הטווח.

תאריך:  06/04/2020   |   עודכן:  06/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסיוע לעסקים הקטנים הוא בלוף
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הסיוע מתאים רק ל-8% מהעסקים
חשדנית  |  6/04/20 09:00
2
סיוע לעסקים קטנים
hanoch53  |  6/04/20 10:34
3
רובם חגגו בחו"ל מסעדות ורכב יק
יאקי  |  6/04/20 10:48
4
בפ"ת חנות ב2000 וארנונה 430?
חושב בקול  |  12/04/20 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עדי בליי
נגיף הקורונה מאיים להדביק את הבריאות שלנו    איך לא לתת לו להדביק גם את הבריאות המנטלית שלנו
איתמר לוין
המחסור במכונות הנשמה עלול לחייב את הרופאים הבריטיים להחליט מי יקבל אותן קודם, ומי יישאר ללא הטיפול שאמור להציל את חייו - מדווח ניו-יורק טיימס
עידן יוסף
בגן החיות בברונקס דווח על טיגריס שנבדקה ונמצאה חיובית לנגיף    טיגריס מלאי, שני טיגריסים סיביריים ושלושה אריות אפריקניים פיתחו שיעול יבש    מצב כולם קל והם צפויים להחלים
עידן יוסף
הדבר נועד כדי לממן את תוכנית הסיוע הכלכלית להתמודדות עם הקורונה    ניתן יהיה לממן גם תשלומים לביטוח הלאומי בסך נוסף של כ-16 מיליארד שקלים וכן לבצע התאמות בניהול החוב הממשלתי בכ-40 מיליארד שקלים נוספים
עידן יוסף
הוא אושפז לצורך ביצוע בדיקות והאשפוז הוא צעד שננקט ליתר ביטחון, בעקבות התסמינים מהם הוא סובל    המלכה אליזבת נשאה נאום היסטורי לאומה    במקביל, ראש ממשלת אירלנד חוזר לתפקד כרופא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il