X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
אילנה דיין
● כללי    ● רשימות    ● פרופיל    ● פורום    ● אירועים/חשיפות    ● מקורות    ● מסמכים
יומן ראשי  /   אישים

דיין אילנה

Dayan Ilana
אילנה דיין [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
 
תאריך לידה: 8/5/1964
ארץ לידה: ארגנטינה
אזרחות: ישראלית
מצב משפחתי: נשואה+3
השכלה:  דוקטור
תואר/מקצוע: חוקר, מרצה, משפטן, עיתונאי
תפקיד/עיסוק: מגיש, מנחה, עיתונאי, תחקירן
טלפון: 03-7676000/1
פקס: 03-7676007
כתובת: ראול ולנברג 12 ת.ד 58151 
תל אביב  61580

אילנה דיין. נולדה ב-8 במאי 1964. אשת תקשורת. יוצרת תוכנית התחקירים "עובדה" אותה היא מנחה מיום עלייתה לשידור בשנת 1993.
פרטים אישיים
ילידת בואנוס איירס, ארגנטינה. בת לווילמה ומרדכי דיין. בשנת 1970 עלתה משפחת דיין לישראל והשתקעה בשכונת יד אליהו בתל אביב. רחל, אחותה הגדולה של דיין, נפטרה ממחלה שנתיים לאחר הגעתם לישראל. למדה בבית הספר היסודי "גיבורי ישראל" ותיכון עירוני ט' בתל אביב. כתלמידת תיכון שימשה דיין כעורכת וכתבת בעיתון בית הספר. ב-1981 זכתה במקום הרביעי בתחרות כשרונות צעירים של השבועון "מעריב לנוער".
נשואה להראל אורבך, לזוג שלושה ילדים. תושבת מושב שורש.
פרטי השכלה
לצד פעילותה הענפה בעולם התקשורת פיתחה דיין קריירה מקבילה כאשת אקדמיה בתחום המשפטים. השלימה בהצטיינות לימודי תואר ראשון במשפטים, באוניברסיטת תל אביב. בשנים 1990-1989 התמחתה בעריכת דין אצל שופט בית המשפט העליון דב לוין, ואחר כך במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ ושות' - בראשו עמד באותה עת ד"ר אמנון גולדנברג. פלסטין
בתום תקופת ההתמחות, ולאחר שקיבלה רשיון עורך דין, נסעה להשלים לימודי תואר שני ושלישי במשפטים באוניברסיטת ייל בארה"ב. את עבודת הדוקטורט כתבה על הזכות החוקתית לחופש הביטוי, בעידן שבו נשלטים אמצעי התקשורת על-ידי ברוני תקשורת וגופים רבי-עוצמה.
בשנת 1993 שבה לארץ. מונתה למרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם היא מלמדת קורסים במשפט חוקתי, חופש הביטוי וניתוח מוסדי של בית המשפט העליון.
ניסיון בעבודה
את פעילותה התקשורתית החלה דיין בשנת 1982 עם גיוסה לצה"ל ושיבוצה בתחנת גלי צה"ל. את שירותה בתחנה החלה כמפיקת יומני חדשות. לאחר שישה חודשים הועברה לתפקיד כתבת והייתה לכתבת הראשונה בתחנה בשירות סדיר. שימשה עורכת חדשות החוץ, כתבת לענייני מפלגות וכתבת פרלמנטרית. לאחר שחרורה מצה"ל (1985) המשיכה לעבוד בגלי צה"ל ומונתה כמגישת תוכנית הבוקר הפופולרית "בוקר טוב ישראל". כמו-כן עסקה בהגשת תוכנית ראיונות יומית - "פגישה יומית", ותוכנית אישית לסיכום השבוע - "היה באוויר".
בשנת 1987 הצטרפה לנבחרת מגישי תוכנית האקטואליה "ערב חדש" בטלוויזיה החינוכית. כמו-כן הגישה לצד העיתונאי דן מרגלית את התוכנית "מוסף המוספים", מהדורה מיוחדת ל"ערב חדש" אשר שודרה בסוף השבוע. במהלך שהותה בלימודים אקדמיים בארה"ב (1990-1993), כתבה טור אישי בעיתון ידיעות אחרונות.
תוכנית "עובדה"
בשנת 1993, עם עלייתו לאוויר של ערוץ 2, הצטרפה דיין לזכיינית "טלעד" והחלה בהגשת תוכנית התחקירים והתעודה "עובדה". בשנת 2005 איבדה טלעד את זכיונה לשידור ו"עובדה" נרכשה על-ידי הזכיינית "קשת", ומאותה עת נכללת בשידוריה. בנוף שידורי הטלוויזיה המסחרית בישראל רשמה "עובדה" הישג מרשים בהיותה התוכנית הוותיקה ביותר בשידורי ערוץ 2 והתוכנית היחידה אשר נותרה באוויר מתחילת שידורי הערוץ. במשך מרבית שנות שידורה הופקה התוכנית על-ידי חברת החדשות של ערוץ 2, עד לעונה ה-16 אז החליטה "קשת" להעבירה להפקה פנימית בחברה.
מיום עליית "עובדה" לאוויר מהווה דיין כדמות העיתונאית המזוהה ביותר עם התוכנית. מלבד הגשת התוכנית אוחזת דיין בתואר יוצרת התוכנית (לצד גלעד טוקטלי), עוסקת בעריכת תחקירים, ראיונות וכתבות, ומעורבת בקבלת ההחלטות בנוגע לכלל התכנים המשודרים בתוכנית. במהלך שנות שידורה של התוכנית רכשה לעצמה "עובדה" מוניטין כאחת מתוכניות התחקירים המובילות בטלוויזיה הישראלית אם לא המובילה שבהן. ביסוד מעמד זה עומדת שרידותה יוצאת הדופן של "עובדה" ולא פחות מכך, שורה של תחקירים וראיונות אשר עוררו הד ציבורי נרחב.
כתבות בולטות
בנובמבר 2004 שודר בתוכנית תחקיר אשר עסק בתקרית באזור רפיח בה היה מעורב קצין צה"ל (שנודע כ–סרן ר') ונהרגה נערה פלשתינית. במקביל לשידור התוכנית הוגש בבית דין צבאי כתב אישום נגד הקצין על עבירות שימוש לא חוקי בנשק, שיבוש הליכי משפט ועוד. במסגרת התחקיר הוצגו ממצאים וטענות אשר תמכו בכתב האישום. לאחר שנמצא זכאי בבית הדין הגיש סרן ר' תביעת דיבה נגד דיין והזכיינית טלעד בטענה שהתחקיר נערך באופן מגמתי ובלתי הוגן והציג תמונה חד-צדדית. בית המשפט המחוזי קיבל את התביעה והטיל על הנתבעים תשלום פיצויים בסך 300 אלף שקלים וכן פרסום התנצלות ועיקרי פס"ד במסגרת התוכנית. לאחר ערעור על פסק הדין קבע בית המשפט העליון כי דיין נהנית מהגנת "אמת לשעתה" וכי תכני התחקיר עומדים במבחן "עבודה עיתונאית סבירה". בהתאם בוטל חיובה בפרסום ההתנצלות. על הנתבעים נגזר תשלום פיצויים בסך 100 אלף ש"ח בשל הקדימונים לתוכנית שנקבעו כ"לשון הרע". לאחר ערעור נוסף קבע הרכב מורחב של בית המשפט העליון כי לדיין עומדת גם הגנת "תום לב".
בשלהי 2005 עמדה "עובדה" לשדר תחקיר אודות חברת התעופה ישראייר. השידור עוכב בעקבות התנגדות הזכיינית "קשת" לשידור, עקב איומים בתביעה מצד החברה ולחץ מצד בעלי השליטה בה. המחלוקת בין מערכת התוכנית לזכיינית נמשך מספר שבועות עד שלבסוף שודרה התוכנית כמתוכנן.
בינואר 2006 שודר בתוכנית תחקיר אודות פעילותם של מספר פעילים בארגוני שמאל בישראל, בהם הפעיל עזרא נאווי. בתחקיר, אשר התבסס על תיעוד מצולם שהגיע לתוכנית מידי ארגון ימין בשם "עד כאן", נראה נאווי מתגאה בהעברת מידע לרשות הפלשתינית על פלשתינים אשר מכרו קרקעות ליהודים ובסנקציות שננקטו נגד אותם פלשתינים (כולל עונש מוות). הטענות שהועלו בתחקיר, כמו גם התבססותו על חומרים שהעבירה עמותת ימין, עוררו הד-ציבורי נרחב וסוער אשר כלל ביקורת קשה משמאל ותמיכה מימין.
באפריל 2016 שודר בתוכנית תחקיר אשר הציג עדויות אודות האלוף במיל והפוליטיקאי רחבעם זאבי, בהן הועלו טענות קשות אודות מעשיו של זאבי, ביניהן טענות על הטרדה מינית, מעורבות בפעילות עבריינית ועוד. התחקיר עורר דיון נרחב בדמותו של זאבי, כמו גם ביקורת על ביצוע תחקיר אודות אדם שאינו יכול להגיב לטענות נגדו.
בנובמבר 2016 שודר תחקיר אודות נהלי העבודה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ובפרט בדבר מעורבותה של רעייתו שרה נתניהו בקבלת ההחלטות בלשכה. בתום הכתבה הקריאה דיין במשך דקות מול המצלמה את תגובתו של רה"מ נתניהו במלואה (טקסט בן 3 עמודים) אשר כללה האשמות אישיות כלפיה (בהן הטענה כי הינה - "אשת שמאל קיצוני"). בתום הקראת התגובה סיימה דיין במשפט - "מה אומרים? לא אומרים"
כתבות בולטות נוספות אשר שודרו במסגרת התוכנית: חשיפתה של פרשת פריניאן; מתן רשיונות נהיגה במשאית, תמורת שוחד. בעקבות החשיפה בוצע גל המעצרים של מורי נהיגה בצפון; מסע הבריחה של אישה מוכה, מפני בעלה, שאיים לרצוח אותה; חסרי הבית מתחת לגשר הירקון בתל אביב; שיחזור פעולת המוסד הכושלת להתנקשות בחייו של ח'אלד משעל; חשיפת פרשת שמעון קופר (שהובילה להרשעתו ברצח); שיחזור ההתנקשות בחייו של אבו ג'יהאד; ליווי מתי מילוא שבחר לסיים את חייו בהמתת חסד, פרסום יומני השבי של רון ארד; סיקור מלחמת הכורדים בארגון דאעש ועוד.
מלבד תחקירים עסקה דיין בקיום ראיונות בעלי הד-ציבורי נרחב עם מנהיגים ודמויות בולטות שונות בישראל ובעולם, בהם: ראש הממשלה יצחק רבין, בעיצומם של מהלכי השלום שהוביל; שמעון פרס, שבוע לאחר רצח ראש הממשלה; אהוד ברק, שבוע לפני שפרש מכהונתו כרמטכ"ל; רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר; נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן; כרמלה בוחבוט; קורט בכר, קצין האס.אס לשעבר; ויקטור אוסטרובסקי, איש המוסד לשעבר; סילביו ברלוסקוני, בעת שכיהן כראש ממשלת איטליה; ולדימיר ז'רינובסקי, מנהיג הימין ברוסיה; הפוליטיקאי הצרפתי, ז'אן מרי לה פן; מרקוס וולף, לשעבר ראש הביון של מזרח גרמניה, ראש המוסד מאיר דגן ועוד רבים אחרים.
לצד פעילותה הטלוויזיונית עוסקת דיין בהגשת תוכנית הבוקר "נכון לעכשיו" (יום אחד בשבוע) בתחנת גלי צה"ל.
בשנת 1995 זכתה במגן עמותת "אמיתי". בשנת 2015 זכתה בפרס סוקולוב.

- תאריך עידכון: 12/10/2021 09:31:17
שתף:
אירועים:
בנובמבר 2004 שידרה אילנה דיין בתוכנית "עובדה" כתבה על תקרית שאירעה באזור רפיח, ובה היה סרן ר' שביום שידור הכתבה הוגש נגדו כתב אישום על הרג נערה פלשתינית לא חמושה. לאחר שסרן ר' זוכה, הוא הגיש כנגד דיין תביעת לשון הרע. ביהמ"ש המחוזי בירושלים קיבל את התביעה וקבע שעל דיין וטלעד לפצות את ר' ב-380,000 שקל. בית המשפט העליון קיבל את הערעור שהגישה דיין, וקבע שהיא נהנית מהגנת "אמת דיברתי", שכן בעת שידור הכתבה העובדות היו מספיק מהימנות ל"עיתונאי סביר", תוך שבית המשפט מבהיר את המושג של "אמת לשעתה". טלעד חויבה בתשלום פיצוי של 100,000 לר' בשל הקדימונים לתוכנית בהם הייתה לשון הרע.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il