X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאור הילכת מפלסים ניתן היום לערוך עסקות מימון פטורות ממס שבח. המאמר מבהיר את כללי המותר והאסור בניסוח חוזי מימון פטורות מס ומבהיר כי רשויות המס טרם עיכלו את הלכת העליון בנושא הפטור ממס ולפיכך ממליץ על המנגנון החוקי של אישור מראש לפטור על-ידי פנייה להנהלת בית המשפט
▪  ▪  ▪

בעקבות הילכת מפלסים נוצרה הזדמנות זהב לעסקות מקרקעין, ללא חבות במס שבח ומס רכישה מצד המממן המעונין להשתתף ברווחי העסקה ללא תשלום המסים הללו, אלא רק מס הכנסה על רווחי המימון. אולם רבים פסקי הדין בהם נכשלים המממנים בלקיחת סמכויות מיותרות בביטחונות לעסקה ובכך חורצים את גורלם לתשלום מס רכישה ומס שבח. ננסה להתוות לאלו מבין המממנים, אשר עדיין לא התייאשו מכניסה בשער הזהב של הלכת מפלסים, את העקרונות העיקריים הצריכים להנחותם בניסוח חוזה מימון פרויקט מקרקעין.
ראשית הביטחונות לעסקת מימון. מה אסור? אסור לפקח על מחיר מינימום לקונה, אסור להכתיב מי יהיה הקונה. לא ניתן לקבוע כי הדירות יחולקו בסוף הפרויקט בין המממן לבעלים. לא ניתן להתערב בלוח הזמנים לתב"ע, בתכנון הדירות, באחריות להיטלים או לעובדים, או בכל מעורבות אחרת בניהול מהלך הפרויקט או מכירת הדירות.
מה מותר מבחינת בטחונות? מותר לרשום שיעבוד על הקרקע, לרבות כל הבנוי עליה, דרך כלל אחרי הבנק המלווה ואותו ניסוח (הבנק המלווה דרך אגב חורג הרבה מהמותר ואילו רשויות המס היו עורכות ביקורת על הביטחונות שנוטלים הבנקים, היו מחלצות תשלומי מס רכישה גדולים ביותר).
השעבוד אסור שיקנה כוחות גדולים ממה שמקנה חוק המשכון וחוק המקרקעין. לדוגמא: אסור ליתן ייפוי כח למכירת הנכס מעבר למה שמותר בחוק המשכון, כי אז ייפוי כח זה יתפרש כמכירה כבר היום המותנית באי פירעון בעתיד וכידוע מכירה כזו חייבת במס רכישה מיידית ולא בעתיד. מותר ליתן שיעבוד צף המותאם להרשאה בכתבי השעבוד הספציפיים ואיננו עומד בניגוד להם. שיעבוד כזה הניתן על נכסי החברה היזמית-הקבלנית איננו גורם לחיוב במס. ניתן להגביל במפורש בכתב את כוחו של המממן להתערב בתכנון ביצוע אכלוס ולמנוע מפורשות בכתב ביטחון את כוחו להורות על מכירה דירות אלא על-ידי הוצאה לפועל לפי החוק.
ביחס לרווח: אין כל מניעה כי הרווח יקבע לא רק במונחי ריבית אלא גם במונחי רווח מעבר לריבית ב-% מהקרן, קרי, רווח התלוי מהעסקה. אין כל מניעה כזו. נראה לנו כי הזכות לקבוע רווחים באחוזים מהרווח איננה עסקה במקרקעין וראה לעניין זה אסמכתאות בסעיפים 53 ו54 לחוק מיסוי מקרקעין.
לסיום: הקפדה יתירה על הימנעות ממעורבות בשלב התכנון, ההכנות, הייזום, הביצוע והמכירה לעומת קבלת בטחונות קלאסיים למלווה שהינם לגיטימיים, ימנעו חיוב במס כפי שהיה בעסקת מפלסים. נראה לנו כי עורכי הדין המנסחים חייבים להפנים את כללי מפלסים ולפעול לפיהם. רצוי גם לקבל חוות דעת מומחה כי ברזי רזים אלו האבחנות הקטנות מחייבות במס גדול, אבל לא לאבד את הקשר עם המטרה.
בית המשפט העליון אישר כי עסקות ייזום מנוסחות היטב אינן אירוע במס שבח והדבר לגיטימי ואפשרי. אנו מניחים כי רשויות מס שבח טרם עיכלו הלכה זו ולכן פורצי הדרך בין היזמים צפויים למאבק קשה או לבקשת רולינג מראש שיעקוף בעייתיות שומתית זו.

תאריך:  05/12/2006   |   עודכן:  05/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יניר ליאור
הפסיקה החדשה שמחייבת את המדינה לרשום נישואים חד-מיניים במרשם האוכלוסין, יוצרת מצב שבו המדינה מכירה בפועל בתבנית המשפחתית-משפטית חדשה
בלפור חקק
כשהגיע חג החנוכה בבית הספר "אליאנס לבנים" בירושלים שרו כולם ברחוב "כל ישראל חברים", את הפיוט "מעוז צור ישועתי". אבל לי היה סוד משפחתי: ידעתי שקיים פיוט במשפחה שלי שאף מורה בבית הספר לא מכיר
לוי אהוד יובל
האם יוכל רמון לחזור אם יצא זכאי ולו רק מחמת הספק או מחוסר ראיות? "הפרשה" נוסח 2006 מחייבת ניקוי אורוות כדי להשיב את האמון הציבורי לאחר פרשות דרעי, השר נאמן, גלאט כושר ברקוביץ נגד שרון ופרשת המתנגד לנשיאה
יהודית מליק-שירן
ועכשיו באמצע הלילה, אני שומעת קולות. אני לא מזהה אותם. אך הם אומרים לי, שהגיעה שעתי ללכת. הם מאיצים בי להתקלף מהמיטה החמה, להתלבש בכוחות עצמי, כמו שאני יודעת. להתייפות ולצאת לדרך.
אלדד סיידה
רשמים מכנס התעשיה הביטחונית    "שותפות אסטרטגית בתהליך התעצמותה של מדינת ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il