X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לסיבה למלחמה לא היה שום קשר לחזון הניאו-קונסרבטיבי או לידידות האמיצה בין הנשיא בוש ואריאל שרון. הסיבה האמיתית, היא אומרת, היא שסדאם חוסיין ניסה להתנקש בחייו של אביו של הנשיא
▪  ▪  ▪

הפלג הניאו-קונסרבטיבי במפלגה הרפובליקנית בארה"ב מורכב רובו ככולו מאינטלקטואלים יהודים, ליברלים לשעבר, שבשנות ה-70' וה-80' החלו לאמץ מדיניות שגרסה שאת רוב בעיות המזרח התיכון ניתן לפתור באמצעות דמוקרטיזציה מזורזת של האזור. חלק מחברי הפלג הגיעו לעמדות השפעה דרך המדיה המודפסת (ביל קריסטול, עורך ה"וויקלי סטאנדרד" ומרטין פרץ, הבעלים של ה"ניו ריפבליק"), בעוד שאחרים, כפול וולפוביץ, הגיעו לעמדות השפעה במשרד ההגנה לאחר שסיימו קריירה אקדמית מרשימה.
שנים לפני אירועי 9.11, במאמרים ובהרצאות ציבוריות, הם טענו שיש להביא להדחתו של סדאם חוסיין ולהחליף את משטרו בממשל דמוקרטי. כשפלש הצבא האמריקני לעירק לפני ארבע שנים, היה ברור לכולם שהנשיא בוש לקח את עצתם של הניאו-קונסרבטיבים במלוא הרצינות.
מתי הגיע הנשיא בוש למסקנה שסדאם מסוכן לשלום העולם? יש הסוברים שבוש החל לאמץ את הצעות הניאו-קונסרבטיבים לאחר ספטמבר 2001, בעוד שאחרים, כריצ'רד קלארק, יועצו של בוש לשעבר לביטחון לאומי, אומרים שג'ורג' בוש דיבר בגלוי על כוונתו להתקיף את עירק מיד לאחר שהושבע כנשיא, בינואר 2001 – שמונה חדשים לפני הפגיעה במגדלי התאומים.
הפלישה לעירק, כזכור, החלה והסתיימה בתוך מספר ימים בנצחונו המרשים של הצבא האמריקני. ביוני 2003 עמד הנשיא בוש על סיפונה של נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" והכריז שהמשימה (הדחת חוסיין והחלפת משטרו) הושגה. היה קשה אז שלא להשוות את הבליץ שהביא את הצבא האמריקני לשערי בגדד תוך מספר ימים, לההתבוססות של אותו צבא, שלושים שנים לפני כן, במי המדמנה של ויאטנם. כיום זה נראה קצת אחרת.
היום תקוע הצבא האמריקני בביצה מעשה ידיו, וחייליו מנסים להשליט חוק וסדר במדינה שמשתוללת בה מלחמת אזרחים, למעלה ממיליון מאזרחיה נטשו אותה כפליטים, ומספר הקרבנות האזרחיים בארבעת השנים האחרונות נאמד במאות אלפים. לממשלו של הנשיא בוש אין שום תוכנית מעשית שתביא להצלת עירק מהתפוררות סופית, ובארה"ב מתחילים לשמוע לחישות ש"בגלל ישראל הכניסו אותנו היהודים לצרה הזאת.” למרות ששר ההגנה הקודם. דונאלד ראמספלד, וסגן הנשיא דיק צ'ייני נחשבים לאדריכלי המלחמה, היא נחשבת יותר ויותר להרפתקה ניאו-קונסרבטיבית, קרי יהודית (רוב יהודי ארה"ב, דרך אגב, מצביעים עבור הדמוקרטים, ורובם התנגדו לפלישה לעירק).
האם הנשיא בוש אימץ באמת הצעה ניאו-קונסרבטיבית כשהחליט לפלוש לעירק? לאחר שש שנים בבית הלבן, נראה שג'ורג' בוש הוא אדם הפועל במנטליות בונקר ושנוטה להקיף עצמו במספר מצומצם של "יס מן". הוא מקבל את עצותיהם של שניים ממקורביו בלבד: דיק צ'ייני וקרל רוב. הסיכוי שלפני 5–6 שנים החליט לאמץ את החזון הניאו-קונסרבטיבי נמוך ושואף לאפס. בוש אינו אינטלקטואל, וחזונות אינם מובנים לו ואינם מעניינים אותו. מה אפוא גרם לו להתקיף את עירק?
ב-1993, שנתיים לאחר שהובס במלחמת המפרץ הראשונה, ניסה סדאם חוסיין להתנקש בחייו של הנשיא-לשעבר ג'ורג' בוש האב בעת ביקור שערך בוש בכוויית. הנקמה האמריקנית על כך באה עשר שנים לאחר מכן, ב-2003. כך לפחות טוענת מורין דאוד, בעלת-טור בניו-יורק טיימס. לפי דאוד, לסיבה למלחמה לא היה שום קשר לחזון הניאו-קונסרבטיבי או לידידות האמיצה בין הנשיא בוש ואריאל שרון. הסיבה האמיתית, היא אומרת, היא שסדאם חוסיין ניסה להתנקש בחייו של אביו של הנשיא, ובוש החליט בתגובה שיום יבוא והוא יראה לסדאם חוסיין מי הבוס. ככל שאני לומד יותר ויותר על אופיו האמיתי של ג'ורג' וו. בוש, אני נוטה להסכים עם מורין דאוד שהסיבה האמיתית למלחמת עירק היתה פרוזאית ביותר: "אתה שם יד על אבא שלי, ואני אפוצץ לך את הפנים!”".

פובליציסט
תאריך:  19/03/2007   |   עודכן:  19/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב, עירק והבעיה היהודית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פעילות מדינות המפרץ בוושינגטון
רואה מה שקורה  |  19/03/07 13:35
2
בוש אדם כוחני שמבין רק דבר אחד
ע. ברץ  |  20/03/07 01:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
לא רק הפלשתינים צריכים להשמיע אנחה גדולה של הקלה עם הקמת ממשלת-האחדות הפלשתינית, גם אנחנו הישראלים    יש במעשה זה ברכה רבה - לא רק להם, אלא גם לנו - אם אנחנו אכן מעוניינים בשלום שיביא עימו את סיום הסכסוך ההיסטורי
ראובן לייב
תורת התראפיה המוסיקלית, שלידתה באוסטרליה ושהגיעה גם לארץ, עשוייה לחולל מהפכה: היא מוכיחה שאפשר ליצור יש מאין, גם כאשר מומחי-רפואה למיניהם הרימו ידיים    משהו מעודד לקראת יום אלו"ט, החל ב-20 במרס
יהונתן דחוח-הלוי
בחינת המצע של מממשלת האחדות מעלה כי אין מדובר בבשורה מדינית חדשה ובעלת משמעות מבחינתה של ישראל - הוא מבטא יותר מכל לוליינות מדינית בניסיון לקבע את המעגל בין הדרישות המנוגדות של הפתח והחמאס במספר סוגיות, ובעיקר אינו מצביע על נכונות כלשהי להגמיש את עמדות היסוד הפלשתיניות, שעודן חותרות להביא לחורבנה המוחלט של מדינת ישראל
יאיר דגן
הלבנת הון היא התהליך באמצעותו סכומים גדולים של כסף, שהופקו מפעולות פשיעה, מקבלים מראית עין כאילו הופקו ממקורות לגיטימיים    מאמר זה מתרכז בשימוש בנדל"ן ונכסים נוספים כמכשיר להלבנת הון שמקורו מפשיעה
אלכס לוין
כאשר יש אוכלוסיות כה רבות שמרגישות שהן מנוצלות - שאין להן עתיד במדינה, שהן הופכות אט אט לשכבת עבדים - אין פלא שהן שואלות את עצמן מה המחויבות שלהן למדינה    היכן נמצאת הרווחה במדינה שאנו אוהבים להגדירה כמדינת רווחה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il