X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפתרון האיכותי והיעיל ביותר לשיפור רמתם המקצועית של העובדים ולשימור רמה זו, הוא הפקה מהירה, פשוטה וזולה של יחידות לימוד מתוקשבות מקצועיות, ייעודיות לתוכני הארגון
▪  ▪  ▪

תפיסת מודל הלמידה האיכותית
רוב הארגונים במשק, פועלים במציאות טכנולוגית ועסקית המחייבת שינויים, עידכונים ושדרוגים של הידע הקיים, ויוצרת צורך שוטף בהחלפת הידע באמצעות תהליכי למידה. אפשר לומר שכל עובד שרוצה להמשיך לשבת בקרונות הרכבת הטכנולוגית של המאה העשרים ואחת, חייב להישאר חניך במשך כל ימי חייו.
הפתרון האיכותי והיעיל ביותר לשיפור רמתם המקצועית של העובדים ולשימור רמה זו, הוא הפקה מהירה, פשוטה וזולה של יחידות לימוד מתוקשבות מקצועיות, ייעודיות לתוכני הארגון, שפותחו והופקו בתוך הארגון, על-ידי אנשי ההדרכה או בסיוע של מומחי התוכן של הארגון. לומדות אלה אשר מאפשרות לכל עובד ללמוד בכל זמן ובכל מקום, ובהתאמה אישית לצרכיו המקצועיים, מהוות את פתרון המרכזי ליצירת יתרון תחרותי משמעותי בדרך למימוש מטרות הארגון.
Quality e-Learning Model (או QLM), מודל הלמידה האיכותית, הוא שיטה ייחודית לפיתוח והפקת לומדות מחשב אינטראקטיביות, בעלוֹת תוצרי למידה משופרים, המיועד למגוון רחב של תוכני למידה וקהלי יעד. המודל המהווה פריצת דרך מהפכנית בתחום הלמידה המתוקשבת, פותח במשך כחמש שנים על-ידי אופיר גולדשמידט, מנכ"ל פ.ל.א. הדרכה, במטרה להוות פתרון יישומי, קל ופשוט לפיתוח הפקה וניהול הדרכה ארגונית מתוקשבת. המודל מציג לראשונה פתרון מתודולוגי, יישומי וכולל עבור רוב נקודות התורפה הקיימות בתהליכי למידה מתוקשבת, כגון: בעיות מוטיבציה, קשב, זיכרון ותפיסה - הנוצרים כתוצאה מאי-הלימה בין שיטות ההדרכה לסגנונות הלמידה ולניסיונו הקודם של כל לומד. מתודולוגית המודל מאופיינת ביכולת התאמה אוטומטית של שיטות הלמידה לסגנונות למידה של כל לומד, לצרכיו המקצועיים ולניסיונו האישי, תוך שמירה על רמת מוטיבציה וקשב גבוהים. אחד היתרונות של המודל הוא נמצא בפשטות יישומו, כלומר בעזרת המודל יכול כל בעל ידע (מומחה התוכן) בארגון לפתח ולהפיק בעצמו יחידות לימוד מתוקשבות עבור מגוון רחב של תחומי דעת וקהלי יעד, ובכך לבזר ולשתף את הידע בתוך ומחוץ לארגון.
מטרת מודל הלמידה האיכותית היא לייצר תהליך למידה א-סינכרוני מתוקשב, המעצב בצורה אוטומטית מסלול למידה אישי לכל לומד ולומד מקהל היעד, על-פי נתוני יכולת הלמידה שלו וניסיונו הקודם, תוך שמירה על רמת הנעה פנימית חיובית גבוהה לאורך כל תהליך הלמידה. מודל הלמידה האיכותית מיועד בעיקר לעובדים בארגונים ומוסדות הנדרשים לבצע תהליכי למידה, שיתוף וניהול ידע פנים וחוץ ארגוניים - בעזרת הדרכות פרונטליות (קבוצתיות ואישיות), מצגות ללמידה עצמית, חוברות הדרכה וכמובן גם למידה מתוקשבת.
תוכני הלימוד המתאימים למודל רבים ומגוונים, כגון: הכשרות בנושאים מקצועיים, הדרכות בהפעלת מערכות מחשב, למידה והטמעת נהלים ותהליכי עבודה, הדרכות בהפעלת ציוד/מכשור טכני, ביצוע רענונים בנושאים מקצועיים, הקניית מיומנויות ואימון לצורך שיפור ביצועים, תרגול באמצעות סימולציות של מקרים ותגובות, ועוד.
יתרון משמעותי נוסף של המודל הוא בכך שניתן להפיק את הלומדות באמצעות כלי עבודה זמינים וידידותיים כגון: תוכנת Power Point, Flash או כל מחולל לומדות/מצגות מתקדם אחר. כמו כן, גם ניהול הלמידה יכול להתבצע באמצעות כל שיטה קיימת של מעקב אחר למידה, כגון: Excel, Access, או באמצעות כל מערכת לניהול ידע/למידה (LMS) קיימת.
תפיסת המושג 'למידה האיכותית'
ברוב תהליכי הלמידה, סוג ההנעה (המוטיבציה) של הלומד וחוזקה משפיעים מאוד על איכות הלמידה. ההנעה הקיימת בתהליכי למידה ארגוניים נובעת בדרך כלל מתוך צורך ללמוד (הנעה חיצונית) ולא מתוך רצון ללמוד (הנעה פנימית). כמו כן, נהוג להניח כי העובדים הלומדים הם בעלי נתוני יכולת למידה אוניברסליות, המתאימים ללמידת מגוון תכנים רחב ובכל שיטת למידה.
שני הגורמים הללו הם הסיבה העיקרית לכישלון או לאי-עמידה מלאה במטרות של תהליכי למידה ארגוניים רבים. לעומת זאת, מרכיב 'הלמידה האיכותית' של המודל מגדיר ומעצב תהליך למידה אישי שבמהלכו הלומד יכול ורוצה ללמוד - פשוטו כמשמעו.
אין ספק שקיימים יתרונות רבים בתהליכי למידה מבוססי מחשב בהשוואה לכל תהליך למידה אחר. היתרון הבולט והחשוב ביותר הוא כמובן האפשרות ללמוד בכל זמן ובכל מקום הנוחים ללומד, אך היתרון הייחודי של שיטה זו הוא היכולת לשלב בקלות יחסית, אמצעי המחשה טכנולוגיים חזותיים וקוליים, כגון: קול (קריינות, הדגמות קול וכדומה), תמונות, אנימציות דו-ממדיות ותלת-ממדיות, סרטוני וידיאו, עיצוב גרפי מתקדם של ממשק הלמידה, איורים, גרפים, טבלאות, כפתורי ניווט חכמים, שילוב קישורים למאגרי מידע באינטרנט, קישורים לפורומים רלוונטיים, דואר אלקטרוני, צ'טים והרשימה עוד ארוכה.
כל אלו אכן עשויים לשפר בצורה ניכרת את איכות הלמידה עבור כמעט כל סוג של תוכן, אך לצערנו, כמו הרבה דברים בחיים, גם בתהליך למידה מבוסס מחשב "צריך שניים לטנגו...". חשוב להבין שאם לא נשקיע לפחות את אותה תשומת הלב גם בצד האנושי בתהליך הלמידה כפי שאנו משקיעים בטכנולוגיה - נקבל מצב הדומה למרוץ מכוניות שמתחרָה בו המכונית המהירה בעולם, ומאחורי ההגה שלה יושב נהג שאינו יודע כיצד מעבירים הילוכים!
לכן, כל היתרונות הטכנולוגיים, המחזקים ומשפרים רק צד אחד בתהליך למידה מבוסס מחשב - לא יבטיחו את הצלחת התהליך ואת מימוש מטרות הלמידה אם לא נדאג לטפל גם בגורם האנושי המשתתף בתהליך. מודל הלמידה האיכותית מגדיר אומנם תנאי סף טכנולוגיים, ארגוניים ומתודולוגיים עבור תהליך הלמידה, אך בראש ובראשונה הוא מתרכז בנתוני היכולות ובצרכיו של הלומד עצמו.
הפתרון שמציע המודל מורכב מארבעה גורמים החייבים להתקיים במקביל לאורך כל תהליך הלמידה:
1. התאמה מתודולוגית לסגנונות הלמידה של הלומד.
2. התאמה דידקטית לניסיונו הקודם של הלומד.
3. יצירת הנעה פנימית חיובית - לאורך כל תהליך הלמידה.
4. תמיכה ארגונית (טכנולוגית ותרבותית) לתהליך הלמידה.
פתרון המודל ליצירת 'למידה איכותית'
מודל הלמידה האיכותית הוא כלי העבודה בידי מפתחי הלומדות ותפקידו הוא לטפל ברכיבי היכולת וההנעה בתהליך הלמידה - בעזרת 'שיטת הרמזורים' של המודל. לומדות א-סינכרוניות אינטראקטיביות סטנדרטיות (שאינן מבוססות על שיטת המודל), מנהלות בדרך כלל את הקשר עם הלומד באמצעות דו-שיח תוך כדי הלמידה, באמצעות שאלות או משימות המוצגות ללומד לאחר קטע למידה מסוים, ושהלומד יכול להמשיך בתהליך הלמידה רק אם תשובתו נכונה. לעתים מוצגות התשובות לשאלות גם כציון מילולי או כמותי בסוף הלמידה או מיד לאחר התשובה, לצד חיזוק חיובי או שלילי. במקרים אלו אפשר להניח כי אם קיימת הנעה חיובית, היא עשויה לשפר את איכות הלמידה, ואילו נתוני יכולת הלמידה של הלומד עשויים להגביל את איכות הלמידה.
לעומת זאת, בלומדה המבוססת על מודל הלמידה האיכותית מתקיימים שני קשרי גומלין חדשים, הנוצרים באמצעות מנגנון ייחודי הקיים במודל (שיטת הרמזורים):
1. קשר בין הלומדה להנעה: כל לומדה המבוססת על מודל הלמידה האיכותית יודעת כיצד להשפיע על רמת ההנעה הפנימית של הלומד ולשמור אותה ברמה גבוהה לאורך כל תהליך הלמידה, ביחס ישר למורכבות התוכן. ככל שרמת התכנים גבוהה יותר - כך רמת ההנעה ללמידה חזקה יותר.
2. קשר בין היכולת ללומדה: נתוני יכולת הלמידה של הלומד משפיעים על הלומדה, ולכן הלומדה יודעת להציג תכנים המותאמים לנתוני יכולת הלמידה האישיים של הלומד.
על-פי שיטת המודל מנהל הלומד אינטראקציה שוטפת עם הלומדה, והלומדה יודעת לזהות ולתקן כל חריגה מגבולות נתוני יכולות הלמידה האישיים של הלומד, ולתקן ולהעלות את רמת ההנעה הפנימית שלו בהתאם למורכבות התוכן ולהתקדמותו בתהליך הלמידה.
עקרונות שיטת הרמזורים של Q.L.M.
שיטת הרמזורים היא המנגנון הייחודי של מודל הלמידה האיכותית, ומטרתה לשמור על רמת קשב וריכוז גבוהים של הלומד, תוך כדי ביצוע בקרה קבועה על איכות הלמידה שלו - לאורך כל תהליך הלמידה. אחד ההבדלים המהותיים בין לומדה סטנדרטית ללומדה שפותחה על-פי המודל הוא שילוב שיטת הרמזורים בתהליך הלמידה. שיטת הרמזורים היא המנגנון הייחודי המייצר את האינטראקציה המתנהלת באופן קבוע ורציף בין הלומד ללומדה בתהליך הלמידה.
תפקידיה של שיטת הרמזורים הם לעצב מסלול למידה אישי לכל לומד, על-פי נתוני היכולת וסגנונות הלמידה שלו, לשמור על רמת קשב, הנעה פנימית וביטחון עצמי של כל לומד לאורך כל תהליך הלמידה, ולבצע "הערכה מעצבת" לאחר כל נושא, רעיון או קטע לימוד - במטרה לשפר את תהליכי התפיסה והזיכרון.
במשך כל תהליך הלמידה, מנהלת שיטת הרמזורים של המודל מערכת אינטראקציות ייחודית בין הלומד ללומדה, באמצעות שימוש בתדירות גבוהה בגירויים ייחודים ובתגובות המלוות בחיזוקים חיוביים, הניתנים ללומד לאחר תגובותיו, גם אם בחירת התגובה לגירוי לא הייתה מדויקת ב-100%. לשרשרת הגירוי-תגובה הזו נקרא - "אינטראקציה חיובית" או רמזור:
  • לאחר כל קטע לימוד, מציגה הלומדה ללומד גירוי בצורת שאלה סגורה או תרגיל, אשר מזמינה אותו להגיב על-ידי בחירת תשובה אחת מתוך כמה אפשרויות, הנכונה ביותר לדעתו.
  • לאחר תגובתו של הלומד לגירוי תחזיר לו הלומדה חיזוק חיובי והסבר הדרכתי התואם את התגובה לגירוי (התשובה שבחר הלומד).
  • החיזוק החיובי שיקבל הלומד ידרבן אותו להמשיך בתהליך הלמידה, בשמירה על רמת קשב גבוהה, על-ידי העלאת רמת ההנעה הפנימית שלו וביטחונו העצמי.
יישום מודל הלמידה האיכותית בפועל:
מודל הלמידה האיכותית מציג מתודולוגיה כוללת לתהליך הפיתוח והפקת הלומדות. המתודולוגיה מכילה שמונה שלבי עבודה הניתנים לביצוע על-ידי כל מומחה תוכן או איש הדרכה:
1. זיהוי הצורך/הפער ההדרכתי, הגדרת קהל היעד וניסוח מטרת העל.
2. ניסוח מטרות הביניים ותמהיל הלמידה של יחידות הלימוד.
3. איסוף וזיקוק חומרי הגלם (תוכן) עבור תהליך הלמידה.
4. פיצוח הדרכה (על-פי בנק מתודות) לכל מטרה בתמהיל הלמידה.
5. עיצוב ממשק משתמש על-פי תבניות בסיס ורכיבים קיימים.
6. כתיבת התסריט והזנת התכנים היישר לתוך שקופיות PPT.
7. שילוב שיטת הרמזורים בלומדה ויצירת מסלולי הלמידה.
8. סגירת מארז הלמידה, נעילת הממשק והפצה לקהל היעד.
לסיכום
התרופה להתחדשות והתפוצצות הידע נמצאת בפיתוח שיטות למידה איכותיות, מהירות, זולות ופשוטות לעידכון. Q.L.M. - מודל הלמידה האיכותית, מציג בנוסף לפתרון זה גם כלי עבודה יישומי ופשוט להפקת סיטואציות למידה בעלות תוצרי למידה משופרים, בהן מנהל הלומד אינטראקציה שוטפת עם הלומדה, והלומדה יודעת לזהות ולתקן כל חריגה מגבולות נתוני יכולות הלמידה האישיים של הלומד, ולתקן ולהעלות את רמת ההנעה הפנימית שלו בהתאם למורכבות התוכן ולהתקדמותו בתהליך הלמידה.

פ.ל.א. הדרכה נוסדה בשנת 2004 על-ידי אופיר גולדשמידט ומעסיקה היום צוות מומחים המספק פתרונות הדרכה כוללים, איכותיים ומדויקים לצורכי הלקוח. הצוות מכיל מומחים מהתחומים הבאים: פיתוח הדרכה קלסית ומתוקשבת, הדרכה פרונטאלית והטמעה, גרפיקה ואנימציה, עיצוב ממשקים, תכנות, עריכה לשונית, פסיכולוגיה,חינוך ועוד.
הכותב הוא ממציא ומפתח שיטת QLM - מודל הלמידה האיכותית, מנכ"ל פ.ל.א. הדרכה.
תאריך:  21/05/2007   |   עודכן:  21/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' דוד גרינברג
אספקטים רפואיים של חסר בתוכנית חיסונים מושלמת בישראל
חנה בית הלחמי
עו"ד משה מכנס
יומרתו המוצהרת של השב"כ לשמור על צביונה היהודי-דמוקרטי של המדינה, היא לא-חוקית ונדונה לכישלון בבג"צ
א"ש פלד
התיאולוגיה הרצחנית של הפוליטיקה העכשווית, טוהר הנשק של צה"ל, עומד בלב הדיון הישראלי בשאלות האתיות המורכבות סביב התגובה להתקפות הבלתי פוסקות על ישראל, ובמיוחד על העורף הישראלי
שי ברק
מיגון הבתים שאינם ממוגנים ביישובים נפגעי הקסאם, אל לו להיות מהלך פופוליסטי, כי אם פרויקט שמוכרחים לבצע מיידית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il