X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד בדיקת עיניים מקיפה משקפת את מצב הבריאות הכללית
▪  ▪  ▪

עיניים אדומות, עיניים בולטות ואפילו קטרקט אינן מעידות על רק על בעיה בעיניים. למעשה, ביטויים אלה עשויים להעיד על מחלות שונות בגוף האדם.
באמצעות בדיקת עיניים מקיפה, ניתן לגלות מחלות שונות, החל מבעיות בלחץ הדם ועד לסרטן מסוג לימפומה ובהתאם לכך, להפנות לרופא מתאים להמשך טיפול.
במהלך עבודתי, אני נתקל במקרים רבים שבהם אנשים לא ידעו כלל שהם סובלים ממחלה, וכאשר הגיעו לבצע בדיקת עיניים מקיפה, גיליתי שיש להם סיבות נוספות לדאגה. בדיקה מעין זו ניתנת לביצוע באמצעות קרנית העין, הקשתית, העדשה, הרשתית, ועצב הראייה. ניתן אף לבצע אבחנות לשינויים במבנה החיצוני של העין.
עיניים בולטות, לדוגמא, עשויות להעיד על בעיה בבלוטת התריס. עיניים אדומות וגדושות, עשויות להעיד על בעיה קלה כגון: צינון, אלרגיה ועד לגידולים ממאירים.
מקרה חמור אירע כאשר שני מטופלים הגיעו להיבדק בעודם סובלים מדלקות עיניים חוזרות ונשנות, אשר למעשה העידו על לימפומה, שהינה גידול סרטני של קשרי הלימפה או של מערכת הלימפה בכללותה. דלקות עיניים שאינן עוברות גם לאחר טיפול, צריכות להדליק נורה אדומה. במקרים אלו הדלקת תראה נפוחה וחמורה יותר מדלקת שגרתית.
דוגמא אחרת למחלה שמתבטאת בבעיות בעיניים, היא סוכרת. לא מזמן טלפן אליי מטופל הסובל מסוכרת וטען שהוא רואה כפול. לא היה לי ספק שמדובר במשהו חמור והפניתי אותו מיד למיון. בדיעבד, הסתבר שהאחרון סבל מראייה כפולה כתוצאה ישירה מפגיעה נוירולוגית שנגרמה ממחלת הסוכרת. תופעה דומה עשויה להיגרם גם כתוצאה משבץ מוחי העלול לפגוע בתפקוד המוח ולבוא לידי ביטוי בעיניים.
חשוב לציין כי חלקים מסוימים בעין, לרוב אינם משאירים מקום לספק לגבי מצב הגוף. רשתית העין לדוגמא, העשירה בכלי דם, תעיד ישירות בצורתה על כל מחלה הפוגעת בכלי דם, כגון: מחלות של חסימת כלי דם, הצרות עורקים, יתר לחץ דם, סוכרת, זיהומים ומחלות אוטואימוניות. בנוסף לכך, ניתן להעריך את משך תקופת המחלה לפי הפגיעה המסתמנת ברשתית.
החדשות הרעות הן שפגיעה בכלי הדם בעין, היא פגיעה לצמיתות. עם זאת, חשוב להדגיש כי הטיפול הכרחי על-מנת למנוע את התדרדרות הפגיעה. רשתית פגועה ומצב גופני שאינו מטופל, עשויים לגרום אפילו לעיוורון. נתונים אלה מסבירים את הסיבה מספר 1 לעיוורון: מחלת הסוכרת.
חלק אחר בעין אשר מעיד על מחלות הינו קרנית העין. כאשר מופיעים עליה סוגים שונים של עיוותים ומשקעים, בדרך-כלל יעיד הדבר על מחלות שונות החל ממחלות אוטואימוניות כגון דלקת פרקים ועד למחלות בכבד. כמובן, שעיוותים אלו ניתנים לאבחון רק באמצעות בדיקה של רופא מומחה ולא נראים באופן רגיל.
עדשת העין תעיד פעמים רבות על מחלות שונות ונטילת תרופות כגון סטרואידים. מצב זה יאובחן כסוג מסוים של קטרקט - שהינה הופעת עכירות בעדשה הטבעית מחלה זו שמופיעה לרוב בגיל מבוגר, תופיע אצל אנשים צעירים הנוטלים סטרואידים ותגרום לקטרקט המושפע ישירות מתרופות אלה ולא כתוצאה מגיל מבוגר.
קשתית העין מסייעת לגילוי מחלות כגון: סוכרת, מחלות כלי דם, לחץ דם, מחלות של פגיעה בתפקוד הפגמט בגוף ומחלות אוטואימונולוגיות כגון דלקות פרקים, דלקות ומחלות כבד ואפילו איידס.
הבדל בין אירידיולוגיה לרפואת עיניים
אירידיולוגיה היא למעשה אבחון מחלות באמצעות הקשתית (אירידה=קשתית), אשר מתבצעת על-ידי אדם שהוסמך לכך ואינו רופא. מאבחן מסוג זה מבצע את הבדיקה על סמך התבוננות בקשתית באמצעות זכוכית מגדלת. אולם, אבחון רפואי ומקיף של מחלות באמצעות העין, מתבצע לא רק על-ידי הקשתית, כי אם כולל אבחון בחלקי העיניים השונים: רשתית, קשתית, עדשת העין, עצב הראייה ומבנה העין החיצוני. הווה אומר שבבדיקה אירידיולוגית, לא ניתן לאבחן מחלות רבות.
לסיכום, העיניים יכולות לשמש כלי חשוב לאבחון מחלות ולדרג את חומרתן, בהמשך יופנה המטופל לבדיקת הרופא המתאים. על כן, חשוב להקפיד להיבדק אצל רופא עיניים מדי שנה מעל גיל 40 או לחילופין, בגיל צעיר יותר כאשר ידועה מחלת רקע הדורשת מעקב רפואי צמוד.

ד"ר עמי הירש הינו מנהל רפואי של מרפאות רשת עיניים
תאריך:  03/06/2007   |   עודכן:  03/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ח"כ ישראל חסון
על הפלשתינים להבין כי חלומם להקים מדינה פלשתינית ביהודה ושומרון ורצועת עזה עם מעבר בטוח דרך מדינת ישראל בסכנת גניזה. על העולם הערבי להבין כי הבעיה הפלשתינית עומדת לחזור אחר כבוד לפתחם, וכי אוסף הגלמים אשר יצרו בדמות החמאס וחיזבאללה - עומדים לקום על יוצריהם
שלמה טל
ההתמודדות של ועדת הכלכלה מול הבנקים צריכה להיות סמכותית והחלטית. וזאת על-ידי ההכרה בעובדה שהתנהלות הבנקים מזכירה קרטל וכי התחרות בין הבנקים אינה מספקת כדי ליצור איזון בין ספקי השרות הבנקאי לבין הצרכנים, משקי הבית והעסקים הקטנים
שי ברק
אלי רון, ממציא שיטת הפל-קל נידון ל-4 שנות מאסר בגין רשלנותו שתרמה למותם של 23 בני אדם באסון ורסאי. ומה עם ראש הממשלה?
דני רשף
איננו יודעים, כאזרחים, מי הם המנהלים את נתיבות חיינו, מה עברם, מה גישתם, מה עשו כדי להגיע למעמד של שופט עליון בישראל, מי הם הממנים ומה הם שיקוליהם ובעיקר איננו יודעים למי הם חייבים דין וחשבון
נרי אבנרי
השורות האלה שהקליד יובל יועז, עוררו אצלי חשד רדום, ששר המשפטים הנוכחי, הוא לא הראשון שמתאמץ לעזור למר אולמרט. קדם לו, כלב השמירה הקשיש, מי שבמסגרת המאמץ לגונן עליו, שבר את כל שיאי ההתבזות - יוסף טומי לפיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il