X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט מבקש להיאבק בתופעה שבה מבקשים חייבים לעקוף את נושיהם ומבריחים נכסים על-ידי רישומם על שם אחר
▪  ▪  ▪

לעתים קרובות מוצאים עצמם נושים כמי שאין ביכולתם להיפרע מנכסי החייב, מן הטעם שלחייב אין כלל נכסים הרשומים על שמו. בחוק ההוצאה לפועל קיימים מס' מנגנונים המאפשרים לנושים להטיל עיקול על נכסים על אף שאינם רשומים על שם החייב.
בית המשפט העליון דן לאחרונה ביישומם של הוראות מעין אלה המופיעות בחוק ההוצאה לפועל, עת התבקש להכריע האם להצהיר כי החייב הוא הבעלים האמיתיים של דירת מגורים ושל רכב שאינם רשומים על שמו ( ע"א 1680/03 חנה לוי נ' אלי ואמירה ברקול).
המערערים, פתחו תיק בהוצאה לפועל לשם גביית חובו של המשיב כלפיהם בסך של מעל למיליון ש"ח. משלא עלה בידיהם לגבות ולו חלק מהחוב, ביקשו להצהיר בהסתמך על סעיף 34(ב) לחוק ההוצאה לפועל כי דירת המגורים הרשומה על שם שלושת ילדיהם המשותפים של המשיב ואשתו, היא בבעלות המשיב בלבד.
לטענת המערערים הדירה נרכשה לפני כשלושים שנה ונרשמה על שם אחיו של המשיב כדי לחמוק מנושיו דאז של המשיב, שכן בפועל לא התגורר בה האח מעולם, אלא המשיב ובני משפחתו הם שגרו בה, בלא ששילמו דמי שכירות או תמורה אחרת כלשהי לבעליה הרשום, והם אף שיפצו אותה על חשבונם. ראיה לכך לטענתם היא העובדה כי כחודש לפני מותו העביר האח את הבעלות בדירה על שם הילדים בחלקים שווים, ללא תמורה מצידם.
טענה דומה, העלו המערערים בהסתמך על סעיף 28 לחוק הוצאה לפועל לגבי רכב, הרשום על שם אחת מבנות המשיב, הואיל והרכב נמצא בשימושו השגרתי והיומיומי של המשיב. המשיבים טענו כי לא נתקיימו כל אותות מרמה, אלא הנכסים ניתנו כחסד ועזרה בעת שהמשיב היה בהליכי פשיטת רגל.
סעיף 34(ב) לחוק ההוצאה לפועל מתיר לבית המשפט: "לבקשת הזוכה ולאחר ששוכנע שמקרקעין שאינם רשומים על שם החייב הם של החייב, להצהיר על כך ולצוות על עיקולם". תכלית הסעיף להיאבק בתופעה שבה מבקשים חייבים לעקוף את נושיהם ומבריחים נכסים על-ידי רישומם על שם אחר. מהות ההסדר על-פי הפסיקה כ "הרמת מסך מעבר לזכויות קנייניות רשומות". נטל השכנוע כי עסקינן בהברחת נכסים הוא על מבקש ההצהרה, אולם טרם הוכרעה בפסיקה רמת ההוכחה הדרושה.
בית המשפט קבע כי "דרך ההוכחה בנויה על קיומם של אותות של מרמה, שהן חזקות שבעובדה שפותחו במשפט האנגלו-אמריקני, אשר אם נותרות הן ללא מענה מצביעות הן על מרמה. באלה ייכללו, למשל, חדלות פרעון של מעביר הבעלות, קשרים בין המעביר לנעבר, חריגה מדרך מקובלת לניהול עסקות, שמירת החזקה בנכס ועוד. ככל שמצטברים יותר אותות כאלה, כך עובר הנטל לנתבע להפריכם".
באשר לרכב סעיף 34(ב) הנ"ל לא חל, אלא חלה הוראת סעיף 28 לחוק ההוצאה לפועל המאפשרת לראות מיטלטלין שעוקלו כנכסי חייב, ונטל ההוכחה בעניין זה מועבר, כאמור בסעיף, בהתאם לנסיבות הספציפיות. באשר למכוניות - שלגביהן מתנהל רישום על-פי דין - נקבע בעבר בפסיקה, כי הרישום במרשם משרד הרישוי הוא דקלרטיבי ולא קונסטיטוטיבי, דהיינו- הנטל על החייב או על הבעלים הרשום להוכיח את מהות הזכות ברכב.
לדעת בית המשפט ראוי מכוח הקש, כי דין דומה למקרקעין יוחל גם על מיטלטלין, מכל מקום כשמתנהל מרשם, וכי אותות המרמה הנ"ל יפה כוחם גם במטלטלין.
בית המשפט קבע כי אין בעובדות המקרה דנן, למרות שמעוררות הן ספקות רבים באשר לנכונות גרסתם של המשיב ובני משפחתו, ובאשר ליכולתם הכלכלית האמיתית, על-מנת ליצור את "המסה הקריטית" הנחוצה כדי להרים את נטל השכנוע ולהעבירו למשיבים. לפיכך הערעור נדחה.

דורון טיקוצקי עמיר מזרחי עורכי דין ונוטריון הינו משרד העוסק במשפט מסחרי-מיסויי.
תאריך:  09/10/2007   |   עודכן:  09/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטלת עיקול על נכסים שאינם רשומים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
אין הבדל מהותי בין ביילין לליברמן. ההבדל כולו של סגנון
שמואל קופר
צביקה גרינגולד, שקיבל את עיטור הגבורה על לחימתו בערבים במלחמת 73´ נלחם עתה נגד ניסיון כיבוש ערבי מסוג אחר. היריב הפעם - שופטי העליון
אפרי הלפרין
אני סבור שהקו העתידי של ישראל לא צריך ללכת על נתיבו של הקו הירוק, אני רוצה להציע משהו הרבה יצירתי, את הקו האדום, הקו המפריד בין ימין לשמאל, וכצעד ראשון הייתי מעביר לפלשתינים את המעוז של מר"צ, הרצליה
אורנה רב-הון
יו"ר אגודת הסופרים, בלפור חקק, ביקש ממני לנסוע לייצג את אגודת הסופרים בכינוס סופרים בבלגרד    על ההזדמנויות להוסיף אור בבלגרד
יהונתן דחוח-הלוי
כשם שהעיתונאי דני רובינשטיין במאמרו בעיתון הארץ (01.10.2007) תובע את ההכרה הישראלית ב"זכות השיבה", יש לדרוש מהפלשתינים שיכירו בזכות ההיסטורית של היהודים בפלשתין, ובאחריותם להיווצרות הבעיה הפלשתינית עקב אי קבלתם את החלטת החלוקה והחלטתם בסיוע מדינות ערב לנסות להשמיד את המדינה היהודית בכוח הנשק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il