X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אמר את הדברים במסגרת יום עיון על מצב שקיפות המידע בישראל, והענקת פרס "מגן שקיפות" שנערך באוניברסיטת תל אביב
▪  ▪  ▪

"אני קורא עיתון הארץ כל בוקר כדי לראות האם אני עוד חי, אבל פעם בשבוע אני קורא את מדור התקשורת של עיתון "העיר" כדי לבדוק אם עדיין לא פיטרו אותי מעיתון הארץ. זהו המדור היחיד העוסק ברצינות במה שקורה בתוככי כלי התקשורת ובביקורת עליה. זהו יוצא מן הכלל המדגים את הכלל, שהתקשורת בישראל ברובה סגורה הרמטית. אין בה שקיפות וקיים בה קשר של שתיקה".
כך מתריע פרופ' זאב סגל מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב והפרשן המשפטי של העיתון "הארץ". פרופ' סגל אתר אימת את הדברים במסגרת יום עיון על מצב שקיפות המידע בישראל, והענקת פרס "מגן שקיפות" שנערך בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב, על-ידי העמותה לשקיפות בינלאומית (שבי"ל).
פרופ' סגל הוסיף: "לעיתון ידיעות אחרונות אין כל מדור שקיפות; גם לא למעריב או להארץ. בדרך כלל הקורא לא יודע כלום מה קורה סביב כלי תקשורת אלו וזה מטריד אותי. כולם עוסקים בבעלויות צולבות של בעלי העיתונים - אותי מעניינים לא פחות הקשרים האישיים שיש לעורך זה או אחר בעיתונות עם מפרסם כלשהו. מי מאורס למי, מי חבר של מי, מה הקשרים המסחריים בין המעורבים בכתבה זו או אחרת. כך למשל, לדעתי, שאלה הרבה יותר מעניינת וחשובה מהשאלה אלו השקעות יש לעמוס שוקן, היא השאלה אלו קשרים יש לעורכת מוסף "שבעה ימים" של ידיעות אחרונות, כי מאמר על ספר חדש במוסף שווה ערך לרבע מיליון דולר, גם אם הספר רע.
המקסימום שהצלחנו להגיע בשנים האחרונות זה כיתוב בסופה של כתבה 'הכותב היה אורח של ממשלת בולגריה'. לא הצלחנו יותר מזה וחבל מאוד. לא יעלה על הדעת שכשכלי תקשורת פונה לעיתונאי או עורך מכלי אחר, ומבקש ממנו תגובה על איזו פרשה והוא יסרב להגיב. התקשורת לא שקופה, לא מגיבה לעניינים הקשורים בה וזה מטריד מאוד".
יו"ר ועדת הפרס, פרופ' אסא כשר, אמר בעניין זה: "כששואלים אדם האם הוא אוהב עיתונים, תשובתו תהיה יותר קרובה לשנאה מאשר לאהבה. אבל האם הקהל מאמין למה שכתוב בעיתונים? לצערי, כאן רמת האמון עדיין גבוהה מאוד.
המשפט 'זה היה כתוב בעיתון', עדיין נשאר משפט סיום מנצח, נפוץ מאוד אצלנו לכל ויכוח, למרות שזה לא אומר דבר. בכל שנותיי כבוגר, לא הזדמן לי מעולם, לקרוא ידיעה בעיתון בנושא שהתמצאתי בו לפני ולפנים, ושהידיעה תהיה מדויקת, לא מגמתית, שהיא לא תכלול המצאות של העיתונאי בתוך הכתבה, מחד גיסא והתעלמות מאינפורמציה רלוונטית שלא התאימה לו, מאידך גיסא. המגמה לצערי בתחום הזה היא מגמת ירידה".
אחת הבעיות, לדברי פרופ' כשר, ששימש יו"ר ועדת האתיקה של מועצת העיתונות, היא שלוועדת האתיקה "אין שיניים" ואין יכולת אכיפה כלפי העיתונאים. לדבריו, אין די בקיום קוד-אתי, חשובה היכולת להפעילו ולהטמיעו.
חתן פרס "מגן השקיפות" בקטגוריית התקשורת, אמנון אברמוביץ', אמר בנידון: "התקשורת זה מונח כולל, כמו סנדוויץ' עם ריבה וסחוג כי היום בדרנים ועיתונאים קוראים לעצמם תקשורת. מטרידה אותי סוגיית תשתית הידע הרעועה עליה נשענים עיתונאים רבים. המשאבה הזו, המכונה התקשורת, קולטת בשנים האחרונות את כל מי שעבר בסביבה ראה אור ונכנס, כמו שכתב מישהו, 'כולם היו עיתונאים חוץ מנעמי וגם היא היתה מזכירת המערכת'. השאלה השנייה המטרידה אותי, היא מיהו בעל כלי תקשורת ולא אסקור את השמות בגלל החגיגיות אבל התוצאה ידועה".

תאריך:  16/06/2003   |   עודכן:  16/06/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
במהלך שלושת ימי התערוכה ביקרו בה כ-6000 איש; כ-800 איש השתתפו בהרצאות ובפנלים המקצועיים אשר נערכו לראשונה במקביל לתערוכה
רנית נחום-הלוי
המשטרה המקומית ביפן מוסרת כי הם השיגו צו מעצר נגד טוראי ראשון ג'וס טורס; שר החוץ היפני מאיים; נפסיק המגעים עם גורמי ממשל אמריקנים בטוקיו אם החשוד לא יועבר לידינו
גלית יצחק
הטיסות יתחדשו החל מה-28 ביוני 2003
הדר פרבר, נועם שרביט
טוענים כי זכויות האדם מתפרשות על-ידי שופטים בכל מקרה לגופו; במצב הקיים רק עשירים יכולים להרשות לעצמם להגן על פרטיותם בעזרת עורכי דין
גלית יצחק
החיישן - 'שפם אלקטרוני' פותח ע"י הטכניון ומיוצר ע"י חברת SLP; כל רופא באנגליה יכול לרשום את הבדיקה, והחולה יקבל את החיישן בבית המרקחת ללא תשלום נוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il