X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תביעה המתנהלת נגד ישראמקו אינק חושפת תלונה של מזכיר החברה לשעבר לרשות ני"ע האמריקנית, שבה נטען כי היו אי-סדרים בחברה, ובהם מצג שווא לרגולטור ישראמקו אינק: הטענות מופרכות וחסרות בסיס
▪  ▪  ▪
ישראמקו. טענות מופרכות

כבר כמעט שנתיים שבעלי מניות המיעוט של חברת חיפושי הנפט האמריקנית ישראמקו אינק, שבשליטת החברות מקבוצת חיים צוף וקובי מימון, מנהלים מאבק משפטי נגד בעלי השליטה בחברה בצורות שונות. הסיפור הסבוך של ישראמקו אינק, החברה האחות של שותפות חיפושי הנפט הישראלית ישראמקו המחזיקה ב-28.7% מתגלית הגז הטבעי הגדולה תמר, יכול לספק חומר לספר מתח שלם.
רמזים למבנה המורכב בישראמקו יכולים לתת מבנה השליטה המורכב שלה, המסתיים בחברות זרות הרשומות באירופה ובאיי הבהמאס. גם עסקת הרכישה של מניות אקויטל, החברה האם של ישראמקו, שבוצעה בסוף שנות ה-90, שנים לפני תגלית תמר, עדיין מעלה תהיות רבות. יש הטוענים כי זו הייתה עסקה לא כשרה.
חלקים נוספים בסיפור המתח שטווה פעילות ישראמקו עשויים להתברר היום בבית המשפט בטקסס. נציגי התביעה, שמתנהלת מאז 2009 וקיבלה כיוונים מפתיעים, יציגו היום עדות ראשונה של עובד בחברה, דניס ג'יימס הוליפילד, ששימש סמנכ"ל ישראמקו אינק ומזכיר החברה - שעשויה לשפוך אור על התנהלותה.
לאחר חצי שנה של עבודה, התפטר הוליפילד בספטמבר, תוך שהוא פונה לרשות ני"ע האמריקנית (SEC) בנוהל שנקרא "חושף שחיתויות", מצויד במסמכים שנטל מהחברה. התצהיר המרתק של הוליפילד באשר למה שלדעתו התרחש בחברה בחודשי עבודתו, צורף לערעורו של המשקיע יובל לפינר, באמצעות עו"ד רונן שחר ממשרד שחר רוזנשטיין, ובארה"ב על-ידי Law HHDU, באשר לפשרה שהושגה בין ישראמקו אינק לבעלי המניות וצפוי להידיין בבית המשפט הטקסני היום.
לדברי הוליפילד, "זה הפך להיות ברור לי כעו"ד החברה וככזה שאמור לתת דין מול רשות ני"ע, שישראמקו היא גוף מושחת ושהחברות הבנות שלה מנוהלות בצורה כושלת. קיימות ראיות ברורות להסתרה, סחר עצמי, מצג שווא של נתונים מהותיים, אי תשלום מכוון של חובות כספיים, הגשת דוחות שלא בזמן, מילוי דיווחים כוזבים, ניהול בינלאומי לא נכון של נכסים מהותיים וכישלונות רבים אחרים".
האשמותיו של הוליפילד כלפי ישראמקו אינק חמורות במיוחד וכוללות טענות על הונאת המשקיעים באשר לרזרבות הנפט של החברה בארה"ב על-ידי העברת נפט בין בארות, החזקת חשבון סודי בבנק פיבי שווייץ, אשר רק לצוף יש גישה אליו, הונאות מס ועוד שורה של התנהלויות פסולות - ובהן תשלומים לחברות זרות (אוף שור) מבלי שהחברה מסבירה בגין מה בוצעו התשלומים ומי מקבל את הכספים.
ישראמקו אינק נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 196 מיליון דולר. החברה מחזיקה בכ-1,500 בארות נפט בארה"ב, בעיקר בטקסס וניו מקסיקו.
"בחודשים שבהם עבדתי בישראמקו זה נהפך להיות ברור שהחברה נשלטת באופן בלעדי על-ידי המנכ"ל חיים צוף", כותב הוליפילד. "קיים דפוס ברור של התחמקות מחוקים ורגולציות, שימוש לרעה בכוח, שימוש לרעה בנכסי החברה וביצוע הונאה". הוליפילד ממשיך ומתאר מצב שבו צוף, המתגורר בישראל ובהולנד, שולט בחברה בשלט רחוק ובאופן הדוק דרך אימיילים והודעות טקסט תכופות לאנשי סודו בחברה - סמנכ"ל הכספים אדי פרנסיס ומנהל הנכסים של החברה אמיר סנקר.
סנקר היה מעורב בתביעה שהגיש יובל רן נגד צוף, קובי מימון והוד גיל בפרשה של החברה קווי אשראי. סנקר עבד יחד עם רן בחנות הרהיטים DFM בטקסס, ושימש נציגם של השלושה.
"כאשר הגעתי לחברה והוצג בפני סנקר, הובהר לי כי הוא עובד כבר כמה שנים עבור צוף, ולא מועסק על-ידי ישראמקו", כותב הוליפילד. "עם הזמן הבנתי את הנגיעה הנרחבת של סנקר לכל הפעולות היומיומיות בחברה וכי יש לו גישה לכל הנתונים בחברה, גם לאלה שאינם ציבוריים. במאי 2011 שוחחתי עם סנקר על דאגתי מפני גישתו החופשית לספרי החברה ומסמכיה, והצעתי שיהפוך לעובד רשמי של ישראמקו, כדי להמשיך בסידור הנוכחי. זמן קצר לאחר מכן הוא הועסק רשמית כמנהל הפרויקטים של החברה".
מכירת מניות מדיה מיינד
התמורה ממכירת מניות מדיה מיינד שהוחזקו על-ידי ישאמטק, חברה-בת בבעלות מלאה של החברה, הייתה אמורה להיות מועברת להחזר הלוואות לצדדים קשורים, כך הוחלט בישיבת הדירקטוריון בפברואר 2011. לדברי הוליפילד, צוף ביקש ממנו להעביר את התמורה ממכירת המניות לחשבון על שם ישראמקו אינק בבנק פיבי שווייץ.
המניות נמכרו לבסוף במסגרת הצעת רכש לחברה הישראלית DG אקוויזישנס תמורת 16.1 מיליון דולר. על סכום זה נדרשה החברה לשלם מס של 24%, אך היא הייתה יכולה לזכות בפטור ממס אם המניות נרכשו על ידיה לאחר אוגוסט 2010 - מועד הנפקתה הראשונה של מדיה מיינד בנאסד"ק. לדברי הוליפילד, הוא שאל את סמנכ"ל החברה מתי נרכשו המניות, וזה השיב לו כי בשנת 2000, ולכן זהו התאריך אותו מילא בטופס, אף שמצא סימוכין לכך שמניות נרכשו גם באוגוסט 2010 במסגרת ההנפקה.
כשהגיעה ההעברה הבנקאית על סך 12 מיליון דולר (בניכוי המס) זעם פרנסיס והאשים את הוליפילד כי "איבד 4 מיליון דולר". לדברי הוליפילד, הוא הזכיר לו כי המניות נרכשו ב-2000 ולא היה בכוונתו להגיש דיווח שקרי. ואולם פרנסיס "הבהיר היטב כי הוא וצוף ציפו לקבל את הפטור והמס שולם מכיוון שאני מילאתי את הטפסים לא נכון".
תגובת סמנכ"ל ישראמקו אינק: "החברה פועלת (באמצעות משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג) לקבלת פטור מניכוי מס במקור משלטונות מס הכנסה בישראל, בהתאם להוראות הדין, וטרונייתו של מר הולפילד בנדון לא ברורה לנו כלל ועיקר. החברה נענתה להצעת רכש לרכישת מניותיה במדיה מיינד (שהניבה לחברה רווח של עשרות מיליוני שקלים). חלק מכספי המימוש שימשו את החברה לפירעון הלוואות שהועמדו לה על-ידי חברות האם (בהתאם להחלטת דירקטוריון החברה) וחלקם שימשו לפעילותה השוטפת של החברה. טענתו של מר הולפילד בעניין זה כלל לא ברורה לנו".
גם אחרי המכירה, לפי הוליפילד, כספי המכירה לא שימשו להחזר ההלוואות לצדדים קשורים, כפי שאישר הדירקטוריון. במקום זאת, הופנה חלק גדול מהכסף למימון התרחבות החברה לעבודות בשדות הנפט. לטענת הוליפילד, דאגתו ובקשתו לתעד את שינוי ייעוד הכספים וליידע את חברי הדירקטוריון נענו בשלילה על-ידי פרנסיס וצוף. בספטמבר, עת הוליפילד התריע על כך לצוף פעם נוספת, ענה לו צוף: "אני מנהל את החברה, לא הדירקטורים, לא בעלי המניות, אף אחד חוץ ממני".
הוליפילד גם מתאר מקרה אחר, שבו לדבריו פעלו צוף ופרנסיס באופן ישיר נגד הדירקטורים. "השניים פעלו בתיאום כדי להונות את הדירקטורים לגבי זכויות הפיצוי המגיעות להם, כאשר הם מתעלמים לחלוטין מהחלטתה של ועדת השכר של החברה להגדיל את שכרם מ-750 ל-1,500 דולר לפגישה", כותב הוליפילד. לדבריו, התוספת ניתנה כדי לפצות על מספר הפגישות המצומצם שנקבע על-ידי מנהלי החברה עם הדירקטוריון.
מקרה אחר שמתאר הוליפילד בתצהיר נוגע להקמת חברה כשותפות (LLC) המעניקה שירותים לחברות הקודחות נפט בטקסס ובניו מקסיקו. השותפות הייתה אמורה לקום כחברה-בת של ישראמקו אינק (80%), ו-20% הנותרים למשקיע די.ג'יי בנדל וצד שלישי. הסכם זה מעולם לא הובא בפני הדירקטוריון, לטענתו.
עוד כותב הוליפילד בתצהיר, כי פרנסיס הורה לו להקים שלוש שותפויות מוגבלות בשםAAA הרשומות בניו מקסיקו. השותפויות נקראו AAA שירותי בארות, AAA שירותי שדות נפט ו-AAA דיג וכלים להשכרה. לדבריו, "ישויות ה-AAA הן שורה של עסקות שנהפכו לסבוכות יותר ויותר עם הזמן והצביעו על סדרה של הונאות והסתרות שבוצעו על-ידי ההנהלה". הוליפילד מוסיף כי הוא "הורשה" להשתתף בפעולות אלה, פעולה אחת בכל פעם (שהיו בעיקרון מניפולציות שתוכננו על-ידי ההנהלה הבכירה, לדבריו) כך שיוכל להסביר את ההתפתחויות שלהן בצורה כרונולוגית. "היה חשוב לשים לב כי מלבד צוף עצמו, אך איש מחברי ההנהלה לא יודע על עסקות אלה", סיפר.
במסגרת הסכם הפשרה בתביעה של בעלי המניות, הסכימה ישראמקו אינק לשפר את הממשל התאגידי שלה, כך שעסקות בעלי עניין יעברו אישור של הדירקטוריון, וימונו דירקטורים חיצוניים לא קשורים. לדברי הוליפילד, לאחר שהעלה זאת בפני צוף, פרנסיס וסנקר, הוא קיבל את הרושם כי "אין להם שום כוונה לביצוע הרפורמות בחברה, כי הסכם הפשרה הינו מראית עין בלבד וצוף לא מתכוון לעקוב אחר אף אחת מההנחיות החדשות.
לדברי ישראמקו אינק, "טענה זו בשקר גס יסודה. יצוין כי צוף, כמו גם הנהלת החברה, פועלים ליישום הסכם הפשרה. החברה משקיעה מאמצים רבים ביישום כללי ממשל תאגידי נאות".
הונאת בארות הנפט
אחת הטענות הקשות ביותר של הוליפילד גורסת כי לכאורה ישראמקו העבירה נפט מבאר לבאר בניו מקסיקו, כדי להציג לרגולטורים מצג שווא שבו כל הבארות עובדות.
במשך כמה שנים לא עמדה ישראמקו בכללי הוועדה לשימור הנפט של ניו מקסיקו, בשל מספרן הנמוך של הבארות הפעילות שלה במקום. בשל כך, החלה הוועדה בפעולות נגד ישראמקו ב-2009 עד שהחברה התחייבה להפעיל תוכנית שלפיה עליה להביא כמות מסוימת של בארות להפקה בתוך שנתיים. לשם כך, על החברה לבצע מבחני מהימנות מכניים שנתיים. אם הבאר לא עברה את המבחנים, על החברה לבצע עבודות תיקון שיביאו אותה להפקה, או לנטוש אותה.
לטענת הוליפילד, "כמה בארות נפט שישראמקו טענה כי החזירה להפקה למעשה היו אסופת שקרים". לפי גרסתו, באר JFG1 בניו מקסיקו "הוחזרה להפקה" באמצעות התקנת משאבה (Pump-Jack System). "במציאות, המשאבה לא שאבה דבר מלבד מים. במקום זאת, שלוש חביות נפט גולמי הועברו מבאר אחרת אל מכל ההפקה שלה קודם להגעתו של המפקח מטעם הוועדה. כאשר המפקח הגיע הוא מצא נפט במכל ואישר את הבאר, מספר הוליפילד, וטוען כי ההוראה לביצוע התרמית הגיעה מסנקר.
באר JFG1 לא הייתה היחידה ששבה להפיק נפט באורח פלא, לדברי הוליפילד. כך קרה גם לבאר בס 2 (Bess), שנכשלה במבחני המהימנות המכניים, אך אין שום תיעוד לתיקון הדליפה שהתגלתה בה. גם במקרה זה, לפי הוליפילד, הובאה משאבה למקום שהצליחה להפיק רק מים, וגם כאן הובלו חביות נפט מבאר אחרת.
תגובת החברה: "טענתו של מר הולפילד כי כביכול הועבר נפט מבאר מפיקה לבאר ריקה לפני ביקורת הרגולטור, משוללת כל בסיס ומעידה גם על חוסר הכרה של המטריה."
חשבון הבנק השווייצי
במכירת מניות מדיה מיינד התוודע הוליפילד לראשונה לחשבון בבנק פיבי שווייץ. "רק לצוף הייתה גישה והרשאה לביצוע פעולות בחשבון זה, ולמיטב ידיעתי לא דווח לאף רשות מעולם על קיומו. העברות אל החשבון השווייצי וממנו היו נפוצות, ואני מעולם לא יודעתי על מטרותיהן. כששאלתי את פרנסיס אם החשבון הזה דווח לרשויות המתאימות, לא קיבלתי כל תשובה". תגובת ישראמקו: "לחברה חשבון בנק בשווייץ, ובדומה ליתר חשבונות הבנק שלה הוא מדווח לשלטונות המס ומבוקר באופן מלא על-ידי רואה החשבון החיצוני של החברה".
עוד מסר סמנכ"ל הכספים של ישראמקו אינק: "מדובר בטענות מופרכות וחסרות כל בסיס, וזאת בלשון המעטה. מר הולפילד הועסק על-ידי ישראמקו אינק כשישה חודשים בלבד וטענותיו האמורות הועלו לאחר סיום עבודתו בחברה, בד-בבד עם טענות אישיות נוספות בקשר עם תנאי העסקתו. החברה היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בנאסד"ק והיא כפופה וממלאת אחרי כל הוראות ה-SOX החלות עליה.
"יובהר כי דירקטוריון החברה מיודע בכל הנושאים שבהם עליו להיות מיודע ואין כל שחר לטענה זו.
"לגבי ביצוע תשלומים לחברת offshore ללא הסבר - לא היו דברים מעולם. לכל תשלום קיים הסבר ותימוכין".

תאריך:  24/10/2011   |   עודכן:  24/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עו"ד של ישראמקו אינק: "החברה מושחתת ומנוהלת באופן כושל"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת חדשה לניתוח עסקים
דני לרנר   |  1/11/11 14:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
3 משקאות אלכוהולים או יותר ביום העלו את הסיכון לסרטן ריאות, כשסיכון מעט גבוה יותר זוהה אצל אנשים שצרכו בירה בכמויות גדולות בניגוד לאלו שהעדיפו יין או משקאות אלכוהולים אחרים
מירב ארד
התוכנית תאתר את הכלים המומלצים לשימוש מושכל במשאבי הסביבה כאמצעי לפיתוח המשק הישראלי ותוגש לממשלה עד מאי 2012
עידן יוסף
עם אחוז דיוק השואף לאפס פועלים בצמתים עשרות שלטים דיגיטליים המפרסמים, ונותנים מידע שגוי ומטעה לנוסעים    החברה הלאומית לדרכים ומשרד התחבורה: "מדובר בתקופת הרצה"    מדוע לא מכסים את השלטים?
יפעת גדות
הקפידו על תזונה מאוזנת ומזינה
יפעת גדות
ביום זה קרסה הבורסה בניו-יורק ומיליוני משקיעים נותרו בחוסר כל    החל השפל הכלכלי הגדול של ארצות הברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il