X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רשות ההגבלים החליטה השבוע להגיש כתבי אישום נגד 3 קבוצות המאפיות הגדולות בישראל - אנג'ל, ברמן ודוידוביץ בשוק מגיבים בתדהמה: "זה גועל נפש אחד גדול - הם עשו את זה במוצר בסיסי"
▪  ▪  ▪
ספסרו במוצר המזון הבסיסי [צילום: פלאש 90]

האם קרטל הלחם, שבגינו החליטה השבוע רשות ההגבלים העסקיים להגיש כתבי אישום נגד ראשי המאפיות הגדולות בישראל, הוא אכן מהקרטלים החמורים שנחקרו מעולם על-ידי הרשות?
בכירים ברשות ההגבלים אומרים ל"גלובס" כי "מדובר בקייס מאוד חזק. החקירה הייתה מאוד רצינית עם תוצאות מובהקות. אנחנו רואים מאוד בחומרה את התיאום של כל המאפיות הגדולות בארץ. למעט מאפייה אחת מאוד קטנה שגם מייצרת לחם בפיקוח - כל יצרני הלחם המפוקח לקחו חלק בתיאום הזה".
נזכיר כי בתחילת השבוע הודיעה רשות ההגבלים העסקיים ל-3 קבוצות המאפיות הגדולות בישראל - קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ - כי החליטה להגיש נגדם כתבי אישום, בכפוף לעריכת שימוע, בחשד לקרטל בשוק הלחם.
טיוטת כתב האישום, שהגיעה לידי "גלובס", חושפת חשדות להסדר כובל בנסיבות מחמירות, הסכמים על הימנעות מתחרות, חלוקת השוק והסכמים לפעול במשותף להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות.
רשות ההגבלים, בראשות פרופ' דיויד גילה, צפויה להגיש כתבי אישום נגד המאפיות ו-12 מראשיהן.
בכיר ברשות ההגבלים אומר ל"גלובס" "המטרה של המאפיות הייתה להעלות בפועל את המחיר שהצרכנים משלמים ביומיום עבור הלחם שלהם. הם הסכימו על המחיר שבו הרשת תמכור לצרכן. הם עשו זאת כעובדה. הסכימו שיפעלו לכך שהקמעונאי ייקח מהצרכנים".
בצד החשודים, גורמים ששוחחו עם "גלובס" העדיפו להמעיט בערך ההאשמות. "לא כצעקתה. עצרו אנשים ל-3-4 ימים עם הצהרות מפוצצות, ובסופו של דבר טיוטת כתב האישום כוללת 3 מפגשים ספורדיים שנערכו במשך חודשיים במהלך 2010. זה לא רציני. בדיעבד, המעצרים והרעש שהיה סביבם ממש לא מוצדקים", נאמר.
עם זאת, לפחות אחד החשודים שעמם שוחח "גלובס" מבין כי טיוטת כתב האישום אינה חושפת את הראיות שיש בידי הרשות כנגד החשודים. "אלה ימים לא קלים", הוא אומר ל"גלובס". אם להתבסס על דברי בכירים ברשות ההגבלים, הראיות שיש בידה חותכות.
שוק של 2 מיליארד שקל
שוק הלחם נשלט על-ידי 3 הקבוצות הגדולות המעורבות בפרשה. הקבוצה הגדולה ביותר היא קבוצת אנג'ל, המחזיקה במאפיות אנג'ל בירושלים, בלוד, בנתיבות ומאפיית אורנים. קבוצת אנג'ל מעריכה כי היא מחזיקה בנתח שוק של 20% מהשוק, שנאמד ב-2 מיליארד שקל.
השחקנית השנייה בגודלה היא קבוצת ברמן, המחזיקה, בנוסף למאפיית ברמן, גם במאפיית ודש רמת-השרון ובמאפיית לחם חן בבת-ים.
השחקנית השלישית היא קבוצת דוידוביץ, המחזיקה בנוסף למאפיית דוידוביץ, גם במאפיית אחדות חיפה, במאפייה מרחבית קריית-שמונה, במאפיית דגנית עין בר בקיבוץ עינת ובמאפיית אלומות בחולון. להוציא את מאפיות ודש ומאפיית לחם חן, כל המאפיות של 3 הקבוצות נכללות בטיוטת כתבי האישום.
מחירי הלחם האחיד והחלות נמצאים בפיקוח של משרד התמ"ת, שקובע מחיר מקסימלי למוצר לצרכן. במציאות, בתקופה שקדמה לחשדות המיוחסים, הייתה תחרות בשוק על מכירת מוצרי הלחם בפיקוח, כשהפועל היוצא שלה היה שהמוצרים נמכרו לצרכן מתחת למחיר המקסימלי שקבע משרד התמ"ת. על-פי החשדות, ראשי המאפיות סיכמו ביניהן לפעול לעצירת התחרות.
"המחיר המפוקח הוא מקסימלי, והיה טווח שבו הם התחרו מתחת למחיר המפוקח של הלחם. הם עצרו את התחרות והעלו אותה לכיוון המחיר המפוקח. הם הסכימו על המחיר שבו הרשת תמכור לצרכן. אם למשל, המוצר נמכר ב-4 שקלים, הם הסכימו ביניהן שהקמעונאים לא מוכרים את המוצר בפחות מ-5 שקלים. מבחינת החומרה, זה תיאום מחירים לצרכן", אומר בכיר ברשות.
טיוטת כתב האישום מפרטת 4 אישומים מרכזיים. באישום הראשון שבו מעורבות כל המאפיות ו-10 בעלי תפקידים, הם מואשמים בכך שעשו הסדר שבמסגרתו הם יימנעו מתחרות על אספקת מוצריהן או על הגדלת הכמות המסופקת לידם ללקוחות קיימים של מאפייה אחרת. עוד סיכמו הצדדים כי יפעלו במשותף להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.
באישום השני מואשמות מאפיות מרחבית, דגנית וברמן כי עשו הסדר, ולפיו מאפיית ברמן תימנע מתחרות על לקוחות של מאפיות דגנית ומרחבית, ולהפך.
באישום השלישי מואשמות מאפיות אנג'ל וברמן כי עשו הסדר, לפיו השתיים יתאמו את פעולותיהן העסקיות, על-מנת להקשות על מאפיות מקבוצת דוידוביץ לספק ממוצריהן ללקוחות קיימים של מאפיות אנג'ל ו/או ברמן.
באישום הרביעי מואשמות מאפיות קבוצת אנג'ל ומאפיות קבוצת דוידוביץ כי עשו ביניהן הסדר, לפיו הן יפעלו להעלאת המחירים שבהם נמכרים לצרכן לחמים מסוג לחם אחיד וחלות באזור ירושלים, ובנוסף חילקו ביניהן הצדדים את אספקת המוצרים ביחס ללקוחות קיימים.
האישומים נוגעים אומנם למוצרי הלחם שבפיקוח, אולם חלוקת השוק על-ידי המאפיות השליכה מטבע הדברים גם על מוצרי הלחם שאינם בפיקוח.
כתבי האישום הצפויים הם נגד בכירי המאפיות הכוללים בקבוצת אנג'ל את ירון אנג'ל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בחברה; מרדכי חסין, מנהל מכירות; ערן שפיגל, מנהל מכירות; אורי בן-יהודה, מנכ"ל מאפיית אורנים; ומשה מרקוביץ, מנהל מכירות במאפיית אורנים. בקבוצת ברמן כוללת טיוטת כתבי האישום את יהודה שניידרמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; יצחק ברמן, הבעלים ויו"ר החברה; ואת רחמים סגן.
בקבוצת דוידוביץ כוללת הטיוטא את ישעיהו דוידוביץ, מנכ"ל החברה; מרק קינן, מנכ"ל השיווק של מאפיות דוידוביץ'; ויוחנן אהרונוסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית השייכת לקבוצת דוידוביץ'. מרחבית מחזיקה במאפיית דגנית, וכתב האישום כולל גם את מנכ"לה, מנחם אוברקוביץ'.
מפגשים ללא חשש במקומות ציבוריים
טיוטת כתב האישום מפרטת לא פחות מ-6 מפגשים שנערכו בין הצדדים לתיאומים שונים בהאשמות המיוחסות, תוך ציון מפורש כי התקיימו מפגשים נוספים שלרשות ההגבלים אין את מועדיהם המדויקים.
מפגשים בין יצרנים מתחרים הם דבר חריג ביותר, ואלה מתרחשים בעיקר בכנסים רשמיים או במפגשים של התאחדות התעשיינים. לרוב יימנעו מתחרים משיחות ישירות, כדי למנוע חשדות כלשהם לתיאום.
ואולם, כעולה מטיוטת כתב האישום, החשודים לא היססו לערוך מפגשים במקומות ציבוריים, בין היתר בתחנות דלק. באופן תמוה במיוחד, בחלק מהמפגשים השתתפו כל 3 המאפיות הגדולות בישראל - עובדה שכשלעצמה מעלה תהיות קשות.
"בתקופת קרטל הביטוח, מנכ"לים הרשו לעצמם להיפגש. המקרה הזה הוא חמור ביותר. מעבר לעובדה שמדובר בלחם, במוצר שאין חיוני ממנו, יש כאן מעורבות אמיתית של כל המנכ"לים של המאפיות - דברים שלתומנו חשבנו שפגו מהעולם", אומר בכיר ברשות.
כך או כך, עצם קיום המפגשים אינו התשתית שעליה מתכוונת הרשות לבסס את החשדות החמורים. "אנחנו רחוקים מלהסתפק בכזה דבר, אחרת הדברים לא היו נכתבים. יש לנו ראיות לדברים, ומה שעולה מהן זה שמדובר בהסכמה חוצת מאפיות בין כל המאפיות הגדולות שמייצרות לחם מפוקח, להעלות את המחירים שבהם נמכר הלחם המפוקח ולא לקחת לקוחות האחד של השנייה", אומרים ברשות.
אגב, על הזימונים לשימוע חתומה עו"ד מיכל כהן, סגנית פלילית בפועל במחלקה המשפטית ברשות ההגבלים העסקיים. כהן נמנתה עם צוות התביעה הן בתיק קרטל הגז והן בתיק קרטל חברות הביטוח, בו הורשעו החברות הפניקס ואיילון ונושאי המשרה בהן בעשיית הסדרים כובלים בענפי הביטוח הכללי.
תדהמה בשוק הקמעונאי
בשוק הקמעונאי ובקרב היצרנים קיבלו השבוע את ההודעה על כתב האישום בתדהמה אבל גם בהערכה לרשות ההגבלים, שמאז פרוץ המחאה החברתית, עיני הציבור נשואות אליה.
"זה גועל נפש אחד גדול. ההתנהלות הזאת של תיאום מחירים בין ספקים היא דבר שלא יעשה בכלכלה חופשית. צריך להגיש תביעות כאלה כל יום וכמה שיותר. אני בחיים שלי לא עשיתי תיאום מחירים, ואני 40 שנה בענף. אחרי העונשים הכבדים שקיבלו נאשמי קרטל הביטוח, אני מתפלא שזה בכלל קרה", אומר ל"גלובס" בעל חברת מוצרי צריכה גדולה בשוק.
"אם יוכח שהם עברו את העבירות האלה, צריכים להעניש אותם. הם עשו זאת במוצר בסיסי שזה לחם, שכל עם ישראל צורך אותו", אומר רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.
קמעונאי אחר בשוק הופתע מהחלטת הרשות. "קשה לי להאמין שישי קרטל, כי בין המאפיות האחת אוכלת את השנייה. יש מלחמה ביניהן".
לאורך השנים, קבוצות המאפיות הלכו והתרחבו באמצעות רכישות. מבנה האחזקות של 3 הקבוצות האלה חושף שליטה רחבה של אותן קבוצות בשוק הלחם, גם במותגים ומאפיות שהצרכן הישראלי אינו מקשר אותן לאותן קבוצות.
ההאשמות החמורות, אם אכן יוכחו, צריכות אולי להוות נורת אזהרה גם לרשות ההגבלים העסקיים, שאישרה לאורך השנים לאותן קבוצות לרכוש מאפיות מתחרות.

תאריך:  16/12/2011   |   עודכן:  16/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיאום מחירים, חלוקת אזורים ומניעת תחרות
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
להטיל קנסות במליונים לקיזוז
קורנס  |  16/12/11 10:03
2
ישר כח לרשות להגבלים.
Law  |  16/12/11 12:22
3
כל המסחר בישראל מתנהל כקרטל
ישמעאל  |  16/12/11 13:20
 
- מדינת הקרטלים
כלב מוכה  |  17/12/11 06:54
4
האם יש בזיון יותר גדול
העם הפשוט  |  16/12/11 15:04
5
קרטלים
כלב מוכה  |  17/12/11 09:39
6
עונשים כבדים וחלוט רכושם הפרטי
שריאל מירושלים  |  17/12/11 18:15
7
חלאות אדם, יחולט רכושם
ניצ'ו  |  17/12/11 18:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מחשש שפעילי ימין ינסו לפגוע בו בעקבות הנחייתו לטפל ביד קשה בכל פרובוקציה ביהודה ובשומרון ועל-רקע ההתפרעות בבסיס חטיבת אפרים    דובר צה"ל: מינוי ניצן אלון למפקד פיקוד המרכז לא נעשה משיקולים פוליטיים    "הניסיון לטעון כך - פסול"
איציק וולף
גבר ואישה כבני 40 נמצאו על-ידי ילדיהם כשהם ירויים וללא רוח חיים    סמוך לגופתו של הגבר נמצא רובה השייך לבנם החייל    משטרת חברון: היו מוכרים לרשויות הרווחה על-רקע אלימות הגבר
עידן יוסף
לאחר תקופה בה נהנו ארבעה ישובים בגליל המערבי מתחבורה ציבורית ראויה למעלות ולעכו, שונה מסלול הקו באופן שיעבור רק בכפרים ערבים    נתיב אקספרס: הקו חזר למסלול המקורי, ששונה בעקבות עבודות    משרד התחבורה: בוחנים אפשרות לתגבור קווים באיזור
עידן יוסף
במכתב לפני תביעה ששלחה לרשות השידור, תובעת מפלגת קדימה התנצלות מהערוץ הראשון בגין שידור דבריו של רו"ח איציק חדד נגד המפלגה
ענבל עומר
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית יוצאת היום בתחזית קודרת במיוחד: "המצב עלול להידרדר למציאות הדומה לזו של לפני מלחמת העולם השנייה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il