הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

רוקדים על שתי חתונות

מנהלת הליגה ואבנר קופל מנגחים את מכבי ת"א, אבל מתקיימים בזכותה. רון קופמן מחפש שקיפות ולא שולל קאמבק מרעיש של צביקה שרף לכדורסל

רון קופמן
רון קופמן  08.05.12 - 17:00
קופל ומזרחי, יחסים טעונים
קופל ומזרחי, יחסים טעונים

משהו לא ברור בניהול הכדורסל הישראלי. 43 השנה התרגלנו ששמעון מזרחי מקבל החלטות אחרי ששכנע את יושב הראש התורן, לא משנה מאיזו מפלגה/מרכז/סיעה/חונטה, החבר'ה מביאים את הידיים לאולם הישיבות, סוגרים איזה קניפ'ל למי שצריך, ויאללה - כותבים בפרוטוקול שנסגר פה אחד.

פתאום מזרחי הפסיק לתפקד, אבנר קופל השתלט על הוואקום. לא ייעשה שום דבר ועיקר בלעדיו. סיעת מכבי בנבדל פאסיבי, הם לא משמיעים קול. באליצור בכלל ערקה חצי סיעה להפועל, הכל כדי שקופל ינהל את העסק. אגב, מרכז בית"ר בראשות קופל מפעיל 12 קבוצות בארץ. מבחינה אלקטורלית זה רבע מנדט, כולל הנחה למצטרפים חדשים.

לשאלה מדוע אבנר קופל מתאים לנהל את העסק אין תשובה אחידה, לבטח לא יחידה. המנהלת שיזם אינה סיפור הצלחה. כאשר מדברים עם יושבי ראש של מועדונים על המחזור הכספי של המיזם, הם מתקשים לענות, כי אין להם נתונים ברורים. לא ידוע על גורם חיצוני למנהלת שאי פעם נחשף למידע הזה. מי נותן, מי מחלק, מה הבסיס לחלוקה, האם איגוד הכדורסל מקבל את 20% שהובטחו לו חוזית בעת הקמת המנהלת? לאיגוד יש נציגות בדירקטוריון המנהלת. אבל עכשיו כאשר יו"ר המנהלת הוא גם יו"ר האיגוד, איך בדיוק נמנעים מניגוד עניינים?

אבנר קופל הוא פוליטיקאי משופשף ויודע איך משתמשים בתקשורת. הוא מעסיק את חגי סגל, עיתונאי ותיק ומיומן, אבל מצהיר שסגל מדבר מגרונו (עושים ספורט, גל"ץ, 3 במאי). לא ברורה הסוגיה הזו. חגי סגל הוא דובר איגוד הכדורסל והמנהלת, האם הוא יועץ התקשורת האישי של קופל? כדובר איגוד ומנהלת הוא אמור לייצג את כלל המעורבים בשני הגופים, אחד מהם ציבורי אגב שאמור לפעול לפי תקש"יר. אבל אף אחד לא מוחה ולא פוצה פה.

לטועים ולתועים נאמר מיד שהבסיס הכלכלי של ליגת הכדורסל נשען על מכבי ת"א. שניים מבעליה (אודי ושי רקאנטי) הם גם מבעלי ערוץ הספורט שמזרים שבעה מיליון שקל בעונה תמורת זכויות שידור של הליגה. בזכות ואך ורק בגלל מכבי ת"א חתמה המנהלת הסכם שיווק חריג עם מפעל הפיס בערך של 37 מיליון שקל לשלוש שנים (לפיס יש אופציה לעונה הבאה על סך 14 מיליון שקלים). אני באופן אישי גדלתי על תיעוב הבריגדה הצהובה וההויה-פראנויה שמאפיינת את מכבי. אבל האמת חייבת להיאמר – אם מכבי ת"א לא הייתה תומכת בהסכם השיווק, לא היה הסכם.

מאחר שיו"ר מועצת ההימורים, צחי פישביין, הציע הסכם שיווק שערכו היה בין שליש לחצי מהצעת מפעל הפיס, בעלי הקבוצות היו חייבים להכניס את היד לכיס עמוק הרבה יותר. באיגוד קופל שולט בלעדית בכל המינויים והסיכומים. דבר טוב עוד לא יצא מהמינויים האלה, אבל חובה לציין שהם לא נבחנו בזמן אמת. לטעמי, צביקה שרף מוכשר לתפקיד המנהל המקצועי של איגוד הכדורסל יותר מאריק שיבק. כך גם לדעת רבים אחרים. קופל לא רצה אדם כוחני, דעתני, ישיר וישר וכמובן אובססיבי כמו שרף בתפקיד בכיר באיגוד. אסור להטיל דופי בשיבק, בטח לא על יושרו, אבל סביר להניח שהוא יקבל את דין התנועה בעימותים שונים, כי אינו כוחני כמו צביקה.

הבעיה עם צביקה שרף שהוא אף פעם לא ידע להפסיד וכל הפסד הוא לקח אישי. יתכן שתתיישם כאן נבואתו של אורי דן ז"ל, מקורבו של אריק שרון: "מי שלא רצה אותו כרמטכ"ל, קיבל אותו כשר בטחון. מי שלא רצה אותו בבטחון, קיבל אותו כראש ממשלה".

צביקה עשוי להפתיע בבחירות חשאיות להנהלת איגוד הכדורסל. לא שבוער לו להיות יו"ר, הוא בסך הכל רוצה לעסוק בכדורסל נטו מעל הפרקט, אבל קופל בוער לו. אני במקום קופל הייתי מכבה את האש המלחכת לפני שתהפוך לדליקת ענק.