X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אהוד אולמרט אמר לנועם שליט באחת מפגישותיהם: "אין לי חוזה שמחייב אותי לשחרר שום אזרח מהשבי" באמת קשה להוציא מעורך דין את צורת החשיבה המשפטית מה שאולמרט וגם פוליטיקאים אחרים לא מבינים, זה שאכן יש חוזה אמיתי ומחייב בינם לבין הציבור ודווקא האמירה האומללה הזאת דורשת שנשוב ונדון ביחסים החוזיים שבין הציבור ובין נבחריו
▪  ▪  ▪
הטלת פתק בקלפי כחוזה מחייב [צילום: AP]

כבר שישים שנה אנחנו נופלים בפח של הפוליטיקאים; כל ארבע שנים הם מתייצבים בפנינו ומציגים כל אחד את הצעתו הייחודית, אנו מתלבטים ביניהם ולבסוף נותנים להם את קולנו האחד, היקר, מתוך אמונה שבתמורה הם יעמדו בהבטחותיהם או לפחות ינסו.
יום אחרי הבחירות הם שוכחים הכל; במקרה הטוב הם לא מקיימים את מצעם ובמקרה הגרוע כפי שקורה בשנים האחרונות יותר מדי, הם עושים בדיוק את ההיפך ממה שהתחייבו לו. האם לא הגיעה העת לתבוע מהנבחרים לקיים את "החוזה" שכרתו איתנו?
יש הטוענים כי מצע הבחירות של מפלגה והעומד בראשה אינם באמת מחייבים, וכי הבטחות בחירות נועדו מראש להיות מופרות ביום שאחרי. אחרים גורסים כי אין לדבר על "חוזה" בין הנבחרים לבין הבוחרים במובן של דיני החוזים, זאת משום שהמצע של מפלגה הוא בבחינת תוכנית פעולה שעשויה להתממש ועשויה גם שלא להתממש והדבר תלוי בשורה של משתנים שאינם תמיד תלויים בנבחרים עצמם.
מערכת היחסים של הבוחרים עם הנבחרים הולכת ומאבדת מתומתה. מושגים כמו "גניבת שלטון" או "אין לו מנדט", "פתק לבן" או "הצבעת מחאה" מככבות בלקסיקון ומעלות את הצורך לבחון מחדש את הגדרת מערכת היחסים.
השיטה מאפשרת לבוחרים שהתאכזבו מאי-מימוש הבטחות הנבחר שלא לשוב ולהצביע לו במערכת הבחירות שלאחר מכן. מאידך, לאור קביעתו של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק כי "הכול שפיט", עולה השאלה, האם לא הגיע העת להגדיר מחדש את מערכת היחסים בין הנבחר לבוחר ולבחנם באספקלריה החוזית?
אפשר לראות את דרך הליך הבחירות הנהוג כ"חוזה" לארבע שנים בין האזרחים לבין המדינה. המדינה המייצגת את האזרחים מפרסמת "מכרז" לניהול המדינה, זוהי בעצם הזמנה להציע הצעות. המציעים מתבקשים להגיש הצעותיהם לוועדת הבחירות המתפקדת כועדת מכרזים ובודקת האם הם עומדים בדרישות הסף. כל קבוצת מציעים מגישה לוועדה ולציבור את מצעה שהוא בגדר הצעה, הכוללת התחייבויות לעשות מעשים מסוימים בתחומים מוגדרים ומאידך התחייבות לא לעשות מעשים אחרים.
אקט הקיבול נעשה כשהאזרחים בוחרים את המציע שהצעתו עונה על הגדרת המסוימות והיא נמדדת ככזו על-ידי הניצעים. לשיטתנו, הפתק המסוים אותו משלשל הבוחר לתוך הקלפי (תיבת ההצעות) עונה אפילו על דרישת הכתב. הפרת ההתחייבות שהוצגה במצעו של "המציע הזוכה" נתפשת על ידנו כחוסר תום לב בניהול המו"מ וכהפרת הסכם, במקרה כזה אנו נוטים למחות מול הזכיין: "אין לך מנדט", וקוראים לו ללכת לבחירות חדשות.
חובת הציות שלנו לחוקי המדינה מתקיימת מכוח הסכמתנו למסירת הניהול לזוכה ובכפוף לעמידתו בחוזה שנכרת בינינו בבחירות, ומשלא עמד בחוזה, הרי גם האזרחים לא מחויבים לקיים חלקם. הוגה הדעות הובס מגדיר זאת כחוק הטבעי השלישי לפיו "הכורת אמנה חייב לקיימה" ומשנכרתה אמנה, הפרתה היא בגדר אי-צדק, ממש כמו בהפרת חוזה. הובס מדגיש שה"רוב" הוא המכונן מלכתחילה את הריבון וחובת הציות שלנו לריבון נובעת מבחירתנו בהצעתו המסוימת.
מהותו של הנציג הריבוני בשיטה הנוהגת בישראל נקבעת בהכרעת הרוב בהליך בחירות דמוקרטי - אם ריבון נבחר ע"י הרוב מטעם שהבטיח X ובהיותו ריבון מתכחש למחויבות ל X הוא גורם להתפוררות הקהילה. הובס השתמש במונח - IN FORO INTERNO כלומר בית דין של המצפון, וכשיש קונפליקט בין המצפון לחוק, ניתן להפר את החוק.
מאידך, במקרה שלנו לא מדובר במצפונו של פרט יחיד אלא בפלח נכבד של האוכלוסיה הבוחרת ומכאן שבתחרות שבין כמה מציעים, לא דנים במצפון של היחיד אלא בשאלת הפרת החוזה שבין הקבוצה לנבחר. הפרה של ההבטחה לבוחר הינה בלתי נסבלת ומהווה פעולה שאיננה לגיטימית ממש כמו הפרת חוזה.
טוב יעשו נבחרינו אם ישכילו לראות במצע שהם מציגים בפנינו ערב הבחירות, "הצעה" כמובנה בסעיף 1 לחוק החוזים, ויבינו כי הציבור מוציא להם כל ארבע שנים "הזמנה להציע הצעות", ומשום כך, המצע שהם מציגים והפתק שהבוחר מטיל עבור מצע זה, משכללים את היחסים בינינו לחוזה מחייב.

הכותבת הינה משפטנית, ופעילת זכויות אדם.
תאריך:  08/07/2008   |   עודכן:  08/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אולמרט הפר את החוזה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
"האירועים בצפון הם זיכרון רחוק
שושנה 2006-2008  |  8/07/08 23:54
2
ראש מֶמְשָלָה סְמַרְטוּט
אלכסנדר  |  9/07/08 00:15
3
ידע כל אב וראוי כי תדע כל אמא
אמא 2006-2008  |  9/07/08 00:28
 
- איך שלחה קדימה לוחמים כך קדימה
אמא 2006-2008  |  9/07/08 06:40
4
כל מי שחלק לו בלתי מבוטל במחדל
תמרה  |  9/07/08 01:14
5
הפּוּר נָפַל !
אלכסנדר  |  9/07/08 06:35
6
אולמרט הפר חוזה זו המחמאה
הצחקת אותי  |  9/07/08 08:20
7
להפקיד חיי בנך-בתך בידי פרזיט
תמרה  |  11/07/08 04:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד טל קדש
לעתים נכס משווק לציבור הן באופן פרטי והן באמצעות מתווך, לעתים אפילו באמצעות שני מתווכים    קניית או שכירת נכס לאחר שהוצג על-ידי שני מתווכים שונים - עלול לפתוח פתח לתביעות עתידיות    ממה כדאי להיזהר
מנחם רבוי
בשנים האחרונות אנו שומעים הסברים הרבה לסיבות עזיבת ירושלים על-ידי תושבים. אומרים לנו כי התופעה אינה בגלל השתלטות החרדים    מסתבר שהחגיגה, לציון סיום העבודות ב"גשר המיתרים", השאירה אצל ירושלמים רבים רושם הפוך ממה שהמארגנים קיוו לו    ביטוי בעל עוצמה נתן לתחושה זו כותב המכתבים הוותיק למערכת, מר ניסים דבש כשכתב "שלום לך ירושלים... אני נוטש את אהבתי, כי זרים שולטים בה ואונסים את נפשי..."
עומר כרמון
הלובי החקלאי ועשירי הארץ טוענים כי רק מתקני התפלה יצילו את משק המים הקורס    הם שוכחים לספר כי מחצית ממי השתייה מופנים לחקלאות בקומבינה מושחתת שעולה לנו הרבה כסף
עידן יוסף
בציבור החרדי כבר רואים את יוניליוור מתנצלת. הם כבר יודעים שיצרנית מוצרי הצריכה הגדולה לא תקיים עוד מופעים עם בחורות חשופות שיקפצו לפני צעירי הצאן החילוניים
אברהם אלטלף
כמה כללים חשובים לפני שפונים לעזרתו של מתווך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il