X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במלחמת יוה"כ היה אורי מנוס, היום תא"ל (מיל.), מפקדן של שתי סוללות תותחים שאיבד במהלך המלחמה 21 מחייליו אשתו, האמנית לביאה מנוס, תכננה אתר הנצחה מיוחד לקרב בו נפלו לקחתי על עצמי בהנאה רבה להעלות את סיפור הגבורה על הכתב
▪  ▪  ▪

ראשית דבר
35 שנים לאחר אותה מלחמה נוראה, יום כיפור, מתגייסים שוב לביאה ותא"ל (מיל.) אורי מנוס, להקים אנדרטה נוספת בגולן, לנצור ולהנציח את נופלי גדוד התותחנים 405.
לצורך הכנת הכתבה נפגשתי עם תא"ל (מיל.) אורי מנוס ששימש סמג"ד גדוד התותחנים 405 במלחמה, ועם רעייתו, האמנית לביאה מנוס. את אורי מנוס הכרתי לאחר המלחמה כאשר נפגשנו בחולות בלוזה, הוא כמפקד גדוד התותחנים 403 ואני כמ"פ טנקים, ומאז אנו נפגשים חדשות לבקרים ברעננה מקום מגורינו.
משפחת מנוס מחוברת אל הגולן. במשך שנים רבות, שירת כאן מנוס כמפקד בתותחנים, עולה לאטו בסולם הפיקוד והמשפחה. הילדים, שגדלים ברעננה, מגיעים הנה לשבתות, מכירים את הגולן מבעד לחלונות צריפי המחנה.
בעת פרוץ המלחמה, מנוס הוא מפקדן של שתי סוללות סמוך לתל ג'וחדר, 21 מחייליו אובדים באש וזכרם אינו מרפה. מדי שנה מגיעים בני הזוג לגולן מספר פעמים, נלווים למשפחות שכולות, עומדים עם דורות החיילים והמפקדים בטקסי זיכרון ואינם שוכחים.
השנה התגייסה שוב המשפחה. היא - לביאה, פסלת, שיצרה בגולן לפני עשר שנים את אנדרטת הג'יפ המוכרת בצומת המפלים, לזכר חיילי הגדוד יואל פורת ואבי דיטשי ז"ל. הוא, מנוס, סמג"ד גדוד 405 של התותחנים, אליהם חוברים גם תושבי גולן וחיילי הגדוד בסדיר להציב כבוד אחרון ל-21 לוחמי הגדוד שנפלו על קו הגבול המזרחי במלחמת יום הכיפורים. אתר ההנצחה שהקימו השניים נחנך בא' חוה"מ סוכות, 15.10.2008, במעמד סגן הרמטכ"ל אלוף דן הראל, מפקדי עוצבת הגולן, מפקדי הגדוד בעבר, בני משפחות שכולות וחיילי היחידה בהווה.
האתר ממוקם שלושה קילומטרים מגבול סוריה, כאשר מצפון מזרח נשקף תל פרס, שני קילומטרים מתל גו'חאדר. אתר ההנצחה תוכנן על-ידי האמנית לביאה מנוס. לביאה מסבירה את השיקולים לתכנון האתר: "העיקרון המנחה אותי הוא השתלבות המוצגים בנוף הטבעי של רמת הגולן. במרכז האתר ניצבים שני לוחות בזלת, עליהם חרוטים שמות הנופלים וסיפור הגדוד במלחמה, ולידם עמוד להבת יזכור לזכר הנופלים. בעורף המתחם, ניצב דומם מייצג עץ מברזל ממנו יוצאים 21 ענפים, כמספר נופלי הגדוד. העץ הדומם מבטא את עצמת החיים הצעירים שנגדעו טרם זמנם. עצי הצפצפה התוחמים את האתר מסמלים את המשכיות החיים.. 21 אבני בזלת הגולן המשתלבות באתר מבטאות גם הן את עצמת הקשר של הנופלים עם האדמה ומולדתם."

סיפור הקרב של גדוד 405

לאחר שהצבא הסורי ריכז כוחות ונערך להתקפה לכל רוחב רמת הגולן, הוזעק למחרת ראש השנה גדוד 405 של התותחנים להתייצב ולתגבר את חזית רמת הגולן. הגדוד, על שלוש סוללותיו, נפרש לכל אורך רמת הגולן כאשר המג"ד, רס"ן אריה מזרחי, משמש כמפקד הסיוע הארטילרי של חטיבה 7 ויחד עם מפקדי הסוללות של הגדוד הם צופים, מכוונים ומנהלים את האש בגזרה בצפונית של רמת הגולן.
שתי סוללות, בפיקודו של סגן מפקד הגדוד רס"ן אורי מנוס, נפרשו בדרום רמת הגולן. סוללה א', בפיקוד יוסי קורן וסוללה ב', בפיקוד נסים סרוסי. הסוללה השלישית של הגדוד, בפיקוד ישראל קיגל, נפרסה ליד תל חרמונית. בסמוך לשעה שתיים בצהריים, יום הכיפורים, מרעידים הסורים את הגולן בהפגזת תותחים כבדה ותקיפת מטוסים לכל רוחבו. מותשים מהחום הכבד ומצום יום הכיפורים, התעשתו במהירות תותחני הגדוד והשיבו אש כבדה למקורות האש של הסורים ובהמשך ירו כדי לחלץ את מוצבי צה"ל המותקפים ומכותרים. התחמושת אזלה במהירות. מטחי פגזי הסורים נפלו במדויק בתוך עמדות התותחים, חיילים נפגעו, אך תותחני הגדוד לא הפסיקו לרגע את הירי להגנת הכוחות והמוצבים.
בשעה עשר בלילה, במוצאי יום הכיפורים, חדרה פלוגת טנקים סורית וחצתה את קו המוצבים בסביבות מוצב 116, הסמוך לתל ג'וחדר. פלוגת הטנקים התקדמה ותפסה עמדות ירי כ-100 מטרים ממזרח לסוללה ב', שהופתעה לחלוטין, שכן שום מידע מוקדם על כך לא הגיע בשרשרת הפיקוד. בעוד התותחנים עוסקים בסיוע למוצבים, נפתחה עליהם אש טנקים מדויקת. בהתקפה זו נהרגו 15 לוחמים ופצועים רבים וביניהם מפקדם, סגן נסים סרוסי ז"ל.
נוכח האיום של הטנקים הסוריים, עמדה בפני הסמג"ד אורי מנוס דילמה האם להמשיך במשימת הסיוע למוצבים, או להיחלץ לאחור ולנתק מגע מהטנקים הסוריים. מנוס: "מפקד הגזרה, מח"ט 188 יצחק בן שוהם, הבהיר לי כי אנחנו מוקפים טנקים סוריים, לכן אין לסכן את יתרת הגדוד ועדיף לסגת ולתפוס עמדות ירי בטוחות יותר. בחרתי לנוע בשביל צר בנחל בזלת ובתנועת לילה, מבלי להתגלות. הגענו עם סוללה א' לתל בזק ומשם, עם שחר יום ראשון, פתחנו באש להגנת מוצבי הגזרה הדרומית. ביום ראשון בבוקר הותקפנו שוב על-ידי טנקים סוריים, החלפנו עמדות ושיחקנו כאילו מחבואים עם הסורים. כשהסורים החלו לפגוע בנו במדויק, נאלצנו לסגת מרמת הגולן עד לעמק הבטיחה. תכננו לנוח, להצטייד במזון, מים ותחמושת שחסרו לנו, אך הספקנו בקושי להעמיס מספר פגזים כאשר התקבלה הפקודה לחבור מיד לגדוד שריון מילואים ולנוע אתו במעלה גמלא. פשוט לא הייתה בררה, ביום ראשון בצהריים, הייתה סוללה א' כוח התותחנים היחיד בדרום רמת הגולן".
במקביל, לחמו קציני הקישור הארטילרי של הגדוד בגזרה הצפונית, בקרבות הבלימה עם חטיבה 7. משלים אורי מנוס:"פריצת הסורים בגזרת חטיבה שבע החלה מיד כאשר כוחות גד' 77 של חט' 7 הגיעו לעמדות המשקיפות על קונטרה ועמק הבכא. מפקד סוללה ג', סרן שניר אברהם, אשר פיקד על האש הארטילרית של גדוד 77, בפיקודו של קהלני, המטיר אש תופת על השריון והחי"ר הסורי.
ביום ג' בבוקר, בקרב המכריע בעמק הבכא, כאשר כל כוחות חטיבה 7 בפיקודו של יאנוש בן גל מנו כעשרה טנקים, נכנסה הארטילריה בפיקודו של רס"ן אריה מזרחי לפעילות אדירה.
"בעיצומה של הסתערות הטנקים הסוריים למרכז עמק הבכא, הפעיל מזרחי אש מרוכזת של שבעה גדודי ארטילריה כולל גדוד רקטות ארטילריות, כאשר חלק מהאש נורתה כאש על כוחותינו כשהטנקים שלנו ושל האויב אחזו זה בגרונו של זה בטווחים קצרים. מסה קריטית זו של אש ארטילרית עצרה את הטנקים הסוריים ואפשרה לכוחות השריון שלנו לחזור ולתפוס עמדות על הרכס השולט על עמק הבכא, על חלקו בקרב זה קיבל סרן אברהם שניר ציון לשבח".
לאחר חמישה ימי קרבות בלימה, עבר צה"ל למתקפת נגד לעומק שטחה של סוריה. שב מנוס ומתאר: "ביום חמישי, עם הפריצה לסוריה, סוללה ג' של גדוד 405 מובילה את כוחות הארטילריה לאחר שלחמה ימים ולילות גם נגד כוחות קומנדו שתקפו אותה. בפריצה הופעל ע"י מזרחי 'מסך האש המתגלגל', מכבש ארטילרי שנע לפני כוחות השריון ופרץ את דרכם. קציני הקישור הארטילרי במלחמה זו הוכיחו רמה מקצועית גבוהה ויכולת תפקוד במצבי לחץ ואי ודאות. שלושה מקציני גדוד 405 נפלו, תוך שהם ממלאים את משימתם כקציני תותחנים. גם חיילי סוללת המפקדה גילו תעוזה ודבקות במשימה, כאשר הם מסתכנים ונעים בין טנקי האויב כדי לספק תחמושת לתותחים. חיילי גדוד 405 היו חבורה מופלאה של לוחמים חדורי תחושת שליחות והקרבה, המהווים מופת ודוגמה בחיל התותחנים".

סיפור הקמת אתר ההנצחה

דרכי גישה לאנדרטה:
מגוש דן: כביש 6 – עוקף תענכ"ים – בית שאן - צמח - כביש 98 לרמת הגולן. ליד חמת גדר לפנות שמאלה, ברמת מגשימים פנייה ימינה (שלט לבן "לדרך המערכת"). בק"מ ה-46 מצמח ליד תל ג'וחדר פניה שמאלה לכביש עפר (כק"מ וחצי).
מחיפה/צומת גולני: דרך גשר אריק - כביש 87 – עוברים את צומת קצרין-חושניה – עד צומת הבשן, שם פונים ימינה בכביש 98, ליד תל ג'וחדר פניה שמאלה לכביש עפר (כק"מ וחצי).

מנוס: "שותף משמעותי להקמת האתר היה רס"ר גדוד התותחנים 405, רב נגד נאהי זיאן, תושב כפר ירכא בגליל המערבי, שדחף אותנו להקים את האתר. נאהי, בעל משפחה שעבר את שנות הארבעים עם ניסיון רב בקשר עם משפחות שכולות, שוחח אתי ועם אשתי על אפשרות לשפר את צורת האנדרטה הנוכחית, המוצבת שני קילומטר מערבית לתל ג'וחאדר, שהוקמה בחיפזון על-ידי חיילי הגדוד, מיד לאחר המלחמה. בחודש מאי השנה, נפגשנו ליד האנדרטה הישנה וסיכמנו להקים אתר חדש, במקום שם תפסו הטנקים הסוריים עמדות במוצאי יום הכיפורים הקשה והרגו 15 מחיילי הסוללה. לביאה תכננה, נקבע לוח זמנים מואץ כאשר תאריך היעד הוא האזכרה הגדודית, במלאות 35 שנה למלחמה, שתתקיים כמו בכל שנה בחול המועד סוכות.
"כאשר חשבתי על מימון אפשרי, עמד מול עיניי מאבק השתדלנות של פרויקט הנצחת אסון המסוקים באצבע הגליל. 'אין לזה תקציב', אמרתי ללביאה, 'דחילק, תתכנני משהו צנוע'. 'העלות תהיה מזערית, נשתמש בעיקר בחומרים טבעיים הנמצאים ברמת הגולן', השיבה.
"באנדרטה זו חשתי צורך לפרט יותר מאשר סתם לרשום שמות על הלוחות. בכל שנה, באזכרה השנתית, אני פוגש צעירים בני משפחה שהיו עוללים במלחמה הזו, או אפילו לא נולדו. הם שואלים לנסיבות הקרב והנפילה בו, לכן הלוח מפורט יותר ונותן מידע על כל חלל.
"את עיצוב האבנים לקח על עצמו כמעט בהתנדבות האמן-פסל סלמאן מולא, גם הוא מהכפר ירכא, שהשקיע ימים ולילות כדי להפיח בהן את צורה מושלמת". עץ הצפצפה אשר נבנה מצינורות ברזל בגובה 7 מטרים, ייוצר בידיו האמונות של האמן יצחק גולדברג מכפר סבא.
מנוס לקח על עצמו לגייס את הכסף למימון הקמת אתר ההנצחה ופנה במכתב אישי לחבריו ותיקי הגדוד, חברי עמותת "יד התותחנים" בה הוא פעיל, והגדיר את המגבית כעממית ללא הבדל דרגות, מטוראי ועד אלוף. עידוד רב קיבל מנוס מאנשי יישובי הגולן הסמוכים לאתר.
להלן ציון מקורות התרומות:
1.מושב אלוני הבשן, שלו כרם ענבים סמוך, נאות לספק מים מהכרם למרחק ק"מ לעצי הצפצפה.
2. חבר בעל משתלות מרעננה סיפק את הצנרת.
3.ענף הבקר של קיבוץ מבוא חמה ויתר ברצון על שטח מרעה של 3 דונם, עליו מוקם האתר.
4.מפעל הטוף של מרום גולן תרם לתשתית 100 טון טוף.
5.אבי זעירא מ"רוחות הגולן" תושב קצרין התקין במקום עמדת הסברה קולית.
6.תלמידי ישיבת אלוני הבשן סייעו בנטיעת עצי הצפצפה והתחייבו לאמץ ולתחזק את האתר.
7. 21 אבני הבזלת הגדולות לצורך האנדרטה אותרו בידי לביאה ורס"ר הגדוד נאהי בשטחי המרעה של מבוא.
ימים רבים בילו בני הזוג מנוס באבק ובשמש הצורבת של הגולן. השניים כבר נושקים עוד מעט את שנת השבעים לחייהם, אך מתלהבים כמו ילדים. לביאה עקשנית ולא מוותרת; אבן לא מתאימה תוחלף באחרת. היא פוקדת על כולם ביד רמה; אין פשרות. אורי ונאהי מתייאשים לא אחת ומפעיל הטרקטור מקטר. לבסוף, הוצב כל פרט במקומו, כאשר האנדרטה מיועדת לשמש לא רק כהנצחה, אלא להיות גם סיפור מורשת הקרב בגבעות ג'וחדר, במקום בו פרץ ושטף הצבא הסורי מערבה, עד שנבלם על-ידי כוחות מילואים ראשונים.
מנוס: "המבחן שלנו הוא החייאת האתר, שישתלב בפינות החמד שהתגלו בעקבות חידוש ופתיחת כביש 98 - עם אתר הנצחה של תל סאקי ושכיות חמדה אחרות. משרד התיירות כבר הציב שלט רשמי המוצב בכביש 98 אשר יפנה את המבקרים בכניסה לדרך ליד תל ג'וחדר".

אורי מנוס ומורשת גדוד 405
אורי מנוס והשר לשעבר משה ארנס

אורי מנוס - מסלול שירות עיקר:
מפקד תוחנים פיקוד הצפון במלחמת שלום הגליל.
מפקד פיקוד הגדנ"ע.
קחל"ר וראש הג"א במלחמת המפרץ 1991.
עם השחרור: נציב כבאות והצלה ואחר כך מורה ומחנך לציונות ואהבת הארץ.
כיום - חבר בצוות הטלויזיה הקהילתית 'מבט רענן'. וחבר בעמותות ופורומים שונים.
ליצירת קשר עם תא"ל (מיל.) אורי מנוס: umanos@013.net

כמו רבים שחוו את מלחמת יום הכיפורים, היא עשתה משהו למנוס. הוא שינן והפנים את לקחיה לפקודיו בשלל התפקידים הרבים בהם שימש בצבא ובמערכת האזרחית. היום הוא "חורש" את יחידות התותחנים והקורסים השונים, מציע את עצמו לכיתות בתי ספר וכבר העביר למעלה מ-550 שיחות והרצאות על גדוד 405 במלחמה, כולל לקחים ברמה האישית, הצבאית והחברתית-מדינית. לאחרונה ערך אישית שני סרטונים שהוצגו בטלוויזיה הקהילתית; האחד, 'האנדרטה האחרונה בגולן', סיפור לחימתם, נפילתם והנצחת זכרם של שליש הגדוד יואל פורת והרס"ר אבי דיטשי (על שמם מחנה 'יו-אב') - שנהרגו על-ידי טנקים סוריים במוצאי יום כיפור, סמוך לצומת המפלים. לאחרונה ערך מנוס סרט בן תשע דקות על משמעות הגולן למדינת ישראל, כסרטון הדרכה לתלמידי כיתות י"ב, העולים מדי שנה לפרויקט 'בעקבות לוחמים', שיזם אביגדור קהלני.
הצל"ש מחאן ג'וחדר
עם פקודת הנסיגה מאזור ג'וחדר, מחליט מנוס לחלץ את יתרת הגדוד לתל בזק ובוחר שביל צר, מקביל לנחל בזלת. הוא מוביל את הכוח רגלית, מוריד את חולצתו ונשאר רק עם גופייה לבנה שתבלוט בחשכה לעיניו של נהג הנגמ"ש יפת מתנה, הנע אחריו.
בתל בזק הם מזהים שוב טנקים סוריים ומתחמקים לדרך מעלה גמלא. התותחים ממתינים באחד מערוצי נחל דליות, המקביל לציר מעלה גמלא. מנוס יורד מהזחל"ם ומחליט להתקדם לעבר גבעה סמוכה ולצפות לעבר הטנקים המאיימים. הסורים מזהים אותו, פותחים באש, מחטיאים והזחל"ם עולה באש. מנוס רואה לפניו רק שניים-שלושה טנקים סוריים, אבל במפקדת פיקוד הצפון יודעים שאלו החלוץ של עשרות טנקים השועטים לכיוון הכנרת. הפיקוד מאיץ במנוס לסגת לעמק הבטיחה, אך הוא חושש להניע את כל הכוח, כי בטווח ירי אורבים לו הסורים. בראשו עולה אז סיפורו של יהודה קן דרור, מגיבורי קרב המתלה ב-1956. הוא עולה על נגמ"ש, מוריד את אנשי הצוות ומותיר רק את נהגו, יפת מתנה. כך הוא יוצא כחלוץ המרכז אליו את האש, לבדוק את תגובות הסורים לפני שיחשוף את יתרת הגדוד כברווזים במטווח.
מנוס מנחה את סרן יוסי קורן, מפקד סוללה א', להניע את הגדוד בעקבותיו באם יצא בשלום. קורן משיב לו: "שמור על עצמך", ומנוס, כפי שנהג במשחקי השכונה בילדותו עונה: "על החיים ועל המוות, אחת-שתיים-שלוש".
לאחר נסיעה של כ-300 מטרים, מתפוצצים שלושה פגזים בחזיתו של הנגמ"ש. מנוס אומר לעצמו מופתע "הסורים כבר הגיעו לכנרת" וטועה. היו אלה ראשוני מגויסי המילואים, הטנקים הראשונים של חטיבה 188 במילואים, שאינם מזהים את כלי הרק"ם המשונים כתותחים ישראלים ויורים לעברם. מזלו של מנוס שיחק שוב. סרן שמוליק אהרון, קמב"צ מת"פ צפון, היה במקום, התערב ומנע ירי מדויק יותר. לחוסר תיאום הכוונות של הטנקיסטים היה הפעם יתרון.
התותחנים הגיעו בשלום לעמק הבטיחה עד לשפת הכנרת ושבו מיד לגולן, ככוח הארטילרי היחיד בדרומו. על אופן תפקודו בשני ימי הלחימה הראשונים קיבל מנוס צל"ש, אחד משלושה ציונים לשבח בגדוד 405 של התותחנים, במלחמת יום כיפור.

הנופלים

קציני וחיילי גדוד 405 שנפלו במלחמת יום הכיפורים, בהגנת רמת הגולן:
חיילי סוללה ב' שנפלו במוצאי יום הכיפורים בעמדת ג'וחדר:
ממפקדת סוללה ב': סגן נסים סרוסי, סמ"ר יעקב שרגאי, סמ"ר משה צימרמן, רב"ט אברהם סילוק, טוראי שבתאי מצרי.
צוות 3: סמ"ר שלמה טייכמן, רב"ט נתן אוחנה, סמל רפאל בניפלח (בן נפלא), רב"ט עמרם גבאי סמל אלי (אלן) סעדה, רב"ט דוד שהרבני.
צוות 4: סמל חנניה אברהם, רב"ט ציון אלמאסי, רב"ט אשר אסולין, טוראי משה דנקנר, רב"ט יצחק ירקוני.
נפלו בי"א בתשרי, תשל"ד סמוך לצומת המפלים בהובילם שיירת תחמושת:
שליש הגדוד, סגן יואל פורת, רס"ר הגדוד רס"ר אברהם דיטשי.
קציני הגדוד שמצאו את מותם בתפקידם כקציני תצפית קדמיים וקישור ארטילריים:
סגן ירמיהו טנא, שימש כקצין תצפית בגדוד טנקים 82 בחטיבה 7, נפל בתל יוסיפון.
סרן אברהם שניר (שינדלר), שימש כקצין קישור ארטילרי בגדוד הטנקים 77 בחטיבה 7.
נפל במזרעת בית ג'אן.
סרן הרצל כהן, שימש כקצין קישור ארטילרי בגד' 51 של גולני, נפל בקרב לכיבוש החרמון.

גרשון אקשטיין הוא סא"ל (בדימ.), סופר ופובליציסט
תאריך:  24/10/2008   |   עודכן:  24/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפור של מלחמה, הנצחה ומורשת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא פסה רוח ההתנדבות מן הארץ
אוהב עמי  |  25/10/08 14:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרטין שרמן
בניגוד להצעות הפתרון הכרוכות בנסיגות משטחי יש"ע או בהשארת נוכחות ערבית מסיבית בהם, פתרון המתמקד בהיבט ההומניטרי והאישי של מצוקת הפלשתינים אינו טומן איום ביטחוני    חלק ב'
טובה ספרא
תחזית הכוכבים לשבוע 24.10-30.10    כל הקשור לעולם הרגשי מובלט יותר השבוע    אפשר לצפות לחדשות, אולי לא בדיוק כאלה שתרצו לשמוע    כלכלה ושווקים: חוסר היציבות ממשיך וייתכן משבר בתחום ההייטק    אצלנו: ציפי לבני אינה ממריאה, אך תעשה הכל כדי לשבת על כיסא ראש הממשלה
ציפי לידר
תופעת הצגת הדתיים והחרדים על-ידי 'הפורשים' מהדת בתדמית שלילית מטילה כתם על הקהילה כולה. ה'פורשים' הללו בסך-הכל מצדיקים סטייתם מהנורמה הדתית על-ידי הטלת דופי על הזולת או על הקבוצה כולה, משום שבדרך זו הם מתמודדים עם רגשי האשמה הנובעים מסטייתם, ובכך משקיטים קול מצפונם    אין להסיק אפוא מסקנות מכלילות וחפוזות מהצגת מקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על פיהם משפט על היהדות כולה
נסים ישעיהו
אנחנו יכולים לאמץ לעצמנו כל מיני תחליפים, כל מיני תפקידים חשובים שנבדה מלבנו, כגון לחתור לשלום עם השכנים וכולי, ובלבד שלא לעשות את השליחות שהוטלה עלינו. אבל זה לא יעזור, כי כאמור, הקב"ה אינו מוכן להסתפק בתחליפים
עו"ד אשר אביטן
שר הביטחון, האמון בין השאר על החזרת החטופים, מביע את מורת רוחו מההפגנה להחזרת שליט על כך שאנו מכלכלים היטב את חוטפיו של גלעד ועוזריהם. בראיון לגל"צ מחליט לחשוב גם עבור החוטפים ולהציע להם להעלות את המחיר לשחרור גלעד: "ההפגנות מעלות את המחיר לשחרור שליט", לא בהירה דיה עילת ברק לייעץ לאוייבנו להעלות את המחיר. חושי הארכי היה מתבייש בעצת ברק, הלנו אתה אם לצרינו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il