X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תגובת ההורים המתבשרים שילדם סובל ממחלה היא קריטית יש שמתקשים להשלים עם המציאות ונמנעים מלספר לו ואחרים מאמינים כי עם גילוי המחלה חשוב לספר על כך לילד, לשדר לו אופטימיות ולגרום לו להאמין שלמרות מוגבלויותיו הוא יוכל להגיע להישגים
▪  ▪  ▪
חקק. חשוב לספר את האמת [צילום: יח"צ]

מרבית ההורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מוצאים את עצמם מתחבטים בשאלה האם לספר לילדם על המחלה ממנה הוא סובל, עד כמה כדאי לפרט בפניו את מצבו או שאולי בכלל עדיף לא לספר לו דבר.
יש שמאמינים בפתיחות ודואגים כבר עם גילוי המחלה לספר עליה לילדם, ויש הורים שמעדיפים לא לשתף את הילד במידע כל-כך מהותי משום שהם לא ממש יודעים איך לעשות את זה. הורים אלה לא נותנים את הדעת על כך שיגיע שלב בו הילד יבין בעצמו כי הוא שונה מאחרים, ויתקשה להתמודד עם הידיעה הזו משום שאף אחד לא הכין אותו לכך או דיבר איתו על הנושא.

חמשת הכללים

1. אל תשמרו בבטן
מומלץ לספר לילד על מחלתו מייד עם אבחונה, אולם חשוב לנקוט בגישה אופטימית המשדרת שלמרות המחלה הוא יוכל לחיות חיים רגילים ומאושרים.
אצלנו, למשל, הבשורה על הבת שלנו מאי, שהיא סובלת ממחלת ניוון שרירים נדירה, זעזעה אותנו ועברו בנו תחושות עמוקות מאוד של אשמה, אסון, רחמים עצמיים ותסכול. אלא שבמקום ליפול למרה שחורה, החלטנו להתמודד עם המשבר הזה בצורה הכי טובה שיכולנו. לכן היה חשוב לנו לדבר עם מאי על המחלה שלה כבר בגיל צעיר, להסביר לה מה המשמעות של המחלה ולעודד אותה כי למרות זאת היא יכולה להגיע להישגים. מעבר לזה היה לנו חשוב לשלב את מאי במסגרות חינוך רגילות ולוותר על הנוחות שיש בשליחת ילד למסגרת טיפולית ייחודית, וזאת מתוך שאיפה שהיא תרגיש כמו כולם ותלמד להסתדר בחברה למרות מוגבלויותיה.
2. שינוי בתפיסה:
בעזרת שינוי בתפיסת ההורים ואמונה כי גם מוגבלות אפשר לנצח, אפשר לגרום גם לילד להאמין שהוא מסוגל לעשות כמעט כל דבר. אם לדוגמא הילד סובל מחולשה בזמן הליכה או מקשיים מוטוריים, חשוב להגיד לו באופן ישיר: 'נכון שאתה לא יכול לרוץ ולקפוץ כמו כולם, אבל תמשיך לנסות לעשות מה שאתה יכול. אני בטוחה שלמרות המגבלה שלך אתה תצליח'.
3. תמיכה:
כשילד מתחיל להפנים כבר בגיל צעיר שהוא חולה או מוגבל, זה ממשיך ומחלחל בו שלמרות המגבלה שלו הוא ילד רגיל כמו כל הילדים האחרים. כמו-כן, חשוב לשדר לילד שיש לו הורים תומכים, שנמצאים שם בשבילו ומאמינים ביכולותיו.
4. היזהרו בדיבורכם:
ילד קולט מילים גם אם לא פניתם אליו ישירות. מספיק שסיפרתם למישהו כמה קשה לכם לגדל אותו והוא שמע את זה מבלי ששמתם לב לכך. ילד כזה עלול לפתח חשיבה שלילית לגבי עצמו, ירגיש שהוא נטל על הורים ובמקרים קיצוניים אף עלול לפתח מחשבות אובדניות.
הורים שמתייחסים למוגבלות של ילדם כאל אסון, משדרים זאת לילד ובכך משפיעים עליו לרעה. על ההורים להבין שמוגבלות אפשר לנצח, ולשדר זאת לילדם. אל להם להתייחס לילדם כאילו שהוא לא מבין כלום.
5. שדרו ביטחון
תנו לילדכם הרגשה של ביטחון, ושאתם תמיד תהיו שם בשבילו כדי לעזור לו, לדאוג לו ולגונן עליו. ילד עם צרכים מיוחדים שיגדל במשפחה כזו ילמד להאמין בעצמו וירגיש תמיד בטוח.

מחברת המאמר הינה מאמנת מוסמכת שסיימה קורס מאמנים מתקדם בבית הספר לאימון מאמנים. היא מתמחה בסיוע לאנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים בשלל תחומים, וכן להורים לילדים עם צרכים מיוחדים
תאריך:  07/12/2008   |   עודכן:  07/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' יוסף עוזיאל
המחלה פוגעת ב-1 מכל 1,000 ילדים בישראל, בצורות ובדרגות חומרה שונות    ישנן 7 צורות של דלקות מפרקים בילדות, כאשר כל סוג עומד בפני עצמו, ומאופיין בהתנהגות קלינית שונה ופרוגנוזה שונה
דר' יחיאל שבי
הקשיים בפניהם ניצב מתמודד לבחירות אשר אינו נתמך על-ידי בעלי ההון והדעה הם רבים ואינם מוצדקים. הגיע הזמן לדחוק בפרנסי המדינה לסייע למתמודדים מכל השכבות
נרי אבנרי
סילבן שלום יודע להגיד את המילים הנכונות. אבל ברגע של התנגשות בין תאוות השררה לאינטרס הציבורי, תאוות השררה גוברת אצלו
דר' מוטי גולן
מה בדיוק ראה יעקב אבינו במפגש נוסף וחשוב ביותר, ב"מפגש עם הקב"ה"? היה זה בחלומו המפורסם בלילה בבית-אל ואשר בגין מפגש זה פורצת מפיו של יעקב הקריאה האלמותית: "אכן, יש י-ה-ו-ה במקום הזה"!
אבנר הלפרן
האיומים והסכנות הממתינים לטיפולו של אובמה לא יותירו לו חופש פעולה רב. ייתכן שיהיה עליו לקבל החלטות כבדות משקל תוך כדי תקופת החפיפה הנשיאותית שלו, בצוותא עם הממשל הנוכחי. ההתפתחות העיקרית היא ריצת האמוק של האירנים לעבר הפצצה הגרעינית הראשונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il