X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הממשל האמריקני היוצא ניסה להפוך את יחסי ארה"ב-הודו לשותפות אסטרטגית מן הראוי שגם הממשל הנכנס יתייחס לאירועי מומבאי כאל תמריץ להבסת האידיאולוגיה הגי'האדיסטית, תוך שיתופה של הודו
▪  ▪  ▪
לנצל את הדמוקרטיה של הודו ללוחמה בג'יהאד האיסלאמי [צילום: AP]
ממשל בוש חיזק את ביטחון הפנים ופגע ברשתות טרור ברחבי העולם, אך נכשל בהדיפת התמיכה האידיאולוגית בטרור. הדיבורים התכופים של הנשיא על קידום הדמוקרטיה בעולם המוסלמי רחוקים מלהיות מאבק רעיוני שיטתי ומקיף נגד אל-קאעידה בפרט ונגד התנועה הג'יהאדיסטית בכלל

   רשימות קודמות
  הפשטנות היא כלכלית, ההטייה היא פוליטית
  הפשטנות היא כלכלית, ההטייה היא פוליטית

בפגישה בפנטגון בשנת 2002 ציין פקיד ממדינה אסיאנית, כי מספרם של המוסלמים בהודו דומה מאוד למספרם בפקיסטן, אך כמעט לא ידוע על אזרחים מוסלמים בהודו שהצטרפו לאל-קאעידה, בעוד שפקיסטנים רבים עשו זאת. הסיבה לכך, לדעתו, היא היותה של הודו מדינה חופשית ודמוקרטית.
הוא לא טען שדמוקרטיה היא תרופת פלא לכל בעיה, אלא שלא ניתן לפתור את בעיית הטרור אך ורק באמצעים צבאיים או על-ידי אכיפת החוק. כלומר, כדי להתמודד עם אתגר הטרור יש לפעול גם ברמה הרעיונית: להתעמת עם האידיאולוגיה הקיצונית ולקדם רפורמות דמוקרטיות, תוך צמצום כוח משיכתו של האיסלאמיזם הקיצוני.
הסתכנות במחאה רוסית
התקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 חיזקה את העניין של ממשל בוש בהודו. עם כניסתו של הנשיא בוש לתפקידו, היה בכוונתו להפוך את יחסי ארה"ב-הודו לשותפות אסטרטגית - כזו המכירה במעמדה העולה של הודו כאחת המדינות הדמוקרטיות המאוכלסות ביותר, שחלק ניכר מכלכלתה הולם את עידן המידע (information age), כבעלת יכולות צבאיות מרשימות וכמדינה השואפת להגביר את מעורבותה בענייני העולם.
בראשית הדרך קיבל שיתוף הפעולה האסטרטגי בין ארה"ב להודו זריקת עידוד עם ביקורו של ג'אנוואנט סינג, ששימש הן כשר החוץ והן כשר ההגנה של הודו, אצל הנשיא בוש במשרד הסגלגל באפריל 2001. סינג הדגיש את הדאגה המשותפת של שתי המדינות לנוכח מצב הביטחון באסיה, ובמיוחד ציין את האינטרסים המשותפים לארה"ב ולהודו בתחום מערך ההגנה נגד טילים.
נקודה אחרונה זו הייתה נועזת במיוחד במסגרת היוזמה השנוייה במחלוקת של הממשל האמריקני. פקידי ממשל התרשמו כי סינג אותת לאמריקנים על רצונה של הודו ליצור בסיס הבנה משותף עם ארה"ב, אפילו תוך נטילת הסיכון שרוסיה - ידידתה הקרובה של הודו בימי המלחמה הקרה - תביע את מחאתה.
הפנטגון מילא תפקיד מפתח בבניית הדיאלוג בין בוש לסינג. הצוות האמריקני-הודי לגיבוש מדיניות הגנה משותפת (U.S.-India Defense Policy Group - DPG) שבראשו ישבתי אני עם עמיתי ההודי, גיבש קשרים צבאיים בין שתי המדינות ופיתח ערוצים לסחר ביטחוני. הצוות הפך פורום לשיחות אסטרטגיות במגוון רחב של נושאים, מעבר לאלה הנוגעים לשתי המדינות או לאזור.
בדצמבר 2001 פתחתי את הישיבה הראשונה של הצוות בדברים על כך, שבמשך תקופה ארוכה מדי האמריקנים ראו בהודו מדינה בעייתית: כבעייה בנושא הפצתו של הנשק הגרעיני וכמחציתו האחת של הסכסוך ההודו-פקיסטני. אולם ממשל בוש רואה את הודו אחרת: ככוח עולה, שעימו אנו יכולים לשתף פעולה בעיצוב הסביבה האסטרטגית של אסיה, למען קידום הביטחון, השלום והשגשוג.
התקפת הטרור של ה-11 בספטמבר סייעה לאמריקנים להבין את מהותו של המאבק בטרור שבו נתונה הודו. אנשים מקלים ראש בבעיות הביטחוניות של מישהו אחר, כשהם עצמם אינם סובלים מהן. אך לאחר ה-11 בספטמבר אמריקנים רבים, בתוך הממשל ומחוצה לו, ראו בהודו ובארה"ב שותפוֹת במלחמה בקיצונים האיסלאמיסטיים.
ככל שלמדנו יותר על האידיאולוגיה של הג'יהאד - זו של אל-קאעידה, של לַשקַר-א-טייבה ושל אחרים - נראה היה פחות סביר שהודו תצליח, על-ידי פשרה עם פקיסטן בקשמיר, לסלק את התקפות הטרור נגדה, שכן מנהיגים ג'יהאדיסטיים מכריזים כי מטרתה של מלחמת הקודש שלהם אינה להביא שינוי במדיניות זו או אחרת של אויביהם, אלא להקים מדינה איסלאמית עולמית. המלחמה ומעשי הרצח שנועדו ליישם את החזון האפוקליפטי הזה כוללים רשימת עוולות ושנָאוֹת ארוכה, המופנית גם כלפי השליטים של מרבית המדינות המוסלמיות, בהם הם רואים כופרים.
אולם במיוחד בזים הג'יהאדיסטים לדמוקרטיה. הם מאמינים כי חקיקת חוקים על-ידי בני אנוש והנהגת שלטון עצמי הם בבחינת חילול הקודש והתרסה נגד ריבונותו של האל, שבו הם רואים את המקור היחיד לחוק.
ממשל בוש חיזק את ביטחון הפנים ופגע ברשתות טרור ברחבי העולם באמצעות פעולה ישירה נגד טרוריסטים, סילוק משטריהם של הטליבאן ושל סדאם חוסיין, הפעלת לחץ על כלכלת הטרור, אכיפת החוק ושיתוף פעולה מודיעיני עם שותפים זרים רבים. אך אין להכחיש, כי הממשל נכשל בהדיפת התמיכה האידיאולוגית בטרור. הדיבורים התכופים של הנשיא על קידום הדמוקרטיה בעולם המוסלמי רחוקים מאוד מלהיות מאבק רעיוני שיטתי ומקיף נגד אל-קאעידה בפרט ונגד התנועה הג'יהאדיסטית בכלל.
זהו תחום שבו הנשיא הנבחר, אובמה, יכול לתרום תרומה חדשה וחשובה לביטחון הלאומי. הוא יכול לדרוש ממחלקת המדינה האמריקנית ומקהיליית המודיעין לתכנן אסטרטגיות פורמליות, גלויות וחשאיות, כדי להיאבק באידיאולוגיה האיסלאמיסטית ולדרוש דיווח על תוצאות יישומן.
בין אסטרטגיות אלה ניתן למנות: 1. זיהוי, בכל אזור ואיזור, של הדוברים המוסלמים הראשיים - אנשים פרטיים וארגונים - התומכים באלימות ג'יהאדיסטית, או מתנגדים לה; 2. לימוד רשתות התמיכה של הג'יהאדיסטים ונקודות החולשה שלהן; 3. פיתוח דרכי פעולה אמריקניות ורב-מדינתיות לחיזוקם של הקולות האנטי-טרוריסטיים ולערעור מעמדם של הקיצוניים; 4. הגדרת מהותה של הצלחה בתחום זה, ומעקב אחר ההתקדמות לקראת הגשמתה.
המפתח להצלחת אסטרטגיות אלה יהיה איכות הקשרים שיהיו לארה"ב עם מדינות ידידותיות כמו הודו, בעלות ידע ויכולות הולמים, שלהן אינטרסים משותפים עם ארה"ב. וכך, שפיכות הדמים במומבאי עשויה להסיג את הקיצונים הג'יהאדיסטים, אם היא תניע את הצוות של אובמה לחזק את שיתוף הפעולה האסטרטגי עם הודו ותסייע לייזום אסטרטגיה מתאימה להבסת האידיאולוגיה הטרוריסטית של אויבינו.

המאמר פורסם לראשונה ב-6.12.2008 בוול סטריט ג'ורנל.
דאגלס פיית' היה תת-שר ההגנה האמריקני לענייני מדיניות, וכיום חבר המרכז למדיניות ביטחון לאומי במכון האדסון.
תאריך:  20/12/2008   |   עודכן:  20/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הודו - שחקנית מפתח בברית נגד הטרור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
הבעיה של הציבור היא אינה עם נחמדותו של ברק, אלא עם מפלגת העבודה שבגדה בכל הבטחותיה החברתיות מ-2006    בעייתו של ברק בעיקרה אינה אופיו, אלא שהוא עצמו, באורח חייו ובבחירותיו, מהווה סמל חי לכך שתנועת העבודה אינה קיימת יותר
רות פורסטר
קשה לדמיין רשימה עלובה יותר, בה חברו יחד עסקנים קטנים הרואים במפלגת הנפל קדימה סיכוי אחרון להישרדותם הקטנה בפוליטיקה קטנה ודוחה    המצפון זועק- די! לנקות ומהר
אריה אבנרי
גדעון רייכר לא היה זקוק לתקופת צינון בין עבודתו העיתונאית לבין כניסתו לפוליטיקה    מאז ומתמיד הוא נהג להתחמם בעזרת כספים שהוא גובה מכל הבא ליד    הוא והאתיקה העיתונאית מעולם לא נפגשו פנים אל פנים והיושר אף פעם לא היה אפילו גפרור לרגליו    הערת אזהרה (15)
גיל רונן
בעזרת פעילוֹת פמיניסטיות באקדמיה, מנסחים ארגוני נשים את ה"אמיתות" הרצויות ומפיצים אותן    את הדיקטטורה הזאת לא תמיד אפשר לראות, אבל אפשר לחוש בה
ראובן לייב
תרבות הנהיגה הקלוקלת הפושה בכבישי הארץ, היא נחלתם של יותר ויותר אוחזים בהגה
רשימות נוספות
דבר השלום וכזבו בימים ההם ובזמן הזה  /  אורי שטרוזמן
מלכיאור יש רק אחד  /  אמיר חצרוני
מי טוחן את הפלשתינים?  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il