X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  נאומים
השפעת החשיפה היומית של ילדים יהודים וערבים הלומדים במסגרת אינטגרטיבית על דפוסי החשיבה בנושא קטגוריות חברתיות לעומת ילדים הלומדים במסגרת נפרדת
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

קטגוריזציה הנו תהליך קוגניטיבי בסיסי שבו משתמשים אנשים כדי להבין את העולם שמסביבם. באמצעות קטגוריות אנו מסיקים כיצד להתייחס לבני אדם שונים. מחקרים הראו כי אנשים מאמינים שקטגוריות חברתיות מסויימות הן אמיתיות, בנות קיימא, ונתפסות כבעלות מהות יחודית וקבועה. המחקר המוצג כאן חקר עד כמה ילדים ישראלים מקבוצות אתניות שונות אוחזים באמונות כאלה לגבי קטגוריות חברתיות שונות: מעמד חברתי, מגדר, מראה חיצוני, דתיות, מקצוע ולאום.
576 ילדים מארבע תתי-קבוצות בחברה הישראלית השתתפו במחקר: ילדים יהודים חילונים וערבים מוסלמים שלומדים בבתי ספר נפרדים, וכן ילדים יהודים וערבים הלומדים במסגרת משותפת. הילדים השתייכו לשלוש קבוצות גיל: ילדי גן-חובה, ילדי כתה ב' וילדי כתה ו'. המחקר בדק היבטים שונים של תפיסה מהותנית כגון: הפוטנציאל האינדוקטיבי של קטגוריות, אמונות לגבי קביעות ההשתייכות לקטגוריה ולגבי הבדלים בסיסיים בין קטגוריות.
הממצאים מראים השפעה משמעותית של חשיפה יומיומית לקבוצות אתניות אחרות. נראה, כי ילדים הלומדים במסגרות בתי הספר הדו לשוניים נוטים לתת חשיבות רבה ללאום ומאמינים שמאפיין זה עובר מהורה לילד לעומת הילדים במסגרת הנפרדת שפחות מבליטים את עניין הלאום במימד השייכות לקבוצה. מצד שני, כאשר הילדים מתבקשים להסיק מסקנות לגבי מאפיינים פסיכולוגיים והעדפות של ילדים אחרים, אין ללאום חשיבות גדולה אצל הילדים הלומדים במסגרת החינוך האינטגרטיבי.
נראה אם כך שהאמונות של הילדים במסגרת האינטגרטיבית כלפי האחר מבוססות על חוויה והתנסות עם האחר לעומת הקבוצות הנחקרות האחרות אשר מסתמכות על ידע מופשט ומנותק מחוויה.

אודות המחברת

אינאס דיב הנה דוקטורנטית בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן. מחקרה, בהנחיית ד"ר גיל דיזנדרוק מהמחלקה לפסיכולוגיה עוסק באמונות של ילדים ישראלים בנושא קטגוריות חברתיות וההשלכות של אמונות אלה על דפוסי החשיבה של ילדים יהודים וערבים. עוסקת בהדרכת מורים לאנגלית במרכז הפיסג"ה במזרח ירושלים. מזה שנים היא ממלאת תפקיד רכזת תחום האנגלית ומלמדת במכללת דויד ילין, מתוך אמונה בחשיבות הרבה של פיתוח מיומניות חשיבה בלמידה ובהוראה.

אוניברסיטת בר-אילן, החוג המשולב למדעי החברה והתוכנית ללימודי ניהול וישוב סכסוכים ומשא-ומתן;
תקציר - הוכן עבור הכנס מחיצות, הפרדה, אינטגרציה: גורמים והשלכות, של הפרויקט לחקר דת, תרבות ושלום (12.01.09).
תאריך:  17/02/2009   |   עודכן:  17/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השפעת הלימוד המשותף על תפיסת ה'אחר'
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תמר אריאלי
באזורים שונים בעולם הגבול מתפקד כגשר המאפשר פעילות כלכלית וחברתית ולא כמחסום כפי שהיה בעבר    עם זאת, בישראל, מיזמי גבול משותפים תרמו אך מעט לאינטראקציה ישראלית - פלשתינית
ד"ר סראב אבורביעה-קווידר
הכניסה למוסדות ההשכלה הגבוהה, הממוקמים במרחבים היהודים-ישראלים [ערים מרכזיות], מהווה כניסה אל עולם תרבותי שונה החושף את הנשים לערכים, נורמות ופרקטיקות השונות מאלו של תרבותן
ד"ר נחמי באום
מפגשי יהודים ערבים במקומות עבודה משפרת את יחסי היהודים ערביים    עם זאת, פיגוע אחד מעלה את רמת החרדה, העוינות ההדדית והחשדנות של שתי הקבוצות זו כלפי זו
אסמאא גנאים, איליין חוטר, מירי שיינפלד
מערכת החינוך בישראל מחולקת לשלושה מגזרים: ממלכתי, ממלכתי-דתי וערבי    מגזרים אלה לא נפגשים בנסיבות רגילות, וקיימים סטריאוטיפים רבים כמו גם חוסר אמון בניהם
ד"ר רונית קמפף
שיחות בין בני נוער ישראלים-יהודים ופלשתינים בערוצי צ'ט סמויים במהלך מפגשים בסביבת תלת-ממד ווירטואלית    ערוצים אלו יכולים לשמש אמצעי לבסס קשר והיכרות בין חברי קבוצות בקונפליקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il