X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חוקר מאוניברסיטת בן-גוריון פיתח מערכת שמאפשרת לנתח ציוצים בזמני חרום, ולהסיק מכך על התנהגות ארגונים וממשלות במדיה החברתית מקרי המבחן שלו היו מתקפת הטרור בניירובי ומבצע צוק איתן
▪  ▪  ▪
מצייצים מלחמה [צילום: AP]

מערכת שפותחה באוניברסיטת בן-גוריון תאפשר לנתח ולעקוב אחרי שימוש במדיה החברתית במהלך אירועי חרום.
המערכת, TwitterMate, פותחה על-ידי תומר סיימון, דוקטורנט במחלקה לרפואת חרום בפקולטה למדעי הבריאות של האוניברסיטה, בהנחיית פרופ' אבישי גולדברג וד"ר ברוריה עדיני. היא מאפשרת איסוף, שמירה וניתוח של ציוצים בטוויטר (Twitter) והמשתמש יכול באמצעותה לעקוב אחרי התגיות (Hashtags) הראשיות שמייצרים המצייצים. ניתן להתמקד בשימוש בה בחשבונות ספציפיים של יחידים, ארגוני חרום וארגונים לא-ממשלתיים.
המחקר של סיימון, שפורסם לאחרונה ב-PLOS One, מציג את הפעילויות העיקריות ואת תבניות השימוש במדיה חברתית במענה לאירוע חרום, ואת הפקת הלקחים משימוש זה. הוא התמקד במבצע צוק איתן ובמתקפת הטרור בקניון ווסטגייט שאירעה בספטמבר אשתקד בניירובי, בירת קניה, שבה נהרגו 67 בני אדם ונפצעו 175, במהלך ארבעה ימי מצור על קניון בעיר. סיימון הפעיל את המערכת במהלך האירוע בניירובי ומצא כי ארגונים רבים, בהם קבוצות טרור, פרסמו מידע על המתקפה בו-זמנית - הן בחשבון הרשמי של הארגון והן בחשבון הפרטי של מפקדו.
מהתוצאות עלה שטוויטר הפך לערוץ תקשורת חיוני בין הממשלה, המגיבים הראשונים והציבור. במהלך המצור גרמה חשיפה פומבית של מידע ברשת למספר מקרים של פגיעה בביטחון הכוחות. עובדה זו, ככל הנראה, תרמה להתמשכות המצור, מכיוון שהמחבלים, שכאמור, גם הם השתמשו בטוויטר, קיבלו בזמן אמת מידע המפרט את תנועות כוחות החרום נגדם, וכך יכולים היו להשתמש במידע זה על-מנת לשפר עמדות.
המסקנה של החוקר היא שעל אף שהמדיה החברתית מאפשרת נגישות וזמינות גבוהות לתקשורת וזרימת מידע דו-כיוונית במהלך אירועי חרום, על המגיבים הראשונים להשתמש במדיה החברתית לתקשורת גם עם הציבור וגם בינם לבין עצמם, תוך שמירה על ביטחון מודיעיני.
איך השתמשו צה"ל והחמאס בטוויטר במהלך צוק איתן?
סיימון חקר גם את השימוש שעשו צה"ל והחמאס במדיה החברתית במהלך צוק איתן. "שני הארגונים היו פעילים מאוד ופרסמו מידע דרך מספר חשבונות שונים בטוויטר", אמר. אולם, לדבריו, "בעוד שצה"ל השתמש בחשבונות שונים עבור שפות שונות, הסיבה שהחמאס השתמש בגינה במספר חשבונות היא שלעתים, אחד מהם נחסם על-ידי טוויטר בגלל הפרת תנאי השימוש, בעיקר בשל הקריאה לשימוש באלימות".
מן הנתונים שאסף עולה כי דובר צה"ל פרסם במהלך 50 ימי הלחימה יותר מ-1,000 ציוצים, כלומר כ-20 ציוצים ליום, שכללו מידע בזמן אמת על המתרחש בשטח. לעומתו, החמאס פרסם כ-450 ציוצים בלבד.
עם זאת, צה"ל עשה שימוש מוגבל בתקשורת דו-כיוונית, האופיינית למדיה החברתית, והתייחס לכ-10 ציוצים בלבד. מנגד, החמאס ניצל את היכולת הזו וצייץ מחדש (Retweet) כ-250 פעמים והגיב כ-500 פעמים לציוצים שמשתמשים הפנו אליו.
סיימון הסביר כי "בעזרת השימוש בטוויטר יכול דובר צה"ל להעביר את מסריו ולבנות את הנרטיב מול קהלים עצומים ובמהירות גבוהה מאוד. צה"ל החל להשתמש בכלים האלה עוד במהלך עופרת יצוקה ומאז נראה שיש השקעה לצורך שיפור יכולות והגדלת מספר הערוצים בזירת המדיה החברתית".

פורסם במקור: אנשים ומחשבים (2.12.14)
תאריך:  03/12/2014   |   עודכן:  03/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך הפך טוויטר לערוץ תקשורת חיוני בעת מלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
מאורי הירש
אנדרה לייסט, יהודי-ברזילאי בן 28, סטודנט לתואר שני במרכז הבינתחומי הרצליה, על האמונה החזקה בישראל, האנטישמיות בארץ מוצאו והמלחמה של חייו על תדמית מדינת ישראל: "העבודה למען ארץ ישראל היא קודש"
יוני בוכדרוקר
מאז סיום מבצע צוק איתן עברו כבר מספר חודשים, אך נראה כי המערכה המדינית עדיין בשיאה    גורמים ישראלים ופלשתינים ממשיכים במשא-ומתן בקהיר על-רקע המתיחות הרבה    ד"ר לסלי טריס: "בסופו של דבר אמון הוא מה שיקבע את הצלחת המו"מ"
עו"ד אברהם פכטר
"צוק איתן" זה עתה הסתיים וכבר יש לנו סימפטומים של פוסט-טראומה, ולחלק מגופי מערכת הביטחון יש אפילו "הלם קרב". עוד לא יבשו הדמעות והכאב עדיין חד וחזק על הנופלים והפצועים, והנה פורצת מלחמת אגו או קרדיטים על כבוד לשב"כ או על פאשלה לצה"ל ואולי בדיוק ההפך. בכל מקרה, מכל זווית זה עצוב, מכוער ובמיוחד מיותר
יעל ארצי
מן הראוי שהשר עמיר פרץ יצהיר בכנות וביושרה, 'הטעו אותי!' במקום להתהדר בהילה מגומגמת על הצלחותיה של כיפת ברזל שלא היו ולא נבראו בעוטף עזה, אלא ב'מדינת תל אביב'
עו"ד חיים שטנגר
השתן מתחיל לעלות לאנשי צה"ל, השב"כ ושאר ארגוני המודיעין והביטחון לראש. כדאי שמישהו יבוא ויזכיר לאנשי צה"ל והשב"כ, שהמידע המודיעיני והביטחוני הנאסף הוא רכושו של הציבור ואינו רכושו הפרטי של צה"ל וגם/או אינו רכושו הפרטי של השב"כ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il