X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, המואשם על-ידי הפרקליטות במעורבות בפרשת בכיר רשות המיסים שוקי ויטה, מדבר לראשונה על מערכות האכיפה שפנו נגדו, על הלקוח ארקדי גאידמק, ועל ה"שנור" למתן צדקה בסתר "ההליך נגדי הוא כשל מערכתי חמור"
▪  ▪  ▪
עו"ד יעקוב וינרוט [צילום: ערוץ 2]
וינרוט, פלדמן ושוקי ויטה הוזמנו לשימוע
רותי אברהם
הפרקליטות שוקלת להגיש נגדם כתב אישום על עבירת שוחד * וינרוט: "הדברים חסרי יסוד ומופרכים" * חילוקי דעות בפרקליטות בשאלה האם אכן ישנן ראיות לעבירות פליליות
לרשימה המלאה

שוקי ויטה: מתנכלים לי בגלל מאבקי בשחיתות
יואב יצחק
לטענת ויטה, ג'קי מצא הוא אחד הגורמים שסיבכו אותו בחקירה פלילית
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  "המקצוע נמצא עמוק בתהום"
  קול האזרח
  שומר שב"כ
  כיצד לא להופיע בפני מוסד תכנון
  תעשה סֶנְד רֶסִיב

עו"ד וינרוט: "אני מגלגל את הדברים במחשבתי ואין צעד אחד שעשיתי, שלא הייתי עושה אותו היום שוב". וגם "אני לא יודע כמה אני עורך דין טוב אבל אני יודע שאני שנורר מצוין. לצדקה"
עו"ד וינרוט נסער. האיש שראה במשרדו את שועי הארץ בהתמודדותם מול מערכות האכיפה בישראל, ומי שייצג עשרות ראשי מדינה, פוליטיקאים, אישי ציבור ואנשי עסקים בתיקים פליליים שניהלה המדינה נגדם - מוצא עצמו בימים אלה בעין הסערה, לאחר שפרקליטות המדינה הודיעה לו ולרואה החשבון זאב פלדמן כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בעניין מעורבותם בפרשת החשדות נגד בכיר רשות המיסים שוקי ויטה. לויטה עצמו הודיעה הפרקליטות לפני כארבעה חודשים על ההחלטה להעמידו לדין בכפוף לשימוע. בעקבות החקירה המשטרתית נגדו עוכב מינויו לתפקיד הממונה על הכנסות המדינה באוצר.
השופט יצחק זמיר כתב פעם, כי "מערכת המשפט דורשת מן השלטון לנהוג לא רק באופן חוקי אלא גם באופן ראוי, כלומר לא רק על-פי לשון החוק אלא גם על-פי היושר". ספק רב אם וינרוט, ועמו עורכי דין ואנשי אקדמיה (ראו מסגרת) סבורים כי היושר, או אפילו החוק לבדו, יושמו לגביו במקרה הנוכחי.
ד"ר יעקב וינרוט, כיצד אתה מתייחס לטענות של עורכי דין פליליים כי אתה נרדף משום שאתה מייצג אנשי ופוליטיקאים בכירים?
"אני לא חש נרדף ואני לא חושב שמדובר ברדיפה. אני חושב שמדובר בכשל מערכתי חמור מאוד. זאת תופעה שניתחתי אותה לעצמי, לא ביחס לעצמי, מזה זמן רב: כיצד מערכות שלמות יכולות לשגות ברואה? פשוט לא לראות דברים נכוחה. לא לראות כלום. אגב, הדברים האלו מתרחשים לא רק בתחום שלנו. קח את מלחמת יום כיפור, קח את פרשת פולארד, הכול היה כתוב על הקיר. יש מחקרים בעניין הזה, כיצד מערכות כושלות, והמערכות הללו כשהן כושלות, כמובן שהנזק שלהן הוא פנומנאלי. ואני במקרה הזה, קורבן לכשל מערכתי כזה".
איזה כשל היה פה?
"כדי להסביר את הסיבות לכשל מערכתי אדם צריך לדעת את כל הנתונים הרלוונטיים. במקרה הזה, איני יודע את כל הנתונים הרלוונטיים, אבל כן ברורה לי התוצאה. לפני מונח מכתב זימון לשימוע שאני לא מצליח להבין את פשרו. אני בדרך כלל מנסה לשים את עצמי בנעליו של התובע, ובמקרה הזה לא רק אני לא מצליח, גם עורכי הדין שלי לא מצליחים, אנשים שקוראים את זה לא מצליחים, ולכן אני מגיע למסקנה שיש כאן כשל. מה פשרו של הכשל? את זה צריך לבדוק לעומק".

"לא נוטה ללכת לשימוע"

אנחנו נפגשים במשרדו במגדלי ויצמן מיד כשנחת משהייה שתוכננה זה מכבר בחו"ל. עיתונאים מכל כלי התקשורת צבאו על דלתותיו. וינרוט, בדרך כלל שקול ונינוח, הפעם נרגש למדי ולעתים זועם, ביכר לדבר דווקא ב"הפרקליטים" - המגזין של קהיליית עורכי הדין. חשוב לו שהם ישמעו מה שיש לו לומר.
שנים רבות אתה מייצג נאשמים ומייעץ לחשודים, ראית אינספור הזמנות לשימוע, טיוטות כתבי אישום, ניהלת משפטים רבים. תמיד מדובר בכשל חמור, בעיני הנאשם. מדוע בעיניך אתה חריג?
"לא רק בעיניי, אם זה היה רק בעיניי הייתי אומר שאדם קרוב אצל עצמו. אבל אני מראה את זה לאנשים ניטרליים, אנשים שלא נמנו אף פעם על אוהביי, אנשים שלא עבדו אצלי, עורכי דין בעלמא, עורכי דין שאני מעריך אותם, ואף אחד לא מצליח לפצח מה כתוב שם. איזה אשם עולה מתוך מה שכתוב שם. הדברים האלו כל כך תמוהים על פניהם שמהם אני מסיק את הכשל המערכתי".
תגיע לשימוע?
"אני לא נטיתי ואני לא נוטה ללכת לשימוע. חשבתי שבמקרה כזה צריך לפתור וללבן את הדברים בבית המשפט, עד גמירה. אבל הכלל הוא שעורך דין שמייצג את עצמו מוצא שיש לו גם עורך דין אידיוט וגם לקוח אידיוט, אז את ההחלטה הזה אני משאיר לעורכי הדין שלי וליועצים משפטיים אחרים שעוזרים לי. מה שהם יחליטו אני אקבל. אני מתנהג כמו לקוח ולא כמו עורך דין".
אתה רואה סיבה סבירה מדוע ה"כשל" אירע דווקא במקרה שלך?
"לדבר על עצמי אני לא רוצה, כל מה שאגיד על עצמי יהיה מאוד סובייקטיבי. אבל על שוקי ויטה אני כן יכול להגיד לך, שאני מלווה אותו שנים, ואני רוצה לתת נתון שתבין לאן נקלע שוקי ויטה, דבר שאין חולקים עליו; הרי מה היה המאבק שלי בעניין שוקי ויטה? איך נכנסתי לסייע לו? הבן אדם הואשם בפלילים על זה שבחמתו שפך כוס מים, לא מדובר היה בכוס תה, בכוס מים ששפך בחמתו על עובד ציבור. הייתה התעקשות להעמידו לדין פלילי, לא דין משמעתי. לאחר מכן האיש לא קודם במשך שנים. וכשאני רואה את התופעה הזו, אני שואל את עצמי 'האם ייתכן כדבר הזה?'".
כלומר?
"במקרה אחר שהיה בפרקליטות, פרקליט שאני מעריך ואוהב כנפשי (עו"ד אמנון דה-הרטוך - מ.ד) נחשד בכך שנתן סתירת לחי לחבר כנסת. בשביל הגילוי הנאות אומר שאני, עבדך הנאמן, עשיתי הכול כדי שהאיש לא יינזק, כי הבנתי שאדם יכול בשלב מסוים של חייו לצאת מדעתו. פניתי לחברי הכנסת החרדיים וביקשתי שלא ירדפו אותו, כי חשבתי שאדם כזה צריך לתת את הדין בנזיפה. בסופו של דבר ברוך השם הוא לא הועמד לדין פלילי. עכשיו אצל שוקי ויטה לא היה מדובר בסטירה, אלא במים. והוא כן הועמד לדין פלילי. ולא זו בלבד, אלא שקידומו נעצר במשך שנים.
"יש עוד דבר שנגע לליבי בשוקי ויטה. מדובר באדם שגדל בשכונה ד' בבאר שבע, ואני לא חושב שיש הרבה אנשים שיודעים מה זה שכונה ד' בבאר שבע, אבל עורכי דין פלילים יודעים מה זה, שוטרים יודעים מה זה. אדם שטיפס בעשר אצבעותיו והגיע לאן שהוא הגיע, גמר בהצטיינות ראיית חשבון, הרצה באוניברסיטה, הפך להיות פקיד השומה שגבה הכי הרבה כסף במדינת ישראל ואותו העמידו לדין פלילי ולא קידמו.
"אני חושב שסנגור, לא רק שמותר לו להיות חברתי, אלא הוא חייב להיות חברתי וגם אחרי כתב האישום הזה המשרד שלנו ימשיך להיות משרד חברתי והוא ימשיך לא לקחת כספים מלקוחות ולבקש מהם לתרום לצדקה. אני לא אשנה את מנהגי כהוא זה".
אתה אומר ששכר הטרחה שגבית ממנו, והעובדה שבמקרה אחד שלחת אותו לתרום לצדקה, היה מהלך ראוי והוגן?
"ועוד איך הוגן, הוא הופיע אצלי שלוש פעמים. הוא רצה לשלם לי שכר טירחה. אמרתי לו 'לך תתרום לצדקה'. למיטב זכרוני אמרתי לו 1,800 שקל. זה מה שמונח לי בראש, אלו דברים כל כך בנאליים שאני לא יכול לזכור אותם, יש לי כאלו מקרים לאלפים.
"במקרה השני הוא ביקש ממני שאכתוב מכתב ליועץ. אמרתי לו את אותו הדבר, אגב, זה מופיע במכתב הזמנה לשימוע, הם מוכנים לקבל את ההנחה הזאת.
"במקרה השלישי שהוא פנה אליי, זה המקרה שהוא רצה שאני אייצג אותו בבית הדין לעבודה, לקחתי 20 אלף שקל על כתב תביעה שהוכן על-ידי עורך דין צחי שני ממשרדי, שהיה אז עורך דין צעיר. אני הופעתי בבית הדין לעבודה, התיק לא הגיע לשלב ההוכחות כי בישיבת קדם המשפט השופטת ונציג הציבור בבית הדין לעבודה לחצו את המדינה והמדינה הסכימה בסופו של דבר להיענות ולקבל את כתב התביעה שלו. גביתי על זה 20 אלף שקל. אם אומרים לי ש-20 אלף שקל זה שכר טירחה למראית עין, אני לא מבין על מה מדובר. יש לי מאות תיקים שלקחתי הרבה פחות".
אז מאיפה זה מגיע, לדעתך?
"שוקי ויטה היה פקיד שומה שחלק גדול מנפח הפעילות שלו היה תביעות מס מיהלומנים. עולם היהלומנים הוא קטן מאוד, ואני מכיר אותו, גם משום שמשפחתי היא משפחה של יהלומנים בבלגיה וגם משום שייצגתי הרבה יהלומנים בתקופת פשיטת הרגל הגדולה בשנות ה-80. אני מכיר את הענף הזה, מכיר את האנשים שיושבים שם, לא תשמע מיהלומן אחד מילה רעה על שוקי ויטה. אם שוקי ויטה היה אדם שלוקח שוחד, הוא היה לוקח שוחד ממני? הוא היה לוקח שוחד מאנשים שהם לעין ארוך עשירים ממני. האיש נמצא במצב שכשהוא בא אליי למשרד בתקופות שהוא התייעץ איתי על התיק הזה, ואני רוצה להזכיר לך הוא נמצא בהשעייה כמה שנים, נודע לי שהוא היה מחפש חנייה מסביב למשרד כי הוא לא יכול או לא רצה לשלם את מחיר החנייה פה".
זה לא סותר.
"אני רוצה לדעת כמה פקידי שומה היו מוכנים לגבות כסף מזאב רוזנשטיין? כמה פקידי שומה היו מוכנים להתעמת עם כל איתני השוק? כמה פקידי שומה היו מוכנים להפוך עולם ומלואו כדי להגיע בסוף השנה למעמד של פקיד השומה שגבה הכי הרבה כסף בארץ? במשך שנים שוקי ויטה היה גובה המס הגבוה ביותר בארץ, זה עולה בקנה אחד עם מה שקרה לו? זה אדם שלקח שוחד ממישהו? צריך להכיר את שוקי ויטה כדי להבין מה המרחק בינו לבין שוחד. אז אם אתה שואל אותי אם אני רואה כשל מערכתי, על עצמי אני לא רוצה לדבר אבל על שוקי ויטה אני כן יכול לדבר".

רוצה להתנקות בבית המשפט

אני מחזיר אותך שלוש שנים לאחור, לראיון שהענקת למגזין "הפרקליטים" ובו אמרת: "האמת היא שבישראל אין היום ביטחון, משטרה או חינוך. מחובתנו לדרוש מהשופטים: אל תעזרו למשטרה. אל תרשיעו אדם שיש מקום לזכותו. כך יוצרים תמונה מפוברקת של עשיית צדק. תמונה הזויה". אתה חושב שזה עורר במשטרה או בפרקליטות מוטיבציה חריגה לבוא עמך חשבון?
"כסנגור, התעמתתי לא אחד עם אנשי פרקליטות, ואני אומר במידה גבוהה של ודאות, שאני לא חושב שזו הסיבה שבגינה מישהו החליט את אשר החליט. אולי אני נאיבי, אולי המערכת הזו כל כך יקרה לי, שאני לא רוצה לראות את מה שאחרים אומרים לי, שבולט על פני השטח. אני אפילו לא משתמש במונחים האלו מכל הסיבות שאמרתי. אבל דבר אחד אני יכול לומר - כשל קשה מאוד".
אתה עובר בימים האחרונים עם עורכי דינך על תיקי החקירה. מה הרושם שמתקבל אצלכם?
"נתתי את חומר החקירה לעורכי הדין שלי, שהם יקראו את זה. לא רציתי להיות מעורב, ולהטות אותם באיזושהי צורה. ככל שהם קוראים יותר את החומר, הם מבינים פחות את מה שהפרקליטות כתבה. הם לא מבינים איך מתוך החומר עולה איזה שהוא חשד למשהו לא חוקי. אני רוצה להגיד לך בשיא הכנות, אני הרי מגלגל את הדברים במחשבתי עוד מהתקופה שנחקרתי במשטרה, ואין צעד אחד שעשיתי, שלא הייתי עושה אותו היום שוב. אין צעד כזה".
הודעת שבכוונתך לוותר על השימוע. מהן הסיבות לכך?
"הנטייה שלי, ואני מקווה שאצליח לשכנע את הפרקליטים שלי, היא לא ללכת לשימוע, ולא בגלל מה שהתפרסם בעיתון שכביכול אין לי אמון בפרקליטות, אלא משום שאני חושב שכאשר מטיחים באדם עברות מהסוג הזה, הייתי רוצה להתנקות בבית משפט. לא הייתי רוצה להתנקות בפרקליטות.
"הסיבה השנייה היא, שאדם מחזיק בדיבורו, אדם קשור להחלטות שלו. ולי לא נתנו מישהו אובייקטיבי להישמע בפניו. לא נתנו לי שימוע אצל אדם שלא קשור לחקירה. אני הייתי מצפה שלצידו של האדם שהיה מעורב בחקירה יישב מישהו שלא היה מעורב בה. אני לא ביקשתי שימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה, כי אני לא רוצה שום יחס שלא ניתן למישהו אחר.
"הסיבה השלישית היא הפחד שלי שההחלטה בשימוע תארך שנה ובינתיים אסתובב בשוק עם כובע של חשוד על הראש. בבית המשפט, לעומת זאת, אני לא הולך לנהל משפט פרוצדוראלי על קבילות של מסמכים. אני הולך לגופו של עניין ושבית המשפט יחליט את אשר יחליט. הדבר היחיד שאני מבקש, וזה דבר שמגיע לי - אני אבקש משפט מהיר".
עולה מדבריך טענה לניגוד עניינים בתיק, בקרב אלו שמנהלים אותו מולך?
"לא אדבר על עצמי. לשוקי ויטה יש בטן מלאה על אנשים בכירים במערכת אותם הוא מאשים בטענות קשות. יעצתי לשוקי ויטה לשים את הדברים האלה בצד, ללכת לבית משפט כאשר ההתייחסות היא לגופו של עניין, ולהשאיר את הדברים האלו לעת מצוא. הואיל והדברים נוגעים גם לשורות של מס הכנסה ואלו דברים סודיים שבסודיים, אני גם המלצתי לשוקי ויטה לשתוק, כי שוקי ויטה הוא פקיד שומה. דברים שאדם יודע מתוקף תפקידו כאיש מס הכנסה חייבים להישאר אצלו נעולים בקדושה עליונה".
מה בנוגע למעורבותו של רו"ח זאב פלדמן?
"מי שהופיע בפני שוקי ויטה היה רו"ח זאב פלדמן. כל מי שמכיר אותי יודע שאני לא מטפל בנושא מס הכנסה אזרחי. השוק שלנו הוא שוק שיש בו מידע משוכלל, יודעים בדיוק מה המעמד של פלדמן בנושא מס הכנסה ומה המומחיות שלי בנושא. נתתי את התיק לטיפול של פלדמן, הוא עמד מול שוקי ויטה וסגר מולו את הדברים. אני סמכתי על פלדמן בעיניים עצומות".
מילה או שתיים על האוליגרכים שאתה מטפל ומייצג בעניינם. איך אתה מגיב לטענה שמצד אחד אתה מטפל בשוקי ויטה ומצד שני מייצג אותם וכביכול הם זוכים בשומות מופחתות?
"קודם כל הם לא קיבלו שומות מופחתות. מי שמעיין היטב במה שהפרקליטות כתבה, רואה שזו לא הטענה. אף אחד לא עשה להם טובה כלשהי, ושוקי ויטה לא התנהג איתם בצורה אחרת ממה שהתנהג עם אנשים אחרים".
כיצד לדעתך ניהלה המשטרה את החקירה?
"המשטרה זימנה כמה אנשים והיו להם דעות שונות על הנושא. בעיקר מדובר היה באנשים השייכים למחנה העוין את שוקי ויטה. לדאבוני, המחנאות במס הכנסה היא דבר ידוע, אבל בסופו של דבר בית המשפט יחליט בעניין הזה".
כיצד תסביר את הטענה לפיה גבית משוקי ויטה שכר טירחה נמוך, במיוחד בהשוואה לשכר טירחה שגבית מהאוליגרכים?
"מבחינת שכר הטרחה אני חושב שיש הבדל גדול לא רק בין אוליגרכים לגביית שכר משוקי ויטה, אלא בין אדם בעל אמצעים לבין אדם שאין לו אמצעים. זה דבר שאני מקווה שקיים בכל משרד עורכי דין. אני מקווה שבכל משרד עורכי דין שמכבד את עצמו יש תעריף אחד לאדם שהוא עתיר הון ותעריף אחר לאדם שאין לו את הכסף הזה. אסור לעורך דין לקחת תיק ולהביא לכך שאדם מהשורה ימכור את הדירה שלו בשביל הייצוג המשפטי.
"לדאבוני, בתיק הזה אאלץ לחשוף תרומות שהמשרד הזה נותן. זה דבר שנמנענו לעשות כל השנים, כל מה שנעשה - נעשה בסתר, בלי שמישהו יידע על הדברים הללו. עשיתי חישוב ואנחנו ניתן את זה לבית המשפט, אני אבקש מבית המשפט, ואני מקווה שהפרקליטות תסכים, שהנתונים האלו יקבלו צו של דלתיים סגורות, מפני שאני רוצה להשאיר את מעשי הצדקה שלי כמעשים שנעשים בסתר".
מדובר במיליוני שקלים בשנה, בהערכה גסה, שמשרדך מעביר לארגונים ולאנשים כצדקה.
"אני לא רוצה להתייחס לשום הערכה, אבל איני מאמין שיש עוד משרד שנותן את הסכומים הללו, לא רק בארץ. וזה לא רק אנחנו, שיהיה ברור, אנחנו אוספים את הכסף, ואני לא יודע כמה אני עורך דין טוב אבל אני יודע שאני שנורר מצוין. לצדקה".

לקוחות הציעו להעיד

חוגים בליכוד המקורבים ליו"ר התנועה והמועמד לראשות הממשלה, בנימין נתניהו, מסרו בימים האחרונים למגזין "הפרקליטים", כי נתניהו, אשר יודע כי עו"ד וינרוט אינו מעונין במשרת שר בממשלתו, תכנן להציע לו לשמש כמגשר או שליח למשימות מיוחדות בין משרד המשפטים לבין בית המשפט העליון, ולפתור את הסערה המתחוללת בין שני המוסדות הנכבדים בשנים האחרונות. וינרוט גישר בעבר בהצלחה במשברים קשים שהתגלעו בין הקהילה החרדית לבין אל-על וקו-אופ למשל, וההנחה של נתניהו הייתה שעמדותיו כלפי העליון וההערכה הרבה שהביע כלפיו, גם אם הביע ביקורת, תאפשר לו לפתור את המחלוקות השונות בשקט יחסי. עכשיו, אומרים אותם גורמים, הפרקליטות כרתה למעשה את הענף עליו היא יושבת.
דר' וינרוט, אתה אופטימי לגבי התוצאה הסופית?
"אין לי שום ספק מה תהיה התוצאה הסופית. הרמב"ם, בהלכות מתנות עניים, אומר: 'ולעולם אין אדם מעני מן הצדקה, ואין דבר רע ולא היזק נגלל בשביל הצדקה'. כלומר, מעשה צדקה שאדם עשה בגלל שיקול אנושי הומאני, לא יבוא לו היזק ממנו. אני יהודי מאמין, ואם הנשר הגדול אמר את זה אני משוכנע שלא יהיה שום היזק. וזה חלק ממה שנותן לי את החוסן הנפשי".
ברמה האישית, אתה מאוד נסער.
"אין שום ספק שהעברת סטאטוס של אדם מרגיל או מכובד למצב של חשוד, זה דבר קשה מאוד. אבל יש לי את החוזק שלי כאדם מאמין. אני מקבל את הייסורים באהבה. אני מכיר את המשפט התלמודי שאומר 'אשרי מי שחושדים בו ואין בו'. אני משוכנע שהתקופה הזו תחלוף, ואני יודע בוודאות מה תהיה התוצאה של בית המשפט".
מתקשרים אליך קולגות לתת מילות עידוד?
"כמות הטלפונים שקיבלתי היא פשוט מטורפת. אנשים מתנדבים לבוא ולהעיד. אם יצטרכו, אני חושב שאוכל להביא לבית המשפט לא עשרות אלא מאות עדים, מכל השכבות, מכל הסוגים".
כולל שופטים ופוליטיקאים?
"פוליטיקאים ושופטים מעניינים פחות. אנשים ששכחתי שטיפלתי בהם מגיעים ומרימים טלפונים ומציעים עזרה. אינספור אנשים שאמרתי להם על טיפול יותר רציני שיתנו כסף לצדקה. מה שהכי נגע לליבי זה שקבוצה של עשרה לקוחות ערבים שלי הרימו טלפון, והציעו לבוא ולהעיד אם צריך".
איך אתה ממשיך לנהל את משרדך בימים אלה?
"הוריתי לא לשנות ממנהגו של המשרד במאום. נמשיך להגיד ללקוחות לתרום כסף לצדקה, ונמשיך לגבות שכר טירחה דיפרנציאלי מלקוחות. לא נשנה כמלוא הנימה ממה שנהגנו עד היום".
ברמה הבינאישית המקצועית, יש לכך השפעה?
"דווקא להפך, אני חייב לומר. גם בין הקולגות וגם בין השופטים מצאתי תמיכה אדירה".
מה עמדתך לגבי הסוגיה העקרונית של חדירת רשויות האכיפה לנבכי ענייני עו"ד-לקוח?
"הדבר הזה הוא קשה מאוד. מתוך חומר החקירה גילינו שבשנת 2006, כשכלל לא נחקרנו ולא היה כל חשד נגדנו, ביקשו להסיר את החיסיון האישי מתיקי מס הכנסה האישיים שלנו, קרי שלי ושל זאב פלדמן. לא היה אז שום חשד מלבד ששנינו ייצגנו את ארקדי גאידמק. לא שיש לי מה להסתיר, הם יכולים לקחת את כל התיקים, אבל רשויות המס התנגדו ואז הם הסירו את הבקשה. זה מעשה חמור מאין כמוהו. דבר כזה לא יכול להיעשות בלי פרקליט מלווה, ואם הוא נעשה בלי פרקליט מלווה זה חמור עוד יותר. את זה למדנו רק מתוך חומר החקירה. לא דמיינתי שבגלל שאני מייצג את ארקדי גאידמק אני הופך להיות אדם שמבקשים לפתוח את תיקי מס הכנסה שלו. את זה עושים לעו"ד שהוא שותף לפשע. לקונסיליירי של קפונה".
מה המסר לקהילת עורכי הדין, אם כך?
"מי שבחר במקצוע הזה חייב לתלות שלט לנגד עיניו: 'לא תגורו מפני איש'. תפעלו הלאה ללא מורא וללא משוא פנים ולא משנה מה המחיר שתידרשו לשלם. אני משלם מחיר גבוה אבל אני מוכן לשלם אותו משום שאני מאמין בצדקת דרכי, ואני מאמין בחפותי שתצא בסופו של דבר לאור. המחיר הוא מחיר, אבל אף אחד לא הבטיח לשום אדם שהוא יחיה כל הזמן בגן עדן של שושנים".
איזה כותרת היית נותן אתה לפרשה?
"אני לא רוצה לתת כותרות לפרשה שאני מעורב בה באופן אישי. אני יכול לומר לך דבר אחד - קשה לי, זאת מערכת שהגנתי עליה כל ימי חיי. אין לך מושג עד כמה. ייצגתי אותה בפני הציבור החרדי, שיקפתי אותה. אבל המערכת הזו התנהגה כמו שהתנהגה ואני עדיין לא החלטתי מה המסקנה שלי לגבי עצמי, משום שאני מתעסק בעיקר בעניין עצמו, בהוכחת חפותי. מה זה יטמיע בי? בנפשי? זה דבר שאני לא מתעסק בו כרגע".

פרקליטים זועמים

מה יש לקולגות להגיד על פרשת שוקי ויטה ועל החדירה לשיקולי שכר הטרחה של עורכי הדין?
  • פרופ' יעקב נאמן:
"פרשת הדחתו של שוקי ויטה, שהיה אחד האנשים המסורים והמוכשרים ביותר ברשות המיסים, צוברת תאוצה בלתי מובנת ומהווה התערבות חסרת תקדים של המשטרה והפרקליטות ביחסי עו"ד-לקוח וביכולתו של עורך דין להגן על לקוחות תוך ידיעת מלוא העובדות כהווייתן. פרשת שוקי ויטה הנה שיא בפגיעת המשטרה והפרקליטות בשיקול דעתם וביכולתם של עובדי רשות המיסים לפעול ולהפעיל שיקול דעת על-מנת להגביר גביית מסים.
"על אחת כמה וכמה חמורה ההתנפלות על עורך דינו של ויטה, ד"ר וינרוט, והניסיון לחפות על מחדל של חקירה הנמשכת מזה שנים, חקירה שלא הביאה לכתב אישום עד עצם היום הזה.
"כמי שעבר על גופו את שביל הייסורים של המשטרה והפרקליטות, בניסיון להדיח אותי ממשרת שר המשפטים, אני רואה בחומרה רבה את המשך ההתנכלות לעורכי דין המייצגים לקוחותיהם לפי מיטב הכרתם ומצפונם, והעומדים על משמר האמת, כשליחי בית המשפט.
"לא זכור לי שמאז קום המדינה, ועד כמה שידוע לי גם במדינות אחרות, היה תקדים כה חמור להפרעה כה בוטה ביכולתו של עורך דין לייצג את לקוחו באמצעות נקיטת הליכים פליליים נגד עורך הדין עצמו.
"עד היום, אף אחד ברשות החוקרת לא נתן את הדין על הפשיטה, תוך ליווי של מצלמות טלוויזיה, לבנק הפועלים, ועל הנזק החמור שנגרם לכלכלת מדינת ישראל בשל בריחת משקיעים ומפקידים בבנקים ישראלים כתוצאה מחקירה מדומה זו. אני מקווה כי נלמד לקח מהר ככל האפשר על-מנת שביזיונות שכאלה לא יחזרו על עצמם".
  • פרופ' איל זמיר, לשעבר דיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית:
"מניסיוני האישי אני יודע לספר על מקרה אחד שבו ד"ר וינרוט טיפל בעבר בתיק מורכב שהייתי מעורב בו. התיק הצריך עבודה משמעותית שנמשכה חודשים רבים והיו מעורבים בה, חוץ מוינרוט עצמו, לפחות עורך דין בכיר אחד ואנשים נוספים מהמשרד. בין היתר העבודה כללה הכנת מסמכים שונים, מחקר משפטי, הכנה למשפט והופעה בפני ערכאה שיפוטית. השירות שנתן וינרוט היה מסור, רגיש, תומך ומקצועי לעילא. על הטיפול בתיק הוא גבה 6,000 שקל בלבד, סכום שבוודאי אינו משקף את היקף העבודה והמומחיות שוינרוט ואנשיו השקיעו בטיפול במשך תקופה ניכרת.
"זוהי דרכו של וינרוט, הוא גובה מאנשים שונים סכומים שונים, בין היתר לפי יכולתם הכלכלית ובהתחשב בהזדהותו עם מצוקתם. לדעתי, לא רק שוינרוט אינו ראוי לגינוי על כך, אלא שהוא ראוי להערכה רבה".
  • עו"ד בועז בן צור:
"ברצוני להתייחס לפרשה במישור עקרוני ובמישור אישי. במישור העקרוני, נראה לי חמור ביותר שרשויות חקירה ורשויות תביעה מנסות להסיק משיעור שכר טירחה שהוסכם בין לקוח ועו"ד על קשר פסול. השיקולים לקביעת שכ"ט הם שיקולים רבים ומגוונים. אין בתשלום שכ"ט לא גבוה כשלעצמו משום אבק של ניסיון לא טהור. מה גם ששכ"ט בסך 20 אלף שקל עבור טיפול משפטי נקודתי הוא סביר בכל קנה מידה שאני מכיר.
"במישור האישי, כמי שהיה שותפו של וינרוט במשך 15 שנה אני יכול להעיד על שורה ארוכה של מקרים שבהם לא נגבה שכ"ט כלל או שסוכם שכ"ט נמוך והכל בהתאם לטיב התיק, מהות העניין וחשיבותו בעיניו של וינרוט, היקף הטיפול הנדרש וכמובן גם ביכולתו הכלכלית של הלקוח.
"לאורך השנים, המשרד של וינרוט טיפל בשורה ארוכה של עובדי ציבור כששכר הטרחה נקבע בין היתר גם על-פי יכולתם הכלכלית המוגבלת משהו של עובדי ציבור אלה.
"חשוב לזכור שלא הרי טיפול מתמשך באנשי עסקים אמידים כהרי טיפול נקודתי בפקיד שירות ציבורי, בעל יכולת כלכלית שונה בעליל. גם עובד ציבור, ולא משנה תפקידו, זכאי לייצוג משפטי הולם על-ידי פרקליטים בכירים".

באדיבות חברת Com&Sense, שכתובתה באינטרנט: www.ces.co.il. פורסם לראשונה במגזין "הפרקליטים" (www.praklitim.com).
תאריך:  24/03/2009   |   עודכן:  24/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"קשה לי"
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
מהו כשל מערכתי ?
אזרח  |  24/03/09 18:14
2
מערכת אטומה ומטומטמת
ע. סובול  |  24/03/09 18:36
3
תפסיק להתמם!
גלעדק  |  24/03/09 18:43
4
אך איזה כייף !!!!!!!
פטריוט ישראלי  |  24/03/09 18:45
5
יסגרו לו את התיק. חכו ותראו
משחק מכור   |  24/03/09 18:56
6
חבל שוינרוט וחבריו שתקו עד עתה
שייייקה  |  24/03/09 19:15
 
- מערכת המשפט מסכנת את כולנו
עלינו להתקומם  |  24/03/09 21:34
 
- אולי יתמזל מזלו של וינרוט
ע. סובול  |  24/03/09 21:42
 
- האזרח ה"קטן"זקוק למוביל בעל שם
מי יתלה את הפעמון  |  25/03/09 08:45
7
כל מי שיכול צריך לרדת מהארץ
מערכת המשפט רקובה  |  24/03/09 21:06
 
- בדם ליבי אני מסכים איתך
אזרח  |  24/03/09 22:03
 
- מי שצריך לעוף מכאן הם ראשי
מערכת המשפט -   |  24/03/09 23:59
8
פרקליטי הצמרת ניזונים מהריקבון
מטאטא  |  24/03/09 22:57
9
הטעות הקריטית שעשה עו"ד....
י.ש  |  25/03/09 06:44
 
- י.ש מֵאַין - חזור למקום שממנו
ע. סובול  |  25/03/09 09:40
10
חנן וייס-רקובה לא רק מע'
המשפט,גם השאר  |  25/03/09 07:07
11
חנן וייס- כשל ?!
פשע !  |  25/03/09 07:13
12
אשריך ישראל שבתוכך יהודי הזה  ל"ת
פרופ' ברנרד בלאסן  |  25/03/09 08:43
13
אמור לי מי חברך? ואומר מי אתה!
mp מירי  |  25/03/09 09:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
האם יש מקרים בהם אנשים חפים מפשע או חשודים, מעורבים בעבירות יורשעו על סמך עדויות שקר, ראיות מפלילות מפוברקות, "עדי מדינה" לא מהימנים, או "מדובבים" שתולים ומתודרכים - לצערי התשובה כן!
ענבל בר-און
לבני רוצה 'להתבשל' באופוזיציה, אבל אין זמן להתבשל כאשר הצנטרפריגות של המטורף מאירן מתקתקות    יש הזדמנות מופלאה לשים קץ לסחטנות של שס    כשהצבענו קדימה, ידענו שקיימת אפשרות לאחדות, ובכל זאת, הצבענו
עמי דור-און
התמונה המצטיירת מהתנהגותו המתוקשרת מאוד של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מצביעה על כך כי הוא משתוקק להיות בן דמותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, ולהפוך את משרד המבקר ל"שלטון חלופי" הניצב מעל השלטון הנבחר
עו"ד משה גולדבלט
מפלגת העבודה נמצאת על סף מותה הפוליטי - את מי מעניין אם תחליט להצטרף לממשלת נתניהו?
בצלאל לביא
יש למתנגדים לברק הזדמנות מצוינת להוכיח כי הם לא רק טובים בלקונן על מר גורלה של המפלגה בהנהגת ברק, אלא הם מוכשרים גם לפעול ויכולים להניף את נס המרד נגדו
רשימות נוספות
"היועמ"ש מכריע ציביון הממשלה"  /  רותי אברהם
"המקצוע נמצא עמוק בתהום"  /  עו"ד מעין נוה; עו"ד מוטי דנוס
משחקים פטריוטיים  /  עו"ד עמית גורביץ'
קול האזרח  /  עו"ד מוטי דנוס ועו"ד עמית גורביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il