X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בעקבות רצונו של זמיר כיועמ"ש להעמיד את אנשי השב"כ לדין בפרשת קו 300, הוא הוחלף ביועמ"ש אחר, 'נוח' יותר אנשי השב"כ קיבלו חנינה עוד בטרם הועמדו לדין, וזאת בכדי לא לחשוף את מחדליהם בהליך פלילי
▪  ▪  ▪
סירב להיות 'יועמ"ש חצר' של הממשלה. זמיר
זמיר: "בית המשפט העליון אינו סניף של מרצ"
ענבל בר-און
בראיון שהעניק זמיר לכתב העת 'עלי משפט' הוא מזים אחד לאחד את המיתוסים אודות ה"דיקטטוריות" של בית המשפט העליון * הוא אינו מתנצל * הוא משוכנע כי ארוכה עוד הדרך בפני בית המשפט העליון למגר את השחיתות
לרשימה המלאה

במסגרת פרסום ראיון עם השופט (בדימ.), יצחק זמיר, בכתב העת 'עלי משפט', ראיון אשר תמציתו הובאה כאן ב'חדשות מחלקה ראשונה' (יום ה', 2.4.09), מן הראוי לאזכר את הפרשה אשר יותר מכל הייתה מזוהה עימו במהלך כהונתו כיועמ"ש, 'פרשת קו 300'. לאור התעקשותו של זמיר להעמיד לדין את אנשי השב"כ הוא הוחלף ביועמ"ש "צייתן" יותר, אשר 'זרם' עם הקו של הממשלה.
הפרשה מהווה ציון דרך ב(אי-ה)אמון של הציבור בשב"כ ופיחות בנכונותו לבלוע צפרדעים מטעם הרשות השלטונית, בשמם של "שיקולי ביטחון".
ב-12.4.1984 השתלטו ארבעה מחבלים שבאו מרצועת עזה על אוטובוס בקו 300 של "אגד", שנסע מתל אביב לאשקלון, והחזיקו בנוסעיו כבני ערובה, מתוך כוונה לשחרר תמורתם מחבלים הכלואים בישראל. כוח של סיירת מטכ"ל אשר פרץ לאוטובוס החטוף ושיחרר את נוסעיו, סיכל תוכנית זו. שני מחבלים נהרגו, שניים אחרים נלכדו בעודם בחיים והתברר בדיעבד כי נורו בעודם כבולים, וזאת בהוראת ראש אגף המבצעים בשב"כ דאז, אהוד יתום.
הדבר התברר לתקשורת (עיתון חדשות) באיחור, וזאת על אף גירסת השב"כ הרשמית ולפיה המחבלים נורו במהלך ההשתלטות על האוטובוס. עיתון חדשות נסגר לכמה ימים, וזאת מכוח צו של הצנזורה, ואנשי השב"כ הסתבכו בשורת חיפויים ושקרים בפני "ועדת זורע" אשר מונתה לחקור את האירועים. הדבר לא היה צולח בידם אילמלא יוסי גינוסר אשר כיהן כחבר בוועדת החקירה אך היה שותפם של אנשי השב"כ והדליף להם מידע מדיוניה.
ב-18.5.1986 ביקש היועמ"ש זמיר, אשר פרטי הפרשה הגיעו לידיעתו, להעמיד לדין את ראשי השב"כ אשר היו מעורבים בפרשה. פרס התנגד וזמיר הוחלף ביועץ משפטי חדש - יוסף חריש.
הסערה הציבורית שהתחוללה הובילה להתפטרותו של אברהם שלום מתפקיד ראש השב"כ, ולנשיא המדינה, חיים הרצוג, להעניק חנינה לאברהם שלום, לאהוד יתום ולשני אנשי שב"כ נוספים, עוד בטרם הועמדו לדין.
האקט יוצא הדופן של חנינה בטרם הרשעה הוביל שורה של עותרים ציבוריים, ביניהם ח"כ יוסי שריד, ח"כ שולמית אלוני, ח"כ רן כהן, תנועת ר"ץ ועוד - לעתור לבג"צ ( בג"צ 428/86 יצחק ברזילי נ' ממשלת ישראל ו-52 אח', פ"ד מ(3), 505 ) כנגד הפגיעה בשלטון החוק אשר משתמעת מעצם האקט של חנינה בטרם הרשעה.
בין היתר גרסו העותרים כי לא ניתן לחנון מי שטרם הורשע, וכי טיוח מעשי השב"כ פוגע בעיקרון שלטון החוק.
בג"צ, בפסק דין אשר ניתן בידי הרכב של שלושה שופטים (ברק, שמגר ובן-פורת), ואשר התפרס על פני למעלה מ-100 עמודים, קבע כי נשיא המדינה יכול לחון גם את מי שטרם הועמדו לדין, ולא אך ורק את מי שהורשעו.
בכך פסל בג"צ את טענת העותרים ולפיה חקיקת סעיף 231 לחוק סדר הדין הפלילי, התשמ"ב - 1982, אשר מאפשרת ליועמ"ש לעכב הליכים כנגד נאשמים, מחליפה את סמכותו של הנשיא ליתן חנינה במקרים בהם אדם טרם הועמד לדין, שכן "חקיקת ס' 231 לחסד"פ אינה יכולה לבטל את סמכויות הנשיא 'סתם כך'".
בג"צ גם נדרש לטענת העותרים ולפיה לא ניתן לחנון את מי שטרם הורשע, וקבע כי המינוח 'עבריין' מקבל משמעות שונה לפי תכלית כל חיקוק וחיקוק, ו"עבריין" כמשמעותו בחוק יסוד נשיא המדינה (הסעיף אשר מאפשר 'לחנון עבריינים') אין פירושו 'עבריין' כמשמעותו בחוק סדר הדין הפלילי, וניתן להתכוון בכך גם לאדם אשר טרם הורשע. עם זאת, ציין בג"צ, חנינה בטרם הרשעה תבוצע במקרים נדירים ביותר, רק כאפשרות שיורית כאשר אין כל פתרון סביר אחר בנמצא ורק לצורך הגנה על אינטרסים ציבוריים כבדי משקל, וזהו אחד מהם היות שאנשי השב"כ עומדים בחוד החנית למאבק למען ביטחון תושבי ישראל, תוך שהם מונעים פיגועים, ואין לפגוע בהם מורלית על-ידי ניהול הליך זה.
בג"צ גם נדרש באותה פרשה לטענת המדינה ולפיה שיקולי ביטחון מסיגים לעיתים את עיקרון שלטון החוק: הוא קבע כי לא זו בלבד שלא תמיד עיקרן שלטון החוק עומד בסתירה לביטחון, אלא שנהפוך הוא, לרוב הן עיקרון שלטון החוק והן עיקרון השקיפות הם תנאים חיונים לבטחון המדינה.
ברוח פסיקת בג"צ באותם ימים, שבהם מבחן הסבירות כמבחן לבחינת החלטות שלטונית החל לתפוס תאוצה, קבע בג"צ כי "הכרעת נשיא המדינה הייתה במתחם הסבירות" וזאת היות שהוא שקל את כל השיקולים הרלוונטיים, התייעץ עם הגורמים הנדרשים וכדומה. בג"צ קבע כי את סמכות החנינה של נשיא המדינה יש לפרש באופן נרחב, שכן סמכות זו הינה מיסודות המשטר החוקתי במדינת ישראל.
השקפתו של בג"צ באשר להיעדר הסתירה בין שמירת עיקרון שלטון החוק לבין שיקולי ביטחון התבררה בדיעבד כנכונה. 'פרשת קו 300' חשפה שורה של כשלים בפעולת השב"כ והובילה לתיקונים, כך שלמעשה, למרות שיש מי שיצעקו 'שיקולי ביטחון' כל אימת שגורמים שומרי חוק רוצים לחשוף שחיתות או אי-סדרים, מסתבר כי 'שיקולי הביטחון' אינם יכולים להוות עלה תאנה, ועיקרון שלטון החוק עולה בקנה אחד עימם.
הפרשה רלוונטית יותר מתמיד גם היום, כאשר הפצ"ר מסרב להעמיד לדין חיילים אשר השתתפו במבצע עופרת יצוקה ואשר העידו מפיהם הם כי ביצעו פשעי מלחמה. היא רלוונטית גם באופנים נוספים: האם ראוי להותיר מחבלים בחיים, בידיעה שיבוא היום ויהיה מי שיסחט את שחרורם מבתי הסוהר?

תאריך:  02/04/2009   |   עודכן:  02/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת קו 300
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
חֲנוּת מַכּוֹלֶת
תמרה  |  2/04/09 20:12
2
היום ברור שסניף מרצ=קו 300
לואיס קרול  |  3/04/09 09:27
3
חנן וייס-יתירה מכך, בשב"כ
ידוע כי אסור לשקר  |  3/04/09 12:44
4
קונספירציה בשב"כ? אין חיה כזאת
נחום שחף  |  10/04/09 12:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז ארד
"ד"ר ויליאם קהאן: 'המודלים של SAS חזו את הנפילה ב"פאני מיי" כבר ב-2005... ואנחנו שתקנו'    מכנס SAS שהתקיים ב-22-26 במרס 2009, וושינגטון
יורם דורי
רשמי ביקור בגטו טרזין עם הנשיא פרס
עמוס שריג
הרפורמטור פרופ' פרידמן מתאים לאייש את תפקידו של מזוז    סילבן, הנח ל"חשבון" עם ביבי ועלה והצלח בתפקידך החדש    ועוד: מיהו זה "המבקש שכר כפינחס"?
ראובן לייב
בימים אלה של מיתון, גם מלון וגם חו"ל היא אופציה זולה יחסית למי שמבקש לצאת בחופשת הפסח הקרובה לארצות שמעבר לים
איתמר לוין
בין מאות הפרטים של דיני הקורבנות, מסתתרים גם לקחים מוסריים נצחיים. הנה כמה דוגמאות מפרשת השבוע
רשימות נוספות
שוקי פורר נאלץ להתפטר בגלל הקלון במעשיו  /  רותי אברהם
ניצב בר-לב מאשים: המפכ"ל והשר משקרים   /  רותי אברהם
מזוז: תיק בר-און לא ייפתח מחדש  /  איציק וולף
מבחן הסבירות  /  ענבל בר-און
נכלולים פוליטיים  /  אריה אבנרי
מטלות הממשלה ב-100 הימים הראשונים   /  מיכה לינדנשטראוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il