X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
כך קבע הרכב בית הדין הצבאי לערעורים באזור יהודה ושומרון בעניינו של מחבל אשר הורשע בניסיון הריגה עם זאת, נפסק כי עצם העובדה כי הדבר לא צלח בידו, בנס, אינה עילה להקלה בעונשו
▪  ▪  ▪

הזכות להליך הוגן הינה זכות יסוד, בייחוד בהליך הפלילי. לצורך כך ניתן לעיתים לכופף את כללי הפרוצדורה, וזאת למען ערך בירור האמת. כך קבעו (יום ב', 30.3.09) שלושה שופטי בית הדין הצבאי לערעורים: אל"ם יאיר כץ, אל"ם יצחק מינא, וסא"ל יורם חניאל, בערעורו של תושב השטחים אשר נאשם בסדרה של עבירות כנגד בטחון המדינה והודה בכולן, למעט בעבירת הרצח של יאיר נבצאל ז"ל ובעבירת ניסיון הרצח של אמו, עדינה נבצאל.
בית הדין הצבאי לערעורים קבע כי היות ולא ניתנה לנאשם הזדמנות להתגונן בפני חלק מן הראיות אשר הוצגו בפני התביעה, שכן הן הוצגו לאחר שהנאשם הודה בעובדות לאור הסדר דיוני, צדק בית המשפט קמא כאשר לא איפשר לתביעה להציג ראיות אלו.
עם זאת, קבע בית הדין הצבאי, אין להקל בעונשו של הנאשם אשר הקדיש את כל מרצו וזמנו להרג יהודים ולפגיעה בבטחון המדינה.
ברם, בית הדין הצבאי מצא כי הודאת הנאשם שלא במסגרת הסדר טיעון הינה שיקול לקולא, שכן הוא לא הודה בכדי לקבל תמורה על כך, אלא לשם ההודאה. עם זאת, שיקול לקולא זה כבר שוקלל בגזירת עונשו של הנאשם ועל כן אין להקל בעונשו.

עובדות המקרה

המערער, ויליאם סאמח פארס אלחטיב, הורשע על סמך הודאתו בשורה ארוכה של עבירות, אשר נוגעות כולן לפגיעה בביטחון הציבור, וזאת על סמך הודאתו. המערער לא הודה בשתי עבירות אשר תוארו בכתב האישום: גרימת מותו של סג"מ יאיר נבנצאל ז"ל וניסיון לגרימת מותה של אימו עדינה נבנצאל. משתי עבירות אלו זוכה המערער מחמת הספק.
על המערער נגזרו 30 שנות מאסר.

טענות הצדדים

התביעה ערערה על קולת העונש ועל הזיכוי מעבירת גרימת המוות, ואילו הסניגוריה ערערה על חומרת העונש. הסנגוריה גרסה בהליך המקורי כי נפגעה זכות הטיעון של המערער, וזאת היות והצדדים הגיעו להסכם דיוני ולפיו, באם עד לישיבת המשפט הבאה יגיעו להסכם דיוני – לא תגיש התביעה חומר ראיות. למרות ההסכם הנ"ל הגישה התביעה חומר ראיות והסנגוריה גורסת כי בנסיבות אלו לא היה סיפק בידי המערער להתגונן בפני ראיות אלו כהלכה ונפגעה זכות הטיעון שלו. בית המשפט קמא נעתר לדרישת הסניגוריה, ונמנע מלקבל את החומר אשר הגישה התביעה, ועל כך מערערת המדינה.
הסנגוריה, לעומת זאת, מערערת על חומרת העונש בגורסה כי: א. משהודה הנאשם בעבירות, חסך זמן שיפוטי יקר לבית המשפט, ו'חסכון' זה צריך לבוא לידי ביטוי בגזירת העונש לקולא. ב. הודאת הנאשם בעבירות אותן ביצע מעידה כי הפנים את חומרתן.

קביעות בית המשפט

  • מטרת ההליך הפלילי היא להוביל לגילוי האמת, ועל כן, יש להזהר מלהעניק לנוהל ולפרוצדורה מעמד של בכורה אשר יבואו וידחו את מהותו של עניין ויהפכוהו לטפל: יש ועמידה פורמלית על סדר הכללים בעניין מיוחד יהיה בה כדי לגרום לעיוות דין, אם בדרך של הרשעת החף מפשע ואם בדרך של זיכוי הנאשם. יש לשאוף לכך שהכללים עצמם יתנו לבית המשפט סמכות ושיקול דעת לעשות צדק.
  • האם היה משום הגשת חומר טכני לאחר חתימת הסדר הטיעון משום פגיעה בזכותו של המערער להליך הוגן ולהגנתו?? הכלל הידוע הוא כי אין התביעה רשאית להפתיע את ההגנה על-ידי הגשת חומר ראיות אשר לא עמד לעיון ההגנה. זאת על-מנת לאפשר לנאשם לקיים את הזכות למשפט הוגן, באופן שתנתן לו הזדמנות מלאה להכין את הגנתו נגד האישומים המיוחסים לו. ברק, בספרו 'פרשנות במשפט', טוען כי הזכות להליך הוגן נגזרת מן הזכות לכבוד, שהינה זכות חוקתית. לאור חשיבות הזכות להליך הוגן צדק בית משפט קמא בקובעו שאין לאפשר לתביעה להגיש את החומר הטכני הנוגע לפרטי האישום בהם הודה המערער, אשר להגשתו, ככל הנראה, לא הסכים.
  • אל מול האינטרס הציבורי במקרה זה , לבטחון המדינה, עומד אינטרס אינו רק האינטרס לביטחון הציבור, אלא גם אינטרס להגנה על חשודים ונאשמים.
  • אין להתערב בחומרת העונש וזאת לאור היות הנאשם פעיל ביותר בחולית מחבלים, אשר הייתה נכונה כמעט מידי יום לקטול חיי אנשים חפים מפשע, בעיקר אזרחים. עם זאת, דווקא עצם העובדה שהודאת הנאשם לא בוצעה במסגרת הסדר טיעון הינה שיקול לקולת הנאשם: הנאשם לא הודה בכדי לקבל דבר בתמורה. שיקול זה נלקח בגזירת 30 שנות מאסר.

תוצאת ההליך

עונשו של המערער – 30 שנות מאסר, נותר על כנו. הדיון לא הושב לבית משפט קמא, כפי בקשת התביעה, שכן צדק בית המשפט קמא כאשר לא התיר את הצגת הראיות, בשם הזכות להליך הוגן.

פרטי ההליך

- בבית המשפט הצבאי לערעורים באזור יהודה ושומרון
- בפני אל"ם יצחק מינא, אל"ם יאיר כץ, וסא"ל יורם חניאל
- בשם התביעה הצבאית: רס"ן מוריס הירש
- בשם הנאשם: עו"ד אחמד ספייה

ע' איו"ש 1058+1061/05
תאריך:  22/04/2009   |   עודכן:  23/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: גם למחבל ישנה זכות להליך הוגן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בטח מגיע......
חליג  |  23/04/09 12:45
2
זה לא משנה את העובדה שבעיסקה ה
יובל ארהב###  |  25/04/09 03:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
לעורך דין אסור להעיד בתובענה בה הוא מייצג    מה דין מעבידו של עורך דין זה? האם לו מותר להעיד?    על יישום כלל איסור ניגוד העניינים
עו"ד אבי גפן
לראשונה: בת הזוג מחויבת בפסק דין לשאת בחובות שנוצרו ולא רק ליהנות מרווחים ומחלוקת רכוש    פסק הדין יוצר שיוויון ועושה צדק היסטורי ומשפטי עם גברים
ענבל בר-און
היות שהאח האלים ערך סולחה עם אחיו והשתקם הפחית בית המשפט העליון בעונש המאסר    וזאת למרות רטוריקה הדורשת החמרה בענישה
עו"ד אילה בירגר
על-פי פסק דין תקדימי של השופטת מלכה אביב מבית משפט השלום בירושלים נקבע כי עצם הצבת האנטנות בסמיכות למקום מגורים מהווה סיכון בריאותי
ענבל בר-און
השופט עודד מודריק בגזר דינו הדגיש את התחכום, התכנון והתעוזה אשר אפיינו את מעשי הנאשם, כמו גם את האימה שהטיל על קורבנותיו    עם זאת, לא הושת כל פיצוי כספי
רשימות נוספות
עבדים נהיה (1)  /  ענבל בר-און
הוועד נגד עינויים: לפרק ועדת פרידמן  /  רותי אברהם
רוטלוי: על הפסיכיאטריה והמשפט לקיים דיאלוג (ב)  /  ענבל בר-און
בג"צ קציר  /  ענבל בר-און
פרשת סמוני - פשע או עלילת דם?  /  יהונתן דחוח-הלוי
בג"צ קלפי המיקוח  /  ענבל בר-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il