X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מושגים
לאחר סיום כתיבת דוח הביניים של ועדת וינוגרד עתרה ח"כ זהבה גלאון לפרסום מסקנות הביניים שלו ולקיום דיוני הוועדה בדלתיים פתוחות בג"צ נתן לוועדה שבועיים לפרסום הדוח, וקבע כי על הוועדה לפעול בשקיפות, וזאת מכוח עיקרון חופש המידע, ומכוח זכות הציבור לדעת
▪  ▪  ▪
עתרה לפרסום מסקנות דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד. גלאון

לאחר עריכת דוח הביניים של ועדת וינוגרד לחקר כשלי המלחמה בלבנון, עתרה ח"כ זהבה גלאון לפרסום דוח הביניים של הוועדה, ולקיום דיוני הוועדה בדלתיים פתוחות ( בג"צ 258/07 ח"כ זהבה גלאון נ' ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת אירועי המערכה בלבנון 2006, תק-על 2007(1), 751 (להלן: "הבג"צ הראשון"). המדינה גרסה כי על הוועדה לקיים את דיוניה בדלתיים סגורות בשל הצורך להגן על בטחון המדינה כמו גם על חסיון העדויות.
בבג"צ הראשון נפסק כי על ועדות חקירה ממשלתיות מכוח סעיף 18א לחוק יסוד הממשלה יחול עיקרון פומביות הדיון, הן משום עליונותו של עיקרון זה במשפט הישראלי, והן בהיקש מן הפומביות המתחייבת מכוח חוק ועדות חקירה, התשכ"ח - 1968.
היעדר פומביות דיוני הוועדה צריכה להיות החריג לכלל לאור שיקולים של בטחון המדינה או יכולת להגיע לחקר האמת דווקא בדלתיים סגורות. הואיל ורוב העדויות כבר נמסרו לוועדה הרי שנפסק באותו מקרה שאם ייערך סבב עדויות חדש, על הוועדה יהא לבדוק בכל מקרה לגופו באם להטיל חסיון על העדויות, אם לאו. באשר לעדויות אשר כבר פורסמו, על הוועדה לפרסם את אותן עדויות אשר עצם פרסומן לא יפגע בבטחון המדינה. זאת ועוד: אין להמתין לפרסום הדוח הסופי, ויש לפרסם את מסקנות פסק הדין, לאור העובדה שהוועדה עצמה הסכימה לפרסם את דוח הביניים.
לאחר הינתן הבג"צ הראשון, השתהתה ועדת וינוגרד בפרסום דוח הביניים, ועל כן עתרה גלאון ( בג"צ 1999/07 ח"כ זהבה גלאון נ' ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת אירועי המערכה בלבנון 2006, תק-על 2007(2), 551(להלן "הבג"צ השני")): א. לפרסום לו"ז לפרסום דוח הביניים. ב. לפרסום, בינתיים, של עדויות אשר פרסומן מותר.
נפסק: מהו הדין החל על הוועדה? הוועדה מונתה על-ידי שר הביטחון ועל-ידי ראש הממשלה אשר הסמיכו אותה לא רק לקבוע את סדרי עבודתה, אלא גם לקבוע קביעות בנוגע לפומביות/היעדר פומביות הדיונים.
בבג"צ הראשון נפסק כי בשיקול דעת הוועדה בנוגע לפומביות/היעדר פומביות הדיונים, עליה לפעול בסבירות, תוך שקילת כל השיקולים הרלוונטיים, וזאת לאור ערכי היסוד של השיטה, ועיקרם, זכות הציבור לדעת. אין לקבל את טענות ועדת וינוגרד ולפיהן, אין בנמצא דין אשר מסדיר את פרסום/אי-פרסום העדויות, וזאת הואיל וניתן להקיש באשר לשיקולי פומביות הדיון מן השיקולים אשר מנחים את פומביות הדיון כאשר עסקינן בוועדות חקירה לפי חוק ועדות חקירה, התשכ"ח - 1968. השיקולים הללו מצויים בסעיף 18(א) לחוק זה והם: שמירה על בטחון המדינה, על יחסי החוץ שלה, על עניין כלכלי חיוני של המדינה, על שלומו או פרטיותו של אדם, וכן מניעת פגיעה בדרכי פעולה חסויות של רשות או גוף שיש להם סמכויות חקירה לפי דין. זאת ועוד: מכוח סעיף 19(א) לחוק ועדות חקירה הוועדה רשאית שלא לפרסם דוח כאמור, כולו או מקצתו, אם ראתה שפרסומו עלול להכביד על המשך החקירה.
מהו פרק זמן סביר לפרסום העדויות? א. כזה שיהא בסמוך לפרסום דוח הביניים, כך שהציבור יוכל להשוות את הדוח לחומר הגולמי. ב. לאחר שהתקבלה ההחלטה מה ראוי לפרסום מבחינה ביטחונית, ומה לא ראוי לפרסם, קרי, יש לפרסם את דוח הביניים לא יאוחר מסיום כתיבתו, ואף ראוי לפרסמו מוקדם יותר.
עמדתה של השופטת פרוקצ'יה: על הוועדה לפרסם לאלתר את העדויות אשר הובאו בפניה, וזאת משום שעל ועדה צריכים לחול כללים של שקיפות ושל פומביות הדיון, וזאת מכוח עקרונות היסוד של השיטה (הזכות לקבל מידע = חלק מחופש הביטוי), והן משום שוועדה זו שהוקמה דומה היא במהותה לוועדת חקירה ממלכתית, מה גם מבחינת המהות נחקר פה נושא אשר ברגיל נחקר על-ידי ועדות חקירה ממלכתיות. מהו פרק זמן סביר לפרסום דיוני הוועדה? המושג 'זמן סביר' צריך לשקלל בתוכו הן את האינטרס הציבורי למידע, והן את המגבלות האובייקטיביות אשר עומדות לרשות הוועדה, תוך שיש ליתן עדיפות לעקרון חופש המידע. יש לפרסם את העדויות ככל האפשר בסמיכות זמנים לפרסום דוח הביניים, קרי, לאלתר. הוועדה היא נאמנת הציבור אשר צמא לדעת מה אירע במלחמה. בהיותה נאמנת הציבור, עליה לפעול לאור עיקרון זכות הציבור לדעת.

תאריך:  26/04/2009   |   עודכן:  26/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ וינוגרד [ועדת בדיקה לחקר כשלי מלחמת לבנון]
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
האם מינהל מקרקעי ישראל, באמצעות הסוכנות היהודית, רשאי להפלות ערבים בקבלה ליישובים קהילתיים? שאלה זו נדונה בבג"צ קעדן נ' מנהל מקרקעי ישראל
ענבל בר-און
האם מדינה אשר חייליה נחטפים בידי אויב שאינו מכיר בכללי המשפט הבינ"ל הפומבי יכולה לקחת קלפי מיקוח מבין אנשי האויב?
ענבל בר-און
הלכת ירדור מהווה ציון דרך מכונן בהיותה של מדינת ישראל 'דמוקרטיה מתוגוננת'    נפסק שם כי גם בהיעדר חוק פוזיטיבי, מדינה לא תשב בחיבוק ידיים כאשר רשימה השואפת להשמידה מתמודדת לבחירות בכנסת
ענבל בר-און
אחד מפסקי הדין המכוננים של מדינת ישראל הינו בג"צ קול העם    שופטי שנות החמישים, ב'משפט המקובל נוסח ישראל', עגנו את חופש הביטוי בפסיקה    מבחן הוודאות הקרובה הפך מאז למבחן מקובל בפסיקה לבחינת החלטות מנהליות
ענבל בר-און
בבואה של רשות לנקוט סנקציה כלפי הפרט על הסנקציה להיות מידתי    חוק הפוגע בזכות יסוד חייב לפגוע בזכות היסוד בצורה מידתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il