X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
הלחימה כיום שונה לחלוטין מהלחימה בעבר, והיא משפיעה יותר מתמיד על אורח חיינו. מפקד המכללות: הבסת האויב צריכה להיות בהבסת המניע שלו
▪  ▪  ▪
[צילום: יעל צור]

השינויים הטכנולוגיים והתרבותיים הביאו לשינוי באופי המלחמה. כך אומר היום (יום ג', 9.2.16) ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, בכנס השנתי לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה. לפי איילון, בעבר הלחימה הייתה טוטאלית ובעלת כללים ומהלכים קבועים "המלחמה הטוטאלית הייתה פשוטה: החזית הצבאית הייתה החזית המרכזית, והיא גייסה את כל המשאבים שעומדים לרשות המדינה. תקופת הלחימה הייתה מוגדרת בזמן, ברור מתי מתחילה ומתי מסתיימת".
התקופה הנוכחית הביאה לשקיפות ולשונות טכנולוגית, דבר ששינה את אופי הלחימה "פעם היינו מקבלים את תמונת הקרב כפי שהגנרלים והפוליטיקאים היו מציגים לנו. כל מה שאנחנו עושים היום הוא שקוף. כיום המלחמה שלנו היא יותר מאבק היברידי מתמשך בעצימות משתנה. לקרוא לזה מלחמה זה בעייתי. לא יודעים מתי הוא יסתיים ומה יקרה אחרי שהוא יסתיים, לכן זה מאבק היברידי. המאבק הזה מושפע ומשפיע על עולם המשפט, התקשורת והכלכלה".
עוד התייחס איילון למאבק הישראלי בטרור הפלשתיני, כאשר הסביר מהי בעצם ראיית העולם על לחימה זו" העולם רואה תמונה שונה לחלוטין לגבי המלחמה של ישראל בטרור. העולם טוען שאנחנו נלחמים שתי מלחמות: מלחמה להקמת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, נגד אויבים וארגונים שרוצים להשמיד אותנו. בעיני העולם זו מלחמה צודקת. המלחמה השנייה בעיני העולם היא הרחבת השטח ביהודה ושומרון והקמת התנחלויות. בעיני העולם זוהי מלחמה לא צודקת, מאחר שהיא שוללת את ההגדרה העצמית של הפלשתינים. לכן כל מה שאנחנו עושים ביהודה ושומרון ובעזה זה לא צודק.
עוד דיבר בכנס האלוף תמיר היימן, מפקד הגיס הצפוני ומפקד המכללות. בהתייחסו לנושא ההכרעה, טען היימן שההכרעה אין כוונתה כיבוש כולל, אלא ההכרעה היא הבסת המניע של האויב להילחם. לדידו, הכרעה היא שלילת רצון שמבוססת על שלילת יכולת, כאשר מטרתה של שלילת היכולת אינה הכרעה אלא התשה או שחיקה.
בדבריו התייחס היימן לשדה הקרב המודרני ומרכיביו. לפי היימן בעבר הלחימה הייתה נגד מדינות בעלות רצון משלהן. מאחר שהלחימה כיום היא בעיקר נגד ארגונים, עולה השאלה המרכזית האם ניתן להשפיע על רצונם של ארגונים.
"כאשר מדברים על הרצון בשדה הקרב החדש, יש בעיה. דבר ראשון, האויב לא תמיד מודע לנזק שנגרם לו (דבר המשפיע על קבלת ההחלטות שלו א.ל). דבר שני, אויב כזה יכול לנקוט בהקרבת כוח למען המטרה. דבר שלישי, האויב מונע משיקולים שמחוץ לשדה הקרב ונתפסים בעינינו כלא רציונאליים. שיקולים כמו דת, אמונה או רעיון חברתי.
נקודה נוספת היא ששחיקה רבה מביאה להתלכדות. כאשר שוחקים את היריב והוא דווקא מתחזק. הדבר מביא להתלכדות סביב המטרה, המחשת האויב האמיתי ויצירת מאגר אנושי שזה הבסיס לארגון הטרור או גרילה. הנקודה האחרונה אומרת שאי-אפשר לנצח כי אין מרכזי כובד".
בסיום דבריו אמר היימן שניתן להגיע להכרעת ארגוני טרור וגרילה, אלא שהכרעה זו חייבת להיות מורכבת מהערכה נכונה של המצב הקיים והבנת מערכת הלחימה. כמו-כן, ציין היימן שלהכרעה יש אלמנט הגנתי משמעותי, בצורה של שלילת הצלחות האויב.

תאריך:  09/02/2016   |   עודכן:  09/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מבחינת ישראל, אין כיום את המושג מלחמה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גנרלים ואדמירלים
באום  |  9/02/16 17:53
2
צר לי
מגיב ותיק  |  9/02/16 20:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
אשדר קנתה בפברואר אשתקד מגרש בקריית מוצקין בכ-18 מיליון שקל    אתמול סיכמה סופית את מכירתו ליזם פרטי ב-28 מיליון שקל    הרווח לאחר מס עומד על כ-7 מיליוני שקלים
יפעת גדות
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות הדרכים הן מכת מדינה שפוגעת בכל חלקי האוכלוסייה    הדרך להציל חיים היא לשפר את מערך הטראומה בבתי החולים ולוודא כי בכל בתי החולים בארץ ישנן יחידות טראומה וישנם מומחי טראומה    משרד הבריאות חייב לעודד רופאים לעוסק בהתמחות בטראומה כדי לצמצם משמעותית את מספר ההרוגים הגבוה בתאונות דרכים"
אלעזר לוין
הקונה ישלם 120-100 מיליון שקל    הבניין במרכז העיר, שבו ישבה שנים רבות ההנהלה המרכזית של בנק טפחות, נעשה מיותר-למחצה לאחר שטפחות אוחד עם בנק מזרחי
איתמר לוין
השופטים ג'ובראן והנדל אומרים שעל התנועה לאיכות השלטון להתמודד עם פסק הדין שאישר את מינויו של דרעי לשר הכלכלה, עם ההכשר שנתן וינשטיין למינוי ועל חלוף הזמן מהעבירות בהן הורשע
יפעת גדות
כך אמר בוועדה לביקורת המדינה מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, שהזהיר: מוסדות שלא ייענו - ייענשו בשלילת תשלומים ובאי-אישור תוכניות לימודים    יו"ר הוועדה קארין אלהרר: לא ייתכן שרק העשירים יותר יזכו להשכלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il