X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אינני מבקש להתעמת עם מסקנות הדוח הממליץ ל"הלבין" למעשה את כל הבנייה הבלתי מסודרת על קרקעות אך נראה כי עצם פרסום המסקנות, לפני שהוחלט לאמצן, מביא ויביא להתפרשׂות נרחבת יותר של האוכלוסיה הבדואית במרחבי הנגב בבחינת פרס למפירי החוק
▪  ▪  ▪
פרס למפירי חוק. בדואים [צילום: פלאש 90]
"מוזר הדבר שהוועדה לא עשתה כל ניסיון ללמוד מהנעשה בעולם הסובב אותנו בסוגיות של התיישבות קבוצות אוכלוסיה נוודית אלה, שכל מדינות המזרח התיכון מתלבטות בהן"

   איציק וולף
ועדת גולדברג: להכשיר הבנייה הבדואית בנגב

מדינת ישראל מתמודדת מזה שנים רבות עם סוגיית פעילותן ויישובן של אוכלוסיות נוודיות, קרי: האוכלוסיה הבדואית. תופעה הנוודים איננה מיוחדת לישראל. מדינות רבות, מקנדה, פינלנד ורוסיה בצפון, דרך סין, מונגוליה ומדינות מרכז אסיה (אוזבקיסטן, קירגיסטן, טורקמניסטן), עבור לערב הסעודית, מצרים, טורקיה, עירק, מרוקו וירדן באזורנו, ועד אירופה וצוענייה - בכל אלה קיימת בעיית הצורך בטיפול באוכלוסיות המתאפיינות במקום מגורים לא קבוע. מדינה מאורגנת, מודרנית, הרוצה ברישום מסודר של כל אדם בשטחה הריבוני, אינה מעוניינת באוכלוסיה נוודית, שמקום מגוריה איננו קבוע, שלא ניתן בקלות לחייב אותה במיסוי, בשירות צבאי ועוד, ומאידך קשה לספק לה שירותים שמדינה מודרנית אמורה לתת לאזרחיה ולתושביה.
העימות הבלתי נמנע בין בעלי קרקע לנוודים הנעים עליה הביא במשך דורות ל"מלחמת המזרע בישימון", ומדינת ישראל ממשיכה במאבק עתיק יומין זה. נראה כי במהלך מאה וחמישים השנים האחרונות, עם כניסתה של המדינה המודרנית למזרח התיכון בכלל ולארץ ישראל בפרט, המאבק הלך והתגבר. והוא התעצם כשנוספו לו מניעים אידיאולוגיים כמו הפרחת השממה מנקודת מבטה של התנועה הציונית האחיזה בקרקע כבסיס לקיום לאומי בקרב ערביי ישראל בכלל והאוכלוסיה הבדואית בפרט. טיפוח הדיון במסגרת מערכת היחסים הסבוכה שבין האוכלוסיה היהודית לאוכלוסיה הערבית במדינת ישראל, עוד העצים את הקונפליקט.
דוח ועדת גולדברג שהוגש לא מכבר לשר הבינוי והשיכון, מנסה מחד לעמוד על שורשי הבעיה ומאידך להציע פתרונות. נראה כי אף שחברי הוועדה חקרו ביסודיות את המצב הקיים, הם נאלצו, בלית ברירה, להיעזר במומחים שונים כדי לרדת לשורשי העימות. בקטע של הדוח המנסה לעמוד על מקור הבעיה, קטע שאיננו מהותי אך מאפיין, נפלו לא מעט טעויות המעוררות תמיהות לגבי ערך הדוח כולו. זה אף זה: נראה כי במהלך הדיון בהמלצות, עסקה הוועדה בעיקר בדיון פרטני ולא נדרשה לסוגיה כללית של תהליך קיבוע הנוודים, תהליך שהתבצע בעבר הקרוב במדינת ישראל וממשיך להתבצע במרחב הקרוב אלינו, במדינות השכנות לישראל.
בפתיחת הדוח טוען השופט גולדברג, ש"המציאות חותרת תחת טובת המדינה וטובת הבדואים". בשום מקום בדוח לא מובהר מהי טובת המדינה ומהי טובת הבדואים. האם ריכוזם במקום עונה על טובת המדינה, או אולי דווקא פיזורם בשטח טוב למדינה? האם השארתם בתחומי המדינה היא לטובת המדינה, או אולי לרעתה? האם הסדרת יישובם של הבדואים במקום בו הם נמצאים היא לטובתם או אולי לרעתם, כי בכל מקרה אין הם יכולים לקיים מינהל תקין בפיזורם הנוכחי בשטח, הן באזורים בהם קיים ריכוז אוכלוסיה והן במקומות בהם הבנייה מפוזרת מאוד. נראה כי בדוח עצמו אין כל דיון מעשי בסוגיה זו. כלומר, הוועדה הנכבדה מנסה להציג פתרונות שלא ברור כלל במה הם תורמים "לטובת המדינה ולטובת הבדואים", כשלמעשה זו הייתה אמורה להיות מטרת הוועדה.
קיימות בדוח עוד התייחסויות המעוררות לא מעט תמיהות באשר למקור הנתונים ולאמינותם. בסעיף 3 מדבר הדוח על מצב של "אנרכיה מוחלטת עד אמצע המאה הי"ט". כאן עולה סוגיה עקרונית באשר למושג "אנרכיה מוחלטת". במשטר מסודר של מדינה מודרנית, העדר רישום וסידור כתוב משקף "אנרכיה". אך למצויים בתרבות הנוודית ידוע כי היו הסדרים בני מאות שנים וכל אחד ידע את מקומו ומעמדו בחברה ובמרחב. חיי הבדואים בנגב היו מאורגנים להפליא ולא הייתה שום "אנרכיה מוחלטת". נראה אפוא כי לפי דעת המומחה, שהוועדה אימצה אותה, העדר רישום פירושו אנרכיה. ולא כך הדבר.
בסעיף 3 גם מדובר על סימון גבולות של השבטים הבדואיים בנגב, שנעשה במחצית השנייה של המאה הי"ט. לא ברור מה היה מעמדם של גבולות אלה ומה הם תחמו. ברור מהעדויות ההיסטוריות שגבולות בהם מדובר, שלא סומנו כלל בשטח והועלו רק על גבי מפות כלליות שסביר להניח כי הבדואים כלל לא הכירו ולא קראו, לא תחמו בעלויות על הקרקע ובעצם רק הגדירו את תחומי הנדודים של השבטים השונים. קווים אלה לא הגדירו שליטה. יכול היה אדם לנוע במרחבי השטחים בנגב, ללא כל התחשבות בגבולות השבטים. מכאן ברור כי סימון הגבולות בין השבטים לא היה בו כדי "להתחיל את מהלך הקיבוע" של הבדואים, כפי שנאמר שם. גם הקמת העיר באר שבע לא היה בה כדי לקבע את הבדואים במקום מגורים קבוע. בסך הכול היה זה מהלך מינהלי למיסוד שליטה מרכזית באזור בלתי מיושב שבו נעים שבטי הבדואים. אומנם כמה מאות בדואים התיישבו בבאר שבע בשנים שלפני קום המדינה, אך עיקר תושבי העיר היו יושבי קבע מעזה, מחברון ומהסביבה ואף יהודים התיישבו בה. מהלך זה היה מהלך מינהלי של השלטון שהשפיע מעט מאוד על האוכלוסיה הבדואית בנגב. יש לזכור כי מהלכים כאלה נעשו גם בתקופה הרומית-ביזנטית וגם בתקופות אחרות, ולא היה בהם אלא ליישב רק כמה מאות בודדות של בדואים ביישובי קבע.
בסעיף 6 בדוח מובלעת החשיבות העקרונית שהחקיקה של ממשלת ארץ ישראל המנדטורית עשתה בביטול זכות ההכנסה של קרקעות "מוואת" לפעילות יישובית. מהלך זה מאפיין את המערכת הממוסדת, האירופית, הרואה בבעלות על הקרקע את חזות הכול ואינה מוכנה להתייחס למערכת שונה, אחרת, המאפשרת הפרחת שממות המדבר שלא בעזרת הרשות המוסדית. ראוי לציין כי גם החוק העות'מאני מאמצע המאה הי"ט דגל ברישום שלטוני, למען הרחבת מעגל משלמי המס, ובכך פגע בערכי החיים במדבר.
בסעיף 9 מציין הדוח הערכות שונות של השטח שהיה מעובד על-ידי הבדואים לפני קום המדינה. אומנם הדוח קובע כי ההערכות שונות, ולכל אחד הערכותיו שלו, אך נראה כי לפער בין 2 מיליון דונם ל-60 אלף דונם שעובדו ערב הקמת המדינה על-ידי הבדואים בנגב, צריך להיות מצורף הסבר. ההערה המצורפת בדוח, שכל אחד מחזיק ומוסר מספרים משלו, איננה מספקת.
בסעיף 10 בדוח נאמר כי משנת 1939 נאסרה דריסת רגל יהודית בנגב. חוקי הקרקעות משנת 1940, שנגדם פעל היישוב היהודי במרץ בשנים האחרונות לשלטון הבריטי בארץ ישראל (1948-1940) לא אסרו על "דריסת רגל יהודית בנגב" ולא מנעו הימצאות יהודית בנגב ואף לא בניית יישובים על קרקעות שהיו בבעלות יהודית או שנרכשו בדרכים חוקיות שונות גם לאחר חקיקת חוק הקרקעות. הקמתם של 11 היישובים העבריים במוצאי יום כיפור תש"ז, ולפניהם הקמת שלושת המצפים בנגב בתקופת מלחמת העולם השנייה, בחסות, בידיעת ואף בעידוד השלטונות הבריטיים,מעידה על את אי-נכונות הטענה. בתקופה זו נערכו סיורים, טיולים, פעילויות כלכליות ואחרות על-ידי יהודים שפעלו בנגב מאז 1940.
בסעיף 11 מדבר הדוח על מפקדי אוכלוסין שנערכו בארץ ישראל. בשונה מהנאמר בדוח, המפקד הבריטי המודרני הראשון בארץ ישראל נערך בשנת 1922, והמפקד של 1931 היה השני והאחרון שנערך בתקופת השלטון הבריטי. במפקד 1922 היו הרבה יותר בדואים בארץ לעומת מפקד 1931, שהיה מדעי יותר אך גם בו הנתונים לא היו ראויים. השלטון הבריטי בארץ ישראל לא ערך כל מפקד בשנת 1946 וכל ההערכות של האוכלוסיה בארץ בכלל ושל אוכלוסיית הבדואים בפרט, רחוקות מאוד מהמציאות.
בסעיף 16 בדוח מדובר על צה"ל שכבש את רוב הנגב מהמצרים במלחמת השחרור. המצרים לא נעו ממזרח לקו באר שבע-חברון (אף שמצפה בית אשל ממזרח לבאר שבע היה נצור) ומדרום לקו באר שבע-ביר עסלוג' (משאבי שדה)-עוג'ה אל חפיר (ניצנה). מרבית הנגב לא הייתה כלל בידי הצבא המצרי ולכן מן הסתם לא נכבשה ממנו. עוד ראוי להזכיר כי חלק הנגב שבו שהה הצבא המצרי במהלך המלחמה נכבש על-ידי המצרים שפלשו לארץ ישראל בראשית המלחמה, וצה"ל רק השתלט על השטח שקודם השתלטו עליו המצרים.
אלה רק דוגמאות קטנות המראות כי המידע ההיסטורי ואולי גם האחר שעמד בפני חברי הוועדה לא היה מלא ונכון, או לפחות כך זה משתקף בדוח עצמו.
בסעיף 21 מוסר הדוח על מספרי הבדואים במפקדים השונים שערכה מדינת ישראל. אומנם ניתנת טבלה המנסה להראות שינויים בשבטים שונים בין מפקד 1961 למפקד 1983, אך עיון בטבלה מעורר תמיהות רבות לגבי שבטים שמספר חבריהם הוכפל, מול כאלה שכמות האוכלוסיה בהם נשארה כמקודם או אף פחתה. לא ברור מי הם המאכלסים את העיירות המופיעות במפקד 1983 ולא ברור כלל כיצד אוכלוסיה זו הכפילה עצמה במשך 20 שנה.

בעיה מחריפה

"אוכלוסייה בדואית גדולה מתגוררת בצפון מדינת ישראל, לאוכלוסייה זו נתנה המדינה פתרונות שאולי לא תמיד היו מעולים, אך כיום, בכל הנוגע להסדר קרקעות וליישוב הבדואים, המערכת יציבה. ניתן היה לצפות שוועדת גולדברג תעשה מאמץ לבדוק מה נעשה בגליל - אך דבר זה לא נעשה"

לגבי מסקנות הוועדה והמלצותיה. ראוי לציין כי מוזר הדבר שלא נעשה כל ניסיון ללמוד מהנעשה בעולם הסובב אותנו על סוגיות אלה, שכל מדינות המזרח התיכון מתלבטות בהן. עוד ראוי לציין כי הבדואים בדרום אינם הבדואים היחידים בתחומי מדינת ישראל. אוכלוסיה בדואית גדולה מצויה בצפון מדינת ישראל, ושם בוצעו תהליכים דומים של הסדרת מצבה. נכון כי הפתרונות לא תמיד היו מעולים, אך כיום, בכל הנוגע להסדר קרקעות וליישוב הבדואים, המערכת יציבה. אף שבנגב התהליכים והמציאות שונים מאלו שבצפון, הרי שניתן היה לצפות שלפחות ייעשה מאמץ לבדוק מה נעשה שם. אך לא כך נעשה בדוח.
עוד ראוי להעיר כי בהמלצות לגבי עצם ההתיישבות הבדואית בנגב מציעה הוועדה, בסעיפים 109- 110 לקבוע לכפרים הבלתי מוכרים "קו כחול", שייתן להם מעמד חוקי של יישוב מוכר. הוועדה ממליצה "להכיר ככל שניתן בכל אחד מהכפרים הבלתי מוכרים אשר קיימת בו מסה מינימלית של תושבים..." כאן אולי רומזת הוועדה כי לא עמד בפניה כל גורם שימליץ מעשית על הקריטריונים להענקת מעמד חוקי ליישובים אלה. הוועדה הניחה זאת לרשויות המדינה ובכך מנעה מעצמה את הצורך להמליץ איזה מהכפרים יוכר כיישוב רשמי. ניתן אולי לטעון כי הוועדה הציגה מאפיינים (מסה מינימלית של תושבים, יכולת ניהול ועוד) אך למעשה לא עשתה דבר מעבר לכך. לשם יישום המלצה זו יהיה צורך להקים ועדה נוספת שתשב על המדוכה זמן רב ותקבע מי מהיישובים הלא מוכרים יוכל לזכות במעמד, מי יצטרך להיעלם מהשטח ומי יועבר למקום אחר. כך דחתה הוועדה עצמה את האפשרות ליישם את מסקנותיה היא.
בעיה זו מחריפה יותר בהתייחסות לסעיף 137 וסעיף 139. בסעיפים אלה ממליצה הוועדה לתת היתר חוקי לבנייה ה"אפורה" להגדרתה, רק לאחר סימון "הקו הכחול", שיקבע כי מי אשר ביתו בתוך הקו - המבנה שלו יאושר ומי אשר מחוץ לקו, יצטרך להרוס את המבנה. נראה כי חברי הוועדה אומנם סיירו בשטח, אך פיזור המבנים על גבי כל השטחים לא עמד לנגד עיניהם, אחרת היו מבינים כי יהיה צורך להרוס אלפי מבנים שלא יכולים כלל להיות כלולים במסגרת יישוב כלשהו בשל מיקומם המבודד. הגדיל לעשות סעיף 139, שקבע כי כל מבנה שייבנה ללא אישור רשמי מאז הקמת הוועדה - ייהרס. הוועדה הוקמה לפני יותר משנה ונראה כי אין איש היודע היום מה היה בנוי ביום הקמתה, מה נבנה מאז ועד היום ומה עוד ייבנה עד שיוחלט להפעיל את המנגנונים לפיקוח על הבנייה.
סיכום
אין אני מבקש להתעמת עם מסקנות הדוח הממליץ ל"הלבין" למעשה את כל הבנייה הבלתי מסודרת על קרקעות, שהמדינה טענה עד היום לבעלות עליהן. ברור שצריך לבחון ולהחליט ואולי לשנות מדיניות ומעשים. אך נראה כי עצם פרסום המסקנות, לפני שהוחלט לאמצן, מביא ויביא להתפרשׂות נרחבת יותר של האוכלוסיה הבדואית במרחבי הנגב. כבר כיום מצויים ריכוזי בדואים יותר מפי שניים מהנקוב בדוח ומהנאסף בסיור אווירי מעל השטח ובקרבתו. הדוח לא נותן פתרון לריכוזים של כמה עשרות או מאות בודדות של בדואים הנמצאים באזורים נרחבים הרבה מעבר לנגב והמגיעים עד למרכז הארץ, שם מצויות "התנחלויות" בדואיות רבות, מעין אלה הנמצאות בנגב. זה ועוד: גם ההסדר שמציעה הוועדה, שנותן פרס למפרי חוק, אינו ראוי.

הכותב הוא פרופסור לגיאוגרפיה היסטורית ומדינית בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  20/05/2009   |   עודכן:  20/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרס למפירי חוק בצד נתונים לא אמינים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סוף סוף מישהו שמבין עניין !!!
קורא ותיק  |  20/05/09 20:39
2
אין לנו בית.לחם עבודה ל"ת
קיבוצניק  |  21/05/09 03:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
שני הצדדים אינם צודקים באומרם "שתי מדינות לשני עמים": מדינת-ישראל תובעת שהפלשתינים יקימו ממשל בלא משילות, מעֵין "לא מדינה"    הערבים מצידם רוצים ליהנות מכל העולמות - מלבד מדינה פלשתינית עצמאית הם תובעים זכויות לאומיות לפלשתינים בתוך מדינת ישראל שאינה מוכרת להם כמדינה יהודית    השיתוק ההדדי יביא בסופו של דבר לעימות כולל
אריאל רוזן
כפות הרגליים הן החיבור שלנו עם הקרקע - פירושו של דבר הוא שעל שטח מגע קטן יחסית הן צריכות לשאת את כל משקל הגוף ויותר    הן צריכות לאפשר תנועה, לשמש כבולמי זעזועים וכמנגנון שמעביר משוב מהקרקע לצורך הליכה ועמידה
איתמר לוין
תוכנית השלום של הנשיא אובמה מנותקת לחלוטין מן המציאות המזרח-תיכונית, מתעלמת משורה ארוכה של מכשולים ומהווה סכנה קיומית לישראל
יחיאל (חיליק) רוזמן
הרהור אנתרופולוגי
ראובן לייב
במפגש עם אובמה ספג נתניהו לא פחות מסטירת-לחי מצלצלת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il