X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
בתנ"ך מוצגים בעל ועשתורת באופן נלעג וכסמל הרוע - המיתולוגיה הכנענית מספרת את סיפורם מהזוית השנייה חדש בסדרת המיתוסים של מפה: המיתולוגיה הכנענית - אמונותיהם של עמי כנען ואלוהיהם
▪  ▪  ▪
המיתולוגיה הכנענית

ההיסטוריה נכתבת על-ידי המנצחים, קובע המשפט הידוע, וכך זכה עם ישראל להיות זה שכתב את ההיסטוריה של מלחמתו בעמי כנען. התנ"ך הנחיל לעולם את סיפורם של עמי כנען, של תרבותם ושל אלוהיהם מנקודת המבט השלילית ביותר. בעל ועשתורת הוצגו באופן נלעג וכסמל הרוע, והנוהים אחריהם נחשבו לחוטאים.
המיתולוגיה הכנענית מביא גירסה מעובדת וחדשנית של עלילות האלים והגיבורים הכנענים, כפי שסופרו באלף ה־2 לפנה"ס ובמאות הראשונות לספירה על-ידי בני כנען עצמם ועל-ידי שכניהם.
לעומת סיפורי המקרא, המתארים את מאבקם העיקש של הנביאים בעבודת האלילים, מציגה המיתולוגיה הכנענית את הסיפורים על אלים אלה מן הזווית הנגדית, כפי שהם מופיעים בכִּתביהם של עובדי בַּעַל ועַשְׁתֹרֶת עצמם. סיפורים אלה פותחים בפני הקורא הישראלי פתח לעולמם הדתי והספרותי של בני ישראל ושל העמים שסבבו אותם.
המחברים, נגה וגיא דרשן מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ליקטו מן המיתוסים הכנעניים מבחר יצירות ועיבדו אותן ללשון שתהיה מובנת לקורא בן ימינו. בין היצירות שבספר: עלילות בעל, הולדת שַׁחַר ושָׁלֵם האלים הנעימים, משתה השכרות של אֵל, עלילת כֶּרֶת ועלילת אַקְהַת, משתה הרפאים, ראשית העולם והתרבות לפי פִילוֹן מגְבָל, ועוד. היצירות סודרו בארבעה מדורים: האלים ועלילותיהם, סיפורי בריאת העולם, עלילות הגיבורים והמלכים, ועבודת האלים והמיתוס.
עוד בספר אחרית דבר המוקדשת לספרות הכנענית ולתיאור השפעותיה של המיתולוגיה הכנענית על סופרי המקרא ועל התרבות הישראלית הקדומה. כן מופיעים רשימה מבוארת של אלי כנען וגיבוריה הראשיים, מפתח וביבליוגרפיה מפורטת.
"המיתולוגיה הכנענית" הוא הספר ה־15 בסדרת מיתוסים של מפה, שפותחת צוהר חשוב לעולמם ואמונותיהם של עמים בעולם. בסדרה זו הופיעו המיתולוגיה היהודית, היוונית, הסקנדינבית, המצרית, הסרבית, הבריטית, הבבלית, הסינית, האינדיאנית, האירית, ההודית, הפינית, הספרדית והיפנית.
פרטים באתר: www.books.mapa.co.il ובטלפון: 1-800-360-636

מתוך הספר: פתח דבר

ראשיתו של ספר זה בפסח תשס"ו, שאותו עשינו בחיק משפחתנו בקיבוץ עין הנצי"ב. אותה שעה היינו מעיינים בספרי המיתולוגיה האחרונים שיצאו בסדרה, מתפעלים מאגדות האלים והגיבורים שהיו לכל העמים כולם, ושואלים את עצמנו כיצד תהיה הסדרה שלמה ללא המיתוסים שהילכו כאן, בארץ כנען, ובלי אותם הסיפורים והאגדות שהכירו בני ישראל בימי קדם, שהרי "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו", (מתוך ההגדה של פסח). וכך נוסף לו עוד ספר לסדרה, אשר בו ביקשנו להביא לפני הקורא העברי את היצירות המעטות ששרדו מספרייתם המפוארת של הכנענים.
בספר זה כלולים, אפוא, סיפורי המיתולוגיה הכנענית – המיתוסים שרווחו בארץ כנען, מקצה סוריה בצפון ועד נהר מצרים בדרום. במיתוסים הללו סופר על האלים בַּעַל ועֲנָת, מוֹת ויָם, אֵל ואֲשֵׁרָה; על המלכים האגדתיים דַנאֵל וכֶרֶת; על בריאת העולם; על ראשית התרבות, ועוד.
המיתוסים שנכתבו בימי קדם התגלגלו לידינו בשתי דרכים עיקריות: בכתבי העיר אוּגַרִית שנתגלו בראשית המאה העשרים, ובכתביהם של סופרים פניקים שחיו בתקופה ההלניסטית-רומית וכתבו ביוונית. פירושו של דבר הוא שהמיתוסים הכנעניים המובאים בספר זה נוצרו בזמנים שונים, לאורך תקופה של יותר מאלף שנה, על-ידי מחברים בני עממים שונים, אשר שימרו – בין אם מכְּלי ראשון ובין אם מכְּלי שני – את תרבותה של כנען; כולם היו בניו של אותו חבל ארץ המשתרע מצפון סוריה ועד נהר מצרים, והם חלקו מורשת משותפת של אמונות ואלים.
המקורות החשובים ביותר לספרותה של כנען החלו להתגלות בשנת 1929, באחת מערי צפון כנען העתיקות, המכונה אוּגַרִית. לוחות הטין מן המאה הארבע-עשרה לפני הספירה שנחשפו באדמת אוגרית, היו חרותים בכתב יתדות אלפביתי מיוחד, ובהם נמצאו כתובים הסיפורים על מלחמות האלים, על קורות המלכים הקדמונים, על הרפאים, וכדומה. גילוי הלוחות הללו חולל סערה גדולה בעולם, מכיוון שלראשונה נמצאו סיפורים מלאים על אודות האלים הנרמזים במקרא.
מיתוסים כנעניים הועלו על הכתב, כאמור, גם מאות שנים מאוחר יותר, בלשון יוונית בתקופה ההלניסטית והרומית. למשל חיבורו של הסופר הפניקי פִילוֹן מגְּבַל, בן המאה הראשונה לספירה, שביקש לפרסם את תולדות עמו בעולם ההלניסטי. כתביו לא נשתמרו במלואם, אך אבות הכנסייה העתיקו מקצת מהם כדי להתפלמס עימם, ומתוכם אנו לומדים על ראשית העולם, כפי שהבינוה הכנענים. על אף הגלגולים הרבים שעברו כתבי פילון וריחוקם מן הכנענים הקדמונים, הוכח לאחר גילויי אוגרית וממצאים נוספים מרחבי המזרח הקדום כי נשמרו בהם מסורות עתיקות ושקיעים קדומים מסיפורי העבר. מלבד כתבי פילון מגבל, ניתן למצוא עוד שרידים מעטים וגלגולים מאוחרים של המיתולוגיה הכנענית בכתביהם של פניקים וסורים אחדים מן התקופה ההלניסטית והרומית כמו לוּקְיַאנוֹס מִסַּמוֹסַטָה שכתב את החיבור "האלה הסורית", והפילוסוף הניאו-אפלטוני דַמַשְׂקִיוֹס. שני האחרונים נטועים היטב בספרות הקלאסית, אך הם ילידי האזור שלנו, סורים במוצאם. חיבוריהם לא ראו אור מעולם בשפה העברית ולכן אינם מוכרים כלל לקורא העברי, ובדרך כלל גם לא לקורא המלומד.
החיבורים שנחשפו באוגרית ומובאים כאן נכתבו בלשון שירה. כמקובל בסידרה זו, לא שמרנו על צורתם השירית של החיבורים ולא החמרנו בתרגום מילולי, אלא ביקשנו להביא את עיבודם בלשון פרוזאית למען ירוץ הקורא בם. מלאכת העיבוד של הטקסטים הייתה קשה מאין כמותה וייתכן שלעיתים אף כָּשַׁל כוח הסַבָּל, שהרי אין ולו יצירה אחת מאוגרית שהגיעה לידינו שלמה. גם ביצירות שניזוקו פחות מפגעי הזמן, רבו הקשיים והמחלוקות בפירושן ובהבנתן. אף על-פי כן ניסינו להעמיד יצירה רצופה ושלמה ככל הניתן, וכאשר נמצאו פערים בחיבורים איחינו אותם לפי ההשערות המקובלות במחקר. ואולם, בשל אוצר המילים האוגריתי ודפוסי הלשון הייחודיים של השירה האוגריתית, הקרובים כל כך ללשון המקרא, נעשה ניסיון לשמר במידה מסוימת את הסגנון המקורי של השפה ואת דרכי הביטוי והמליצה כדי למסור מעט מרוח היצירה המקורית ולקרבה לקורא העברי. בטקסטים ששרדו ביוונית, מלאכת התרגום והעיבוד לא דרשה שינויים משמעותיים. במקרים אחדים (כמו בחיבורו של פילון המצוטט פה ושם אצל אב הכנסייה אֶוּסֵבִּיוֹס) קיבצנו את השרידים ואיחינו אותם לכדי חיבור רצוף.
אנו סבורים שלהכרת המיתוסים הללו דווקא כאן, בארצנו, יש חשיבות לא מבוטלת. החברה הישראלית בת ימינו, הלומדת וגדלה על סיפורי המקרא, המכירה את הסיפורים על מלחמותיהם של נביאי ה' בַּבַּעַל ואת התיאורים על נהייתם התמידית של בני ישראל אחרי הבעלים והעשתרות, בוודאי תצא נשכרת אם תתוודע לסיפורים שסופרו על האל בַּעַל מן הזווית הנגדית, מכִּתביהם של עובדי בַּעַל ועַשְׁתֹּרֶת מאוגרית ופניקיה. מי ייתן ובעזרת ספר זה יוכל הקורא הישראלי בן ימינו לזכות בפגישה מחודשת עם היצירות הכנעניות הנשכחות, וייפָּתח פתח לנקודת מבט יוצאת דופן על עולמם התרבותי, הדתי והספרותי של בני ישראל בתקופת המקרא והעמים הסובבים אותם.
לסיום, במהלך הכתיבה נהנינו מתגובותיהם ועצותיהם של מורינו וידידנו, אנשי האוניברסיטה העברית בירושלים: פרופ' שמואל פסברג, פרופ' אלכסנדר רופא, ד"ר רוני גולדשטין וד"ר איתמר כסלו. תודתנו נתונה להם מקרב לב.

תאריך:  27/05/2009   |   עודכן:  27/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעל ועשתורת - לא מה שחשבתם...
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מי הכותבים, מה ייחודם ודוגמות
הרשימה ושאלותיה  |  27/05/09 19:45
2
קראתי בשקיקה. ספר נהדר!
א. כנעני  |  7/06/09 10:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אופיר אבסלנדר
לטייל, לאכול ולישון במקומות הטובים ביותר - מדריך חדש בהוצאת מפה מספק יותר מ-1,000 המלצות לאטרקציות תיירותיות, לצימרים ולמסעדות על-פי חוות הדעת של מערכת אתר מפה והגולשים
אופיר אבסלנדר
להיות "ירוק" אין פירושו להיות סגפן ודאגן - אלבום חדש מציע עשרות בילויים ופינוקים בריאותיים ומתחשבים בסביבה    ספר חדש מהוצאת מפה
הרצל חקק
על ספרו של יצחק גנוז - "נוכח הארץ ומלואה", הוצאת אלומות, 2009, 80 עמודים    המשורר משורר זמנים אבודים מחשש לאובדן זכרון השואה וזוועותיה
משה שפריר
הרהורים על הספר "ראשית" של מאיר שלו    הספר חושף לא מעט דברים על אודות אישים ודמויות ראשיות בתנ"ך, אשר דרשני התנ"ך מחוגי המסורת והדת פסחו עליהם
בלפור חקק
סקירה על ספרה של ד"ר חלי אברהם איתן "כאב השורשים הכפולים", הוצאת עקד, 2008    הספר מציג תמונה מקפת על דור המשוררים שקם לאחר העליות וכן חושף את כאב השורשים הכפולים בזמן המהפכה הציונית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il