X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
דברים בכינוס לרגל 40 שנה לבית הדין לעבודה [כ"ז באלול תשס"ט,16.09.2009]
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
משפט העבודה שהיה קיים בעת יסוד בית הדין שינה את פניו ומערכת בתי הדין היא דוגמה מובהקת להשפעת הפסיקה על פיתוח המשפט: הן על דרך פיתוח המובילה לחידושי חקיקה והן בדרך פסיקתית, בקביעת הלכות יצירתיות שהיו לנורמות נוהגות ומחייבות בתחום משפט העבודה.

   רשימות קודמות
  "אי-התלות של השופטים היא הנכס החשוב ביותר שבידינו"
  הלכה למעשה: העליון מקדם את הערכים הדמוקרטיים
  לא נחזור אחורנית
  תם עידן התמימות
  האמון אינו נמדד בתשואות

הערב אנו מציינים 40 שנה לבית הדין לעבודה. למתבונן היום לאחור, קשה להבין את עוצמת המהפך ואת משמעות המפנה שחל בשנת 1969 במערכת המשפט והשיפוט בישראל עם הקמת בתי הדין לעבודה. יותר מכך מקימי בית הדין באותן שנים לא היו יכולים לחזות את ההתפתחויות החברתיות, את היקף וסוגי הבעיות שיבואו בפני בית הדין ואת התפקיד החשוב שבית הדין ימלא בחיי החברה בישראל. היושבים כאן היום - שופטים ושופטות של בית הדין לעבודה, נציגי הציבור, רשמים והסגל המינהלי של מערכת בתי הדין נוטלים חלק בעבודת בתי הדין ורואים בו מוסד מוכר ומובן מאליו, ספק אם יכולים הם לתאר לעצמם, בעת הזו, כמה חריגה ומיוחדת הייתה ההחלטה לחוקק חוק, המקים בית דין שמטרתו לרכז את הטיפול בנושאי העבודה והביטחון הסוציאלי בערכאה נפרדת; בית דין שהוא חלק ממערכת השיפוט הכללית אך בה בעת בעל מעמד מיוחד ונפרד מבתי המשפט הכלליים. בית משפט בעל סמכות ייחודית, בית משפט שהתמקצע בתחום מיוחד בניגוד לשיטה שהייתה נהוגה עד אז בבתי המשפט הכלליים לפיה כל השופטים דנים בכל עניין ובכל תחום. בית משפט שיש במבנהו ובהליכים המתנהלים בפניו מסממניה של שיטה אחרת, בין היתר השתתפות של נציגי ציבור, סממנים שבאו אלינו מהשיטה האירופית שהייתה אז זרה לחלק נכבד מהמשפטנים שהתחנכו בישראל.
היום אפשר לומר שהשתיל הרך שנשתל בשנת 1969 היה לעץ ענֵף ונתן פרי מעל ומעבר למשוער.
בתי הדין לעבודה היו למוסד שיש לו תפקיד מרכזי בעיצוב יחסי העבודה ובחיי הכלכלה והחברה בישראל; משפט העבודה שהיה קיים בעת יסוד בית הדין שינה את פניו ומערכת בתי הדין היא דוגמה מובהקת להשפעת הפסיקה על פיתוח המשפט: הן על דרך פיתוח המובילה לחידושי חקיקה והן בדרך פסיקתית, בקביעת הלכות יצירתיות שהיו לנורמות נוהגות ומחייבות בתחום משפט העבודה. התרומה היא עצומה להגנה על השוויון בעבודה על מעמד העובד, זכויות נשים, הגנה על עובדים זרים, הגנה על תנאי העבודה והשכר הן אצל המעביד הציבורי והן אצל המעבידים הפרטיים. תקצר היריעה מלתאר וכמובן שהזדמנות חגיגית זו לא נועדה לסקירה משפטית של הישגי בתי הדין.
תפקידו של בית הדין לעבודה גדל והתעצם בשני העשורים האחרונים ובמיוחד בעשור האחרון. בין היתר, בשל השינוי שחל במבנה החברה בישראל, ובעיקר במערך יחסי הכוחות של עובדים ומעבידים, בשל שינוי המפה החברתית מאז שנת 1969. השינוי שחל במעמדה ואופן תפקידה של ההסתדרות בחברה; כניסתם למעגל העבודה של עשרות אם לא מאות אלפי עובדים בתנאים שונים מאלה שהכרנו בעבר; מצד אחד עובדים זרים, מהצד האחר חברות כוח אדם; מאות אלפי עולים שנקלטו בעבודה ואלה שלא נקלטו. הפערים החברתיים שגדלו, נושאי ביטוח הבריאות הממלכתי ועוד ועוד רכיבים שלכולם השפעה ישירה על עבודת בתי הדין לעבודה, על היקף ההיזקקות לבית הדין ועל חשיבותו בחברה הישראלית של ימינו. כל אלה לא ניצפו עם הקמת בית הדין לעבודה.
בית הדין פיתח את פסיקתו והעניק סעד ופתרונות על-פי הצרכים המשתנים והמציאות המתפתחת. בין היתר היה מעורב מאוד במציאת פתרונות יצירתיים ביישוב סכסוכים, בקידום משאים ומתנים בין הצדדים ובית הדין הארצי היה למוסד מעורב ורלוונטי לפתרון השביתות הגדולות במשק.
בעיני יותר מכל אלה החשוב שבתפקיד בית הדין לעבודה הוא מילוי השליחות של הגנה על החלש, של הגנה על הקבוצות החלשות בחברה, העובדים הזרים, של אנשים בעלי מוגבלויות, הבטחת השוויון בין נשים לגברים, והחתירה לצדק חברתי, לכבוד האדם של יחידי החברה - אלה הזקוקים לבית הדין מתדפקים על שעריו וממתינים לסעד ממערכת המשפט, סעד שאינו ניתן להם במוסד אחר על-ידי רשות ממסדית אחרת.
אתם השופטים והשופטות, אתם עובדי המערכת, הקשובים לפונים, המודעים למצוקות, לביטחון האישי של המתדיינים הפונים אליכם, אתם בעינינו ראש הגשר לביסוסה ובניינה של חברה בריאה יותר, שוויונית יותר וצודקת יותר.
אנחנו הנהלת בתי המשפט ואני מודעים לקשיים שאתם ניצבים בפניהם, לעומס הרב ולצרכי המערכת ונעשה כל מאמץ לסייע לכם במסגרת התנאים והאפשרויות המעשיות. על בתי הדין מצידם להיערך להחלת שיטות חדשות של הניהול השיפוטי, כפי שאנו מנסים להנהיג בכל מערכת המשפט כדי לתת מענה יעיל יותר, מהיר יותר ואפקטיבי לציבור.
ביום חגכם, חגינו, אין לי אלא לאחל המשך עשייה פורייה ומוצלחת גם בשנים הבאות, לאחל כי תהיה שנה טובה, שנת בריאות, שנה קלה יותר ומאושרת לכם ולמשפחותיכם.

תאריך:  16/09/2009   |   עודכן:  17/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביה"ד לעבודה ממלא שליחות של הגנה על החלש
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איכס! (רק בתנאי שהם לא יהודים)
נתי45  |  17/09/09 04:58
2
מלבד לעזור למורות ארגון המורים
אחד אחד   |  17/09/09 15:30
3
בית הדין לעבודה חוטא לתפקידו
מובטל  |  21/09/09 00:37
4
חנן וייס-עוזר רק לחברי ועד ל"ת
והסתדרות  |  21/09/09 16:33
5
סניף מרץ מפיץ אגדות לפאר מעשיו
ירון זכאי  |  23/09/09 18:53
6
מושחתים נמאסתם
אריאל V  |  4/10/09 23:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון פרס
הספד נשיא המדינה בהלוויית אסף רמון ז"ל שנהרג בהתרסקות מטוס [כ"ה באלול, 14.09.2009]
לימור לבנת
נאום שרת התרבות והספורט באירוע הפרידה ממיכה ינון הפורש מתפקידו כראש מינהל התרבות לאחר 12 שנים [כ"ב באלול תשס"ט, 11.09.2009]
אריה אבנרי
דברי יושב-ראש עמותת אומ"ץ באירוע אומ"ץ השנתי [כ' באלול תשס"ט, 09.09.2009]
בנימין נתניהו
דברי ראש הממשלה באירוע 100 המשפיעים של מגזין דה מרקר [י"ט אלול תשס"ט, 8.9.2009]
דורית ביניש
השופטים פועלים מתוך מקומם בחברה, מתוך תפיסה ערכית כי הם חלק ממנה, אך בה בעת השופטים אינם תלויים בקול הפופוליסטי וברוחות השעה החולפות    דברים בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין בבית הפרקליט בירושלים [י"ח באלול תשס"ט, 07.09.2009]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il