X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד הבריאות בדק ומצא שיעור גבוה של עופרת וניקל בקפה המוגש לצרכנים ממכונות קפה, דבר שמסכן את בריאות הצרכנים הצעד שנבדק: איסור שימוש בחלק מהמכונות ואיסור יבוא של מכונות הכוללות שיעור גבוה של ניקל ועופרת בניסיון לשנות את תוכנית משרד הבריאות, פעלו יבואני הקפה יחד וקיימו שיחת ועידה לתיאום עמדות; במקביל גייסו חוות דעת מוזמנת ומפוברקת שאותה דרשו לשנות לצרכיהם אופן פעילותם מעלה חשש להתנהלות בלתי תקינה
▪  ▪  ▪
[צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]

חשיפה ב-News1: שבעה חודשים לאחר שמשרד הבריאות גילה, בבדיקה שערכו בוחניו, כי מכונות הקפה בבתי הקפה בישראל פולטות עופרת מעל התקן; וזמן קצר לאחר שמשרד הבריאות החל לפעול נגד יבואני המכונות - בניסיון לאכוף תקן מחמיר שיגן על בריאותם צרכני הקפה בישראל, התגייסו יבואני המכונות לפעולה משותפת, ובאופן בלתי תקין, בניסיון להטעות את משרד הבריאות ולשבש את הליכי הבדיקות. בפועל, יבואני הקפה פעלו כקרטל בלתי חוקי. כך עולה ממידע שהובא ל-News1.
המסמכים המוצגים בהמשך, המדברים בעדם, מעידים על עוצמת שיתוף-הפעולה בין יבואני מכונות הקפה, אגב פיברוק חוות דעת למשרד הבריאות - דבר המעלה חשש לחריגה מהחוק.
נודע, כי יבואני מכונות הקפה המוסדיים (לבתי הקפה) קיימו שיחת ועידה ותיאמו מה יהיה כתוב ומה יצונזר מ"חוות דעת המומחה", הפרופסור יונה אמיתי, שתוגש מטעמם למשרד הבריאות. חוות דעת זו, שהוגשה בסופו של דבר, נועדה להטעות את המשרד ולגרום לכך שמשרד הבריאות יתיר מתכות רעילות בקפה (עופרת וניקל) בשיעור העלול לסכן בריאות הציבור. ואכן, בעקבות לחצם וחוות הדעת המוזמנת שהגישו, הסכים משרד הבריאות להעלות את התקן לניקל. לגבי עופרת לא הסכים משרד הבריאות לבצע שינוי. כתוצאה מכך, "הוכשר" יבוא חלק ניכר ממכונות הקפה. במקביל הוטלו מגבלות על חלק קטן יחסית מיבוא מכונות הקפה.
בבדיקת News1 עולה, כי יבואני הקפה, שהם עסקים המתחרים זה בזה, לא קיבלו אישור מהממונה על רשות ההגבלים העסקיים להתכנס באמצעות שיחת ועידה לדון במשותף ולתאם את השינויים המבוקשים על-ידם בתקני המתכות. אין זה מן הנמנע שהכינוס, בדרך של קיום שיחת ועידה, נועד לעקוף את הצורך בהגשת בקשה רשמית לממונה על ההגבלים העסקיים, שהוא-הוא הגורם המוסמך לאפשר לגורמים מתחרים לשתף פעולה ולבצע בפועל מהלכים ממעמד של קרטל.
מפרוטוקול "סיכום שיחת ועידת פורום יבואני מכונות קפה" מיום 09.08.17 (ראו צילום) עולה, כי אביגיל גוטליב, מנהלת תחום לחשמל ואלקטרוניקה בלשכת המסחר בתל אביב, היא שריכזה את תיאום המהלכים באמצעות שיחות ועידה ולא באמצעות פגישות. בשיחת הוועידה מאותו יום (ראו פרוטוקול) השתתפו גדולי יבואני מכונות הקפה בישראל: יואב רמות (רמטופ), ערן גרשון (שטראוס קפה), מיכאל רבינוביץ' (פאוזה), מיטל גנון (חברת נני בבעלות טמפו המייבאת לישראל את מכונות הקפה רניציולי).
נושא השיחה היה: דיון בטיוטת חוות דעת שהגיש הפרופסור יונה אמיתי, מומחה לטוקסיקולוגיה מבר-אילן. חוות דעתו הוזמנה בניסיון להשפיע על משרד הבריאות, כך שיסכים לשינוי התקן ויאפשר שיעור גבוה יחסית של מתכות רעילות במכונות הקפה: עופרת וניקל.
בעצת עורכי דינם הסכימו יבואני הקפה להורות למומחה מטעמם להשמיט ולצנזר מחוות דעתו עובדות העלולות שלא לשרת את יבואני הקפה (ולפגוע בציבור, י.י.), כמו: "כל אזכור של נתוני תוצאות הבדיקות" שנמצאו על-ידי משרד הבריאות שבעה חודשים קודם לכן. מאחר שתוצאות הבדיקות של משרד הבריאות היו חריגות ביותר, הוחלט להשמיט אותן מחוות הדעת. וכך נומק הדבר במסמכים (המוצגים בהמשך):
  • "ההתייחסות לתוצאות הבדיקות החריגות עלולות לפגוע בנו במסגרת הליכים של תובענות ייצוגיות ככל שיהיו, ולא נראה שהיא הכרחית או תרומת לצורך המטרות של חוות הדעת, קרי: שינוי התקנים הקיימים... ההתייחסות לבדיקות עלולה להיות בעייתית מאוד אם על-אף חוות הדעת יוחלט שלא לשנות את התקנים. במקרה כזה לפי ממצאי הבדיקות שפורטו בחוות הדעת, עולה כי קיימות חריגות משמעותיות מהתקנים הקיימים"...
  • "... חוות הדעת כוללת ביטויים מסוג זיהום עופרת בדיקות חריגות או חורגות בהרבה. ביטויים אלו עלולים לפגוע בנו ויש לסייגם. בכל מקרה יש להוריד מגוף חוות הדעת את המונח 'זיהום'".
  • עוד המליצו עורכי הדין להשמיט מחוות הדעת של "המומחה האוביקטיבי" התייחסות לפרשת זיהום מים בארה"ב בנימוק: "היא אינה תורמת לחוות הדעת ואף מזיקה. מחוות הדעת עולה כי אכן נגרמו נזקים לילדים כתוצאה מהחשיפה הממושכת למתכות במים".
נודע, כי המסמכים הועברו להתייחסות כל אחד מיבואני המכונות שהשתתפו בשיחת הוועידה. באחד המסמכים שהגיע ל-News1 כותבת מיטל גנון-חוליו, מנהלת האיכות הקונצרני בחברת טמפו - שהשתתפה בשיחות הוועידה הבעייתיות, כי המאבק לשינוי התקן בעופרת אינו מוצדק. בהודעת דוא"ל שכתבה ביום 09.08.17 ללשכת המסחר, עם העתק לאמיר בורנשטיין ממשפחת בעלי השליטה בטמפו, נכתב:
"בהתבסס על תקן 16889 הקובע שרמת העופרת המקסימלית תהיה עד 10 PPB ובארה"ב הערך המקסימלי 5PPB נראה שאין לנו טיעון מוצדק לדרוש שינוי בערך".
מן האמור לעיל עולה: יבואני הקפה פעלו כקרטל בלתי מאושר והשיגו חלק ממטרתם, באמצעות חוות דעת מפוברקת. אמנם, משרד הבריאות דחה דרישתם לביצוע שינוי בתקן לגבי עופרת. דא-עקא, משרד הבריאות הסכים, בלחצם ונוכח חוות הדעת המוזמנת, לשנות את התקן לגבי ניקל, וחשף בכך את בריאות הצרכנים לסיכון יחסי גדול יותר.

מסמך 1 - סיכום שיחת ועידה פורום יבואני קפה (חלק 1)
מסמך 2 - סיכום שיחת ועידה פורום יבואני קפה (חלק 2)
מסמך 3 - הערות עורכי הדין לחוות הדעת של פרופ' אמיתי (נספח א)
מסמך 4 - תשובת פרופ' אמיתי להערות לחוות דעתו (נספח ב); ותגובות לגורמים באירופה שהוצגו לחברי פורופ קפה ביום 01.08.17 (נספח ג)
מסמך 5 - פניית לשכת המסחר לקבלת תגובות חברי פורום קפה (חלק א)
מסמך 6 - פניית לשכת המסחר לקבלת תגובות חברי פורום קפה (חלק ב)
מסמך 7 - חלק מחוות דעת עורכי הדין לחברי פורום קפה
מסמך 8 - הערות חברת טמפו לחוות דעת של פרופ' אמיתי
תאריך:  13/07/2019   |   עודכן:  14/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד פיברקו יבואני מכונות הקפה חוות דעת מטעה למשרד הבריאות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה: האם גם במכונות הקפה
בני בנקר  |  13/07/19 12:19
2
יש הלחמות, תמיד תהיה עופרת !
מסעודה משדרות  |  13/07/19 16:07
3
ליצמן - מושחת!!!
אא  |  14/07/19 00:48
4
יבואני מכונות הקפה
ולדמיר   |  19/07/19 13:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
לקראת השעה 22:00 נורו כמה רקטות לעבר ישובי הדרום    לא דווח על נפגעים ולא נגרם נזק    צה"ל הזהיר את החמאס מפני חידוש האש לעבר ישראל
עידן יוסף
כך הודיע המתפ"ש לראש עיריית חברון בעקבות הסירוב העיקש לאפשר במקום הנגשה לנכים    ועדת החוץ והביטחון: "רגישות פוליטית אינה יכולה לבוא על חשבון בעלי מוגבלויות"
איתמר לוין
אלכס אקוסטה היה בשנת 2008 התובע שחתם עם ג'פרי אפשטיין על הסדר הטיעון המקל    טען שלשום שדווקא הוא שדרש להחמיר; תובעים לשעבר אמרו שתיאורו לא היה אמת
איציק וולף
נתונים רשמיים שהעביר משרד הבינוי והשיכון חושפים זינוק עצום במספר המשפחות הזכאיות לדיור ציבורי שאינן מקבלות מענה    מספר השיא - בירושלים - עם 578 משפחות זכאיות שלא מקבלות דיור ציבורי    118,122 משפחות קיבלו באוקטובר 2018 סיוע בשכר הדירה
איציק וולף
שני ההרוגים בתאונת הדרכים הבוקר: עמית ברלב והלל ללום מהיישוב אלעזר    גל התאונות שהחל אתמול נמשך - שלושה כלי רכב היו מעורבים בתאונה בכביש 7    הוארך מעצר נהג המשאית שפגע אתמול ברכב וגרם למותם של אם ובנה התינוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il