במהלך השנים האחרונות ראינו צמיחה והתפתחות מדהימה של תחום הסטארט אפים בישראל. יש יותר סטארט-אפים, יותר מייסדים ויותר גיוסי השקעה מאי פעם. אנו רואים בערך 70 עד 100, סטארט-אפים בשנה. אז, העלנו כמה טיפים למייסדים מתחילים שמחפשים מימון.
1. יש לך רעיון? גדול! זה לא שווה כלום הרבה מייסדים חושבים שהרעיון שלהם הוא זה שמייחד אותם ומציע ערך מספיק למשקיעים כדי לממן אותם. זה פשוט לא נכון. רעיונות הם באמת חסרי ערך. גוגל לא הייתה מנוע החיפוש הראשון, פייסבוק לא הייתה הרשת החברתית הראשונה - הם נכנסו לשווקים עם שחקנים שכבר פעלו שם. הרעיונות שלהם לא היו ייחודיים. ההוצאה לפועל שלהם היא זו שהביאה להצלחתם. אל תציעו רעיונות למשקיעים - תציגו הישגים.
2. בנה צוות מייסדים איתן מה שאתה צריך בצוות זה מישהו שיכול להוביל את הסטארט אפ, מישהו שיכול להוביל את הצד השיווקי ומישהו שיכול להוביל את הצד הטכני של המיזם. אם יש לך שניים מתוך שלושה זה בסדר, אבל מייסד יחיד ללא כישרון שיווקי או טכני, לא יגיע רחוק בלי צוות חזק ומוטיבציה סביבם.
3. תבנו תוכנית עסקית למרות שמדובר בשלב מוקדם בחיי הסטארט אפ, עדיין יש צורך ב
מחקר שוק ותכנון על-מנת להתאים את המוצר לשוק
ולבנות את המודל העסקי. חשוב ללמוד את השחקנים הקיימים ולהבין מה היתרון שלכם על-פני הפתרונות הקיימים. חשוב להבין אם המיזם שלכם אמור לייצר כסף והאם יש לו התכנות כלכלית.
4. אל תוותרו על יותר מדי הון עצמי יותר מדי מייסדים עדיין מוכרים יותר מדי מהון העצמי שלהם בשלב מוקדם. הייתי ממליץ לא למכור יותר מ-30%-20% מהמניות בכל סבב גיוס. אם תגיע לסבב גיוס ובבעלותך רק 20% בתחילת הסבב, יהיה לך קשה מאוד לגייס כסף בסבבי גיוס נוספים. משקיעי VC תמיד רוצים להבטיח שיהיה לך מספיק תמריץ להוביל את המיזם לסבבי גיוס נוספים עד להנפקה או אקזיט.
5. זכייה בפרסים ותחרויות לא אומרת שאתה מצליח ראינו הרבה מייסדים, ברגע שהם זכו בתחרות או בפרס בתחרות מקומית, מאמינים שהם כבר הצליחו. אומנם הפרסים עשויים להיות נחמדים ליח"צ או לאגו שלך, אך לא הצלחת עד שאין לך משתמשים ויכולת לייצר הכנסות בהיקף גבוה. אל תנוחו על זרי הדפנה - הקרב רק מתחיל.
6. גיוס השקעה הוא מרתון אם אתה חושב שתשלים גיוס השקעה תוך חודש, תחשוב שוב. למרות שיש מקרים נדירים שזה יכול לקרות, לרוב גיוס הכספים לוקח כחצי שנה מהפגישה הראשונה. אל תדחה את הגיוס לרגע אם יש לך כסף רק לחודש או חודשיים של פעילות. תהליך גיוס השקעה הוא עבודה במשרה מלאה. וודא שאתה מבין את זה; זה צריך להיות פעילות הליבה של אחד המייסדים.
7. בצע מחקר שוק יסודי רוב היזמים נכשלים בגלל חוסר התאמה בין המוצר לצרכי השוק או כי לא זיהו פתרונות קיימים שאף טובים יותר מהפתרון שהם פתחו. מחקר שוק מהווה בסיס גם לפיתוח וגם לתוכנית העסקית של הסטארט אפ. לסטרטאפים מצליחים יש ידע עמוק על השוק, הלקוחות והמתחרים שלהם. מחקר שוק הוא תהליך של איסוף מידע אשר יעזור לך להבין יותר טוב את האנשים שאתה מקווה למכור להם את המוצר או את השירות ואיך הם יגיבו למוצר קיים או מתוכנן.
8. התמקדו בצמיחה חברות סטארט אפ אינן חברות SMB. עליך להציג צמיחה וכדאי שתכוון לצמיחה חודשית של לפחות 20% ב-KPIs שאתה עוקב אחריהם. משקיעים ו-VCs מחפשים לייצר מכפילים משמעותיים על ההשקעה שלהם. ניקח כדוגמה הכנסות שנתיות של 100,000 דולר. אם אתה צומח בכל חודש ב-5%, עד סוף השנה יהיו לך הכנסות שנתיות של כ-180,000 דולר. אם אתה גדל בכל חודש ב-20%, המספר הזה הופך לכמעט 892,000 דולר. זה הבדל משמעותי. המיקוד של הסטארט אפ חייב להתמקד בצמיחה.
9. עקוב אחר המדדים באופן אובססיבי לבסוף, והכי חשוב, עליך לעקוב אחר המדדים שלך באופן אובססיבי. אם המשקיע שואל אותך מה היה קצב הצמיחה שלך בחודש שעבר, עלות רכישת הלקוחות שלך (CAC), ערך החיים (LTV), אתה צריך שיהיו לך את כל התשובות. עליכם לבנות משפך שיווקי מלא, לקבל נתונים וסטטיסטיקה על כל היבט של השיווק והתפעול של הסטארט אפ. איך אתה יכול לגדול אם אתה לא עוקב אחרי המספרים?