מועצת יצוא התפוחים האמריקנית (USAEC), התאחדות מקצועית, המייצגת את חמשת המדינות המגדלות תפוחים בארה"ב, ערכה לאחרונה סקר בישראל, על-מנת לבחון את הרגלי הצריכה של תפוחי עץ בקרב האוכלוסייה הישראלית, ובחן את הרגלי צריכת התפוחים שלה. ממצאי הסקר מגלים, כי תפוחים הם מוצר צריכה מוביל במדינה, כאשר כשליש מהישראלים אוכלים תפוח מדי יום.
בסקר, שערכה המועצה באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, השתתפו כ-500 נשאלים מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, מהחברה היהודית והערבית כאחד, עולה כי יותר מ-50% מהישראלים הגדירו תפוחים כמוצר צריכה בסיסי. מספר זה מציב את התפוח כמוצר הצריכה השכיח ביותר, אשר אחריו מגיעה במקום השני הבננה (27%) בפער ניכר, ולאחריה במקום השלישי התפוז (7%).עוד עולה מהסקר כי:
- כ-30% מכלל האוכלוסייה אוכלים תפוחים מדי יום.
- 82% מכלל האוכלוסייה שאוכלת תפוחים נוטה לעשות זאת בבית. כמעט מחצית מציבור אוכלי התפוחים (43%) נוהגים לאכול תפוחים בעבודה.
- הזמן הנפוץ ביותר לאכילת תפוחים -כמעט שליש מהנשאלים אמרו כי הם אוכלים תפוח בשעות אחר-הצהריים. בחברה היהודית נהוג יותר לאכול תפוחים בשעות הבוקר (18% מול 4% בחברה הערבית) ובחברה הערבית בערב (34% מול 23%).
קניית תפוחים
- שוני מהותי ניכר בהרגלי קניית התפוחים בין החברה היהודית והערבית. 63% מכלל אוכלוסיית צרכני התפוחים, קונים אותם במרכולים, אך בקרב החברה היהודית מספר זה עומד על כ-70%, בעוד בחברה הערבית, רק כ-34% מאלו הצורכים תפוחים קונים אותם במרכולים. 42% מצרכני התפוחים בחברה הערבית קונים תפוחים דווקא אצל הירקנים השכונתיים, לעומת רק כ-21% בחברה היהודית.
- קוני התפוחים אוכלים בממוצע 8.6 תפוחים בשבוע.
- 70% מצרכני התפוחים קונים עד כ-10 תפוחים בשבוע.
- יותר מ-80% מקוני התפוחים סבורים כי מחירי התפוחים בישראל גבוהים מדי. 87% מהנסקרים מעל לגיל 55 העידו כי לדעתם מחיר התפוחים בישראל גבוה מדי.
מאפייני התפוחים
מראה התפוח הוא אמת המידה החשובה ביותר לכלל אוכלוסיית אוכלי התפוחים (68%). עם זאת בעוד בחברה הערבית, לאחר מראה, הקריטריון החשוב ביותר הוא צבע התפוח (50%), בחברה היהודית מחירו של התפוח (52%) והזן שלו (48%), חשובים יותר מן הצבע (41%).
כמעט שני שלישים מהמשיבים ציינו שמאפיין הטעם מתוק (63%) הוא התכונה האהובה עליהם ביותר. במקום השני צוין מרקם פריך (40%) בצוותא עם צבע אדום (40%), ואחריו צבע ירוק (30%) וטעם חמצמץ (27%).
62% מהנשאלים אמרו כי זן ה"יונתן "(הידוע גם בשם "אמפייר") הוא זן התפוחים הפופולרי ביותר בקרב האוכלוסייה הישראלית.
רוב משתתפי הסקר אינם מודעים לעובדה שבישראל נמכרים תפוחים מיובאים (46%) או לא יודעים מהיכן התפוחים מיובאים (34%). עם זאת, בין המשיבים שגיבשו דעה על איכותם של תפוחים מיובאים, תפוחים מארצות הברית נתפסים איכותיים יותר מול הצרפתיים (10% מול 4%).
בחברה הערבית, בין המשיבים שגיבשו דעה על איכותם של התפוחים המיובאים, תפוחים מארצות הברית הובילו עם יתרון של 33% בהשוואה לתפוחים מספרד או מאיטליה (9% ו-6% בהתאמה), אך בפער קטן יותר על פני התפוחים המיובאים מצרפת (9% לעומת 7%).