X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מבזקים
בעקבות החלטת הנשיא טראמפ להתמקד בזירה הפוליטית האמריקנית ולהימנע מעימותים במזה"ת, ישראל נותרה לבדה במאבקה נגד אירן. ישראל צפויה לחדש בקרוב את התקיפות בסוריה ועירק, למרות ההסתכנות בתגובה צבאית אירנית, זהו הזמן לחדש את מדיניות העמימות
▪  ▪  ▪
טראמפ וארדואן. נטש את הכורדים [צילום: איוואן ווצ'י/AP]

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הופיע בנאום טלוויזיוני קצר ב-8 באוקטובר לתושבי שכונת א-דאחיה בביירות והתייחס להתפתחויות האחרונות בסוריה והחלטתו של הנשיא טראמפ להסיג את חיילי צבא ארה"ב מהגבול הסורי:
"האמריקנים ויתרו על הכורדים בלילה אחד, הקריבו אותם וזנחו אותם, זהו הגורל של כל מי שסומך על ארה"ב,הניסיון מעיד על כך שהאמריקנים לא שומרים על בני בריתם ואינם מכבדים הסכמים, אי-אפשר להאמין לאמריקנים, כל מי שעושה זאת סופו יהיה תבוסה" הדגיש נסראללה.
אירן ושלוחותיה צוהלות למשמע ההחלטה האמריקנית בעוד בירושלים גובר החשש מהתנהלות הממשל האמריקני אשר בשבועות האחרונים הפתיע כמה פעמים את ישראל בכל הקשור למדיניותו במזה"ת.
הנשיא טראמפ מרוכז בזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב, בניסיונות של המפלגה הדמוקרטית להדיחו מתפקידו ובקמפיין הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020, גורמים בכירים בירושלים אומרים כי הוא מפקיר את המזה"ת לידיהן של רוסיה ואירן, ישראל הופתעה מההחלטה של הנשיא טראמפ להסיג את חיילי צבא ארה"ב מסוריה והוא לא טרח לעדכן אותה מראש.
הנשיא טראמפ צייץ ב-9 באוקטובר ואמר: "ארה"ב מעולם לא הייתה צריכה להיות במזרח התיכון, אלו מלחמות בנות מאות שנים", אחר כך אמר: "הטעות הכי נוראה של ארה"ב אי-פעם היא הכניסה למזרח התיכון".
העובדה שהנשיא האמריקני מגלה אדישות לנעשה במזה"ת התיכון ומתרכז בעיקר בעתידו הפוליטי, משרתת את אויביה של ישראל ובראשן אירן אשר מתעודדת מהתנהלות ממשל טראמפ, ארה"ב לא הגיבה על הפלת המל"ט האמריקני ע"י האירנים בשמי מיצרי הורמוז ביוני שעבר ועל ההתקפה האירנית ב-14 בספטמבר על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באזור בקיק שבסעודיה, הנשיא טראמפ מחזר אחרי נשיא אירן רוחאני, בתיווכו של נשיא צרפת מקרון, כדי להביאו לשולחן המשא-ומתן ועכשיו נכנע הנשיא טראמפ לרצונו של נשיא טורקיה ארדואן ומאפשר לו לצאת למבצע צבאי בסוריה נגד הכורדים, בני בריתה של ארה"ב, למרות ההכחשות של הנשיא והודעתו כי לא יפקיר את הכורדים הרי שהחשש שלהם גובר ממה שצפוי להם בעימות עם הצבא הטורקי.
אמש הגיב הנשיא טראמפ לביקורת נגד החלטתו להסיג את כוחות ארה"ב מצפון סוריה ולזנוח את בני בריתו הכורדים ואמר: "הכורדים לא סייעו לארה"ב במלחמת העולם השנייה ובפלישה לנורמנדי, בריתות הן דבר קל" והאשים את הכורדים כי לחמו לצד האמריקנים בשל אינטרס אנוכי.
גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי אירן תהפוך עכשיו ליותר מעיזה ותוקפנית ביחס לישראל בהנחה שהנשיא טראמפ מנוטרל בגלל המצב הפוליטי בארצו ולא יצא לעזרתה של ישראל במקרה של התקפה אירנית. אירן גם תנהג כך כלפי סעודיה ומדיניות המפרץ, אין מי שיקרא אותה לסדר ואילו ישראל נותרה לבדה.
גם הסכנה שאירן תשיג בסופו של דבר נשק גרעיני לא חלפה, ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין והאירנים חידשו את תהליך העשרת האורניום דבר שמניח מחדש על השולחן את האופציה הצבאית, מבחינתה של ישראל, שהיא תאלץ לפעול לבד נגד אירן כדי למנוע ממנה להשיג פצצה גרעינית.
ההתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה מעידה על כך שאירן ממשיכה במגמה החדשה שלה להשתמש ביחידות הצבא הסדירות שלה לפעולה נגד ארה"ב ובנות בריתה ולא באמצעות שלוחותיה(המורדים החות'ים, חיזבאללה, אלחשד א-שעבי וכדומה) היא איננה חוששת ומעדיפה להשתמש בכוחות צבאיים מקצועיים ומיומנים שמשיגים תוצאות וזאת על-פי החלטת המנהיג העליון עלי ח'מינאי.
כוח "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" בראשותו של הגנרל קאסם סולימאני נכשל עד כה בניסיונות שלו לפגוע בישראל משטח סוריה, באמצעות פעילים של המליציות השיעיות בסוריה או פעילים של חיזבאללה, ולכן בהחלט קיימת האפשרות שההנהגה האירנית תטיל את משימת תקיפתה של ישראל על חיל-האוויר של "משמרות המהפכה", בפיקודו של הגנרל אמיר עלי חאגי' זדה, המצוייד בטילי שיוט חדישים ובמל"טים מתקדמים ושביצע את התקיפה המוצלחת על מתקני הנפט בסעודיה.
דילמות המחייבות הכרעה
ישראל ניצבת בפני החלטות קשות, היא תצטרך להתמודד עם אירן לבדה, כבר עתה ישנן החלטות חשובות העומדות על הפרק: האם להמשיך בתקיפות עירק ובסוריה כדי למנוע את ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה והעברת הנשק המתקדם לחיזבאללה בלבנון? ב.האם לתקוף את אזור מעבר אלקאים-אבולכמאל החדש על גבול סוריה עירק, שבו הקים הגנרל קאסם סולימאני מתחם צבאי גדול, ושמשמש כ"גשר היבשתי" של אירן וציר האספקה של נשק מתקדם לסוריה ולחיזבאללה בלבנון?
המשך התקיפות פירושו שישראל מסתכנת בתקיפת נגד אירנית באמצעות טילי שיוט ומל"טים על מתקניה החיוניים כפי שעשתה אירן בסעודיה ב-14 בספטמבר.
ועד דילמה חשובה, אירן החלה להאיץ את תהליך העשרת האורניום לקראת השגת נשק גרעיני, האם ישראל תיזום פעולה צבאית נגד אירן שמטרתה לעכב את השגת הפצצה?
ישראל היא מעצמה צבאית אזורית חזקה והאירנים יודעים זאת היטב, הם גם מודעים לכוח הצבאי האדיר של צה"ל ולזרועו הארוכה, כרגע איבדו האירנים את יתרון ההפתעה מול ישראל, הדרג המדיני והביטחוני בישראל החל להפנים את המשמעות של תקיפת מתקני הנפט בסעודיה ולהפיק מכך את הלקחים הדרושים עבור ישראל, צה"ל דרוך ועירני להגנת המדינה מפני הסכנה האירנית והדרג המדיני מנסה להשיג תקציבי ענק להגברת מערך ההגנה האווירית של ישראל לאחר שהבין את משמעות סכנת טילי השיוט האירניים.
אירן מתנהלת בזהירות רבה ובתחכום, היא איננה מעוניינת במלחמה אזורית אלא בהפעלת לחצים על ארה"ב ובנות בריתה באזור, כמו סעודיה וישראל, כדי להיחלץ מהסנקציות הכבדות שהטיל עליה הנשיא טראמפ, לכן היא מנהלת מדיניות של "הליכה על הסף" ועברה לאסטרטגיה של התקפות נגד יזומות ומדודות באופן שירתיעו את המערב אך לא יביאו למלחמה, הדבר משרת אותה גם במדיניותה להגביר את ההגמוניה שלה במזרח התיכון,כבר עתה יש סימנים שסעודיה ומדינות המפרץ הבינו את המסר ומנמיכות פרופיל במאבקן נגד ההתפשטות האריאנית נוכח כוחה הצבאי של אירן.
המאבק בהתבססות הצבאית האירנית בסוריה
כאמור, נוכח ההתמקדות של הנשיא טראמפ בזירה הפוליטית האמריקנית, ישראל תצטרך לסמוך על עצמה בלבד בכל הקשור לסכנה האירנית מסוריה, סביר להניח שארה"ב תמשיך לתת גיבוי מדיני לישראל בזירה הבינלאומית בכל הקשור לתקיפותיה האוויריות בסוריה ועירק.
ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה לאפשר לאירן להתבסס צבאית בסוריה ולפתוח ממנה חזית חדשה מרמת הגולן, ייתכן שהתקיפות האוויריות של ישראל בסוריה ועירק הוקפאו באופן זמני עד לאחר החגים אך יתחדשו לאחר חג הסוכות לאחר שצה"ל כבר ישלים את הערכותו והפקת הלקחים מהתקיפה האירנית בסעודיה.
בינתיים האירנים ממשיכים למנף תקשורתית את פרשת ניסיון ההתנקשות בגנרל קאסם סולימאני שאותו הם מייחסים לישראל ולמדינות ערביות.
דאדח'דא סאלארי, התובע הכללי של העיר כרמאן הודיע כי 3 העצורים החשודים בתכנון ההתנקשות בגנרל קאסם סולימאני הם אירניים ויואשמו ב"קנוניה נגד הביטחון הפנימי והחיצוני ופעילות חבלה וסיעו למנגנוני מודיעין עוינים ובינלאומיים".
לדבריו, תוכנית ההתנקשות בגנרל סולימאני נכנסה ל"שלב מבצעי" והחשודים נעצרו בחודש שעבר לאחר שהיו במעקב במשך 6 חודשים. החשודים עברו אימונים צבאיים וצוידו בנשק, חומרי נפץ ומכשירי קשר שהוברחו לאירן. לדבריו, מטרת ההתנקשות הייתה לעורר מחלוקת דתית בין השיעה לסונה ולעורר מלחמה.
אירן שומרת את הפרשה בכותרות כדי להטמיע בדעת הקהל העולמית את "תוקפנותה" של ישראל ויוצרת לה את התירוץ לתקיפתה בעתיד של ישראל.
הנחת העבודה האירנית היא שישראל לא תפסיק את התקיפות של יעדים אירנים בסוריה ועירק ולכן היא תצטרך להגיב במכות נגד צבאיות לתוך שטח ישראל.
זהו הזמן שבו חשוב שישראל תשוב למדיניות העמימות ותטיל איפול מלא על כל הפעילות הצבאית שלה בסוריה ועירק, כל התבטאות רשמית בנושא עלולה לשרת את אירן ולאפשר לה להשתמש בכך כלפי הקהילה הבינלאומית כדי להצדיק תקיפות בשטח ישראל.

תאריך:  10/10/2019   |   עודכן:  10/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
אירן מעודדת מהצלחותיה מול ארה"ב וסעודיה ועוברת לאסטרטגיה של התקפות נגד יזומות כדי לבסס את כוח ההרתעה שלה. בית המלוכה הסעודי בוחן אפשרויות להתפשר עם אירן ולהפסיק את המלחמה בתימן בעוד ישראל חוששת ממתקפת פתע אירנית על מתקניה החיוניים
עידן יוסף
הרקע לקידום המיזם הוא המתיחות הגוברת מול אירן, והמתקפה האחרונה בסעודיה נגד מתקני הנפט    בקבינט דנו על הנושא    גורמים כלכליים: המימון ידרוש קיצוץ בתקציבים אזרחיים והעלאת מיסים
איתמר לוין
קבוצת פצחנים ניסתה לחדור לחשבונות הקשורים למועמדים לנשיאות, לעובדי ממשל ולעיתונאים    וושינגטון פוסט: לאירן יש יכולת לגרום נזק סייבר של ממש
יוני בן מנחם
חשיפת התוכנית לחסל את הגנרל קאסם סולימאני, לפחות על-פי טענתו, עשויה להעיד על כך שהדרג המדיני הגיע למסקנה כי סולימאני מהווה סכנה גדולה לביטחונה של ישראל ויש לסלקו מהזירה    הטענה לניסיון חיסול שכשל מגבירה את הסיכויים לתגובת נגד אירנית נגד ישראל ונגד יעדים ישראלים ויהודים בחו"ל, ישראל חייבת להגביר את הכוננות ולהיערך בהתאם
יהודה שלם
"הימין המטורף", כתב אדליסט, "הוא תערובת של קו פוליטי ניצי, קנאות דתית... המצב כיום מחייב הכרזת מלחמה במייצגי דעה זו תוך ראיית האפשרות של הפעלת כוח בעיניים פקוחות... זהו האויב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il