X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
טונה. לאכול במידה [צילום: מתיו מיד/AP]
קופת חולים כללית מזהירה:
אסור לאכול הרבה טונה בגלל עודף כספית
אכילה קבועה של כמות גדולה עלולה לגרום להצטברות הכספית בגוף עד למצב של הרעלה, ואין לאכול יותר מ4-3 קופסאות טונה בשבוע בישראל אין סימון מחייב של כמות הכספית בטונה

כספית היא מינרל רעיל, שנמצא בכמות גבוהה יחסית בדגי הטונה. במדינות רבות בעולם מדפיסים על גבי אריזות הטונה, לרבות הטונה המשומרת, הנחיות המגבילות את צריכתה. בנוסף, רשויות הבריאות מפרסמות נתונים על תכולת הכספית בסוגי טונה שונים.
בארץ, באין הנחיות מסוג זה, מנחה קופת חולים כללית את מטופליה באתר הקופה להגביל את צריכת הטונה. דיאטנית אתר קופת חולים מסבירה: "מינרל הכספית נמצא בכמות יחסית גבוהה בדגי הטונה, ואכילה קבועה של כמות גדולה עלולה לגרום להצטברות הכספית בגוף עד למצב של הרעלה".
הכללית קובעת את שיעור הצריכה הבטוח של טונה: "אכילה של מקסימום שלוש-ארבע קופסות שימורים של טונה בשבוע. לא מומלץ לאכול קופסת טונה שלמה כל יום, אלא לגוון ולשלב את הטונה לסירוגין לאורך השבוע במסגרת התפריט היומי. אפשר לאכול קופסת טונה יום כן יום לא, או חצי קופסה בלבד בכל יום".
בעולם נהוג להזהיר מפני אכילת טונה
טונה משומרת, בעיקר טונה קלה משומרת, היא אחד מסוגי הדגים הפופולריים ביותר בקנדה. בדרך כלל, מוצרי הטונה המשומרת הקנדית לא מכילים כמות גבוהה של כספית, אבל יש יוצאים מהכלל. כך למשל, משרד הבריאות הקנדי מזהיר את צרכני קנדה מפני צריכת טונה משומרת של דג אלבקור בגלל הרמות הגבוהות מהמקובל של כספית המצויות בגוף דג זה.
משרד הבריאות הקנדי עוקב באופן קבוע אחרי ריכוזי הכספית בדגים הנמכרים בקנדה ונותן המלצות מדויקות על כמות הצריכה המומלצת תוך התייחסות לקבוצות אוכלוסייה שונות: לכלל האוכלוסייה, לנשים הרות או מיניקות, לילדים עד גיל 6 ומגיל 6 ומעלה. בגלל השונות בין הדגים מבחינת כמות הכספית שהם מכילים, הנחיות משרד הבריאות מתייחסות לסוגים שונים של דגים, כולל לסוגים שונים של דגי הטונה.
מינהל המזון האמריקני, בדומה למשרד הבריאות הקנדי, מוציא אף הוא הנחיות על כמות הטונה המומלצת לאכילה, תוך כדי הבדלה בין סוגי הטונה. המינהל מפרסם שחמשת הדגים הדלים בכספית שניתן לצרוך אותם בלי חשש הם שרימפס, טונה קלה משומרת, סלמון, פולוק ושפמנון. לעומתם, טונה אלבקורה ("לבנה"), מכילה יותר כספית ולכן הכמויות המומלצות לאכילה הן מוגבלות מאוד: 3 אונקיות לחודש, 4.5 אונקיות לחודש לילדים מגיל 6 עד 12 ואילו מבוגרים, כולל נשים הרות, יכולים לאכול שלוש פעמים בחודש מדג זה - נשים 6 אונקיות למנה וגברים 8 אונקיות למנה (אונקייה = 28.3 גרם).
דובר משרד הבריאות: "רמה מרבית כמו באירופה"
בתגובה על שאלה מדוע אין סימון מחייב של כמות הכספית בטונה, מסר דובר משרד הבריאות: "ככלל, דרישות סימון מזון אינן חלות על סימון מזהמים במזון, לרבות כספית. עם זאת, כל מוצרי המזון לרבות שימורי טונה חייבים לעמוד בדרישות החקיקה לרמות מרביות של מזהמים במזון".
באשר לאפשרות הקיימת בחו"ל לפרסום כמות הכספית הנמצאת בסוגי טונה שונים בדומה למה שקיים בקנדה או בארה"ב, מסר הדובר: "הרמה המרבית של כספית בטונה בישראל זהה לרמה המרבית המותרת לדג זה באירופה ועומדת על 1 חלקים למיליון (1 ppm)".

תאריך:  26/10/2019   |   עודכן:  26/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסור לאכול הרבה טונה בגלל עודף כספית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אוי לא! אני כנראה כבר מת!
אוכל טונה  |  26/10/19 15:24
2
יש דעות מגבילות יותר
עמוס שנער  |  28/10/19 15:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
הפעם האחרונה שהתקרב לכדור-הארץ הייתה בחודש יוני השנה והפעם הבאה שנראה אותו תהיה ב-15 באוקטובר 2026
יפעת גדות
על-פי הדיווחים, למעלה מ-1,300 לוחמי אש לוקחים חלק בניסיון לעצור את השריפה
יפעת גדות
קיומם של האיים אושר רק לאחר הרחבת המיפוי של האזור שנעשה בחודשים אוגוסט ספטמבר
עידן יוסף
משרד החינוך ביקש לכנס את ועדת הכספים לאשר תקציב של 1.5 מיליארד שקל, אך לדברי פרץ אנשי כחול לבן עצרו את המהלך - "משיקולים לא ענייניים כמו 'כסף לחרדים', כאילו לחרדים אין זכות לחינוך במדינת ישראל"    הבהיר כי קייטנות חנוכה לא יסובסדו כי הכסף נצרך לכיתות לחינוך המיוחד
איציק וולף
חברת פרוקטר אנד גמבל הודיעה על הסרת סימון הוונוס מאריזות התחבושות ההגייניות של אלוויז המשמשות נשים במחזור החודשי    הצעד - בעקבות פניית אקטיביסטיים בתחום המגדר שטענו כי הסימון אינו מכליל טרנסג'נדרים ונון בינארים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il